استان لرستان با برخورداري از تمدن كهن و آثار تاريخي غني و جاذبه‌هاي متعدد فرهنگي و طبيعي يكي از قطب‌هاي مهم گردشگري و تفريحي و سرمايه‌گذاري است كه توانايي بالقوه فراواني در بهره‌گيري از صنعت توريسم دارد.
همچنین آب و هوايي مناسب و پوشش گياهي، چشمه‌ها و آبشارها، غارها و قلعه «فلك‌الافلاك»، درياچه گهر، مساجد، صنايع دستي و ابنيه تاريخي در اين استان قرار دارد.
اين استان ظرفيت بالايي براي سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف گردشگري، صنعت و ... دارد.
از مهم‌ترين ملزومات و اجزاي مهم چرخه توليد و مصرف و زيربناي توسعه اقتصاد هر استان ساختار حمل و نقل و دسترسي راحت و كيفيت بالا براي سرمايه‌گذاران و عموم مردم مي‌باشد.
حمل و نقل در لغت به معني جا به جا كردن و بردن است، در اقتصاد آن را جابجايي انسان و كالا از يك نقطه به نقطه ديگر تعريف كرده‌اند.
موضوع حمل و نقل و ترافيك امروزه به عنوان يك پديده سياسي و اجتماعي از جمله بخش‌هاي زير بنايي است كه نقش بسيار حساس و مهمي در كيفيت و ساختار توسعه اقتصادي و اجتماعي ايفاد مي‌نمايد و از شاخص‌هاي مهم پايداري محسوب مي‌شود.
ما لرستاني‌ها كه در نوع دوستي، جمع‌گرايي، گذشت و ايثار، صميميت و همدلي شهره‌ايم، پس چرا در اين حوزه دچار تأخر فرهنگی هستيم؟
بر خلاف تصور بعضي افراد، بدون شك رانندگي نيز يكي از رفتارهایي است كه مي تواند سطح فرهنگ و رشد اجتماعي شخص و جامعه را نشان دهد. به طوري كه شهرهايی كه اخلاق اجتماعی بالایی دارند میزان پای‌بندی اشخاص به حقوق اجتماعی و فردی آن‌ها نیز بالا می‌باشد.
اساسی‌ترین نیازهای اولیه انسان که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه وسیع‌تری یافته و امروزه به عنوان یکی از مظاهر تمدن و عامل محوری دسترسی آسان مردم به خدمات مورد نیاز به شمار می‌رود مسئله حمل و نقل است به طوری که بدون آن حیات، بقاء و رشد اقتصادی جامعه میسر نمی‌گردد.
از آن‌جا که استان ما نیاز دارد تا با جذب سرمایه‌گذار و گردشگر در مسیر توسعه حرکت کند و به گواه سند چشم‌انداز توسعه استان مطالبات عمومی و تاریخی مردم شریف استان یکی از اولویت‌های اصلی توسعه استان،توسعه بخش گردشگری و صنعت توریسم است که از لوازم و پیش‌نیازهای رسیدن به افق توسعه در این استان نیز می‌باشد؛ باید بدانیم گردشگری و حمل و نقل دارای هم‌پوشانی زیادی هستند.
حمل و نقل جزء لاینفک گردشگری است چرا که گردشگران وعموم را از مبدأ و مقصد می‌رساند. عوامل متعددی بر انتخاب شبکه حمل و نقل توسط گردشگران و عموم اثر دارد، عواملی همچون ایمنی، زمان، هزینه، سهولت دسترسی، کیفیت و... را می توان به عنوان مولفه‌های اصلی قلمداد کرد اما آن‌چه مهم‌تر و تأثیرگذارتر می‌باشد فرهنگ رانندگی است.
 برخلاف تصور برخی افراد، نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر آن می‌توان فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد، زیرا چگونگی رانندگی با اتومبیل به خوبی نشان‌دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی یک انسان ماست.
با این تفاصیل و اهمیت موضوع حمل و نقل، رانندگان وسائل عمومی استان ما باید بدانند میزان پاکیزگی خودرو، سلامت فنی خودرو، ایجاد فضای آرام برای سرنشینان خودرو درداخل و ایجاد فضای سالم و بی خطر برای سایر رانندگان، رعایت شئونات اسلامی و اجتماعی همگی از نمونه‌هایی از رفتارهای اجتماعی است که باید به آن توجه بیش‌تری داشته باشند و رفتارهایی که معمولاً از بعضی افراد به صورت ناخودآگاه بروز می‌دهد شخصیت آنها را نشان می‌دهد مانند حرکت نمایشی، لایی‌کشی، سرعت و سبقت های غیر مجاز و هراس‌انگیز که همه نشان از ضعف فرهنگی و عدم رشد اجتماعی است پرهیز کنند.
در پایان پیشنهاد می‌شود شهرداری‌های سطح استان به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بیش‌تر توجه کنند با توجه به این که حمل و نقل عمومی رابطه مستقیم با اقتصاد خانواده‌ها و استان دارد باید مد نظر سازمان‌ها و نهادهای مسئول باشد که در بررسی حمایت و عدم حمایت مراجع ذی‌ربط در بخش حمل و نقل عمومی و تلاش برای رفع مشکلات فراروی آن‌ها در استان و همچنین تهیه و تدوین بازی‌ها و فیلم‌های آموزشی در ارتباط با رانندگی و نمایش آن در مدارس و فضای عمومی، تشویق و ترقیب شهروندان به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات شهری، به تصویر کشاندن سیستم نظارت اجرایی بر رانندگان در سطح شهر و ارائه مشاوره و راهنمائی و آموزش اختصاصی به رانندگان اهمیت ویژه‌ای به این مسئله قائل شوند تا روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه استان‌مان باشیم.
سجاد  عالیخانی