در خبرها از قول "سید سعید شاهرخی" معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان عنوان شد که در نظر است برنامه "هفته فرهنگی لرستان" ، شهریورماه سال جاری، در پارک آب‌وآتش تهران برگزار شود.
البته برگزاری این مراسم برای اولین بار نیست که در پایتخت اتفاق می‌افتد و چند سالی است که برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری تحت عناوین مختلف از جمله "‌هفته فرهنگی استان‌ها" توسط سازمان‌هایی از جمله سازمان میراث فرهنگی، سازمان امور عشایری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، شهرداری و ... در تهران برگزار شده و آخرین بار نیز مهرماه سال 93 برنامه "هفته فرهنگی لرستان " به همت شهرداری تهران و توسط شهرداری خرم‌آباد در پارک هنرمندان برگزار شد، هر چند در سال 94 اعلام گرديد که این برنامه در تهران برگزار مي‌شود، اما انجام آن هرگز تحقق نیافت و دلیل عدم برگزاری هم اعلام نشد.
برگزاری هفته فرهنگی در پایتخت، خاص لرستان باشد/ مراقب کیسه‌دوزان فرهنگ باشیم
در این جشنواره‎ها معمولاً برنامه‌های متنوع و متعددی از آداب، رسوم، جاذبه‌ها و پیشینه تاریخی برای معرفی آداب، رسوم، غذاهای محلی، فرهنگ و هنر اقوام عرضه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‎توان به ایجاد کارگاه‎های هنری در رشته‌های مختلف، معرفی آثار هنرمندان در زمینه هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، صنایع‌دستی، آثار نویسندگان، مؤلفان، پژوهشگران، معرفی آثار، ابنیه و پیشینه تاریخی و فرهنگی و اجرای برنامه‌های هنری شامل تئاتر، موسیقی، نمایش فیلم، شعرخوانی، سخنرانی پژوهشی و ... اشاره کرد.
اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها در تهران وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم تهران به‌عنوان شهری که از تمام اقوام، با آداب و سنن مختلف در آن ساکن هستند، نقش عمده‌ای در معرفی اقوام خواهد داشت و حال که مسؤولین استان در پی معرفی لرستان به عنوان مقصد گردشگری و جذب سرمایه‌گذار هستند لازم است از تمام بضاعت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی استان برای برپایی این جشن بهره برده و توجه کنیم که برگزاری هفته‎ فرهنگی برای استانی چون لرستان که قدمت تاریخی دارند و سرشار از فرهنگ غنی است، نیاز مبرمی است و باید با معرفی اصولی و صحیح این استان به سایر اقوام، در کنار بهره‌گیری مناسب از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، بیشترین تلاش را برای جذب بازدیدکنندگان به کار گرفت تا ضمن معرفی بیش‌تر استان‌، بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران در لرستان فراهم ‌شده و انتفاع لازم برده شود.
افتتاحیه هفته فرهنگی لرستان در تهران-یافتهحال با توجه به فرصت 100 روزه تا برگزاری این همایش، برنامه‌ریزی اصولی امری بدیهی است و باید با توجه به تجارب گذشته، بازنگری لازم در نواقص قبلی، صورت گرفته و در رفع آن‌ها تلاش کنیم؛ نواقصی همیشگی و تکراری که در اکثر نمایشگاه‎های مشاهده‌ شده و گاه موجبات نارضایتی هنرمندان، مسوولان و مردم را فراهم نمود.
از مهم‌ترین این نواقص می‌توان به موارد زير اشاره کرد:
- سخنرانی‌های طولانی و خسته‌کننده.
- وجود غرفه‌های غیر‌مرتبط با فرهنگ از قبیل غرفه کت‌ و شلوار!
- عدم تنظیم دقیق کنداکتور و تأخیر در اجرای برنامه‌ها و اعتراض برخی هنرمندان و بازدیدکنندگان.
- استفاده گزینشی از هنرمندان، شاعران و فرهیختگان لرستانی و عدم استفاده از تمام بضاعت‌های فرهنگی و ادبی استان.
- عدم نظارت مستمر بر عوامل اجرایی جشنواره و لزوم آموزش اصولی عوامل و غرفه‎داران.
- عدم استفاده از پوشش مناسب بومی. (مثلا برخي عوامل و هنرمندان همراه شال و ستره لري، شلوار لي و كفش ورني مي‌پوشند!)
- اجرای برنامه‌های تکراری از قبیل نمایش‌ها و به‌خصوص نمایش‌های عروسکی که بارها در شبکه افلاک پخش شده است.
- اطلاع‌رسانی ناکافی برای حضور بازدیدکنندگان و لرستانی‌های مقیم تهران.
- اختصاص و تحویل غرفه به غیر لرستانی‌هایی که به نام لرستان تجارت می‌کردند.
- عرضه محصولاتی که بیش‌تر به جهت انتفاع اقتصادی مجریان بوده و سنخیتی با محصولات لرستان نداشته است.
- غرفه‌های ترکیبی که موضوع فعالیت بی‌ارتباطی داشتند (نمونه: عسل فروشی یکی از شرکت‌های گردشگری در دوره قبل).
- عدم پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه برخی عوامل و هنرمندان.
- تقدیر از هنرمندانی که هیچ‎گاه گذرشان به لرستان نیفتاده و فقط شناسنامه‎ای به نام لرستان دارند.
- میدان دادن به کسانی که از فرهنگ و کارهای اجتماعی برای خودشان کیسه دوخته‌اند.

حال که برخی نقیصه‌ها مطرح شد، باید توجه کرد که با وجود همه فرصت‌های موجود از جمله اینترنت، نشریات و رسانه‌ها؛ برگزاری جشنواره‌ها به سبب ارتباط مستقیم مردم و هنرمندان نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن یک قوم داشته،  لازم است تا فرصت باقی است تلاش کنیم بیش‌ترین بهره را از این همایش ببریم و نسبت به تشکیل کارگروه‌های حرفه‌ای و تخصصی اقدام نمود و با تشکیل دبیرخانه‎ همایش، برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری این جشن بزرگ فرهنگی داشته باشیم.
در ادامه مواردی برای رسیدن به بیشترین بهره‌وری در این جشن فرهنگی اعلام می‌گردد و امید است که به این پیشنهادات توجه شد و به کار گرفته شود، پیشنهاداتی از قبیل:
- دعوت از کارشناسان مرتبط و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی برنامه‌ها و استفاده از کسانی که دغدغه فرهنگی آن‌ها تا کنون اثبات شده و دلسوزانه و بدون چشم داشت مالی آماده خدمت هستند
- انجام آموزش‌های لازم به همه عوامل.
- رایزنی‌های سیاسی و فرهنگی از طریق دعوت از نمایندگان، مقامات و مسوولان کشوری.
- معرفی بخش‌های مهم فرهنگ و آداب این قوم.
- معرفی سوابق تاریخی فلک‌الافلاک، میرملاس و سایر آثار و جاذبه‌هاي استان.
 - شناساندن مفاخر لرستان و شخصیت‎های سیاسی اجتماعی استان چون آیت‌الله بروجردی، آيت‌الله كمالوند، آیت‌الله طاهری‌خرم‎آبادی، استاد جعفر شهیدی، مهرداد اوستا، دکتر زرین‌کوب و بسیاری دیگر از مفاخر فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی لرستان.
– معرفی لرها و پراکندگی این قوم و توجه به بافت سکونتی لرستان شامل بافت روستایی و شهری و معرفی آداب، گویش و سابقه هر بخش.
- تفکیک غرفه‌ها از نظر گویش، آداب، فرهنگ و ... تا بازدیدکنندگان با آداب و فرهنگ خاص هر منطقه آشنا شوند.
- اطلاع‌رسانی کافی در سطح شهر تهران و نصب بنرهای این جشنواره در تمام بزرگراه‌های تهران و مناطق مختلف شهرداری.
- پرداختن به حد کفایت به موسیقی لرستان و نه بیشتر. بعضاً شاهد هستیم که گاه همین موسیقی عامل بازدارنده‌ای برای معرفی سایر هنرهای استان شده است.
- برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ادبی با حضور کارشناسان خبره حوزه‌های مختلف.
- اختصاص غرفه‌ها فقط به لرستان و عدم فروش سوغات و محصولات سایر استان‌ها. (مثل نان برنجي كرمانشاه وباقلواي يزد و ...)
- اختصاص مکانی خاص برای معرفی مفرغ لرستان به عنوان مهد مفرغ جهان با قدمت چند هزار ساله.
- استفاده مناسب از تمام بضاعت‎های فرهنگی، هنری و هنرمندان استان و همه شهرستان‎ها در حوزه‌های مختلف و ...
عبدالرضا قاسميدر پایان مجدداً تاکید می‌شود که تا فرصت باقی است تمهیدات لازم برای حضور موفق و مثمر ثمر در این کار بزرگ فرهنگی صورت پذيرد تا بیشترین بهره‌وری برای معرفی هرچه بهتر لرستان و جذب گردشگر را شاهد باشيم.

عبدالرضا قاسمی
پایگاه خبری یافته