زمان گرفتن حق با چوب، چماق و تهمت زدن به این آن گذشته است. امروزه، منطق و حرف حساب می‌تواند حق را به حقدار برساند.

نماینده کهگیلویه که در صحن علني مجلس و جلوي ميليون‌ها بيننده تلويزيوني در مخالفت با وزرای پیشنهادی آقای روحانی صحبت می‌کرد، به جای آن که در‌باره موضوع جلسه مجلس حرف بزند‌، با صحبت‌هایی نابه‌جا و نسنجیده، قوم اصیل و بزرگ لر را دوباره نقل محافل کرد و با مرتبط دانستن چماق و بی‌فرهنگی‌، این قوم اصیل را در نزد ملت ایران  تخریب کرد.

اگر چه با صحبت‌های نابه‌جای این‌گونه افراد، کوچک‌ترین خللی در شخصیت‌ قوم لر ایجاد نمی‌شود‌، کما این که لر و لرزبان شخصیت خود را به دیگران نشان داده‌اند و می‌توان نمونه‌های فراوانی را بر‌شمرد، چه در عرصه ورزش که در مسابقات لیگ برتر در دورود این فرهنگ غني را نشان دادند و چه در مسافرت‌هایی که مردم ایران به مناطق لر‌نشین داشته‌اند و با خاطرات خوشی این مناطق را ترک کرده‌اند.

جناب بزرگواری! اگر می‌خواهی از حقوق مردم و حوزه انتخابیه خودت دفاع کنی‌؛ اولاً این زمان برای دفاع از حوزه‌ات مناسب نبود و ثانیاً شما حق نداری به قومیت خاصي اشاره کنی و تنها می‌توانی حوزه انتخابیه‌ات را نام ببری.

آقای بزرگواری! اگر فرهنگ تو فرهنگ چوب و چماق است که در طی این 8 سال گذشته آن را آموخته‌ای و سعی در گسترش آن داری؛  فرهنگ لر و لرزبان فرهنگ جوانمردی و محبت است.

قوم لر به خوبی دریافته‌اند که به ناحق کسی را محکوم نکنند مگر این که در یک دادگاه صالحه بر اساس قوانین جاریه در کشور محکوم شده باشد.

جناب بزرگواری! زمان گرفتن حق با چوب، چماق و تهمت زدن به این آن گذشته است. امروز منطق و حرف حساب می‌تواند حق را به حقدار برساند. مگر شما در قرون وسطی زندگی می‌کنيد که به راحتی هر کسی را تکفیر كرده و می‌خواهید از سلاح چوب و چماق براي رسيدن به مقصودتان استفاده کنید؟

آقای بزرگواری! آیا تا به حال که از چوب و چماق استفاده کرده‌ای‌،  مردم و حوزه انتخابیه شما از امکاناتی که قول داده‌ای براي‌شان فراهم کنی، نتیجه‌ای گرفته ای؟

شما به عنوان نماینده مجلس در جایی که قوانین را در آن‌جا به تصویب شده و خانه ملت محسوب می‌شود، چگونه بی‌قانونی را رواج مي دهيد؟  زمانی که آقای کولی‌وند نماینده محترم کرج به دفاع از قوم لر پرداخت و دین خود را به این قوم ادا كرد، شما نه تنها عذر‌خواهی نکردی بلکه با فریاد زدن اعلام کردی که مزاح کرده‌ای و عذر بدتر از گناه آوردی.

جناب بزرگواری! قوم لر و لرزبانان منتظر عذر‌خواهی رسمي شما هستند و از این ادبیات که تضاد با رسوم و اخلاق لرها دارد بیزاری می‌جویند. چنان‌چه در پیشگاه مردم و از همان تریبون از مردم لرتبار عذر‌خواهی نکنید، هرگز در اذهان مردم لر زبان فراموش نمی‌شوید و از شما به خوبی یاد نخواهند کرد.

مردم نیک می‌دانند هر زمانی که لر و لرزبان چماقی را در دست گرفته به خاطر دفاع از ناموس و کیان خود و كشورش بوده است. ملت از ترانه تفنگ "رضا سقایی" به خوبی شنید‌ه‌اند که:

تفنگ تا تونه دارم غمی نارم یه برارم

تفنگ بزه و او دوز فراری

تفنگ د چیت جا دوزیه یارم

تفنگ دردت و جونم

تفنگ بی تو نمونم

آقای بزرگواری! این چماق ماست که همیشه بر علیه دشمنان كشورمان به كار رفته است، نه اين كه همانند گفتار ناشايست جناب‌عالي بر سر ملت خویش فرود آید!

عابدین  بهاروند / تهران