یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی، سربازان و پیشگامان آگاهی‌بخشی در جامعه هستند.
اگر چه به پاسداشت شهادت "محمود صارمی" خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی در 17 مرداد 1377‌، این روز به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شد ولی باید گفت هر روز؛ روز خبرنگار است! زیرا خبرنگاران، دبیران خبر، سردبیران و در مجموع فعالان عرصه رسانه، هر روز و هر لحظه با جسارت، علم و آگاهی به دنبال کسب خبر و سوژه مناسب هستند تا مشکلات شهر، استان و کشور خود را انعکاس دهند و زبانی گویا برای بیان مشکلات و دردهای جامعه باشند.
در دنیای امروز خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه جایگاه والایی دارند. در مورد جایگاه خبرنگاران و حساسیت شغل خبر در دنیا همین بس که گزارش یک خبرنگار، باعث برملا شدن جریان "واترگیت" و برکناری نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا شد.
خبرنگاران در واقع چشم بینا و زبان گویای مردم و مسئولان در بیان مشکلات و مطالبات شهروندان و انعکاس خدمات دولت‌مردان هستند. در رده‌بندی‌های متعددی که درباره مشاغل سخت دنیا انجام شده، همواره خبرنگاری و مشاغل خبری در صدر جدول قرار دارد.
فناوری‌های نو باعث شده که بنگاه‌های خبرپراکنی همچون گذشته انحصار خبر را دردست نداشته باشند و شبکه‌های مجازی، گوی سبقت را از رسانه‌های دیداری‌، شنیداری و مکتوب بربایند. فراگیر شدن فضای مجازی باعث شده تعداد زیادی از افراد تبدیل به شهروند‌خبرنگار شوند و به نوعی در عرصه اطلاع‌رسانی به جمع همکاران ما بپیوندند.
برای استفاده مناسب از این ظرفیت‌، ضروری است مسئولان قوانینی وضع کنند تا ضمن استفاده از توان این افراد در انعکاس اخبار و رویدادهای استان‌، فضای مجازی از بد‌اخلاقی‌ها، تهمت و افترا و شایعات بی‌اساس زدوده شود.
با این حال حضور و ورود تعداد زیادی از علاقه‌مندان به عرصه خبر و اطلاع‌رسانی، نوید‌بخش روزهای خوبی برای استان لرستان است.
این فعالان عرصه رسانه که خوشبختانه اغلب جوان و پر انرژی هستند‌، در صورتی که آموزش‌های لازم و مورد نیاز حرفه خبرنگاری را بیاموزند، نسلی صاحب قلم و پرتوان تربیت خواهد شد که در آینده نقش به‌سزایی در ارتقاء فرهنگی جامعه، انعکاس توانمندی‌ها و جاذبه‌های استان ایفا خواهند کرد.
علاوه بر این‌، جهت‌دهی افکار عمومی‌، پاسخگو شدن مسئولان در برابر شهروندان و افزایش روحیه مطالبه‌گری هم از دستاوردهای بلندمدت حضور این نسل از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و به اصطلاح مطبوعات‌چی‌های جوان در این عرصه خواهد بود.
البته کار در رسانه‌های جمعی حساسیت و اقتضائات خاص خود را دارد. همکاران رسانه ای در استان مطالباتی را در جامعه برجسته کنند که منطقی‌، مستدل و سازنده باشد و از طرح مسائلی که باعث اختلاف و تفرقه در جامعه می‌شود، پرهیز کنند.
طرح مسائل بی‌اساس قومیتی، کوبیدن بر طبل طایفه‌گرایی و قوم‌گرایی، افراط وتفریط در انعکاس موضوع‌های اجتماعی، توهین و افترا به اشخاص حقیق و حقوقی از جمله آسیب‌ها و آفت‌های حرفه خبرنگاری در لرستان به شمار می‌رود.
استان لرستان از جمله استان‌های امن‌تر کشور محسوب می‌شود، با این حال احساس ناامنی دراین استان بالاست! لذا همکاران رسانه‌ای باید درانعکاس اخبار و اطلاعات، جوانب مختلف موضوع را مراعات کنند و از انعکاس اخباری که به این احساس ناامنی دامن می‌زند، بپرهیزند.
برخی مواقع اخباری در پایگاه‌های خبری و مطبوعات استان منتشر می‌شود که تصویر نادرست، دور از واقعیت و نازیبایی از لرستان ارائه می‌دهد که سال‌ها زمان می‌برد تا این تصویر از ذهن مخاطب به ویژه مخاطب خارج از استان، پاک شود.
اخبار حوادث اجتماعی نظیر قتل، نزاع و درگیری‌ها، از جمله این اخبار است. گاهی وقت‌ها در سایر استان‌ها درگیری‌ها و نزاع‌هایی به مراتب شدیدتر رخ می‌دهد ولی اصحاب رسانه خیلی آن را برجسته نمی‌کنند؛ حال آن که مورد کوچک‌تری از این دست حوادث در استان ما روی داده که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم پیدا کرده است.
مصطفي رباطيلرستان به شدت نیاز به ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد و رسانه‌ها با ارائه تصویری جذاب و مناسب از استان، در تحقق این مهم نقشی انکارناپذیر دارند.
البته این بدان معنا نیست که رسانه‌ها از پوشش رویدادها عقب بمانند و چشم خود را بر روی مشکلات ببندند، بلکه می‌توان با اشراف کامل به مسائل پیرامونی، اخبار و رویدادهایی که ممکن است در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری باز دارندگی ایجاد کنند را با ظرافت کامل و به صورت حرفه‌ای، طوری پخش کرد که ضمن حفظ مخاطبان، از بار تخریبی آن هم کاسته شود.

مصطفی رباطی / فعال رسانه‌ای

دیدگاه‌ها  

#1 قربانی 1395-05-19 10:44
درود برشما.
یک گردشگر تعطیلات نوروز روز۱۹ فروردین به باغ وحش کاسیت بام رفت و با پرتاب سنگ به گوزن زرد باعث شد که هراس و استرس او را بگیرد و پس از فرار به فنس بخورد در اثر این برخورد گردن وی صدمه دید و باعث شد بمیرد.حتی نگهبانان باغ وحش سریعأ این فرد خاطی را دستگیر کردند و با صداوسیما تماس گرفتند که بیاید و گزارش بگیرد ولی پس ازتهیه گزارش او را برسم مهمان نوازی رها کردند.ولی اخبار بخشیدن وی را نسان داد و تمام شبکه ها و سایتهای مجازی تیتر زدند سنگسار گوزن در لرستان!!!در روستای زیرآب سوادکوه مازندران پلنگی را کشتند و جسدش را بدوش افکنده و با او دارند سلفی میگیرند درشیراز سه مامور محیطبان را کشتند ولی کسی به آنان توهین نکرد.ما همیشه برای توهین در دسترسیم
نقل قول کردن
#2 تولایی 1395-05-19 19:16
آره بخدا الان چرا سه تا انسان محیط بان رو تو شیراز کشتن بعد تلگرام تیتر نزد و خبررسانی نکرد؟چرا فقط مترصد این هستن که اتفاقی تو این استان بیفته با تمام توان رسانه ایش کنند؟اون پسربچه ۱۶ ساله تو استان تهران که یک دختر ۶ ساله رو(ستایش) بهش تعرض کرد بعد کشتش رو اگر تو استان ما بود که خدا میدونه چی که بارمون نمیکردند!!!
نقل قول کردن
#3 لک اندیش 1395-05-20 14:35
سلام بر روح شهید لرستانی صارمی نماد مظلومیت آگاهی در عرصه خبر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا