یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

17 مرداد‌ماه سال 1377 بود که "محمود صارمي" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان همراه چند دیپلمات كشورمان توسط گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید.
شهید گران‌قدری که فراغش بهانه‌ای شد برای گرامی‌داشت روز خبرنگار؛ شورای فرهنگ عمومی کشور 17 مردادماه هر سال را به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرده و بهانه‌ای است تا از کسانی که در امر اطلاع‌رسانی به مردم فعالیت دارند، تقدیر به عمل آید.
اهمیت نقش خبرنگار در اطلاع‌رسانی و آگاه نمودن مردم از تازه‌ترین تحولات و وقایع سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ديگر موضوعات بر کسی پوشیده نیست. خبرنگار مدافع حقوق مردم و وجدان زنده و دیدگان بیدار جامعه می‌باشد.
رسالت عظیم خبرنگاری در تنویر افکار عمومی و نوشتن حقایق و ممیز کردن حق از باطل است. خبرنگاران حلقه اتصال بین مسئولین‌، مردم و جامعه هستند.
از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار خوب می‌توان به سرعت‌، دقت عمل، تعهد، امانت‌داری‌، خلاقیت‌، پرهیز از رفتاری بر مبنای عاطفه و حس قومیتی، رعایت حق کپی خبر با ذکر منبع، رعایت احترام به دیدگاه مخالف خویش و ... اشاره کرد.
در جوامع پیشرفته خبرنگاران در ردیف فضلا و فرهیختگان قرار گرفته و در بین مردم از احترام ویژه‌ای برخوردارند. در این‌گونه جوامع کارت خبرنگاری مجوز ورود به کلیه جلسات، همایش‌ها و نشست‌های رسمی محسوب می‌شود و خبرنگار حق دارد جهت کسب خبر و تهیه گزارش‌، بدون دعوت قبلی در این جلسات و محافل شرکت کند. همچنین در این جوامع خبرنگاران از حمایت‌های مادی و معنوی و مزایایی از قبیل بیمه‌، بازنشستگی، مسکن و ... برخوردار می‌باشند.
تعیین یک روز به نام روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران گامی است مثبت در جهت ارج نهادن به زحمات این قشر سخت‌کوش‌، اما این کافی نیست و همه می‌دانیم که برای داشتن ذهنی خلاق و پویا نباید مشکل اقتصادی داشت.
حمایت از خبرنگار در شعار دادن و جشن روز خبرنگار خلاصه نمی‌شود. حمایت از خبرنگار با احترام به آزادی قلم و بیان و دعوت خبرنگار با هر ایده و تفکر و وابسته بودن به هر حزب و جناح سیاسی داخل کشور در جلسات و نشست‌های مختلف به اثبات می‌رسد.
حمایت از خبرنگار یعنی چنان‌چه خبرنگار یا يك رسانه در جهت استیفای حق مردم نقدی بر مدیر یا دستگاه اجرایی داشت، آن خبرنگار برای جلسات و نشست‌های مدیر و دستگاه اجرایی مطبوع دعوت شده و با احترام با او برخورد کنند نه این که جلوی درب ورودی یقه‌ي آن خبرنگار را گرفته و از ورودش ممانعت به عمل آید! اگر قرار باشد با نقد مدیر یا دستگاهی‌، آن هم در راستای توسعه و پیشرفت و استیفای حقوق محق مردم‌، از ورود خبرنگار نقاد به جلسات و نشست‌های بعدی جلوگیری به عمل آید‌، آیا رسانه‌ها رویکرد نقادانه خود را حفظ می‌کنند؟
احترام به خبرنگار یعنی این که چنان‌چه خبرنگار یا نشریه‌ای آمار و ارقام ارائه شده توسط مسئولین را مورد شک و تردید دانست‌، آن مسئول به جای این که به جرم توهین و نشر مجتبي پسنداکاذیب از آن نشریه و خبرنگار شکایت کند‌، بر اساس ماده 23 از فصل ششم قانون مطبوعات، جوابیه‌ی مستدل و متقن خود را ظرف مدت یک ماه به طور کتبی برای نشريه چاپي يا خبرگزاري ارسال کند تا توضیحات و پاسخ‌ها را در اولين فرصت بعد از وصول پاسخ، منتشر نمايد.
برای اهل قلم همین افتخار بس است که خداوند به قلم آنان سوگند یاد می‌کند: "ن وَ القَلَم وَ مَا یَسطرون". اين روز را بر امانت‌داران الهي در استان لرستان تبريك عرض نموده و براي همه آنان آرزوي توفيق داريم.
 
مجتبي پسند / پلدختر


دیدگاه‌ها  

#1 خدایی 1395-05-17 10:45
شهید صارمی از بیرانوندهای بروجرد بود
نقل قول کردن
#2 چم قلعه 1395-05-17 12:55
ان شالله که توصیه های شما برادر گرامی،اجرایی شود و روز خبرنگار را فقط محدود به تبریک نکنند/
درود بر مهندس پسند
نقل قول کردن
#3 پلدختری 1395-05-18 22:15
با تشکر از جناب اقای پسند
پاراگراف آخرتون حرف دل خیلی هاست بالاخص مدیر مسئول پایگاه وزین.......
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا