یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قدیمی‌ترین اثر هنری ساخت دست بشر با 40 هزار سال قدمت؛ در استان لرستان و در 25 کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد در یک غار آهکی به نام ˝یافته˝ در ایران کشف شده‌ است.
به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، سال‌هاست بسیاری بر این باورند که قدیمی‌ترین آثار هنری ساخت دست بشر در غار آلتامیرا در اسپانیا، یا غارهای شووه، کرکس و ولاسکو در فرانسه است. در دیواره‌ها و سقف غارهای آلتامیرا و ولاسکو تصاویر حیوانات نقاشی شده که تاکنون به عنوان قدیمی‌ترین آثار هنری ساخته دست بشر در جهان شناخته می‌شدند. با این همه اما کهن‌ترین قدمتی که تاکنون به آثار این غارها نسبت داده می‌شد مربوط به 32 هزار سال پیش است.
قدیمی‌ترین اثر هنری ساخته دست بشر در غار "يافته" لرستان استسنگ‌نگاره‌های رنگین (Pictograph) کشف شده با قدمت 40 هزار ساله در غار "یافته" اما همه این معادلات را بر هم می‌زند.
محمد ناصری‌فرد متخصص نقوش صخره‌ای و نویسنده کتاب‌های "سنگ‌نگاره‌های ایران" و "موزه های صخره‌ای هنرهای سنگی" عنوان می‌کند: سنگ‌نگاره‌های رنگین کشف شده غار یافته در 25 کیلومتری جنوب خرم‌آباد دست کم متعلق به 40 هزار سال پیش است.
پروفسور مارسل اُت (Perfessor Marcel Ot)، استاد پیش از تاریخ دانشگاه لی‌يژ در بلژیک در بازدیدی که از این غار داشت و روی این آثار آزمایش کربن‌سنجی و سن‌سنجی را انجام داد نیز با قاطعیت سن دقیق آن‌ها را به 40 هزار سال پیش مربوط دانسته است. با توجه به همین آثار پروفسور مارسل اُت حتی معتقد است خاستگاه اولیه بشر نه مربوط به آفریقا بلکه به منطقه آسیا و به احتمال زیاد به ایران بر می‌گردد.
علاوه بر این در رابطه با دیگر آثار تاریخی که گفته می‌شود قدمتی بیشتر از سنگ نگاره های غار "یافته" دارند همه مبتنی بر گمانه‌زنی و نظریه‌های تایید نشده است، اما با توجه به این که رنگین نگاره‌های غار "یافته" همچنان موجود هستند شرایط برای گروه‌های دانشگاهی از هر جای دنیا فراهم است که روی آن‌ها آزمایش سن‌سنجی انجام دهند.
بر اساس گفته های این محقق، غار "یافته" و دیگر غارهای تاریخی در لرستان مانند غار میرملاس سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به 12 هزار سال پیش را در خود دارند. نخستین کاوش علمی در غار "یافته" در سال ۱۹۶۵ توسط باستان شناس آمریکایی فرانک هول انجام گرفت. البته قبل از این هم عده ای وارد این غارها شده بودند اما هدف آن‌ها تحقیق روی این سنگ‌نگاره‌ها نبود بلکه آن‌ها به دنبال دفینه های ارزشمند وارد این غار شده بودند.
ناصری‌فرد اشاره می‌کند: من اولین بار در سال 1384 به غار "یافته" رفتم که متاسفانه آثار و سنگ نگاره‌های ارزشمند و بی‌نظیر آن از طریق اسپری رنگ و آسیب‌های دیگر و همچنین عوامل طبیعی مانند نفوذ آب در حال از بین رفتن کامل بود.
به گفته این پژوهشگر، در آزمایش‌ها مشخص شد این رنگین‌نگاره‌ها دارای ترکیب‌هایی از جنس گل اخرا، خون حیوانات و عصاره برخی از گیاهان است.
کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال 1384 در غار "یافته" لرستان آغاز شد، با همکاری دانشگاه لیژ بلژیک و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و به منظور شناسایی بقایای انسان‌های فرهنگ اوریناسی در ایران بود. فرهنگ اوریناسی مربوط به شکارچیان اولیه است که در دوران پارینه سنگی جدید از 40 هزار تا 18 هزار سال پیش می‌زیستند. این انسان‌ها اولین انسان‌هایی هستند که ابزار سازی پیشرفته و تیغه‌سازی را شروع می‌کنند. تا کنون در مناطق خاورمیانه، افغانستان و اروپا شواهدی از سکونت این انسان‌ها به دست آمده است.
بر اساس آزمایشات سن‌سنجی دانشگاه ییل آمریکا، ابزار‌های به دست آمده از این غار، متعلق به حدود ۴۰ هزار تا ۲۸ هزار سال پیش است. غار "یافته" بیش از دو متر رسوبات باستان شناختی اواخر عصر یخ (دوره پارینه سنگی جدید) را در خود دارد.
مارسل ات، سرپرست گروه دیرینه‌شناسان بلژیکی غار "یافته" در رابطه با این غار گفته است: در مطالعات انجام شده شباهت‌های فراوانی میان مصنوعات سنگی و فرهنگ اوریناسی اروپا وجود دارد. تا پیش از این کاوش‌ها، برخی از متخصصان فرهنگ اوریناسی، پارینه سنگی جدید را مختص اروپا و حاشیه شرقی مدیترانه می‌دانستند. در کاوش‌های این غار، علاوه بر مصنوعات سنگی، تعدادی آویز و مهره های تزیینی از جمله دو صدف دریایی سوراخ شده، دو قطعه دندان گوزن و یک قطعه هماتیت که به شکل آویز درآمده، یافت شده است. این اشیا از نشانه های بارز فرهنگ اوریناسی مقارن با حضور نخستین انسان‌های پارینه سنگی جدید در اروپا و خاور نزدیک است.
به اعتقاد دیرین‌شناسان، لرستان به دلیل داشتن شرایط مساعد آب و هوایی، محیط مناسبی برای استقرار بشر در زمان‌های پیش از تاریخ بوده است. این استان به دلیل کوهستانی بودن غارهای مسکونی فراوانی داشته که در این میان تا کنون غارهای یافته، گرارجنه، کنجی، قمری و پاسنگر مورد کاوش قرار گرفته است.
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-09-21 22:30
غار باستاني يافته سند تاريخ و تمدن چهل هزار ساله شهر خرم اباد است.كاش به اين غار بي نظير بيشتر توجه شود.
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1394-09-21 23:02
ای کاش پرفسور ( مارسل ات )یه کم بیشتر در غار یافته کاوش میکردن شاید نقاشی هتل صخره ای رو اونجا پیدا میکردن...
نقل قول کردن
#3 لطیفی 1394-09-21 23:14
با سلام. کهن سرزمین خرم آباد با قدمت چهل هزار سال سکونت بشر ّّ ّمشحون از دهها میراث کهن است که سرزمین ملی و جهان به این میراث بی بدیل افتخار دارند. صد افسوس که مدیران این منطقه توان بهره دهی و استفاده بهینه از این همه ثروت ملی را ندارند و دهشت آور اینکه تا کنون از نصب کارشناسی تابلو های راهنما درمانده و عاجز مانده اند . بعنوان مثال: عدم تابلوی راهنما برای غارهای یافته، پاسنگر، حوض موسی، غار کلماکره ، سنگ تراشان ، پامنار ، گرداب سنگی ، قلعه فلک و ... موفق باشید.
نقل قول کردن
#4 حامد نصیری 1394-09-21 23:46
غار یافته سند قدمت 40هزارساله سکونت در خرم آباد است.وقتی میگویند لرستان قدمتش به 40 هزار سال قبل برميگردد .سندی دارد و آن هم غار باستانی یافته است
نقل قول کردن
#5 رامین 1394-09-22 00:57
با سلام تمام جهان حاضرند از همه چیز خود بگذرند تا همچین اثر بی نظیری داشته باشند اما استان ما و شهر خرم اباد با تاریخ 40 هزار ساله قدر داشته های خود را نمی دانند تا کی فقط افسوس بخوریم و ناراحت عدم پیگیری مسولین باشیم تا کی ...
نقل قول کردن
#6 مطلع میراث فرهنگی 1394-09-22 01:26
هیچ سنگ نگاره ای در یافته وجود نداشته و ندارد

بهتره با سندیت مطالب را درج نمایید .
_______________________
يافته: با سايت هنرآنلاين تماس بگيريد كه در متن هم ذكر شده منبع اصلي است
نقل قول کردن
#7 داودی 1394-09-22 01:28
داشتم در خصوص هنر دوران پارینه سنگی لینکهای مختلف اینترنتی را برای دانلود مقالات جستجو میکردم که ناخودآگاه چشمم به این لینک خبری افتاد. از بذل توجهتان به مقوله فرهنگ خوشحالم و از انتشار برخی اخبار دور از واقعیت نگران و ناراحت. نکاتی چند در خصوص این متن قابل ذکر است. ابتدا بایستی به خبر کاملا کذبی آقای ناصری فرد به نقل از مارسل اوت در خصوص نقاشی غار یافته اشاره کنم. به صراحت میگویم در این غار هیچ نقاشی وجود نداشته و ندارد که مورد آزمایش سن سنجی هم قرار گرفته باشد. تاریخگذاری سکونت در غار یافته بر اساس شواهد ذغال بوده و تکنولوژی ابزارهای سنگی در این سایت مشابهت هایی را با صنعت اوریگناسی اروپا دارد. وقتی با مارسل اوت که استاد مشاور اینجانب در تز دکتریم است در خصوص این خبر کذب صحبت کردم بسیار ابراز تأسف کردند. امیدوارم دوستان عزیزم در پایگاه خبری یافته با دقت و استعلام بیشتر به درج اخبار بپردازند.
با این وجود بایستی بگویم که لرستان یکی از نواحی غنی با شواهد پارینه سنگی ایران است
___________________
يافته: سلام
همان‌طور كه ابتداي پاراگراف دوم مطلب ذكر شده منبع مطلب "هنرآنلاين" كشور است
نقل قول کردن
#8 حامد 1394-09-22 07:21
باید به صورت علمی و حرفه ای از تمام غار های لرستان و بخصوص سنگ نگاره ها محافظت شود . نه مثل میرمهدی که قفس درست کردن . بیان مسافران رو هدایت کنند بجای اون کار و نگهبان بذارن و پوشش محافظ بکشن روی نقوش .
نقل قول کردن
#9 ناشناس 1394-09-22 09:54
صرف داشتن منبع برای درج یه خبر نادرست قابل توجیع نیست. درج این خبر علاوه بر اینکه باعث بی اعتباری علمی می شود از اعتبار سایت یافته نیز کم می کند
نقل قول کردن
#10 محمد 1394-09-22 09:56
غار یافته هیچ گونه نقاشی و سنگ نگاره ای ندارد.
مارسل اوت هیچ کجا نگفته که در این غار اثر نقاشی هست.
گویا اشتباهی رخ داده و دست به دست گشته تا به دست شما رسیده است.....
نقل قول کردن
#11 حمید ت 1394-09-22 10:08
ظاهرا زدیم به کاهدون.... :D
نقل قول کردن
#12 حامد نصیری 1394-09-22 10:33
جهت حفظ نقوش و آثار غار یافته غر کوگان و غار میرملاس چه کارهای انجام شده است . ؟؟؟؟؟؟

اگر این غار ها در اصفحان و شیراز بود چه وعیت گردشگردی داشتند؟؟؟؟
نقل قول کردن
#13 داودی 1394-09-22 11:05
فکر میکنم اگر به خودمان زحمت دهیم و به غار یافته رفته تا صحت اخبار مشخص گردد زودتر به نتیجه برسیم تا اینکه با سایت هنرانلاین تماس بگیریم. معمولا برخی از سایتهای اینترنتی برای جذب مخاطب خبرهای دهن پر کنی را نمایه میکنند که ممکن است به دور از واقعیت باشد. غار یافته تا شهر خرم آباد فاصله ای ندارد. خواهش میکنم سری به آنجا بزنید و از نزدیک واقعیتها را لمس کنید.
نقل قول کردن
#14 سپهر 1394-09-22 13:48
به نقل از مطلع میراث فرهنگی:
هیچ سنگ نگاره ای در یافته وجود نداشته و ندارد

بهتره با سندیت مطالب را درج نمایید .
_______________________
يافته: با سايت هنرآنلاين تماس بگيريد كه در متن هم ذكر شده منبع اصلي است

شما که مطلع میراث فرهنگی هستید قاعدتاً بهتر از هر کسی می دانید که خرم آباد با داشتن حداقل چهل هزار سال سابقه سکونت بشر در آستانه ی ثبت جهانی است. یکی از اصلی ترین دلایل ثبت جهانی دره خرم آباد همین غار باستانی یافته است به همراه غارهای قمری،کنجی،پاسنگ ر و گرارجنه.
______________________
يافته: سلام. بله. اين طور كه شنيديم راه‌پله‌هاي باستاني كوه يافته در قسمتي قرار دارند كه اكنون دسترسي به آن‌ها دشوار است
كلا يافته اگر چه در نزدكي خرم‌آباد است اما دنياي اعجاب‌آور و پر از راز و رموز بوده و حيات وحشي عجيب و بكر دارد
نقل قول کردن
#15 س، کسرائیان 1395-01-05 21:12
از طریق سایت خبری مهر میهن مطلبی در رابطه با کشف سنگ نگاره هایی در غار یافته خواندم. در رابطه با مطلب نامبرده،از آقای محمد ناصری فرد نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران، نقل شده بود که بر اساس آزمایشات کربن شناسی و ...،این آثار عمری دستکم چهل هزار ساله دارند.
در این مطلب قدمت آثار لاسکو و آلتمیرا بیش از آنچه که در تحقیقات علمی امروزی بدست آمده است. ذکر شده بود . در هر دو مورد دقت کافی دیده نمی شود. تحقیقات علمی صورت گرفته عمر آثار یافت شده در لاسکو و آلتامیرا بین شانزده تا هیجده هزار سال است(از کتاب تاریخ هنر،ه.د.جنسن) و این در حالی است که این سنگ نگاره ها در شرایطی به مراتب بهتر از آنجه که در "یافته " کشف گردیده ترسیم شده اند.
قضاوت من بر اساس نوشته هایی است که تا کنون انتشار یافته و من به دلیل دوری از وطنم بخت دیدن این آثار را نداشته ام. اما به دلایل گوناگون، از جمله ترسیم این نقوش بر دیواره آهکی غار "یافته" این برآورد چهل هزار ساله جای تردید است.
نقل قول کردن
#16 س، کسرائیان 1395-01-05 21:14
دوم نکته ای است که در مورد نقاب های زرین کشف شده در غار کلماکره که هم اکنون در موزه ملی نگه داری می شوند باید گفت. به احتمال زیاد این نقاب های زرین متعلق به منطقه ما نیست. زیرا در هیچ زمانی در هیچ کجای ایران مراسمی مشابه جشن های بالماسکه ای که در اروپا و در طی دو هزار و پانصد ساله اخیر دیده می شود نداشته ایم. این نقاب های زرین به احتمال زیاد در طی جنگ های صورت گرفته به ایران منتقل شده اند. با سپاس مجدد.س، کسرائیان
نقل قول کردن
#17 اوستا 1395-11-14 01:44
با سلام این اثار شناسنامه ماست
امیدوارم برای کمک به ماندگار ی همچین
مکانهای همه با هم همکاری کنیم.زنده باد لرستان
نقل قول کردن
#18 ناشناس 1399-03-23 14:18
کلا اقای ناصر فرد انسانی علاقه مند است ولی به لحاظ سواد و اگاهی چندان مطلع نیستند ..و در کتابی که مجموعی از عکسهاست بیشتر تحقیقاتشون به لحاظ نظری از ذهن نه چندان با سواد خودشون تجزیه و تحلیل شده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا