یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از کودکی با کتاب آشنا می‌شویم علاقه‌مند و حتی اگر قادر به خواندن و نوشتن نباشیم، چنان اشتیاقی در وجود ما موج می زند که افراد خانواده را به زحمت انداخته و شنونده می‌شویم و این اشتیاق ادامه می‌یابد تا پس از پایان تحصیلات از شدت آن کاسته شود و اشتغال و دل‌مشغولی‌های دیگر فاصله ما را با یار مهربان بیش‌تر و بیش‌تر نماید تا با او که نیاز همه دوران زندگی‌مان می‌باشد، به طور کلی قطع ارتباط نماییم. به راستی چرا؟!
در هفته‌ي كتاب و كتاب‌خواني هستيم. هفته‌ای که با شعارهای زیبا و ژست‌های برخی متولیان فرهنگ همچون سال‌های گذشته و بدون این که نتیجه‌ای نا‌مهربانی با یار مهربان: کتابخانه‌های الیگودرز در شرف تعطیلیدر راستای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی نصیب جامعه شده باشد، پایان می‌یابد و ... حال سوال این است که آیا مردم مقصر هستند یا مسوولین و یا هر دو و یا نویسند‌گان که نتوانسته‌اند نیاز جامعه امروز را بر آورده نمایند؟
شهرستان الیگودرز دارای سه باب کتابخانه مجهز می‌باشد که در همه حال و حتی در بدترین شرایط در جهت ارائه خدمات به مراجعین و علاقه‌مندان کوتاهی نکرده است اما متاسفانه امروز در حالی که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی باید برای این یار مهربان جشن گرفته شود در شهرستان الیگودرز انجام سوگواری برای تعطیلی کتابخانه جای‌گزین شادی و جشن شده است.
اگر بخواهیم پیشاپیش دلیل اصلی تعطیلی اداره کتابخانه‌های الیگودرز را بررسی کنیم گذشته از ضعف فرهنگ مطالعه، عدم حمایت‌های مالی می‌باشد که به نظر می‌رسد بر دلیل نخست نیز تاثیر منفی گذاشته است.
اداره کتابخانه‌ها از جمله نهادهایی است که هیچ‌گونه اعتبار دولتی دریافت نمی‌کند و طبق قانون نیم درصد درآمد سالیانه شهرداری‌ها به این اداره‌ها اختصاص می‌یابد اما گویا دریافت مطالبات از شهرداری علاوه بر طلبکاران حقیقی برای ادارات هم بسیار صعب‌الوصول شده است.
"احمد کمرزرین" رییس اداره کتابخانه‌های الیگورز به فارس گفت: بنا بر گزارش استانداری لرستان سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی الیگودرز در سال 94 مبلغ 102 میلیون تومان می‌باشد اما با توجه به مصوبات مکرر کتابخانه‌های عمومی در سال جاری فقط  9میلیون تومان پرداخت شده است.
وی افزود‌: در جلساتی که با شهرداری الیگودرز برگزار کردیم ضمن امضا تفاهم‌نامه مقرر شد پانزدهم هر ماه مبلغ 3 میلیون تومان بدون تاخیر به حساب انجمن کتابخانه واریز شود و شهردار قول داد در صورت مساعد شدن وضعیت مالی شهرداری این کمبود جبران خواهد شد و ما نیز به جهت درک شرایط موجود پذیرفتیم اما متاسفانه شهرداری به این تفاهم‌نامه با مبلغ حداقلی هم پای‌بند نبوده است.
کمرزرین با اشاره به توافق انجام شده با شهرداری گفت : این تفاهم‌نامه بدترین تفاهم و نشانه درک ما نسبت به شرایط نامساعد مالی شهرداری می‌باشد در حالی که انجمن ازنا با داشتن یک کتابخانه دریافت ماهیانه مبلغ 4 میلیون تومان با شهرداری را تفاهم کرده اما در الیگودرز با 3 باب کتابخانه ماهیانه مبلغ 3 میلیون تومان توافق شده که این مبلغ هم تا کنون پرداخت نشده است.
اگر چه شهرداری‌ها بدلیل عدم حمایت‌های دولت با مشکلات جدی مواجه هستند و برنامه‌ریزی‌های ناصحیح و غیرکارشناسی بدون پشتوانه‌های مالی توسط شورای شهر این مشکلات را بیش‌تر می‌نماید اما باید به آن‌چه  قانون مصوب کرده پای‌بند باشند.
بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در صورتی که شهرداری‌ها از پرداخت بدهی خود امتناع نمایند وزارت امور اقتصادی و دارایی یا خزانه‌داری کل کشور مکلف است بر اساس فهرست اعلام شده از طرف مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور مبالغ مربوط از سرجمع اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و یا مالیات ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی همان شهر واریز شود و در نهایت عباس شاه‌عليشهرداری می‌توانست به صورت اقساط بدهی خود را پرداخت نماید، اما متاسفانه گویا دوره‌های غیرکارشناسی تحت عنوان پروژه عمرانی که با مصوبه شورای شهر حفر شده ترمیم شدنی نیست. به هر حال انتظار می‌رود فرماندار الیگودرز به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان و همچنین ریاست انجمن کتابخانه‌های عمومی اقدامی اساسی جهت رفع مشکل انجام دهد.
 
عباس شاه‌علی
 
نیوز الیگودرز

دیدگاه‌ها  

#1 کتاب دوست 1394-08-26 20:27
وقتی مدیران ارشد استان اهمیتی به کتابخانه ها نمیدن و الان نردیک دو سال هست اداره کل کتابخانه های استان بلاتکلیف و با سرپرستی اداره میشه چه انتظاری میشه داشت؟
خوب با این وضعیت شهرداری ها هم از فزصت استفاده میکنن و کتابخانه های عمومی روز به روز نابودتر میشن
نقل قول کردن
#2 بی طرف 1394-08-27 11:43
کتاب دوست عزیر الان این دو قضیه چه ربطی به هم دارن اینکه شهرداریها به وظیفشون عمل نمیکنن چه ربطبی به مدیریت کتابخونه داره.
نقل قول کردن
#3 نیوزالیگودرز 1394-08-27 14:01
ربط دارد زیرا اگر مدیر جسارت و توانایی داشته باشد می تواند حق و حقوق شهرستان را بگیرد زمانی استاد فریده چراغی شاعره توانمند ریاست اداره کتابخانه های الیگودرز را عهده دار بود و این کتابخانه ها هیچ مشکلی نداشتند امام امروز بدلیل سوء مدیریت به بیراهه رفته اند
نقل قول کردن
#4 محسن 1394-08-27 14:03
باید در سیستم مدیریت کتابخانه ها تجدید نظر شود
نقل قول کردن
#5 كتابدار 1394-08-27 14:56
اتفاقا سرپرست الان كه با اين همه مشكلات داره به اين خوبي كتابخو نه ها رو اداره مي كنه بايد قدر داني بشه
نقل قول کردن
#6 کتاب دوست 1394-08-27 22:59
به نقل از بی طرف:
کتاب دوست عزیر الان این دو قضیه چه ربطی به هم دارن اینکه شهرداریها به وظیفشون عمل نمیکنن چه ربطبی به مدیریت کتابخونه داره.

ربطش اینه وقتی شهرداریها میبین کتابخانه ها برا مدیریت ارشد اهمیت ندارن اونام که دنبال راه فرار هستن پس چه راهی بهتر از این
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا