یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر لرستان طی سه روز به میزبانی شهر خرم‌آباد در دو سالن اصلی تئاتر شهر و پلاتو شیدا برگزار شد.
داوری این جشنواره که با حضور ۷ نمایش از شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و دورود برگزار شد را غلام‌حسین لطفی، رضا فیاضی و افسر اسدی بر عهده داشتند.
متأسفانه عدم تبلیغات لازم، تدارکات و بی‌توجهی مسئولین و مدیران هنری به تئاتر استان موجب شد استقبال چندانی از آثار قابل‌تأمل هنرمندان جوان و ساعی این خطه صورت نگیرد؛ همچنین عدم حضور هنرمندان و پیشکسوتان شاخص استان از مهم‌ترین خلأهای این جشنواره بود.
صندلی‌های خالی به تماشای برآیند یک سال زحمت اصحاب تئاتر استان نشستند و این خود مساوی است با عقب گردی غیرمنطقی و تخریب‌گر در استانی که طی دو سال اخیر در جشنواره فجر (بخش ایران و بین‌الملل) با درخشش هنرمندانی همچون امین ابراهیمی، احسان ملکی، روح اله امامی، علی‌آقا حسین‌پور و … حرف‌های زیادی برای گفتن داشت؛ فارغ از عدم ‌حمایت‌های مالی و همچنین تحقیر جامعه جوان تئاتر لرستان.
اندک تماشاگرانی که خود تئاتری بودند با تلاش فراوان اجازه نداده‌اند شمع تئاتر استان رو به خاموشی رود.
در مقابل محدودیت‌های موجود در تئاتر، شاهد آثار باکیفیتی بوده‌ایم که اگر حمایت کافی از این آثار شکل می‌گرفت، می‌توانستیم همچنان به آینده تئاتر استان که یادگار اساتیدی همچون زنده‌یاد محمد رایگان و حسین شیدایی است امیدوار باشیم.
اما متأسفانه تا به امروز از سوی متولیان، حمایتی زیادی صورت نگرفته و چراغ تئاتر استان رو به خاموشی می‌رود.

نگاهی بر آثار شرکت‌کننده در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان:
-جنگ به‌مثابه درام یادداشتی بر نمایش"روشان"به کارگردانی علی پوراحمدیان نویسندگی سیاوش پاکراه از شهرستان خرم‌آباد
- بی‌چیز، ساده و قابل "یادداشتی بر نمایش سرگشتگان سعادت"به کارگردانی و نویسندگی یوسف لطفی زاده از شهرستان دورود)
- معلق بین زمین و آسمان "یادداشتی بر نمایش روی زمین" به کارگردانی عباس خسروی و نویسندگی افروز فروزند از آموزشگاه پندار شهرستان بروجرد)
نمایشی شریف (یادداشتی بر نمایش"چتری برای آسمان" به کارگردانی و نویسندگی مهرداد توکلی از شهرستان الیگودرز)
- خانم‌های بازیگر بی‌بدیل (یادداشتی بر نمایش"خانم"به کارگردانی پگاه فزونخواه و امیرمحمد حسنوند و نویسندگی امیرحسین طاهری از شهرستان خرم‌آباد)
- برآیند تئاتر تجربی جوانان ساعی و بی‌ادعا (یادداشتی بر نمایش "لیلی نام تمام دختران ایران‌زمین است"به کارگردانی امیرمحمد سپه وند و نویسندگی امیر مهندسیان از شهرستان خرم‌آباد)
- رئال، واقع‌گرایانه و علمی (یادداشتی بر نمایش"رئال"به کارگردانی و نویسندگی عاطفه کوشکی از شهرستان خرم‌آباد) و...
 اما با تمام خوبی و بدی‌ها، کاستی و حواشی موجود در جشنواره بیست و هشتم، برگی دیگر از زحمات یک‌ساله تئاتر استان به اتمام رسید و هیئت‌داوران آرا خود را اعلام داشتند.

برگزیدگان این جشنواره:
جشنواره تئاتر بدون تبلیغات برگزار شد. مخاطبان پس از یک روز به دعوت گروه‌های اجرایی از برگزاری زمان اختتامیه مطلع می‌شوند. مراسمی که فقط وظیفه‌اش تمجید از عملکرد مدیران و بزرگ‌نمایی ست؛ و در این میان استعدادهای تئاتری لرستان کماکان در فکر گریزی و گذر از حواشی همیشگی تئاتر بی‌پشت‌وپناه شهرستان.
 
پیشنهاد:
۱ – آموزش: نه‌تنها هنرمندان تئاتر در هر مرتبه‌ای همواره نیاز به آموزش دارند، بلکه مدیران رویدادهای هنری هم باید آگاهی کامل را نسبت به‌به هنر تئاتر و اتفاقات روز آن داشته باشند و دریابند که تئاتر اولین ابداع بشر است که مجبور به پذیرش آن هستیم چراکه تزکیه‌ی نفس و پالایش دهنده‌ی افکاری است که بعضاً کنترل‌شده تا منجر به بزهکاری در جامعه نشود.
نپذیرفتن تئاتر به‌عنوان یک علم، یک هنر، یک سرگرمی، یک پزشک جامعه و … فقط منجر به عقب‌ماندگی فرهنگی هر جامعه می‌شود و کم‌کم جامعه را بیمار می‌کند؛ که تمام این ادراک ممکن نیست مگر به‌واسطه‌ی آموزش. چه برای هنرمند تئاتری چه مسئولی که وظیفه برگزاری فستیوال را دارد.
۲- حفظ و حذف احساس برای کشف و معرفی استعداد: حمایت‌ها و نظارت‌هایی که جهت گیر
ی سیاسی و عاطفی دارند مهلک‌ترین سم موجود برای فساد افکار است. آن‌هم فکر هنرمندی که لطیف می‌اندیشد. هنر خلق می‌شود تا توسط تماشاگر دیده شود و داوری بهانه‌ای است برای رقابتی سالم و محک زدن گروه‌های نمایشی، نه ابزاری برای بروز احساسات. بگذاریم تماشاگر احساسش را آن‌گونه که می‌خواهد نشان دهد.
۳- اگر: اگر به فکر برگزاری جشنواره‌ای برای سال آینده هستید از امروز به شکل‌گیری فضای مثبت اقدام کنید تا بیش‌ازپیش هنرمندان مستعد لرستان زمین به انزوا نروند.
 
امیر دلفانی/ کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر

دیدگاه‌ها  

#1 کارگردان 1395-07-11 18:58
باسلام و عرض تشکرازجناب آ قای امیر دلفانی بابت مطلب زیبایتون قطعا ن این چنین است اگر فرصتی فراهم شود ومسئولین مربوطه صداوسیما در شرایطی برابر با حضور داروین تست بگیرند وشرایطی محیا کنندکه هنرمند بتواند به شایستگی بدرخشد شرط میبندم که معلم واستاد م جناب آ قای علی جعفر غضنفری خامه ی بیدل که الان مدتی است به خاموشی گراییده قطعا ن نفر اول خواهد شد وسربلند بیرون خواهد آ مدوهمچنین دیگر هنرمندان لرستان که به علت مشکلات به خاموشی گراییده اند رتبه اول را کسب خواهند کرد با تشکر شاگرد تئاتر
نقل قول کردن
#2 سارا 1395-07-12 12:54
تبلیغات در این زمینه بسیار بسیار ضعیفه .برای کنسرتها چطور تبلیغ میکنن .تلویزیون در این زمینه میتونست تبلیغ داشته باشه یا خبرش در گروههای تلگرامی استان
نقل قول کردن
#3 عاشق تئاتر 1395-07-13 02:09
متاسفم براى مديرانى كه ميان و ميرن و به هيچ چيز بجز خودشون اهميت نميدن ما خوشحال بوديم كه مدير كل جديد كه از دولت تدبير واميد اومده كارش درسته ولى متاسفانه فقط خوب نطق ميكنه و شعار دادنش عاليه هر سال بدتر ميشه و بايد بگيم دريغ از پارسال
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا