یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدتی است که کهنه شهر خرم‌آباد با بی‌تدبیری برخی از مسؤولین همراه است که هیچ تعصبی به پیشینه این شهر ندارند و تنها به فکر پر کردن کارنامه‌ای به ظاهر دهن پر کن هستند؛ کارنامه‌ای که روزگارانی به عنوان لکه خیانت به این دیار و مردمش از آن یاد خواهد شد.
جهان و هر چه در اوست بین به چشم یقین
چو حلقه‌اند و نگین ملک خرم‌آباد است

(معین‌الاسلام- شاعر خرم‌آبادی دوره قاجار)
خرم‌آباد این کهن دیار به‌یادماندنی هم‌جوار با شهر شاپورخواست تمدنی چندین هزارساله دارد شهری که چندین بار موردحمله بیگانگان قرار گرفت و سربلند بیرون آمد. زمانی در سده قرن هفتم موردحمله مغول و شهادت جمال‌الدین خضر در آن رخ داده است. همان مقبره مشهور در میان آرامستان خرم‌آباد که نخستین شهید این خطه در راه آزادی‌خواهی و نپذیرفتن سلطه زورگویان بوده است.
او که مردانه در برابر تاتاران ایستاد و نیز به روزگار اشغال موقت خرم‌آباد توسط حکومت عثمانی و به ایام تجاوزات مکرر رژیم صدام و همدستان عربی و غربی هویت تاریخی او کمترین لطمه‌ها را دید و مهاجمان را مقهور اراده و فرهنگ و اندیشه این کهن دیار کرد. افسوس اینک توسط گروهی که خود را سکان‌دار و عقل کل می‌دانند مورد تخریب و هجمه‌ی نابخشودنی قرار گرفت، اینان به بهانه توسعه و عمران‌آبادانی شهر کمترین دانشی در خصوص تفاوت بافت فرسوده از بافت تاریخی نداشته فقط چون یک رُبات کوک شده خط مستقیم تخریب را پی می‌گیرند و به غارت می‌برند آن‌چه را از تاریخ و فرّ و هنر داشتیم!
حالیا با پشتیبانی چه کسانی این فاجعه رخ داد و منافع خرید این خانه‌ها از افراد مظلوم و بی‌بضاعت که به نان شبی محتاج بودند به جیب نامروت چه کسانی رفته را آیندگان خواهند فهمید که بهره‌ها را چه افرادی بردند؛ و دیر یا زود این مصیبت تاریخی و باستانی رخ می‌نماید. شهرهای تاریخی و مدرن ایران به داشتن کوچه‌ها و خانه‌های تاریخی افتخار می‌کنند و حتی آن‌ها را با قیمت افزون‌تر از بافت امروزی می‌خرند و آنان که در کسوت شهرداران فهیم و آگاه هستند با شورای شهر که پر از دانایان است صنعت گردشگری را دوچندان رونق می‌دهند و عمارت‌ها که یادگار بزرگان و علما و تجار سرشناس بوده را در آتش جهل نمی‌سوزانند.
کمی به عقب برگشته روزگاری که سرلشگر شهید صیاد شیرازی با دیدن تخریب فضای هنگ پیاده خرم‌آباد در حضور کارشناسان میراث فرهنگی دستور داد تا بقیه این فضا تخریب نگردد و برای آیندگان بماند با آن‌ها هم عده‌ای تازه به دوران رسیده به بهانه ایجاد دانشگاه، تاریخ را بر باد دادند یک دهه بعد با انتقال و تخریب ساختمان‌های ناموزون فهمیدند که چه اشتباه و جرمی را در محکمه آیندگان به نام خود ثبت کردند؛ و یوم‌الحساب باید در نزد آن آفریدگار گیتی جوابگوی همه‌چیز باشند. مصیبتی که بر سر باغ فلاحت که از هفت باغ مشهور دوران مظفری است به بار آوردند و حتی پس از ثبت ملی این اثر باز هم به این نیم باغ چشم طمع دارند، باغ‌هایی که می‌تواند همچون باغ‌موزه اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای توسعه‌یافته گردد و منبع درآمد اولیا امور شود جای ابهام و سؤال دارد که چه منافعی در پشت این جریان‌هاست که وقتی جایگاه عزاداری دیرینه خرم‌آباد ثبت شود برخی به دنبال کرایه دادن فضای تاریخی آن می‌افتادند.
چه نیکوست زمام‌داران این خطه به فکر حظ معنوی مکان‌های تاریخی باشند نه حظ شکمی و اغذیه‌فروشی و خوابگاه عده‌ای! موزه مردم‌شناسی و فرهنگ عاشورایی و موزه خط و اسناد تاریخی باستان‌شناسی را می‌توان در همین نقطه برپا کرد که مفهوم فلک‌الافلاک و میراث معنوی و باستانی هر دو تداعی شود تا جهانیان به جایگاه رفیع مدنیت این سرزمین پی ببرند!
اگر پول خرید هست خانه‌های اطراف سنگ‌نبشته را بخرید تا این منشور چهارگوش سنگی منحصربه‌فرد که در ورودی شهر شاپور خواست قرارگرفته و قانون‌مداری و مدنیت اسلامی دوران خود را فریاد می‌زند به‌خوبی سیاحان و مسافران ببینند. خانه شیخ عبدالرحمن لرستانی آن مبشر مشروطه‌خواه را به خانه مشروطیت در این عصر اصلاح‌خواهی و قانون‌مداری همچون خانه مشروطه تبریز، اصفهان تبدیل کنید. خانه‌های کج و مواج اطراف گرداب نهرهای منشعب را می‌توان خرید و موزه آب را از مجموعه‌ای از ظروف تاریخی در کنار این فضای باستانی ایجاد کرد. همه می‌دانیم گنج در خرابه است!
اگر به دنبال ثروت‌اندازی برای ملتمان هستیم هوشیار باشیم و نیک‌اندیش، آسیاب‌های سنگی و بناهای دوران‌های قبل و بعد از اسلام همه در دل این شهر همراه با چشمه‌های زیبا خفته‌اند اگر می‌خواهیم فرهنگ و هنر دینی را در این عصر تهاجم‌ها تبلیغ کنیم! زیارتگاه میر سیدعلی جزايري از بنیان‌گذار فقاهت این عالِم صاحب‌نفس و مؤلف که آثارش در کتابخانه‌های تاریخی جهان است و یاری‌دهنده شهروندان در سال‌های قحطی و گرسنگی که در تاریخ حزین بیان شده است می‌تواند با مجموعه زیارتگاه آقا زیدبن علی یک قطب مذهبی و اقتصادی باشد؛ و همین گونه عمارت فعلی شهرداری، اداره دارایی، سرباز گمنام، هنگ سواره، موزه مفاخر، سکه‌ها و گنجینه‌هاست.
رونق این آثار محلی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی است به‌عنوان نمونه ساختمان سرباز گمنام می‌تواند به یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس شامل رزمندگان، نظامیان و مردمان بی‌گناه و مظلوم لرستان تبدیل شود یا محل بی‌سیم قدیمی که در ساختمان‌های کهن هنگ سوار بر پا بوده و نیز بنای نخستین رادیوی خرم‌آباد در ماسور به موزه فیلم و آثار دیداری و شنیداری یک‌صد سال اخیر لرستان تبدیل گردد.
آیا نمی‌توان بنای بیمارستان عشایر را تبدیل به موزه طبابت و پزشکی سنتی و نوین لرستان کرد و محل گردشگری و تفرج‌گاه شود یا باغ‌موزه گل‌ها را در کنار آسیاب و گرداب سنگی و باغ پرندگان را در مجموعه باغ‌های فلاحت و کشاورزی برپا کرد. هر چند نهر گرداب، نهر ناصری، نهر شاه جو و سنگ‌چین‌ها و دیوارهای قدیمی آنان و مسیر آب از آغاز تا پایان شهر را می‌توان در کنار بافت قدیمی یا درختان زیبا به یک موزه آب طبیعی تبدیل نمود و یا همین مکان ثبت‌شده جایگاه ولایت و سربازخانه که از دوران صفوی تا به امروز بزرگ‌ترین هیأت عزاداری حسینی بازار خرم‌آباد را داشته و تعزیه‌ها در آن برپا شده است.
با تبدیل سربازخانه به موزه مردم‌شناسی و فرهنگ عاشورایی اسناد و ماکت‌های آداب و رسوم اسناد خطی و تصویری همچون مراسم تراش عباس، طوق‌گردانی، شام غریبان، چهل‌منبر، گل‌مالی و ... را به‌صورت یک آئین ملی همچون قالی‌شویی مشهد، اردهال و طشت‌گردانی به عنوان میراث معنوی ملی ثبت‌شده و نمایش داد، آن‌وقت خواهیم دید که چگونه فرهنگ دینی مردم لرستان به نمایش درآمده است. متأسفانه به‌جای آن که بافت‌های قدیمی با هویت فرهنگی ملت ایران همخوانی داشته بدون مطالعه و از سر رفع تکلیف و درآمدزایی فوری به غذاخوری‌های بی‌ربط و پیتزا و غذای فوری فروشی تبدیل می‌شود نه به موزه‌های عینی تا مردم جهان و ایران از آن بهره بصری و معنوی ببرند نه بهره زودگذر! چرا باید کتیبه‌ها و گنجینه عظیم و چندین هزارساله موزه فلک‌الافلاک که مظهر باور و اعتقاد و اقتصادمحوری لرستان باستان بوده به نمایش در نیایند؟!
در این سهل‌انگاری یا به تجاهل زدن منازل علمای طراز اول لرستان همچون مرحوم شهیدان سید فخرالدین و سید نورالدین رحیمی مشهور به منزل و کوچه حاج سید بزرگ رحیمی در آتش ندانستن‌ها به طور کامل تخریب می‌شود. آیا نمی‌توان منزل آیت‌الله لرستانی آن شیخ مشروطه‌خواه را همچون اصفهان و تبریز به خانه مشروطه تبدیل کرد مگر ما فصل قانون‌گرایی و مدنیت را مرور نمی‌کنیم؟! چرا مدنیت و قانون‌مندی را زیر پا نهاده و همه‌چیز را فراموش کرده‌ایم آن‌سوتر اگر اعتقاد به‌روز جزا و اصل مبین انفال داریم چرا مسیر رودخانه و بستر آب‌ها را خشک کرده می‌فروشند و کسی دم بر نمی‌آورد؟
روزی روزگاری در بلوای و آشوب اواخر قاجار خشت‌های نظامی قلعه به یغما رفت، بعدها بزرگي، سکان‌دار فرهنگ و هنر این دیار شد به درب هر خانه فرسوده می‌رفت و می‌گفت آجر جدید می‌دهیم آجرهای قدیمی را پس دهید تا بسیاری را به بنای فلک‌الافلاک برگرداند؛ اما امروزه بالابرها تاج کنگره قلعه فلک‌الافلاک را می‌شکنند سیمان آجر جدید بر بام‌ها می‌کشند و سنگ میراث‌داری بر سینه می‌کوبند! یکی پس از دیگری محله‌ها و بافت‌های تاریخی منهدم می‌شود از سر دو چیز فقر مادی مردم و فقر سواد در اولیای امور! این چه سری است که استان‌های مدرن و شهرهای پیشرفته برای عمارت معاریف، علما، اندیشمندان خود را سندها ساخته و به دنیا معرفی می‌کنند ولی در شهر ما خانه، گذر، کوچه‌ها را در طول تاریخ به هر وسیله و توجیهی مثل آب‌نما و پارک ساختن از بین می‌بریم، البته ظریفی می‌گفت یکی چاه می‌کند گفتند این چاه آب ندارد، پاسخ داد برای ما که نان دارد! عده‌ای سود می‌برند عده‌ای حق السکوت می‌گیرند!
آيا این عقل کل‌ها نمی‌توانند با تخریب محل‌های فرسوده‌ای همچون گل‌سفید فضای طبیعی برای برپایی پارکی بنام پارک بازی‌های بومی و ایرانی که روحیه ملی نوجوانان ما را بالا ببرد و آنان را در خلأ رها نکنند بر پا سازند بازی هایی که خاستگاه اندیشه و روح معنوی ایرانیان را داشته است در برابر دیگر فضاهای بام مانند خرم‌آباد بهتر است یا تکرار شهربازی‌های نازیبا و غیرعلمی و اعصاب‌خردکن!
برگرداندن فضای بازار و کاروانسرای میرزا سید رضا و دیگر راست‌ها و سراچه‌ها نماد یک بازار اسلامی گرداگرد مسجد بازار است و گرمابه‌ها که یکی رستوران شده، دیگری زیر خاک، آن‌یکی هم در حال تخریب می‌تواند به شکل آراسته به همان شیوه سنتی پذیرای میهمانان گردد، صنعت هتل داری در خرم‌آباد فعلاً معبر مسافران است، رونقی ندارد به‌جز ایام نوروز باید مکان‌های تاریخی و طبیعی را احیا کرد تا معبر مقصد شود، این‌ همه چشمه‌های جوشان و دریاچه کیو می‌تواند یک آکواریوم نمونه را در غرب کشور از همه گونه‌های آبزیان بیافریند. این راه‌های توسعه است نه تخریب همه‌چیز و صورت مسأله را پاک کردن.
اگر قراول خانه پادگان در کنار اداره پست سابق و فضای گلستان ارم و سربازخانه و سی‌وسه پل خرم‌آباد را که طاق‌هایش زیر خاک رفته را احیاء نموده و توریسم و گردشگر با دیدن مغازه‌هایی که لباس و اشیاء و عکس‌های تاریخی را می‌فروشند، مطمئن باشیم مدرنیته را عینی کردیم. باید بدانیم این سخن نغز را که «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» گنجینه هزاران ساله و مخزن هنر در حال نابودی است.
مسیر رودخانه از شمال تا فرودگاه اگر زیباسازی شود می‌توان با مهارت‌های فنی دنیای قانون‌مند امروز مسیری برای قایق‌سواری‌های و نمایش زیباهای شهر گردد متأسفانه حتی به فکر بناهای همچون قدیمی‌ترین کارخانه یخ نیستم که همین هم می‌تواند بُعد گردشگری پیدا کند، فقط نگاه لحظه‌ای و مقطعی می‌کنیم. عمارت مالیه می‌تواند به موزه اسناد ماندگار دیوانی تبدیل گردد. ولی جملگی دل‌خوش به زدن بنرها و عرض تبریک‌ها هستند و هرکس هم جرم تخریب‌ها را به گردن دیگری می‌افکند اگر مغول و بیگانگان بر سرزمین ما تاختند خودی نبودند اما خودی است که رنج‌نامه و سوگ‌نامه خرم‌آباد را دوچندان می‌کند چون‌ که حافظ فرمود
من از بیگانگان هرگز ننالم
که هرچه کرد با من آن آشنا کرد
این‌جا خرم‌آباد است مرکز سرزمین زاگرس؟!
البته آن روزی که سنگ‌نبشته را بریدند و به کنار جاده‌ای افکندند باید می‌دانستیم اینان که با منشور تاریخی این شهر این‌چنین رفتار می‌کنند، فردا روز با بافت‌های دو سده اخیر چه خواهند کرد؟!
منافع اسلامی و ایرانی ملت ما همواره به هویت تاریخی ما گره‌خورده است. داشتن بنای تاریخی خانه مشروطیت، باغ‌موزه طبیعی فلاحت، سایت کامل فلک‌الافلاک که سال‌هاست محدوده آن را سازمان‌های فرهنگی و جهانی تا شعاع شهر باستانی و چهارراه بانک و عرصه‌های نوین و کهن دانسته‌اند خیلی مضحک است آنان را به دست خود از ثبت علمی خارج ساخته و به کرایه یا فروش موقت برسانیم!
نیاییم بی‌خردی عده‌ای را به‌پای‌خود ثبت کنیم همه‌چیز در این کهن دیار هست از تاریخ تا طبیعت از میراث باستانی تا میراث معنوی بفرموده حضرت علی (ع) مسئولیت‌ها محل آزمایش است.
بدانیم همه بناهای متأخر و کهن را می‌توان ماندگار کرد که منابع درآمد گردد ...
در خاتمه به قول آن عزیز سفر کرده صفای لرستان
درد شهرم نه ده و صد نه هزاره
که بوه ام درد بس که زیاد نمووه بشمارم
نه دِ اُو باغ اُمید هَمه جا پُر گُلم
نه د ای وادی پُر مُحنت پیکل زارم
گر چه عمری و ستمکاری ایام گذشت
سی صفای سحری روز و شو می‌سپارم.
سيد محمد سيف‌زاده

سید محمد سیف‌ز‌اده
تهیه‌کننده، کارگردان، مولف و فیلم‌ساز

دیدگاه‌ها  

#1 خادم ملت 1395-07-20 12:15
زیبا بود. وقتی کارشناسان ؛ کارشناس نیستند اتفاقاتی خواهد افتاد که نباید می افتاد.
برای جلوگیری از تخریب شهر مردم باید تحت لوای قانون کمپینی رو راه اندازی کنند که ریشه دار باشه و مدیران دلسوز و متخصص رو در خود جای بده. این کمپین باید در رابطه با تخریبات نابجای ناکارآمدها از خود عکس العمل نشون بده و از طریق نمایندگانش توسط مراجع ذی صلاح در پایتخت مانع ویران شدن بیشتر شهر بشه و با دادن راهکار مناسب به امورات سر و سامان بده و به ناکارآمدها درس.
حلقه مردم اهواز در حمایت از کارون بهترین الگو میتونه باشه. رودخانه ی خرم آباد چنان منظره ی بدی در ذهن توریست ایجاد میکنه که او دیگر میلی به دیدن مجدد این شهر نخواهد داشت. رودخانه ایی که میتونه خودش جاذبه باشه شده دافعه.
نقل قول کردن
#2 بیژن 1395-07-20 12:28
سلام.من نتونستم منظور شما را از این متن بفهمم!!!اگه مخالف رشد و توسعه شهری هستید بفرمایید از فردا با چکمه بیاییم توی خیابون و کوچه ها!!!چون آسفالت هم چیز مدرن و جدیدیه و با پیشینه شهر کهنتون نمی خونه!!
نقل قول کردن
#3 حامدنصیری خرم اباد 1395-07-20 12:50
یکی از بهترین متون خبری تحلیلی بوده که خوندن ممنون از درج این مطلب
نقل قول کردن
#4 سلاحورزی 1395-07-20 12:57
درود بر قلم و شرفت سید عزیز . وقتی فیلم خانه پدریم را در پشت بازار دیدم که نابود شده ساعتی گریستم و هرگاه یا انجا می افتم اشک در چشمانم حلقه میزند . سنگ نوشته از هجوم مغولها در امان و باقی ماند اما در عصر فرهنگ و تمدن به ان صدمه خورد و حکایت طاق پیل اشکسه هم که انرا دوغ و دوشاب کرده اند باعث افسوس و ننگ ابدی سده است . امیدوارم شما و دیگر تاریخنویسان خرم اباد نگذارید تخریبگران حداقل در تاریخ قسر در بروند و انان را رسوا نمایید
نقل قول کردن
#5 سعيد 1395-07-20 13:33
خيلي زيبا بود
ولي كوگوش شنوا لرستان ازمايشگاه مديران تازه كار شده مديراني كه هيچ تعصبي به اين خاك ندارند وهمچنان حق اين خطه ضايع مي گردد
نقل قول کردن
#6 محمد 1395-07-20 14:31
موقعیکه معاون فلان اداره بعد از افتضاح مالی چندسال پیش بازهم برهمان پست مینشیند و پیمانکار آن که هشت سال است پروژه های فلان اداره را دربست گرفته!!! دیگه اوضاع ازین بهترنمیشه
نقل قول کردن
#7 شهروند خرم اباد 1395-07-20 15:12
با سلام و تشکر از قلم شیوای استاد سیف زاده که به زیبایی واقعیتهای و اقدامات غیر کارشناسی برای حفظ اثار باستانی خرم اباد را بیان نمودند ای کاش استاندار محترم از اینهمه مشاورین مختلف یک نفر همانند جناب سیف زاده را بهعنوان مشاور میراث فرهنگی استاندار بر می گزید نه افرادی را در این منصب یگمارند که اطلاع جندانی از کوچه پس کوجه های مرکز استان نداشته باشند تا برسد به باقی اثار تاریخی این دیار .
نقل قول کردن
#8 سپهر 1395-07-20 15:50
نیمه ی پر لیوان هم دیدنیست! ساماندهی حریم پل باستانی شاپورخواست و احداث مجموعه گردشگری " شاپوری " - احیای ظرفیت توریستی آبشار طلایی به عنوان یک جاذبه طبیعی بی نظیر - ایجاد بام دوم خرم آباد در سفیدکوه - ساماندهی،پیاده رو سازی و نورپردازی خیابان های مرکزی شهر نظیر خیابان شهدا و مطهری - ساماندهی و بهسازی دریاچه زیبای کیو - آغاز اجرای پروژه بزرگ برج های دوقلو و سیتی سنتر کیو - توسعه فرودگاه خرم آباد به سطح بین المللی - آغاز لایروبی رودخانه خرم رود - آغاز نهضت آسفالت در خیابان ها و کوچه های خرم آباد - احداث مجموعه باغ پرندگان در باغ بهشت - ساخت پهناورترین آبشار شهری کشور در منطقه کوی جهادگران - بهسازی و زیباسازی ورودی های خرم آباد از سمت بروجرد،پلدختر و الشتر - تکمیل هتل صخره ای در قالب هتل5ستاره بین المللی - تلاش برای واگذاری بخشی از اراضی بام شهر به بخش خصوصی جهت اجرای طرح های ارزشمند گردشگری - تلاش برای واگذاری کامل حریم قلعه فلک الافلاک که به زودی آغاز می شود و...اینها بخشی از نیمه ی پر لیوان در خرم آباد زیبای ماست که خوب است مد نظرمان قرار داشته باشند.
نقل قول کردن
#9 محمد بیرانوند 1395-07-20 16:29
مطلب سایت یافته خیلی علمی مدبرانه و کارشناسانه بود منظوره ایشان توسعه خرم آباد مدرن و پیشرفته بر اساس شیوه های جدید جهانی در حفظ آثار تاریخی میراث جهانی است که سازمان یونسکو در صدد ثبت آن است تا شهر ما که در طول تاریخ نام و آوازه ای دارد به مرکز توریستی و سیاحتی تبدیل شود بنای مدرن شهرسازی دنیا بافت کهن را در کنار بافت زیبای مدرن حفظ کرده است شهرداری شعار میدهد و عمل نمی کند فقط تبلیغات دروغین است.
نقل قول کردن
#10 اکبر طاهر نژاد 1395-07-20 16:38
اسفالت به تنهایی توسعه نمی اورد چون یک ماده قیرگون است همه شهرهای مدرن مثل اصفهان،یزد،تبری ز،مشهد،شیراز با حفظ تاریخ خودفضای جدید وپیشرفته را بنیان نهاند.ازشماکه حقایق را بیان کرده اید وهمواره اخبار حقیقی را همیشه منتشر میکنید به عنوان یک مهندس شهرسازی صمیمانه تشکر میکنم
نقل قول کردن
#11 محمدی 1395-07-20 16:42
هر انسان فرهیخته ای بر روی زادگاه خود تعصب دارد.حضرت علی(ع)میفرمایند ؛ هرجایی که درآن زندگی میکنی وطن توست.متأسفانه به مناطق کهن خرم آباد مثل پشت بازار,باجگیران, گل سفید,پاسنگر,ماه ی گیران,باباطاهر, زیدبن علی,سبزه میدان وبهداری که منازل و بناهای کهن در آن هستتوجه جدی نمیشود.این محلات کهن شناسنامه مدنیت و شهریت خرم آباد هستند.
نقل قول کردن
#12 طهماسبی چگنی 1395-07-20 17:24
کار خوب که خوب است و به اندازه کافی تلویزیون در قبال پول تبلیغ خوبی های مسولین را می کند رسانه های دیگر همچون شبکه های مجازی را اجازه بدهید انتقاد کنند تا مسولین دچارخود شیفتگی و حب جاه ومقام نشوندوبه خود بیایند.
نقل قول کردن
#13 ریحانه بهاروند 1395-07-20 17:29
واقعا حرف حق را زدید این اقدمات برای عده ای آب و نان دارد و برای عده ای هم سود و مابقی هم حق و السکوت میگرند وتحمله شنیدن حقیقت را ندارند .
نقل قول کردن
#14 حمید بهرامی 1395-07-20 17:52
بگذارید شبکه های مجازی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مستقل باشند حرفی که از دل برآید بردل مینشیند نمیشود کارهای مسولین ومدیران گذشته را مسولین فعلی به نام خودشان تصاحب کنند کمی با خدای خود خلوت کنند اعمالشان برای خشنودی خدا بوده یا برای رضایت چند نفر خواص بهتراست همچون حسین بن علی آزاده بود وتن به ذلت دوروزه ی دنیا نداد خیلی از مسولین قرن گذشته زیر خروار ها خاک خفته اندکارهای امروز توشه اخرت فرداست ظواهر دنیا فریب مان ندهد.موفق باشید
نقل قول کردن
#15 چگنی 1395-07-20 20:25
واقعیت همین است بسیاربسیارمتشکر یم که مدنیت وقانونگرایی رابه مسولین همچون من یادآوری فرمودیدانسان دربرابرخداوخلق خدامسوول است
نقل قول کردن
#16 ایران 1395-07-20 20:52
خرم آبادی ها لطفا به ظاهر زندگی و کیفیت ظاهری اهمیت دهید.
نقل قول کردن
#17 فرناز 1395-07-20 21:31
بله عزیزان مسوول ن خودشیفته ای داریم
نقل قول کردن
#18 بيرانوند 1395-07-20 22:13
در تقابل بين سنت و مدرنيته بايد ببن تكميل ، مرمت، واحياء بناهاي ارزشمند تاريخي و اصلاح بافتهاي قديمي تفاوت گذاشت و هر كدام جداگانه مورد اصلاح قرار گيرد و صرفا جهت مدرنيته كردن شهر اثار ارزشمند رو از بين نبريم . اثار باستاني و تاريخي خرم اباد مظلوم واقع شده ، و نه تنها به خوبي معرفي نمي شوند بلكه نگهداري خوبي هم از انها نمي شود .
نقل قول کردن
#19 بهار 1395-07-20 22:46
با سلام، در خصوص مطلبی که آقای سلاحورزی که فرمودند وقتی فیلم خانه پدریم را در پشت بازار دیدم که نابود شده ساعتی گریستم، میخواستم خدمت ایشون و همه اهالی قدیمی این منطقه کهن عرض کنم، پشت پا زدن خانواده هایی همچون شما که اهالی قدیمی این محله بود این بلا را بر سر این مناطق قدیمی آورد، بنده خودم از خانواده سلاحورزی ها هستم و همچنان در همین کوچه سلاحورزی زندگی میکنیم و خداروشکر هیچ مشکلی هم نداشتیم و از نظر سطح تحصیلات در سطح بالایی هم هستیم، خیلی برای رفع مشکلات این محله تلاش کردیم ولی متاسفانه به دلیل تنها بودن به نتیجه خاصی نرسیدیم، ای کاش خانواده های سلاحورزی به جای اینکه سالی یکبار در روز عاشورا برای مراسم گل افتادن به پشت بازار و کوچه سل
احورزی و محله پدری می آیند در تمام طول این سالیان این محله پدری را رها نمیکردند، چه بسا که اگر این خانواده های اصیل در این محله میماندند حال و روز این محله این نبود، ولی افسوس که افسوس خوردن دردی را دوا نمیکند.
نقل قول کردن
#20 محمود 1395-07-20 23:45
بسیار عالی، مطالب کاملا علمی و بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی بیان گردیده، متاسفانه برخی بر اساس منافع خود این گونه انتقاد ها را نفی می کند در حالیکه باید بر اساس تجربیات شهر های پیشرو که از قابلیت‌های تاریخی و سنتی را پایه رشد قرار داده اند برنامه ریزی کرد،وقتی ما از آثار باستانی درست نگهداری نمی کنیم باید آنها را به صورت مینیاتوری بسازیم چون دیر یا زود اثری از آنها باقی نمی ماند، از آقای سیف زاده بسیار متشکرم.
نقل قول کردن
#21 مير 1395-07-21 01:12
به نكته مهمي اشاره كرديد كه اميدوارم استاندار و بقيه مديران به آن توجه كنند و آن اينكه پولهايي كه قرار است صرف ساخت هتلهاي اغلب خالي در طول سال شوند بهتر است صرف مرمت قلعه و پل شكسته و سنگ نوشته و پل صفويه شوند كه از نبود بودجه در حال نابودي هستند . با اينها كه برسند گردشگر خودش خودبخود مي آيد و نيازي هم به هتل ندارد . كسي كه محو زيبايي اينها شود برايش فرقي ندارد كنار آنها چادر بزند يا اين كه در هتل چند ستاره بخوابد . فرياد از نبود بودجه براي مرمت و نگهداري بناهاي تاريخي خرم آباد
نقل قول کردن
#22 مير 1395-07-21 01:14
آري اين بناها از عدم توجه در حال نابودي هستند آنوقت مسولين استان ما با فشار برخي افراد اقتصادي قصد واگذاري آنها به بخش خصوصي را دارند يا اعلام ميكنند هتل بايد ايجاد شود . طرف نان در خانه اش نبود پياز ميخورد تا اشتهايش باز شود
نقل قول کردن
#23 موسوی 1395-07-21 02:04
رشدوتوسعه شهری براساس استاندارهای علمی نوشته شده است لازم باشدچکمه میپوشیم وشهرمان راازنومیسازیم شهرکهن وشهرنوین درکنارهم زیباست کاش تلویزیون محلی افلاک هم حقایق رابازگویدمن خودجزمدافعان حرم هستم فقط گهگاه به خرم ابادمیآیم اینبار آمدم بادیدن وضعیت کوچه های خاطره انگیز شوکه شدم مثل اینکه داعش یاهمان مغولها حمله کرده بودندآیامیشوداز روی عکس هامثل ارگ بم خانه هاراساخت ودرکنارکیو رستوران چرخان وشهربازی مدرن ایرانی ورزمی برپاکردبعیدمیدا نم وقت مدیران جای دیگر مصرف میشود
نقل قول کردن
#24 رستمیانفر 1395-07-21 02:14
خریدوفروش وزدوبندازقدیم مرسوم بوده مسولین به فکرخانه آخرت باشندنه مستغلات وبه به وچهچه گفتن دستاشان روشدمیخواستندپس ازهزاران سال قلعه وسربازخانه وجایگاه ولایت رابفروشان وپولش خرج چی کنن خداعالمه حداقل ازمردم که نمیترسندازخون شهدا وعاقبت شوم مال مردمخوری بترسندگفته مقام معظم رهبری مسلمانان ایران بیدارندواهل بصیرتند
نقل قول کردن
#25 سرتیپی 1395-07-21 02:26
کسانی که فقط خودشان رامیبینندزودازب ین میروندامام جمعه انقلابیمان اطمینان دادکه این مکان ثبت سازمان میراث فرهنگی بنام جایگاه ولایت ثبت شده وکسی حق فروش آنرانداردبهترست رستورانهاوقهوه خانه های غیر مجازرادرپاچنارج مع کنندوموزه حماسه ورشادت رادرفلک افلاک بنیان نهادندتامن نظامی پیرارتش دست همه راببوسم
نقل قول کردن
#26 شهروند خرم آبادی 1395-07-21 09:58
به نقل از بیژن:
سلام.من نتونستم منظور شما را از این متن بفهمم!!!اگه مخالف رشد و توسعه شهری هستید بفرمایید از فردا با چکمه بیاییم توی خیابون و کوچه ها!!!چون آسفالت هم چیز مدرن و جدیدیه و با پیشینه شهر کهنتون نمی خونه!!

با سلام خدمت بینندگان سایت وزین یافته
کسانی که برای شهر خرم آباد دلسوزی میکنند بعلت اینکه اجدادشان ،پدرانشان ،و مادرانشان آنجا زندگی و عمری را گذرانده اند لذا ضروریست که تعصبی نسبت به کهن دیارشان را داشته باشند ولی آنان که زادگاه خود و پدرانشان نیست مسولین خراب کردن محله های قدیمی شهرمان شده اند.لذا با کمی تامل متوجه چرایی مساله میشویم.
نقل قول کردن
#27 میر 1395-07-21 11:02
خیابان حافظ قرار بود سال ۵۳ تعریض شود ولی با انتقال علیمحمد ساکی شهردار فقید و پرتلاش خرم آباد این طرح بلاتکلیف سالهاست که رها شد.میتوان با احداث مسیر جایگزین و سنگفرش کردن خیابان حافظ و حفظ درختان کهن و مرمت حجره ها و چمنکاری بازار و کاروانسرا و خانه های قدیمی را حفظ کرد.بالاخره همگی در این شهر زندگی میکنیم و خاطره و منافع مشترکی داریم نباید نسبت به زادگاه خود بیتفاوت باشیم باور بفرمایید شهرهای دیگر همه کاری برای حفظ بناها و زیبایی و عمران شهرشان میکنند.امیدوارم با همدلی و همراهی شهرمان و استانمان زیباتر و آبادتر شود
نقل قول کردن
#28 سرتیپی 1395-07-22 01:04
جناب سپهرحضرتعالی بهترازهمه میدانیدمنافع چه کسانی سیراب شدوکاخ هاساختندثروت هاانداختندحضرت علی ع فرموده هیچ کاخی برپانمیگرددمگرح قوق مظلومی پایمال شده است ساخت هتل درزیرمجموعه فلک افلاک کمکی به رفع محرمیت هانمیکندهتل های شهررامدرن وباسازی فرمایندنه بافت تاریخی که یونسکو تاشعاع شهرقدیم وجدیدآنراتعیین کرده وباثبت جهانی آن هزینه نگهداری ومرمت وسرمایه گذاری راتامین میکندچرااستاندا ردرطول مدیرتشان دردولت قبل وامروزدربرابرفر وش کارخانه هاسکوت کردنداین سوال راازایشان بپرسیدوهتل دربام خرمآبادچشم اندازبهتری داردوزیباترست دربیان حقیقت باخودمان صادق باشید
نقل قول کردن
#29 ناشناس 1395-07-22 09:07
با تشکر از آقای سیف زاده باتعصب و سایت خوب یافته
متاسفانه من در میان کامنتها اظهارنظری در خصوص عملکرد میراث فرهنگی پیرامون این مسئله ندیدم. و البته ندیدم میراث فرهنگی در خصوص این مسئله که تخریب بخشی از بافت تاریخی مصوب شهر خرم آباد است اظهارنظری کرده باشد. البته با شنیدن این خبر که نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خرم آباد دقیقاً در روز هجوم شهرداری به بافت تاریخی به منظور پاکسازی تنگۀ شیرز کوهدشت از زباله اعزام می شوند شاید گویای همه چیز باشد. در واقع مدیریت ضعیف میراث فرهنگی در نگهداری از مواریث گذشتگان ما شاه بیت غزل تخریب بافت تاریخی شهرمان است
نقل قول کردن
#30 شهروند 1395-07-22 10:24
سخنی زیبا و با ارایه طرحهای کاربردی در توسعه صنعت گردشگری با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی ...البته یک اما دارد کو گوش شنوا آنکه باید بداند مدیریست که صنعت توریسم را طوریسم می نویسد .
نقل قول کردن
#31 سپهر 1395-07-22 16:28
به نقل از سرتیپی:
جناب سپهرحضرتعالی بهترازهمه میدانیدمنافع چه کسانی سیراب شدوکاخ هاساختندثروت هاانداختندحضرت علی ع فرموده هیچ کاخی برپانمیگرددمگرحقوق مظلومی پایمال شده است ساخت هتل درزیرمجموعه فلک افلاک کمکی به رفع محرمیت هانمیکندهتل های شهررامدرن وباسازی فرمایندنه بافت تاریخی که یونسکو تاشعاع شهرقدیم وجدیدآنراتعیین کرده وباثبت جهانی آن هزینه نگهداری ومرمت وسرمایه گذاری راتامین میکندچرااستانداردرطول مدیرتشان دردولت قبل وامروزدربرابرفروش کارخانه هاسکوت کردنداین سوال راازایشان بپرسیدوهتل دربام خرمآبادچشم اندازبهتری داردوزیباترست دربیان حقیقت باخودمان صادق باشید

بنده هیچ سهمی از این منافعی که اشاره فرمودید ندارم.من هم یکی از هزاران جوان تحصیل کرده ی بیکار در خرم آباد هستم و مشکلات زیادی دارم اما دلیل نمیشود فقط نیمه خالی لیوان را ببینم.طرح ها و پروژه های ارزشمندی در حال اجراست که در صورت تکمیل و افتتاح شدن بدون تردید دستاوردهای قابل توجهی برای مردم لرستان خواهند داشت.
نقل قول کردن
#32 syavash 1395-07-22 23:59
با تشکر از شما آقای سیف‌ز‌اده بابت نگارش این مطلب که حرف دل خیلی از ساکنان قدیمی این دیارکهن را بازگو کردید شاید که مسئولان ارشد استان و شهر آن را بشنوند و در راستای عملی نمودن خرم آباد شهر مقصد گردشگری از آن استفاده نمایند تا همه شاهد رشد روزافزون خرم آباد در همه زمینه هاباشیم.
ان شاالله فرصتی پیش بیاید که از اندیشه های جنابعالی برای رشد و پیشرفت خرم آباد استفاده گردد.
نقل قول کردن
#33 مسعو دی 1395-07-24 01:33
امیداست استانداروشهردار حرف حق راپذیرفته وتوجیه نکنندکارخانه هارااحیا کنندبفرموده رهبری باتوان ایرانی چشم به خارجی نداشته باشندهمین پیشنهادآکواریم بزرگ درکنار سراب کیو درآمدزاست ونیزباغ موزه فلاحت یاموزه اسنادوسکه های تاریخی که نابودنگردند
نقل قول کردن
#34 کریم 1395-07-24 13:47
ایبابا تپه باستانی ماسور هم خراب شد بقعه جمال دین محمد در دره نسب(دامنه هشتادپهلو )هم که از اتابکان لر میباشد داره خراب میشه هیچ میدونید که سنگرهای جنگ جهانی دوم در پادگان 84 دربدرآباد موجوده واگه بها بهشون بدیم میتونه یکی از آثار ارزشمند برای بازدید وگردشگری باشه
نقل قول کردن
#35 میم.مستمر 1395-07-24 14:07
مرسی استاد،سالها بود چنین نقد سترگی نخوانده بودم،اطلاعات توپوگرافی و اتمسفر خرمابادتان بی بدیل است
و همچنین پیشنهاداتتان به اندازه ی خط مشی چند دهه یک سازمان بزرگ در جهت گردشگری و محوطه سازی و نماد ه های فرهنگی غنیست

خدایتان پاینده دارد کینچین دغدغه انبساط اندیشه های منقبض دارید و در صف مجاهدان بهتر شدن خرم ابادید
نقل قول کردن
#36 مهاجر 1395-07-25 01:14
ای دوست بفکرایجادموزه مفرغ وموزه سکه درمکان سربازخانه باشیم موزه اسنادتاریخی ومکتوب ودیوانی هم درمحل ساختمان کهن اداره دارایی نیکوست آمفی تاترشهرداری وساختمان شهردار دقیقا موزه مفاخراعلام گرددنیروها جذب شده انگیره ندارند وبنای یایادمان ارتش سمبل همه رشادت هاست
نقل قول کردن
#37 ايران 99 1395-07-25 13:52
اين خانه مشروطه كه گفتيد كجاست؟ راستي سي و سه پل هم به نام شهر زدين؟
به نظرم فقط تنديس مسيح برزيل رو به نام نزديد
موقع نقد كردن لطفا خويش تن دار باشيد.
خانه مشروطه در تبريز و اصفهان است.
استاد
نقل قول کردن
#38 والیزاده 1395-07-26 00:22
خرمآبادهم مشروطه خواه داشته کمی تاریخ بخوانیدتاپی ببریدمنازل آنهاهم موجودست مجسمه مسیح هم ارتباطی باموضوع ندارد
نقل قول کردن
#39 نجفی 1395-07-26 00:47
در جواب ایران 99 پل صفوی خرم آباد که در نزدیکی قلعه فلک افلاک وجود دارد با سی وسه طاق هزاران عکس و سند و گزارش تاریخی ثبت میراث فرهنگی کشور است و طرح مرمت آن با احیای مجدد بخش های مدفون شده در زیر آسفالت در سال آینده به عنوان یک اثر تاریخی منحصر به فرد در خرم آباد نمایان می شود اگر دیار شما از این آثار تاریخی ندارد افسوس نخورید و آثار دیگر شهر ها را انکار نکنید
نقل قول کردن
#40 حسنوند 1395-07-27 18:55
مسئولان محترم استان لطفا پیگیرآزادسازی حریم حرم مطهرامامزاده زیدبن علی علیه االسلام باشید
نقل قول کردن
#41 حسنوند 1395-07-27 19:01
پل صفوی زیباترازسی وسه پل اصفهان خواهدشداگرمسئول ین همت کنندوآن را مرمت واحیاسازندوعبور وسایط نقلیه راازروی پل تاریخی صفوی ممنوع کنندمثل خیلی ازشهرهای استانهای دیگرکه عبوروسایط نقلیه ازپل های تاریخی راممنوع کردند
نقل قول کردن
#42 لرنژاد 1395-07-28 04:15
آفرین برشرافت قلم
نقل قول کردن
#43 رضا ملک محمدی 1395-07-29 11:06
دورود بر قلم شیوا استاد سیف زاده شهر ما سالهاست به دست برخی افتاده که در نابودی این شهر می کوشن وبا سرعت مترو در حال تخریب گذشته این شهر میکوشن تا تاریخ یاغی گری گذشته را جایگزین تاریخ پر افتخار این شهر جا بزنن وبه نظر بنده هیچ کاری نمیشود کرد وقتی...
نقل قول کردن
#44 سلامی 1395-07-30 01:44
آیامسولین باخانه شخصی خوداینگونه رفتارمیکنندکه باخانه مردم خرمآبادشهرمان کردندازخدابترسی دچنگال عدالت نزدیک است
نقل قول کردن
#45 مو سوی 1395-07-30 15:13
به امیدروزی که مد یران گو ش بدن
نقل قول کردن
#46 مو سوی 1395-07-30 15:13
به امیدروزی که مد یران گو ش بدن
نقل قول کردن
#47 فهیمی 1395-08-01 02:07
مسوولین فکرمیکنندمیزهام اندنی هستندنمیداننداگ رماندنی بودبه آنهانمیرسید
نقل قول کردن
#48 بیژنی 1395-08-05 14:49
مسوولین به فکرپرکردن جیب مبارک هستندنه احیای تاریخ وجذب گردشگر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا