یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی چند وقت اخیر استان‌های مختلف ایران به ویژه غرب کشور شاهد بارش فراوان باران و انواع آب‌گرفتگی معابر و سیل در سطح شهر بوده‌اند. یکی از اولین واکنش‌هایی که عموم مردم به این اتفاقات داشتند خوشحالی و رفع نگرانی بابت کمبود آب و تبعات احتمالی آن بود.
بالا آمدن سطح آب سدها و دریاچه‌ها جزو خوشحال‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که باران‌های اخیر به دنبال داشته‌اند اما این بارش‌ها متاسفانه عواقب بسیار بدی هم به دنبال دارند. قسمت زیادی از این بارش‌ها که البته امیدواریم بسیار بیش‌تر از این‌ها و به صورت برف ادامه پیدا کند جذب زمین نمی‌شود و در نتیجه سفره‌های آب زیرزمینی که به گفته‌‌ی کارشناسان امر رو به اتمام هستند تغییر زیادی نخواهند کرد. میزان این بارش‌ها و تداوم آن‌ها به صورتی نیست که در مقدار منابع آبی کشور در طولانی مدت تغییر زیادی ایجاد کند و منفعتی به حال هم‌وطنان‌مان داشته باشد. آب ماده‌ی ارزشمندی است که باید بسیار بیش‌تر از این‌ها قدرش را بدانیم و هر چند شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما سعی کنیم در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم.
این بارش‌های اخیر و ظاهر گول‌زننده‌ی آن‌ها اثر مخربی به دنبال دارد و این اثر چیزی نیست جز به تأخیر انداختن یاد گرفتن مصرف صحیح آب و دانستن ارزش و جایگاه آن. همانطوری که کشور ما سال‌هاست درگیر فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی استفاده‌ی بهینه از سوخت‌های فسیلی و جایگزین کردن آن‌ها با سوخت‌های پاک است، سال‌ها نیز زمان می‌برد تا مصرف بهینه‌ی آب در بین عموم مردم ایران نهادینه شود.
دومين نمايشگاه خياباني با موضوع آب در كيو بر پا شد + عكس روز اول                                                                           تصويري از روز اول نمايشگاه در پل شهدا خرم‌آباد

درباره‌ی پروژه‌های هنری با موضوع آب
در این چند ساله هر چقدر که وضعیت منابع آب کشور بیش‌تر رو به بحران رفته، گروه‌ها و افراد بیش‌تری درگیر اطلاع‌رسانی در این مورد شده‌اند و کارهای هنری بیش‌تری در این زمینه صورت گرفته است. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که هنرمندان در زمینه‌های مختلف آثاری ارائه کرده‌اند تا با استفاده از تأثیرگذاری هنر خود بتوانند "تغییر"ی در نگاه مردم به مقوله‌ی آب ایجاد کنند. کاریکاتورها، طرح‌های گرافیکی، پوسترها و عکس‌های مختلف از جمله این آثار هستند که در فضاهای مختلفی مانند نمایشگاه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند و هر کدام مخاطب خاص خود را دارند.
برگزاری جشنواره‌های عکاسی با موضوع آب هم از اتفاقات مثبتی بوده که این چند ساله رخ داده اما متاسفانه سهم استان لرستان در چنین اتفاقاتی بسیار کم بوده است. برعکس شهرهای بزرگ یا صنعتی کشور، در لرستان شاهد هیچ جشنواره‌ی عکاسی با موضوع آب نبوده‌ایم و شاید وجود آبشارهای فراوان و رودخانه‌هایی که با هر بارندگی دوباره پر می‌شوند آنقدر گول‌زننده بوده که این اتفاق رخ نداده است. بحث آب نه مربوط به این چند سال اخیر که مسئله‌ای ازلی- ابدی است. سرنوشت آیندگان ما نه فقط به انرژی‌های فسیلی بلکه از آن مهم‌تر به آب وابسته است.
نمایشگاه عکاسی با موضوع آب در خرم‌آباد
چندی قبل بود که خبر برگزاری نمایشگاه گروهی عکس با موضوع «آب» در خرم‌آباد پخش شد. جدا از دغدغه‌ای اجتماعی که در اسم این نمایشگاه مشخص بود نکته‌ی جالب توجه مکان برگزاری آن بود؛ برای اولین بار در لرستان نمایشگاهی با این موضوع آن هم نه در یک گالری یا سالن سربسته، که در محیط‌های پر رفت و آمد و در معرض دید مردم در خیابان قرار می‌گرفت.
بنابر گفته‌های مریم احسانی مجری و مسئول طرح، این نمایشگاه که به صورت سه روز کامل در سه هفته مختلف برگزار می‌شود حالا به نوبت دوم خود رسیده است.
روز اول این نمایشگاه شنبه 23 آبان‌ماه روی پل شهدا برگزار شد و جمعیت زیادی از آن دیدن کردند و جدای از بحث هنری، دغدغه‌ی اجتماعی آن و اجرای شیوه‌ای نو در برگزاری نمایشگاه تقریباً توسط تمام بازدیدکنندگان تحسین شد. پازل ابداعات در برگزاری این نمایشگاه زمانی تکمیل می‌شود که پاکان گوشت به عنوان حامی مالی برگزاری این نمایشگاه توسط بانیان آن اعلام می‌شود.
 در واقع به هر طریقی به این نمایشگاه عکس نگاه می‌کنیم حرکتی فراتر از استانداردهای سابق خرم‌آباد در آن پیدا می‌شود. همراهی و حمایتی که در فضای مجازی از این نمایشگاه صورت می‌گیرد هم در نوع خود جالب است. شما می‌توانید اخبار مربوط به این نمایشگاه را در صفحه‌ی اینستاگرام water_photo_exhibition دنبال کنید.
روز دوم نمایشگاه
در روز دوم این نمایشگاه، دریاچه‌ی کیو که این روزها به لطف باران‌های پی‌در‌پی سرشار از آب است از این نمایشگاه میزبانی می‌کند. جمعه 29 آبان ماه از ساعت 7 صبح تا ساعت 10 شب نمایشگاه هنرجویی عکس «آب» بار دیگر در معرض دید عموم مردم قرار گرفت. مردمی که با این‌طور حرکت‌های فرهنگی- هنری کاملاً ‌غریبه هستند و بین آن‌ها و مقوله‌ی عکس‌های دارای بار اجتماعی، فاصله‌ی بسیاری است.
عکاسان نمایشگاه: مینا احمدی، علی بازوند، کیاندخت حجاریان، محمد حسنوند، یاسمن دارابی، الهام داوودی، مریم رحمتی، سحر رحمتی، زهرا سپهوند، علی‌رضا سلیمانی، محمد فطرس، مرضیه میرزاده، فرید نمازی، ایمان نقدی، فاطمه ولی‌زاده.
زمان و مکان برگزاری روز دوم: خرم‌آباد، اطراف دریاچه‌ی کیو، جمعه 29 آبان‌ماه  از 7 صبح تا 10 شب.
بیانیه‌ی این نمایشگاه
"آب" نخستین کلمه‌ای است که نوشتنش را می‌آموزیم و مثل هفت سالگی، ساده و بی‌تکلف است. شبیه نفس کشیدن می‌ماند که تنها در لحظه‌ی قطع شدن آن، تلخی و درد نبلعیدن هوا را می‌فهمیم و حال، چند سالی است که وقتی از "آب" حرف می‌زنیم کلمه‌ی ترسناک و سنگین "بحران" هم در کنارش می‌نشیند: "بحران کم‌آبی".
یعنی این که قرار است " صدای پای آب"، کمتر از میان جوی‌های این شهر شنیده شود و این اتفاق را کمتر کسی باور کرده است. که اگر دقیق‌تر ببینیم خواهیم فهمید که آرام آرام خالی شدن سفره‌ی زمین از "آب"،‌ نفس سرد خاک را مهمان چندین ساله‌ی آسمان فیروزه‌ای تابستان‌های شهرمان کرده است.
و بدانیم که زمین، باران این روزها را چندان در خود نمی‌کشد و هنوز هم بحران در جای خودش نشسته است.
پس مهربان‌تر باشیم با زمین! مهربان‌تر باشیم با "آب" که هفتاد درصد بدنمان را در خود پیچیده و بی‌پیرایه زیباست. که این "آب"، هرچه را که در قاب خود می‌نشاند، زندگی می‌بخشد...
امین  شیرپور
 

دیدگاه‌ها  

#1 گرین 1394-08-29 19:37
واقعا جای تحصین داره یک کار فرهنگی اجتماعی با ایده ای نو در حد کارهای فرهنگی کلاسیک پایتخت.من به نوبه خود سپاسگزارم از بانیان و دستن در کاران این کار فرهنگی متشکر
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1394-08-29 20:24
بسیار کار مثبت و فرهگیست. امیدوارم تداوم داشته باشه... ;-)
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-08-30 08:42
دست تمامی افرادی که برای برپایی اینگونه نمایشگاه ها زحمت می کشند درد نکنه.موفق باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا