یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هويت شهری حرف اول در برنامه‌ریزی شهري و گلوني يكي از عناصر هويتي مردم لر است.
چند سالی است که روز 26 اردیبهشت از سوی برخی شهروندان به عنوان روز گلونی نام‌گذاری شده که بهانه‌ای برای یادآوری این پوشش اصیل در این روز است. گویا مجوز برگزاری جشن گلونی امسال تاکنون قطعی نشده و مسؤولین مربوطه هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازند.
 در دوره‌ای كه بی‌هویتی در شهرهاي ما موج ميزند و نمادهاي مدرن در جای‌جای شهرها خودنمايي می‌کند، پس زدن عناصر هویت‌بخش، نوعي جفا در حق شهروندان است.
 چه بسيار شهرها كه مديران آن سال‌ها در پي ساخت و ايجاد المان‌های هويت زا بوده‌اند و پس از آزمون‌وخطاهای بسيار موفق به اين كار نشده‌اند. هويت يا چيستي متمايز و متفاوت، همواره بر ارتقاء حس تعلق به مكان شهروندان مؤثر است و عدم وجود درك درست آن از سوي مديريت شهري، تنها عدم شناخت و درك صحيح مديران شهري از شهر را نشان مي-دهد.
 هويت يك شهر ابنيه و آثار تاريخي، ویژگی‌های طبيعي، فرهنگي، زباني يا ساير ویژگی‌های قومي شهر است؛ هويت يك شهر گاهي می‌تواند در قالب گل‌ها و نقش و نگارهای گلوني تبلور يابد. هويت گاه خود را با يك نام بومي، يك تنديس و يا يك فضاي متمايز شهري نشان می‌دهد؛ جدا از نقش هويت در ايجاد حس مكان شهروندان كه اوج شهر گرایی و نه شهرنشيني صرف است، تأثیر بسزايي در توسعه گردشگري نيز دارد.
در چند سال اخير علی‌رغم وجود برخي نقاط مثبت مديريت شهري در استفاده از ظرفيتي كه در رابطه با هويت شهري در شهر خرم‌آباد وجود داشته، کاستی‌های فراواني نيز به چشم می‌خورد. به‌طوری‌که برخي ميادين شهر خرم‌آباد مزين به المان‌های نه ايراني- اسلامي و نه لري، بلكه چيني شده‌اند و به نظر بنده حقير این‌گونه موارد، هنر و برنامه‌ریزی شهري اين منطقه را زير سوال می‌برد. دليل اصلي بروز این‌گونه مشکلات در شهر خرم‌آباد، عدم به كار گيري مديريت دانش و تخصص مرتبط در تصمیم‌گیری‌هاست كه توضيح بيشتر آن در اين مجال نمی‌گنجد.
لازم به ذكر است كه گلوني به عنوان نماد عفت و حجاب زنان لر در طول تاريخ به شمار رفته و در صورت حمايت صحيح، اين پوشش می‌تواند در كنار ديگر داشته‌های فرهنگ ايراني و اسلامی‌مان در جلوگيري از تهاجم فرهنگي استفاده شود؛ بنابراین از متولیان امر تقاضا می‌شود که تا گلونی هم مانند بسیاری از داشته‌ها فرهنگی مردم لر، مالک جدیدی پیدا نکرده است، در جهت پاسداری و معرفی آن تلاش گردد.
 
سليمان ميرزاپور رشنو
دانشجوي دكتراي جغرافيا و برنامه‌ریزی شهري

دیدگاه‌ها  

#1 روح الله بیرانوند 1395-02-22 12:23
سلام
جناب میرزاپور چه خوب نوشتید
((گلونی نماد عفت و حجاب زنان لر در طول تاریخ ))

ولی وجدانا مراسم پارسال کدوم حجاب زنان و دختران گلونی پوش رعایت شده بود
چه برنامهای بود که داد مردم شهرمون رو در آورد
و چنان عملکرد مسیولین همایش ضعیف بوده که الان هیچ کدوم از مسولین شهر و استان زیر بار مجوز این کار نمیرن
چرا برخی با این رفتارشون کاری میکنن که زنان و مادرانی که از گلونی بعنوان پوش استفاده میکردن الان دارن اون رو کنار میزارن
نقل قول کردن
#2 اردشیر بهرامی 1395-02-22 16:18
جناب دکتر میرزاپو عزیز
ممنون از مقاله ارزشمندتان...

جهان امروز جهان گفتگوی هویتهاست و همه چیز جوامع و دولت ها با هویت اجتماعی فرهنگی انان قابل فهم و معناست.
در فرهنگ قوم لر المان ها و مولفه های هویت بخش تاریخی تمدنی زیادی داریم که می تواند زندگی شهری بحران زده ما را باز تعریف نماید.
یکی از این عناصر پوشش زنان و مقدس ترین انها یعنی گلونی است. حتی معماری شهرهای ما می تواند هویت خود را از فرهنگ بومی و محلی ما که ریشه چند هزار ساله دارد بگیرد
نقل قول کردن
#3 اکرم 1395-02-22 17:11
به نظرم میشه با مدیریت صحیح هم جشن رو برگزار کرد و هم مانع ایجاد مشکلاتی مثل مراسم سال گذشته شد ..ساده ترین راه فرار از برگزاری مراسم هست که متاسفانه نشان عدم حضور عناصر توانمند در عرصه فرهنگی استان هست..
نقل قول کردن
#4 شهروند خرم آبادی 1395-02-24 02:17
آقای رضاساکی ایده پردازجشن گلونی قراره این جشن رودرتالاروحدت وباحضورشخصیت های مهم کشوری برگزارکنن اون هایی که پارسال بااعمال خلاف عرف وشرع وقانون موجب ایجادحاشیه وازبین رفتن زحمات متولیان برگزاری جشن شدن بایدخجالت بکشن جشن گلونی یعنی معرفی حجاب زن لرنه معرفی تکه ای پارچه بنده ازنزدیک درجریان اجرای مراسم بودم ومی دیدم آقای ساکی ازاینگونه اعمال زشت ناراحت شدن ولی افسوس کسانی که خانواده هاشون هم ازپسشون برنمیان ایشون هم ازپسشون برنیومد .
نقل قول کردن
#5 کورد کەڵهوڕ 1396-04-28 11:20
واقعا که جای تاسف داره.گلونی میراث مشترک زاگرس نشینان هست پس نباید به نام یک قوم خاص ثبت میشد.از باکور کردستان(کوردستا ن ترکیه)تا لرستان همه از گلونی استفاده میکنن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا