یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) می‌فرمایند :
به نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت مثل شکستن بال فرشتگان است
به‌راستی عشق و علاقه مردم لرستان و شهر خرم‌آباد به سرور و سالار شهیدان عالم وصف‌ناپذیر است.
" آیین گِل "در روز عاشورا مراسمی منحصربه‌فرد است که نشان از ارادت قلبی مردم خرم‌آباد به آقا امام حسین (ع) دارد.
علاوه بر توجه صداوسیما به این مراسم باشکوه، چند سالی است شبکه‌های اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای به " آیین گِل" داشته و هر ساله نیز تعداد زیادی گردشگر برای دیدن این مراسم مذهبی به شهر خرم‌آباد سفر می‌کنند و شور حسینی را در خیابان‌های شهر به تماشا می‌نشینند.
در ایام سوگواری آقا امام حسین (ع)، امّا، عده‌ای سودجو نیز به بهانه تهیه هیزم مراسم به عرصه‌های جنگلی یورش برده و ناجوانمردانه درختان سبز و سرزنده را قلع‌وقمع می‌کنند. این از خدا بی‌خبران تنه تنومند درختان بی‌گناه را بر خلاف فرمایش و دستور اکید پیامبر رحمت و مهربانی، بریده و در محل¬هایی پنهان می‌کنند تا پس از مدتی به مصارف غیرشرعی و غیرقانونی برسانند.
چنین سوءاستفاده‌های غیرقانونی توسط افراد سودجو تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی خرم¬آباد را بر آن داشت تا برای جایگزینی هیزم مراسم بررسی و طرحی نو ارائه دهند. لذا، بدین‌وسیله تلاش‌های ده‌ساله این تشکل‌ها و مراحل طراحی و ساخت چندین نمونه بخاری ویژه مراسم عاشورا برای جایگزینی هیزم مراسم به‌صورت تاریخچه‌ای کوتاه به رشته تحریر درآورده می‌شود تا در سال‌های آتی موردتوجه و حمایت بیشتر هیئات مذهبی و مدیران ذی‌ربط قرار گیرد:
سال 1387؛ برای نخستین بار انجمن یاران سبز با همّت فعال و پیشکسوت محیط زیست میرزا سرهنگی اقدام به ساخت نوعی بخاری گازی نمود و تعداد 10 دستگاه از آن را به بعضی هیئات سینه¬زنی اهدا نمود. ولی در سال‌های بعد به دلیل عدم‌حمایت سازمان‌های ذی‌ربط ساخت تعداد بیشتری میسر نشد.
سال 1389؛ انجمن دوستداران طبیعت و محیط ریست لرستان که بعدها بانام انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس پروانه فعالیت دریافت نمود با همّت مظفر افشار (پدر بلوط ایران) مراحل ساخت دومین طرح بخاری ویژه مراسم عاشورا از سر گرفته شد. ضمن تشکیل جلسات کارشناسی با مهندسین مکانیک و بازدید از کارخانه ساخت بخاری در منطقه سمنان، یک دستگاه بخاری گازی ساخته شد.
این بخاری دارای دو کپسول و چهار شعله بلند را تا حدود یک و نیم ساعت روشن نگه می‌داشت. اگر چه این بخاری در جلسه‌ای با حضور شریعت نژاد (فرماندار وقت خرم‌آباد) نصیری (نماینده شورای هیئات مذهبی)، احمدوند (مدیرکل وقت منابع طبیعی) و بازگیر (مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست) مورد تأیید اولیه قرار گرفت ولی در عمل کارایی چندانی نداشت و تغییر در طراحی آن ضروری به نظر می-رسید.سال‌های 1390 و 1391؛ این بار مؤسسه تحقیقات و اطلاع‌رسانی رهاورد خرم‌آباد (متارخ) با کمک و حمایت مظفر افشار (پدر بلوط ایران) با طراحی مجدد و توسط علی خدادادی بخاری گازی با چهار کپسول و 12 شعله بلند ساخته و مورد آزمایش قرار دادند.
این بخاری به دلیل افزایش شعله‌ها و تولید گرمای مناسب مورد توجه نماینده هیئات مذهبی خرم¬آباد و مدیران ذی‌ربط واقع گردید. البته، هم‌زمان با ساخت این بخاری گازی، نوع دیگری با استفاده از سوخت گازوئیل نیز ساخته شد که از بهره‌وری مناسبی نیز برخوردار بود ولی بخاری گازی 12 شعله موردتوجه و تأیید قرار گرفت.
سال 1392؛ تلاش و پیگیری‌های اعضاء برجسته تشکل‌های محیط زیستی شهر و مؤسسه متارخ از طریق فرمانداری و ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست برای ساخت حداقل 20 یا 30 دستگاه بخاری گازی مراسم عاشورا موفقیت‌آمیز نبود. پیشنهاد ساخت این تعداد بخاری و بهره‌برداری آن‌ها به صورت آزمایشی توسط هیئات سینه‌زنی هیچ‌گاه عملی نشد. البته تلاش مدیران ذی‌ربط برای تأمین هیزم خشک برای هیئات سینه‌زنی قابل‌تقدیر بود.
سال 1392؛ بخاری ساخته‌شده در روز عاشورا در محل عزاداری هیئت سینه‌زنی درب دلاکان به مدت دو ساعت آزمایش شد و مورد استقبال سینه‌زنان مخلص و مدیریت پر تلاش هیئات قرار گرفت.
سال 1392؛ تلاش مؤسسه متارخ برای اخذ استاندارد دستگاه از طریق مؤسسه استاندارد کشور ادامه یافت و دو نفر کارشناس مؤسسه از تهران به شهرستان خرم‌آباد اعزام شدند. بر اساس بازدید و بررسی کارشناسان مؤسسه استاندارد کشور، می‌بایست کپسول‌های گاز در فاصله حداقل 4 متری از دستگاه و شعله‌ها قرار داشته باشند.
پس از آن، مؤسسه متارخ طی مکاتبه‌ای رسمی با اداره کل منابع طبیعی استان تقاضا نمود آن اداره کل دستگاه ساخته شده را تحویل گرفته و ضمن رفع نقص آن، حداقل تعداد 30 دستگاه ساخته و به طور آزمایشی در اختیار هیئات سینه‌زنی شهر قرار دهد.
سال‌های 1393 و 1394؛ مجدداً تشکل‌های محیط زیستی و مؤسسه متارخ طی مکاتبات با فرمانداری و ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان خواستار تأمین اعتبار و ساخت حداقل 30 دستگاه بخاری توسط آنان و تحویل به هیئات مذهبی شدند. باز هم تلاش‌ها به‌جایی نرسید و باوجود پی گیری فرماندار شهرستان خرم‌آباد، نتیجه‌ای حاصل نشد.
سال 1395؛ اگرچه کمی دیر، ولی باز هم مؤسسه متارخ طی مکاتبه‌ای پیشنهاد سال‌های گذشته را مطرح نمود بر اساس پیگیری‌های فرماندار شهرستان خرم‌آباد مبلغ 700 میلیون ريال از جانب سازمان برنامه‌وبودجه استان برای ساخت تعدادی بخاری گازی مراسم عاشورا تصویب شد. ولی به دلیل کمبود وقت و عدم تخصیص اعتبارات مصوب، امسال همچون سال‌های قبل نتیجه‌ای حاصل نشد.
البته، امسال با کوشش سازمان‌های ذی‌ربط مقررشده که باز هم هیزم خشک در اختیار هیئات سینه‌زنی قرار گیرد. چاره‌ای نیست به‌جز تأمین هیزم خشک و نظارت جدّی و ممانعت از ورود افراد سودجو و متخلّف به عرصه‌های جنگلی بلکه ثروت‌های طبیعی مردم از دست متجاوزین در امان بمانند.
ولی آیا سال آینده بالاخره بخاری‌های ویژه مراسم ساخته خواهند شد؟ و آیا امسال آخرین سال استفاده از هیزم خواهد بود؟
 
سید محمد قاسمی

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند1 1395-07-14 12:23
سلام ، هیچ انسان آزاده ای نیست که با برگزاری مراسمات محرم مخالفت داشته باشد ، اما چگونگه این مراسمات برگزار شود مورد سوال است ، علمای ، بزرگان دینی و رهبر عزیز دائما در خصوص ورود مراسمات غیر متعارف به این برزگداشت هشدار داده و می دهند ، همگی استحضار دارید که دشمنان از این مراسمات غیر متعارف چه بهره برداریهایی برای تضعیف اسلام خصوصا شیعه می کنند ، پس باید در برگزاری این مراسمات دقت زیادی شود که در شان امام حسین (ع) و یاران با وفایش باشد .
نقل قول کردن
#2 شهروند1 1395-07-14 12:44
امروزه نقش محیط زیست در زندگی انسانها بسیار مهم بوده و نقش آن در ادامه زندگی ما و آیندگان انکار نا پذیر است .
ما در این شهر انسانهای فهیم ، مبتکر و آگاه کم نداریم ، نمی دانم چرا تا حالا اقدامی در خصوص برگزاری مراسم روز عاشورا نشده ، قطع درختان ، آلودگی محیط زیست ، ورود میلیونهاتن خاک به شهر ، آسیب به آسفالت ، زحمت حداقل 500نفر از کارگران شهرداری برای نظافت شهر و....آیا نمی شود با جایگزین نمودن بخاری های گازی بجای هیزم ،توزیع بسته ای گل (توسط هیات و مساجد )در روز تاسوعا ،استفاده از لباس های سال گذشته آیین گل افتادن برگزار گردد
نقل قول کردن
#3 پیامنی 1395-07-14 13:56
هر چه زودتر فکری به حال این آتیش بکنید تمام آسفالت شهر رو نابود کردن ، از چهار راه اسدآبادی به سمت میدونش که حرکت میکنی سه دایره بزرگ از آسفالت رو نابود کردن(جدیدا یه آسفالت الکی روی اون قسمتها انجام دادن اما چه فایده هفته آینده بازم سرخپوستیه مردم خرم آباد گل میکنه) ، مردم این شهر باید یه مقدار توی این دهه خوددار باشن ، روز 11 محرم بازم این شهر رو واسه زندگی لازم داریم ، یه کم فکر کنید همین آسفالت هم حق الناسه که شما داغونش میکنید ، متاسفم
نقل قول کردن
#4 سلاحورزی 1395-07-14 14:23
بعضی فرصت طلب با سؤاستفاده از این روزهای عزیز به قطع درختان مبادرت میکنند.امیدوارم فرهنگسازی بشه تا نه به محیط زیستی که متعلق به کل مردم و مملکت است آسیبی برسانیم و نه به زیبایی شهر…چون استفاده از هیزم انبوه سنتی بود و الان جواب نمیدهد و باعث هزینه برای شهرداری میشد که شهرها را دوباره تمیز کند و آسفالت را ترمیم کند
نقل قول کردن
#5 بیرانوند 1395-07-14 17:57
مردم و خود هیأتها باید مواظب باشند نباید بهانه بدست وهابی های شیعه ستیز بدهیم حتی در داخل هم خیلی از شهرهای دیگه به انجام به گل افتادن انتقاد دارند و اون رو برآمده از فقر فرهنگی میدانند ولی به اعتقاد ما انسان از خاک آفریده شده و بخاک بازمیگردد و حرمت و کرامت دارد حتی در تاریخم آمده که مصریها برای عزیزان از دست رفته شان به شانه های خود گل میمالیدند و در جنوب ایران در بوشهر به عاشورا میگن سیاوشون(سوگ سیاوش) و برگرفته از سنتهای قدیم و کهن ایران است.اما باید ظرف زمان و مکان را سنجید همان گل مالیدن به شانه ها و پیشانی کفایت میکند و در این حجم عظیم اسراف است از نظر فقه شیعه.
نقل قول کردن
#6 شهروند1 1395-07-15 12:49
سلام ،با تشکر از آقای بیرانوند ای کاش یافته به این موضوعات در ایام باقی مانده بیشتر بپردازد
نقل قول کردن
#7 مظاهری 1395-07-15 19:54
باید بجای هیزم و آتش افروختن از همین وسایل گرمایشی گاز سوز استفاده کرد تا هم محیط زیست حفظ گردد و هم آلودگی ایجاد نشود و هزینه تراشی برای شهرداری و رفتگران مظلوم نشود.
همسایه ما پارسال شیلنگ آب را به کوچه آورده بود و باز گذاشته بود از صبح تا بعد از ظهر میگفت تا عابران آب بخورند.گفتم خدا خیرت بدهد میتوانی شربت درست کنی یا در پارچ بریزی چرا آب شیرینو قیمتی را اسراف میکنی مگر اعمه معصومین سفارش نکردند که اسراف گناه است؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا