یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

غرولندهای مادر، کودک را کلافه کرده بود و مادر را عصبانی نشان می‌داد؛ کودک خودش را به دکه روزنامه‌فروشی چسبانده بود و  مرتب می‌گفت: این کتاب نقاشی را می‌خواهم.
مادر نگاهی به قیمت کتاب انداخت 2 هزار تومان و نگاهی به  کودک کرد و گفت: این کتاب به درد تو نمی‌خورد؛ بچه را متقاعد کرد تا برایش آدامسی بگیرد و همه چیز را تمام کند.
کنار دکه روزنامه فروشی آقا‌مهدی در خیابان انقلاب خرم‌آباد؛ سه‌چرخه سبزی‌فروشی‌اي قرار دارد که مشتریانش نسبت به دکه روزنامه‌فروشی 30 به یک است؛ یعنی از هر 30 نفری که سبزی می‌خرد یک نفر تنها تیتر روزنامه‌های روی پیشخوان را نگاه می‌کند و زیر لب با خودش چیزی می‌گوید و می‌رود!
 کتاب‌فروشی با‌سابقه خایدالو در کوچه بغلی دکه روزنامه‌فروشی آقا‌مهدی قرار دارد و روبه‌روی دکه به موازات هم، 3 مغازه لوازم آرایشی در حال کاسبی هستند.
زیاد عجله نکنید و به دنبال ارتباط دکه روزنامه‌فروشی، کتاب‌فروشی، مغازه لوازم آرایشی و سه‌چرخه سبزی‌فروش نباشید که سعی می‌کنم با کوتاه‌ترین جملات روده‌درازی‌ام را به پایان برسانم و شما را به خدای بزرگ بسپارم.
یکم: از ساعت 5 غروب تا 8 شب نظاره‌گر این 4 شغل بودم و مرتب افرادی که به این مغازه‌ها در حال تردد بودند رصد کردم. در این 3 ساعت حدود 5 نفر به کتاب‌فروشی مراجعه کردند که 3 نفر آن‌ها به دنبال کتاب‌های کمک‌آموزشی بودند برای فرزندان‌شان که می‌خواستند به هر قیمتی شده  به دکترهای آینده تبدیل شوند؛ البته جدای از این که علاقه و توانمندی بچه را به چه رشته‌ای درک کرده باشند.
دوم: به طور میانگین دوست سبزی‌فروش ما در روز و تقریباً در همان ساعت اعلام شده، حدود 100 کیلو سبزی خوردن و خورشتی می‌فروشد که امیدوارم رونق کاسبی این  هم وطن ما روز به روز بیشتر و بهتر باشد.
سوم: آقامهدی روزنامه‌فروش ما می‌گوید به طور میانگین از هر روزنامه که حدود 10 نسخه برایش ارسال می‌کنند چیزی حدود شش هفت نسخه برگشت می‌خورد. که امیدوارم الهی چک‌های آقا مهدی برگشت نخورد.
چهارم: به طور میانگین در همین ساعت چیزی حدود چهل پنجاه نفر در مغازه لوازم آرایشی در حال تردد و معمولاً با دست پُر از این فروشگاه‌ها در حال خروج هستند!
نتیجه‌گیری فرهنگی: این 4 دوست فروشنده ما در یک نتیجه‌گیری انسانی بر مدار رونق اقتصادی تصمیم گرفته‌اند که دوست سبزی‌فروش ما کلیه روزنامه‌های برگشتی را از آقا مهدی خریداری کند تا شاید به واسطه روزنامه از طریق سبزی‌فروشی به منازل در حین پاک کردن سبزی نگاهی هم به روزنامه‌ها انداخته شود؛ اما دوست فروشنده لوازم آرایشی از دوست کتاب‌فروش ما خواسته که هر چند وقتی یک بار بخشی از کتاب‌هایش را در کنار مغازه لوازم آرایشی به حراج بگذارد تا شاید مشتریان او نگاهی هم به کتاب بیندازند چرا که در قدیم گفته‌اند با دیدن است که خریدار پیدا می‌شود.
سال‌مرگ کتاب سال لرستاننتیجه‌گیری اقتصادی:
از من می‌شنوید نه خودتان  و نه آن کس که به شما وابسته است هیچ‌گاه به دنبال کتاب، کلمه و روزنامه و مجله نروید که نه خیر دنیا دارد و نه آخرت!
دوستی می‌گفت: که تعداد فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در شهرستان خرم‌آباد چیزی حدود 150 مغازه می‌باشد و تعداد کتاب‌فروشی‌های معتبر خرم‌آباد چیزی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است!
عزت زیاد

عبدالرضا شهبازی / نویسنده و شاعر

دیدگاه‌ها  

#1 سياهي 1395-05-24 13:13
افسوس وصد افسوس
نقل قول کردن
#2 پاتوق فرهنگی 1395-05-24 15:57
سلام.
راستش این مطلب پرشکایت حکایت امروزنیست. این که کسی کتاب یا روزنامه نمی خواندیک بحث است استفاده از لوازم آرایش چیزی دیگرکه هیچ وقت به هم مربوط نمی شوند.
مانمی توانیم برای تاییدچیزی چیزدیگررا نهی یا نفی کنیم. سبزی هم به قول کسانی که به فکرسلامتی هستندکه جزضروریات خوردن است وهمه پزشکان متفق القول اند که خوردنش برای سلامتی مفیدفایده این برای جسم ! و کتاب برای روح وفکر.
اما اگرکمی خودمان را صادقانه ارزیابی کنیم ما هم درنخواندن کتاب مقصریم به هزاران دلیل مقصریم چون دغدغه و توصیه برای کتاب خواندن امروزه فقط تبدیل به شعار و سخنان طنزگونه شده.حتی ازطرف کسانی که خودرا صاحب کتاب،شاعر یا نویسنده می دانند.
ادامه دارد
نقل قول کردن
#3 پاتوق فرهنگی 1395-05-24 16:01
"از من می‌شنوید نه خودتان و نه آن کس که به شما وابسته است هیچ گاه به دنبال کتاب، کلمه و روزنامه و مجله نروید که نه خیر دنیا دارد و نه آخرت." همین یک جمله کافی است تا کمی درباره ی این نوشته دقت شود خواننده عام باورش می شود که اززبان یک نویسنده بشنودکه خیردنیاوآخرت درمطالعه نیست پس نخواندنش بهترتا ازاین عذاب خودرا رهاکند.
ادامه:
دوست نویسنده بهتراست درنوشتن ها بیشتردقت کنیم و شما که شاعرونویسنده هستیدبه جای مقایسه رژ لب و سبزی با کتاب چهارتا راهکار،چهارشیوه عادت به مطالعه،چهارتا تلنگرمثبت بزن. برادرمن با مسخره کردن هم حرمت کلمه را ازبین می برید هم سخنان ائمه و بزرگان دینی را که این همه درطلب علم و دانش سفارش کرده اند.
نقل قول کردن
#4 ص 1395-05-25 08:45
شايد يكي از دلايل اينكه مردم كمتر كتاب مي خوانند يا مي خرند تغيير نوع كسب اطلاعات از فيزيكي به مجازي است كه نشان ودليل آن همين ركوردي است كه سايت يافته هميشه از آن صحبت مي كند
من خودم يكي از علاقه مندان شديد به روزنامه يا هفته نامه هاي محلي بودم ولي الان تمام اخبار ،تحليل هاو مقالات محلي را از طريق سايت ها مجازي مي خوانم و دنبال مي كنم امروزه به خاطر تغيير در در روش خواند حتي كتاب ها و از همه مهمتر كتاب قرآن را مردم در گوشي وتبلت هاي خود دارند وكتاب را بصورت مجازي خريداري مي كنند به نظرم بايد خودتان را به روز كنيد
البته اين موضوع از زواياي ديگر هم مي شود بررسي كرد كه مجال آن نيست
نقل قول کردن
#5 رضا 1395-05-25 22:20
آقای یا خانم فرهنگی واقعیت را نوشته شما خوبی
دتت نميتونی بنویسی زورت داره شما اگه. میتونی نقد کن
نقل قول کردن
#6 ری رآ 1395-05-27 15:31
هرجا که درخت علم و دانش روییده بهشت است.کتاب را کسی میخواند که در پی یافتن پاسخ پرسش است وقتی با یقین زندگی میکنیم و سوال نداریم انگیزه کتابخوانی از بین میره.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا