یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

«آرامش خاطر در آن است که موسیقی‌دان آهنگ بسازد، نقاش پرده بکشد و شاعر، شعر بسراید.» آبراهام مازلو
سومین جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» میزبان موسیقی «لکی» و «لری» بود. با چشم‌پوشی از برخی نابسامانی‌های اجرایی در برنامه، می‌توان «نشست‌های تخصصی» آن را بهترین جایگاه برای شناخت و شناساندن علمی آواها و نواهای موسیقی نواحی به شمار آورد.
اینک به ارزیابی یکی از نشست‌های تخصصی موسیقی لرستان می‌پردازیم؛ آنجا که «ایرج رحمانپور درباره‌ی ریشه‌های واژگانی و خاستگاه نغمه‌های آوازی همچنین مفاهیم و اصطلاحاتی که به ادعای وی در لرستان نادرست تعریف‌شده‌اند، توضیح داد و گفت: متأسفانه شرایط امروز به‌گونه‌ای شده است که گویی هر چه با پدیده‌ها و مفهوم‌های فرهنگی، زبانی و تاریخی، پیچیده‌تر برخورد کنیم، علمی‌تر خواهد بود؛ درحالی‌که این‌طور نیست و باید این مسائل را به‌سادگی، همچنان که هستند، تعریف و تفسیر کرد.»
نخست واژه‌ی «هوره» را چنین معنا می‌کند که:
«هو» به معنای خوب، برجسته و نیکو است؛ و «ره» یا «راه» نیز به معنای آواز و نغمه؛ از این‌رو «هوره» می‌شود نغمه‌ی خوب، آواز برتر و نغمه‌ی برجسته.
 پاسخ: این دیدگاه گمانی بیش نیست و نمی‌توان با قاطعیت از آن سخن گفت و برای اثبات آن پژوهش بیشتری نیاز است زیرا نمی‌توان به‌سادگی، گواهی روشن بر این ادعا گرفت. همان‌گونه که برخی «هوره» را از «اهورا» و «هور» یا خورشید دانسته‌اند که پایه و مایه‌ی دانشی ندارد و در هیچ‌یک از نوشته‌های کهن نشانی از این گفته‌ها نمی‌یابیم.

سپس در دیدگاهی دیگر ساختار واژه‌ی «باختن» یا بازی کردن (رقص) را مانند ساختار واژه‌ی «فرهیخته» می‌دانند که فرهیخته از پرهیزیدن (فرهیزیدن) ساخته شده و نخست «پرهیخته» بوده بعد فرهیخته شده است در معنای بسیار پرهیزگار.
پاسخ: باید گفت که متخصص ما بدون اندک شناخت و آگاهی از ساختار واژگانی و دستوری زبان‌های کهن به‌ویژه «پهلوی» برای راه یافتن به ریشه و چگونگی ساختار واژگان از روشی خویش ساخته بهره برده‌اند؛ یعنی پیوند آنچه از ظاهر واژه برمی‌آید با برداشت‌های ذهنی بر اساس حدس و گمان!
«فرهیخته» واژه‌ای دوبخشی است که از «فِرَ» و «هیختن» ساخته شده.«فِرَ» پیشوندی است با معنی و جایگاه ویژه که هیچ‌گاه به «پر» دگرگون نمی‌شود زیرا در واژه‌ی «فرهنگ» نیز دیده می‌شود.
«فِرَ» برابر نهاد «به‌سوی» و «به‌پیش» می‌باشد و «هیختن» همان «آهیختن» و «آختن» است؛ پس هرگز نمی‌تواند «پرهیزگار» باشد! (در زمانی دیگر معنای فرهیخته و فرهنگ را بررسی می‌کنیم)

نکته‌ی دیگر آن‌که به چرایی و چگونگی همانندی «باختن» و «فرهیخته» پی نبردیم؟
واژه‌ی دیگر که معنا کرده‌اند «چِر» یا همان آواز خواندن است که دوباره در یک دگرگونی نابه‌جای حروف آن را «سِر» گفته‌اند و سرود و سرودن را از آن می‌دانند.
پاسخ: ناگفته پیداست که دگرگونی و جابه‌جایی حروف در زبان، روشمند و منطقی است و ما نمی‌توانیم هرگونه که بخواهیم آنان را تغییر دهیم و از واژه‌ای، واژه‌ی دیگر بسازیم.
اگر «چِر» را «سِر» بینگاریم که همان «سرو» باشد، می‌بینیم که بخش پایانی جدایی‌ناپذیر واژه‌ی «سرو» یعنی «و» را از بین برده و آن را بی‌معنی ساخته‌ایم زیرا «سِر» با «سرو» برابر نیست! می‌توان «سرو» یا سرود را به‌روشنی در واژه‌ی «خسرو» دید که در اصل «هو سرَو» می‌باشد و در پهلوی به معنای خوش‌نام و خوش آوازه آمده.
«هو» همان خوب و «سرو» آوازه است که به پیکر سرود و آواز پدیدار شده و هرگز نمی‌توان «و» را از آن گرفت.
ولی به‌راستی «چر» چیست؟
«گَر» در اوستا و «جَر» در زبان پهلوی آواز نیایش آب است که از آوای باران برمی‌آید.«جَرجَر»، «شَرشَر»، «شُرشُر» و «شُرشَر» (لکی) همه و همه آوای زیبای باران هستند که در زبان‌ها و گویش‌های گوناگون ایرانی به کار می‌روند.«شَر» به «شار» دگرگون‌شده و در واژه‌ی «آبشار» نمایان است. آبشار در معنای آبریز و محل فرود آب نیست بلکه آبشار آوای نیایش آب می‌باشد؛ شاید «چِر» دگرگون‌شده‌ی «شُر»(لکی) است که آواز نیایش آب می‌باشد و هنوز در معنای خواندن و آواز به زلالی در زبان ما جاری است.
ایشان در نگاهی دیگر «دنگر» یا آوازخوان (که دنگ کَر می‌باشد) را با «سانگر» در انگلیسی یکی می‌دانند!
شايان ذكر است با شناخت و بررسی ریشه و ساختار زبان‌های نخستین، پی بردن به همسانی پسوندی در «دنگر» و «سانگر» - که سخن در آن بسیار است- پیش پا افتاده و بدیهی می‌نماید.

دیگر واژه‌ی تحلیل شده در این نشست «هوکاره» است که چنین معنا شده: کسی که با زیاد انجام دادن کاری در اجرای آن مهارت پیدا کرده و آن کار را خوب انجام می‌دهد. یعنی ساخته‌ شده از «هو» که همان خوب است و «کار».
پاسخ: در حالی که واژه‌ی «هوکاره» ساختاری دو بخشی از «هوک» و «ار» دارد. بن‌واژه «هوک» می‌باشد که در زبان پهلوی به معنای خوی و خلق یا عادت به کار می‌رود؛ «هوکاره» کسی است که خلق و خویی ویژه دارد. حال اگر ساختار آن را از «هو» و «کار» بدانیم، نظریه‌پرداز ما «هوکی هوکی» را چگونه تفسیر می‌کنند؟!
آیا معنای آن «خوب چه کسی، خوب چه کسی» می‌باشد!
بی‌گمان با این نگاه راه به‌جایی نخواهد برد...
همچنین در تحلیل نام جای‌ها، کسان و مفاهیم و اصطلاحات مانند «ماهور» و «خرم‌آباد» و... نیز باید با آگاهی و دانش سخن گفت زیرا آنچه ما در می‌یابیم یا حدس می‌زنیم همیشه درست نیست.

سخنران این نشست در نوشته‌ای دیگر در همایش بررسی زبان و ادبیات بومی لرستان (زبان زاگرس، چراغی روشن به دهلیز تاریک،1385، ص 67، چاپ اول، مرکز آفرینش‌های حوزه‌ی هنری لرستان) این‌گونه به تحلیل «واستره» می‌پردازد که «واستره با توجه به این که استر یعنی چهارپا ...»
پاسخ: به‌راستی بر ما روشن نیست که این واژه را چگونه خوانده‌اند که «استر» را از دل آن بیرون کشیده و برای درستی سخن خویش گواه آورده‌اند!
باید گفت که معنای واژه را به‌درستی درک نکرده‌اند زیرا «استری» در آن وجود ندارد که «اسبش» بخوانند.
واژه «واستریوشی» از دو بخش «واسترَ» و «یوشی» شکل گرفته که روی هم در معنای «کشاورزی» است و هنوز معنی «یوشی» به‌روشنی بر کسی پیدا نیست ولی دگرگونی «واستر» از پیش تا کنون چنین بوده:
واسترَ    وَستِرَ    وَستَر     بَستَر .
در معنای «واستر»(بستر)، «پوشش» نهفته است نه «اسب» و «استر»!

به امید روزی که: «هر کس سرِ کارِ خویش گیرد».
در روزگاری که فرهنگ و ادب و هنر دیارمان زیر آوار سهمگین بی‌مهری و آزار نادانی به‌سختی نفس می‌کشد سزاوار نیست، هر کس به طریقی دل آن را شکند.
جبار امیریکاش می‌دانستیم ...
سخنان به دور از دانش و پژوهش ما، بی‌گمان روزگاری مرجع و آبشخور آیندگان خواهد شد!
هشیار باشیم تا در دنیای پرشور و شتاب رسانه‌ای امروز، پیام‌رسان گمراهی و بیراهه رفتن دیگران نباشیم.
وای بر ما! وای بر ما!
اگر سخنی ناسفته و ناسنجیده گفته باشیم، آن‌هم در زمینه‌ی فرهنگ و ادب و هنر غنی و درخشان این دیار...

جبار امیری

 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1395-05-11 00:22
امیدوارم هرکسی براساس علم و تجربه خودش نظرپردازی کنه

قطعا این نظریه ها ثبت شده و می تواند موثر یا خدایی نکرده مضر باشد
در عصر ارتباطات که انتقال اطلاعات سریع تر اتفاق می افتد
نقل قول کردن
#2 بهرهی 1395-05-11 00:23
نگاهی سزاوار احترام ودرخورسپاس. باشد که دیگر متخصصین دست از بی تفاوتی برداشته وچونان جناب امیری
سبب دانستن واگاهی مخاطبین باشند.بی شک مطلب فوق یکی از نادر مطالب سایت یافته است که تاکنون خونده ام ارزو می کنم از این دست مطالب بیشتر بخوانیم
نقل قول کردن
#3 رضا 1395-05-11 00:33
قطعا نقش بزرگانی همچون استاد رحمانپور برکسی پوشیده نیست
ولی نقد هم میتواند سازنده باشد.و خدایی نکرده از ارزش های کسی کم نمی کند
دلیل شلختگی که در معنا کلمات وجود دارد به این دلیل هست کار اساسی صورت نگرفته
یا کاری هم که صورت گرفته(اساتیدی همچون زنده یاد ایزدپناه) اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند
فراموش نکردیم ایزدپناه در غربت همیشه به یاد اصالت و قوم خود بود
حداقل ایزدپناه ها رو دریابیم
نقل قول کردن
#4 برجعلی 1395-05-11 00:49
من در زمینه ادبیات و ریشه یابی این لغات تخصصی ندارم ولی نقد شما هم نقد عالمانه ای نیست خیلی از جنبه های نقد را رعایت نکرده اید. نیک بنگرید خود هویداست...
نقل قول کردن
#5 مهدی دوست محمدی 1395-05-11 00:57
بسیار عالی. درود بر شما
نقل قول کردن
#6 سهراب 1395-05-11 09:20
حقیر زیر مطلب آقای رحمانپور خیلی ساده و البته به دور از حب و بغض همین مطالب رو گفتم اما چیزی که مهم است اینکه هم آقای رحمانپور غیر کارشناسانه فرمودند و هم این آقای امیری ،چرا که ایشان تحت تاثیر نگاه و دوستی با آقای ؟؟؟ روابط کاری را بر نگاه نقادانه ترجیح داده اند.
نقل قول کردن
#7 خرم آبادی 1395-05-11 13:07
آقای رحمانپور با همه توانایی هایش اشتباه هم می کند که طبیعی است. ولی سخن گفتن در باره ریشه افعال هرگز با قاطعیت نیست .تفسیر رحمانپور از خرم آباد به نظر بنده که زبانشناسی خوانده ام درست است. نگاه شما یک نگاه کینه توزانه است نه نقادانه. نقد را بسیار می پسندم و کوشش در تخریب را نه
نقل قول کردن
#8 مهران 1395-05-12 10:05
جولان دادن درعرصه فرهنگ وزبان قومی بزرگ وباستانی وتفسیرسلیقه ای غیرعالمانه ان گناهی نابخشودنی است
بایدتوسط خبرگان وزبان شناسان موردنقدوبررسی قرارگیرد
نقد حب بغض نبست کاری شایسته وروشنگرانه است توسط اقای امیری انجام شده قضاوت ان رابه عهده علمای فرهنگ ادب مییسپاریم نه مغرضان متعصب باسپاس
نقل قول کردن
#9 آرمان 1395-05-15 00:08
بیان نظر در فضای درست منطقی و‌علمی بسیار متفاوت است با چیزی که در این نوشته میبینیم.استاد رحمانپور جایگاه خود را همواره با هنر خود و نگاه ژرف و بی همتایشان به همگان اثبات کرده اند.اینطور با زیر سوال بردن‌ غیر علمی نمیتوان خدشه ای به سخنان ایشان وارد‌کرد. فضای خشک و متعصبی که نویسنده این سطور از آن آمده گوش کردن به حرف جدیدد را برایشان غیر ممکن کرده.ایجاد چالش همواره با این نوع برخورد های حاشیه ای همراه بوده اما حرف درست راه خود را میرود.اینکه‌کسی گمانه زنی های خود را ببه گفته ایشان مطرح کرده است آن هم‌کسی که فذچرهنگ این قوم باید خود را مدیون او‌بداند نباید کسی را تا این حد عصبانی. کند. در کنار همه ی این ها پژوهش های عمیق جناب رخمانپور در این سالها بر مسی پوشیده نیست مگر کسانی که نخواهند ببینند.بهتر است سعی نکنیم زیر سایه بزرگان خواننده ای برای نوشته هایمان پیدا کنیم !
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا