یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرّخی سیستانی زیبا آورده است كه: «سخن نو آر که نو را حلاوتی دگـر است». هر گاه خبرها را مرور می‏‌کنم و یا آگهی‏‌های تبلیغاتی جهت برگزاری کنسرت‏‌های موسیقی را می‏‌بینم بسیار خوشحال و شادمان می‏‌گردم؛ زیرا می‏‌بینم که دوستان نوازنده و اهل موسیقی اقدام به برگزاری برنامه‏‌های موسیقیایی می‏‌کنند.
به ویژه طي این چند وقت اخیر که هنرمندان موسیقی محلی لری تمام کانال‏‌های مجازی را در بر گرفته‏اَند، از تعریف و تمجیدهای تکراری که بگذریم، تبلیغ‏‌های برگزاری کنسرت پشت کنسرت و اجرا پس از اجرا بیشترین اخباری است که به چشم و گوش ما رسیده می‏‌شود.
در دو- سه سال گذشته با روی کار آمدن اعضای جدید انجمن موسیقی، شاهد حرکت‏های رو به رشد و روند رو به جلویی در موسیقی بوده‏‌ایم. برگزاری کنسرت‏‌های مختلف، دعوت از شخصیت‏‌های نام‌آشنای موسیقی کشور که تا پیش از این مردم از دور با نام و اجرای آنان ارتباط داشتند. کنسرت هنرمندان ملّی مانند: حسین علیزاده، داریوش طلایی، کیوان ساکت، سالار عقیلی و ... شاهدی است بر این مدعا. (در نوشتاری جداگانه به فعالیّت انجمن موسیقی تفصیلی پرداخته خواهد شد.)
باری، این‌جا لازم است که چند خطی درباره‌ي تعدّد برگزاری کنسرت‏‌های محلّی هنرمندان بومی پرداخته شود. اجرای این برنامه‏‌ها را می‏‌توان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. ابتدا هدف از برگزاری این برنامه‏‌ها چیست؟ آیا این برنامه‏‌ها می‏‌توانند بر ذائقه‌ي مخاطبان و دوست‌داران موسیقی لری خوش بنشیند؟ برگزاری این کنسرت‏‌ها چه بازدهی خواهد داشت؟ آیا نمی‏‌توان با ترسیم یک چشم‏‌انداز شفاف در یک مسیر گذار قرار گرفت و جهت‏‌دهی تازه‏ای به موسیقی داد تا از این دوره تکرار عبور کرد؟
در چند سال گذشته، ایرج رحمانپور با سروده‏‌هایش جانی دوباره را بر شریان از نفس افتاده موسیقی لرستان بخشیده است. وی به خوبی توانست در یک برهه و فاصله زمانی مشخص، موسیقی را به جایگاه بالاتری نسبت به گذشته ارتقاء بخشد. اما، این بار سنگین را نمی‏‌توان تنهایی بر دوش کشید. آیا اندیشیده‏‌ایم پس از هنرمندانی همچون: فرج ‏علیپور، علی‏‌اکبر شکارچی و ايرج رحمانپور، موسیقی لرستان در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت؟ آیا حرکت رو به رشد خواهد داشت یا تا چندین سال آینده باید موسیقی را در این سطح و کیفیت شاهد باشیم؟ برای برون‏رفت از این وضعیت مسکون چه تدابیری باید اتخاذ شود؟
ناگفته نماند که تلاش هنرمندان در برگزاری این برنامه‏‌ها جای قدردانی دارد، اما هدف نوشتار این است که چرا کنسرت‌ها از لحاظ کمّیتی در امين ماسوريجریان خوب و رونده قرار دارند ولی در بحث کیفیت، چرا مسیر موسیقی لری در وضعیت مناسب و درخوری قرار ندارد که بتواند از تکرارهای مکرر رهایی یابد.
اگر کیفیت اجراها بتواند جایگاه خود را مانند کمّیت اجراها به‏ دست آورد، بدون شک بارقه‏‌های امید را در موسیقی لری شاهد خواهیم بود؛ زیرا این قوم دارای پشتوانه ژرف فرهنگی است.
پر بیراه نیست اگر بگوییم هر کجای این جهان درباره تاریخ و هنر یاد شود، بدون ‏شک بخشی از آن به نقاشی غارها و مفرغ لرستان اختصاص خواهد داشت.
 
امین ماسوری
 هنرپژوه و روزنامه‏‌نگار
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 میلاد 1395-03-01 12:58
تعدد کنسرت های محلی در خرم اباد طنزترین جمله ای بود که توی مقاله جناب ماسوری دیده شد
کدوم تعدد ؟ اصلا در سال 94 چند کنسرت محلی رو توی مرکز استان تدارک دیدن؟
جناب رحمانپور هم سالی یکبار میاد اونم یا توی کوهدشت کنسرت دارن یا یک روز توی خرم اباد و تمام.
اقای علیپور هم که یه بار مردم رو شاد کردن اون همه جار و جنجال به پا شد
نقل قول کردن
#2 امین ماسوری 1395-03-04 18:02
ضمن عرض سلام و درود بر شما.
این همه کنسرت که بروشور و بنر تبلیغاتی آنها وجود دارد گواه از آن دارد.
بحث نوشتار بنده تدارک کنسرت محلی نیست، بلکه کیفی و کمی بودن اجراها است.
چرای سوألتان درباره کنسرت آقایان رحمانپور و علیپور را نیز باید از مجریان برگزار کننده کنسرت جویا باشید.
با سپاس از شما، امین ماسوری.
نقل قول کردن
#3 نعمت پور 1396-01-24 15:10
انجمن موسیقی چیه همش از خوانندگان دعوت میکنه که بیان اجرا.
دیگه بیش از حد خسته کننده و تکراری شده است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا