یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها "‌دیوار مهربانی" تبدیل به خرده فرهنگی در جامعه ایران شده است. شاید اما بهترین متاع برای دیوار فرهنگی نه پوشاک که کتاب لرستانی‌هایی که کتابخانه خود را وقف مردم کردندباشد‌.
در سالیان اخیر البته طرح "‌نذر فرهنگی" با موضوع اهداء کتاب هم شکل گرفت که در حد خود برکاتی داشت. از گذشته، وقف کتاب و کتابخانه در فرهنگ ایرانی رواج داشته است. در لرستان نیز برخی از مولفان و فرهنگیان لرستانی در مقاطع مختلف مجموعه آثار و کتب ارزشمندی که در طی سالیان عصر گردآورده‌اند در زمان حیات خود و یا توسط خانواده پس از فوت ایشان به مجموعه‌های فرهنگی و علمی اهداء نموده‌اند که اقدامی در‌خور تحسین و شایان یادآوری است‌.
در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود، اگر مخاطبان یافته از مستندات دیگری مطلع هستند در ذیل این مطلب با بیان آن در تکمیل این فهرست همکاری نمایند:
- خانواده مرحوم شیخ "عبدالرحمن صالحی‌لرستانی" که مجموعه کتاب‌های با ارزش آن مرحوم را شامل 37 جلد کتاب خطی و 218 جلد کتاب چاپ سنگی و سربی را در سال 1376 به کتابخانه ملی اهداء نمودند.
- فرزندان شادروان "محمدرضا والیزاده‌معجزی" کتابخانه شخصی آن مرحوم را شامل به کتابخانه دانشگاه لرستان اهداء نمودند.
- استاد "سید فرید قاسمی" تنها در یک نوبت دو هزار جلد از کتابخانه خویش را به کانون بازنشستگان لرستان اهداء نمودند.
- صاحب این قلم (ساسان واليزاده) در سال 1380 بیش از دویست جلد از آثار کمیاب نویسندگان لرستانی را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداء نمود تا بنای کتابخانه اختصاصی نویسندگان لرستان گذاشته شود اما دریغ که در اندک‌زمانی اكثر آن‌ها به یغما رفت.
-"آیت‌الله "علوی بروجردی" اهداء 2500 جلد کتاب چاپ سربی و سنگی، و 625 نسخه خطی به کتابخانه آیت‌الله بروجردی. همچنین ایشان کتاب‌های پدر بزرگوارشان مرحوم حضرت آیت‌الله "محمدحسین علوی‌طباطبائی‌بروجردی" را نیز به تعداد قریب 1400 جلد به کتابخانه اهداء نمودند.
- آقای "رضا کریم‌پور" از بروجرد، تعداد 2589 جلد کتاب متعلق به کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه آیت‌الله بروجردی اهداء نمودند.
- جناب آقای حاج "سید محمدحسن طباطبائی" آیت‌الله‌زاده بروجردی 209 مجلد به کتاب خانه آیت‌الله بروجردی قم.
- حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی برای راه‌اندازی کتابخانه معظم خود در قم 3 هزار جلد کتاب به این کتابخانه اهداء فرمودند.
- بنا بر وصیت حضرت آیت‌الله "روح‌الله کمالوند" پس از فوت آن مرحوم، قریب به 1000 جلد کتابخانه شخصی ایشان به کتابخانه حوزه علمیه کمالوند اهداء شد.
- روان‌شاد استاد "عبدالحسین زرین‌کوب" در سال 1375 کتابخانه شخصی خود را به مردم شهر بروجرد اهداء کرد و مقرر شد محلی مشخص به این کتاب‌ها اختصاص داده شود.
- روان‌شاد "قدرت‌الله مومنی" در سال 1387 كتابخانه‌ خود را با بيش از دو هزار جلد كتاب به كتابخانه‌هاي دانشگاه لرستان و دانشگاه آزاد اسلامي واحد خرم‌آباد اهدا نمود تا مورد استفاده‌ي پژوهشگران و علاقه‌مندان فرهنگ و تاريخ قرار گيرند.
- شهریور 1393 خانواده شادروان "محمدجواد منصوری" شاعر لرستانی ٥٠٠ جلد کتابخانه آن مرحوم را به کتابخانه‌های عمومی استان لرستان اهدا کردند.
- مردم لرستان در سال‌های 91-89‌، حدود 50 هزار جلد کتاب به کتا‌بخانه‌های لرستان اهداء نموده‌اند.
- تا آذر 92 خیّرین لرستانی 50 قطعه زمین به مساحت بیش از 20 هزار متر مربع را برای ساخت کتابخانه در سطح استان به اداره کل ساسان واليزادهکتابخانه‌ها اهدا نموده‌اند.
- در شهریور 94 خيرين فرهنگي کشور بيش از 5 هزار جلد کتاب به يکي از بخش‌هاي محروم کوهدشت لرستان اهدا کردند.
 
پژوهش:
ساسان والي‌زاده

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگی 1394-11-20 09:32
متاسفانه فکر کنم برخی از اطلاعات داده شده غلط و ناصحیح است.
--------------------------
يافته: سلام
در اين صورت خوب بود موارد اشتباه را ذكر مي‌كرديد
شما منظور شما از قلم افتادن نام برخي افراد باشد كه به خاطر گستردگي موضوع، چنين موضوعي بعيد نيست ...
نقل قول کردن
#2 معصومه باقری 1394-12-17 20:47
مرحوم سید حسن جلال الحسینی ، فرد خیری بود که زمینش رو در سبزه میدان جنب ساختمان قدیمی دانشگاه به شهرداری در زمان مدیریت مهندس روستایی جهت احداث پارک اهدانمودند و شهرداری هم ،پارک رو به نام ایشان نامگذاری کردند .
تقریبا 15- 16 سال پیش مرحوم حسینی ،3 صندوق بزرگ کتاب های نفیس و کمیاب را به دانشگاه اهدا کرد ند.
مرحوم جلال الحسینی 23 بهمن 1380 به همراه همسرش مرحوم کوکب یار پزشکان در سانحه هوایی پرواز توپولوف154 درگذشتند . روحشان شاد
نقل قول کردن
#3 معصومه باقری 1394-12-17 20:57
آقای ساسان والی زاده، از اینکه دوباره بعد از سالها مقالات شما را این بار نه در هفته نامه های لرستان بلکه در سایت خبری یافته میخوانم بسیار خوشحالم . همکار گرامی اگر یادتان باشد سال های نه چندان دور بنده نیز دستی به قلم داشتم و آقای مهندس اریسدر هفته نامه بامداد لرستان ، همواره از تعداد مقالات ارسالی من به دفتر هفته نامه شاکی بود و همیشه میگفت تعداد مطالب ساسان والی زاده از همه بیشتر است . موفق و موید باشید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا