یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دهمین نمایشگاه کتاب لرستان به ایستگاه پایانی خود رسید و طی چند روز برگزاری نمایشگاه، مشتاقان عرصه فرهنگ به‌ویژه "دوستداران کتاب" و "مطالعه" از فرصت مغتنمی بهره‌مند شدند.
گزارش تصویری: استقبال عمومی از نمایشگاه کتاب لرستانامروزه یکی از مهم‌ترین علل برپایی نمایشگاه‌های کتاب، جلب‌توجه عموم مردم به انس با کتاب و ترویج مقوله کتاب‌خوانی است؛ اما مطمعنا برپایی نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت نمی‌تواند پاسخگوی کافی جهت بالا بردن میزان علاقه به مطالعه و تأمین کتاب مورد نیاز عموم باشد.
دقت و حسن نظر مسؤولین استان نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب جای قدردانی دارد، اما با توجه به مقطعی بودن این‌گونه نمایشگاه‌ها و عدم دسترسی اقشار مختلف مردم از شهرها و روستاهای اطراف تأسیس، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در اقصی نقاط مختلف استان "بنیان نهادن امری پایدار و همه‌گیر" است که بی‌شک ثمرات بلندمدتی را در پی خواهد داشت.
کتابخانه‌های عمومی به‌مثابه نمایشگاهی برای تمام فصول، همواره در خدمت مراجعین خود خواهند بود و دغدغه و رسالت وجودی خویش را مبنی بر "توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی" را بنیان نهاده‌اند.
از جمله ویژگی‌هایی که سبب می‌شود از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان نمایشگاه دائمی کتاب نام برده شوند می‌توان به:
- سهولت دسترسی عموم مردم به کتابخانه
- کیفیت و کمیت قابل‌توجه منابع
- عضویت سراسری در کتابخانه‌های عمومی (هر فرد می‌تواند با ثبت‌نام در یک کتابخانه به صورت سراسری، از حدود 3 هزار و 200 کتابخانه عمومی کشور، کتب مورد نظر خود را بدون پرداخت هزینه اضافی امانت بگیرد)
- هزینه ناچیز برای عضویت (تقریباً رایگان)
- دسترسی به مجلات و نشریات معتبر کشوری
- دریافت خدمات مشاوره‌ای توسط کتابداران
- داشتن سالن مطالعه جهت استفاده اقشار مختلف از آن و ...اشاره نمود.
بی‌شک کتابخانه‌های عمومی با شبکه‌های توزیعی تقریباً متناسب می‌توانند خلأ نظامات توزیع و فروش کتاب را در استان (علی‌الخصوص مناطق محروم)، به وجه عادلانه‌تری پر نمایند و مصداق عینی حرکت در جهت "عدالت فرهنگی"در استان شوند.


نصرت‌اله امیری‌خواه/ کتابدار کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 کوشکی 1395-07-17 15:07
جنوب خرم آباد کتابخانه و فرهنگسرا ندارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا