یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با نگاهی عمیق به وضعیت حرفه خبرنگاری در می‌یابیم که دانش و سواد آکادمیک اكثر افراد جای خود را به روابط فاميلي در برخی حوزه‌های رسانه داده است و در این بخش افراد بدون توانمندي‌هاي لازم، این جسارت را به خود داده و وارد حرفه مقدس خبرنگاری می‌شوند.

با وجود رفتارهای غیر حرفه‌ای برخی خبرنگاران،  فضای رسانه حالت مسمومی از خود نشان داده است، البته این اتفاق جدیدی نیست، سال‌هاست افراد زیادی بی ‌قید و شرط و هیچ سازوکار حرفه‌ای و بدون داشتن تحصیلات آکادمیک و مرتبط وارد حرفه خبرنگاری شده‌اند.

متاسفانه سازو کار جذب خبرنگاران برخی از فعالان رسانه‌های استان‌مان لرستان را در یک حالت سرگشتگی فرو برده است و در این میان تشخیص سره از ناسره قدری مشکل شده است، اگر چاره ای برای این مهم اندیشده نشود، شاید درآینده فضای رسانه وضعیت مبهمی به خود بگیرد.

دکتر محمدجعفر محمد‌زاده مدتی قبل در خصوص جایگاه و مقام خبرنگار درعرصه رسانه اظهاراتی داشت که برخی افراد به ظاهر فعال رسانه‌ای به کام‌شان خوش نیامد و  فضا را با تحریف سخنان معاون مطبوعاتی متشنج می‌کردند تا شاید در آب گل‌آلود ماهی نصیبشان شود. "هيچ‌كس بدون تخصص و مهارت‌هاي لازم نمي‌تواند خود را پزشك يا پيراپزشك بخواند و نبايد اجازه داد افراد با استفاده از روابط فاميلي و دوستي و آشنايي، بدون توانمندي‌هاي لازم، خود را خبرنگار معرفي كنند" بخشی از سخنان که چندی پیش از سوی محمد‌زاده ارائه شد.

اظهارات صاحب‌نظران و پیشکسوتان عرصه رسانه کشورمان در خصوص حرفه مقدس خبرنگاری که در ماه‌های اخیر با رسانه‌های گروهی داشته‌اند، گواه  این ادعاست که ديواری کوتاه‌تر از دیوار حرفه خبرنگاری وجود ندارد و هر کسی براي بهره‌برداري از امتيازهاي حرفه خبرنگاري وارد اين عرصه مي‌شود.

البته تا وقتي كه در حوزه خبرنگاري، صنف، قواعد و قوانين حاكم نباشد، اوضاع به همین روال باقی می‌ماند، همان‌طوری که در صحبت‌های صاحب‌نطران پیداست، در حوزه‌ي خبرنگاري، باید صنفي معرفی شود تا در قالب یک نظام مطبوعاتي تخلفات احتمالی و یا حقوق مربوطه خبرنگاران را پي‌گيري كرد .

در شرایطی به طرح این مسأله پرداخته شده است که نظر اکثر پیشکسوتان عرصه رسانه استان را جویا شده‌، خوشبختانه مشتاق پی‌گیری و انجام سازوکارهایی قانونمند و هدفمند برای ساماندهی خبرنگاران رسانه‌های گروهی هستند.

با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که پی‌گیری این موضوع اخیراً از سوی همکاران رسانه‌ای روندی جدی به خود گرفته است و امید می‌رود که در آینده نه چندان دور شاهد تغیر و تحول در این حوزه باشیم.

نادیده گرفتن اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی محمدجعفر محمدزاده در جهت صيانت از جايگاه خبرنگاري بی‌انصافی است و باید به این اشاره کرد که در دوران مسولیت وی تحول شگرفی در حوزه ساماندهی فعالان رسانه‌های دیداری و نوشتاری صورت گرفته است، که در این میان می‌توان به رتبه‌بندی خبرنگاران و راه‌اندازی سایت ساماندهی خبرنگاران "سمان" اشاره کرد.

 فيروز اسماعيلي‌نژاد/ نشریه كاسيت

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا