مدت‌هاست بخش اعظم انرژی فعالان و قلم بدستان لر به جای اینکه صرف تحقیق و پژوهش و ... شود صرف پاسخ دادن به اهانات مختلف به قوم لر می‌گردد؛ اهاناتی که اغلب از کانال‌هایی چون رسانه‌ی ملی و مطبوعات سراسری منتشر می‌شوند.

در چنین مواردی فعالان مطبوعاتی لر می‌کوشیدند که اعتراضات‌شان از لسان نمایندگان و از تریبون مجلس منتشر گردد که البته جز مواردی انگشت‌شمار توفیقی نمی‌یافتند؛ اما اینکه نماینده‌ی یکی از مناطق لرنشین از تریبون مجلس –آنهم در روزی که تمام چشم‌ها به تلویزیون دوخته شده است- لفظی موهن را علیه قومیت لر به کار ببرد، گناهی نابخشودنی است.

البته جواب آن نماینده در همان جلسه توسط دیگر نمایندگان داده شد. باید گفت سید بزرگوار شما آنجائید که حقوق بخشی از مردم لر را احقاق کنید اگر این توانایی را ندارید حداقل به میلیون‌ها نفر از مردم لر نیز توهین ننمائید. سیدجان شما نیز مثل برخی از نمایندگان لرستان متوسط و کوچک (!) از 4 سال نمایندگی‌تان استفاده کنید و حاشیه برای خودتان درست نکنید! به قول باباطاهر هم‌تبارمان:

تـو که نوشم نئی نیشم چرائی                   تـــو که یارم نئی پیشم چرائی

تــو که مـــرهم نئی زخـم دلم را                نمک‌پاش دل ریشــــم چرائی

باری، سال‌هاست سنتی نه چندان پسندیده‌ در فضای سیاسی کشور نهادینه شده است، که رئیس‌جمهورها در دوره‌ی اول مسئولیت‌شان با انواع و اقسام القاب و عناوین تکریم می‌شوند ولی در پایان مسئولیت با کوله باری از اهانت، اتهام و ... بدرقه می‌شوند. اتفاقی که درباره آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد به عینه دیدیم.

بخشی از این سنت همواره توسط عده‌ای از نمایندگان ادوار مختلف مجلس استمرار یافته است. جالب اینجاست برخی از این عزیزان در سال‌های آغازین دوره رئیسان جمهور بدجوری وکیل‌الدوله بودند. متاسفانه در جریان برنامه بررسی صلاحیت وزراء پیشنهادی رئیس جمهوری، رفتارهایی از برخی نمایندگان دیده شد که خلاف تمام شئونات انسانی و اسلامی بود ...

این روزها در فضای سیاسی کشور حمله به آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش خیلی رایج است و وسیله‌ای برای ارتقاء خیلی‌ها شده است. شاید نیت آقای بزرگواری بزرگوار نیز همین بود و در این میان برای نمک نطق‌شان اندکی قوم لر هم توسط این سیّد معمم نواخته شد! البته ایشان در تذکر بعدی‌شان توضیحات و توجیهاتی ارائه دادند و بار دیگر در آن تذکر کوتاه طنّازی‌شان گل کرد و با تقسیم‌بندی تاریخی قوم لر (لر بزرگ و کوچک) شوخی زننده‌ای کردند.

در چنین شرایطی انتظار داشتیم نمایندگان لرستان نیز حداقل به خاطر اینکه خودی هم نشان داده باشند اعتراضی به این اظهارات می‌نموند، که متاسفانه باز هم نمایندگان ما در صحنه نبودند! باز هم آفرین به دکتر محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج که غیرت، بزرگی مهدي ويسكرمي و اصالت قومی خود را نشان داد، ایشان نیز می‌توانستند به بهانه‌ی این که نماینده مردم کرج هستند خودشان را به راهی می‌زدند که نمایندگان ما زدند.

آقایان نمایندگان لرستان و سایر مناطق لرنشین شما در برابر خدا، ملت و اهل قلم مسئولید! چه حُسن ختامی بهتر از کلام مبارک رسول اکرم‌(ص): کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ، فَالأمیرُ الَّذی عَلَی النّاسِ راعٍ وَ هُوَ مَسئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ

 

 

مهدي ويسكرمي/ خرم‌آباد