یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

توسعه و توسعه فرهنگي دو مفهوم بسيار مهم هستند كه در برنامه‌ريزي‌هاي ملي در چند دهه اخير از جايگاه ويژه‌اي برخوردار شده‌اند. مفهوم توسعه‌يافتگي يعني فراهم آوردن شرايط و امكاناتي براي آحاد جامعه كه شاخص‌هاي رشد فرهنگي محقق شود.
از ویژگی‌ها و الزامات حقوق شهروندی، مشارکت، نقد، همفکری، و ابراز عقیده است. اساسا نقد به عنوان یک فرصت است و دیدگاه رییس جمهور مبنی بر حمایت و تکریم از "نقد منصفانه" قلم را روان گردانید و امیدواریم مسئولین استان همگام و همقدم با رییس جمهور نقد را بشنوند و از آن به عنوان فرصتی در جهت تعدیل و اصلاح عملکرد خویش بهره ببرند.
این مقدمه را نوشتيم تا اولاً به حساسیت و جایگاه مهم حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی پی ببریم و دوماً به تاکیدات مسئولان و دولت جهت ارتقای توسعه فرهنگی توجه کنیم و در راستای این تاکیدات راه و روشی را در پیش گیریم.  
وقتی توجه به وضعیت مدیریتی و اداره دو نهادی که مستقیم سر و کار با فرهنگ دارند ما را به فکر می برد تازه متوجه می‌شویم که در راستای تحقق بخشیدن به تاکیدات مسئولان دولتی، مسئولین محلی آن طور که باید گام بردارند متاسفانه گام‌های اثرگذاری برنداشتند که در این شرایط مقوله‌ای به نام نارضایتی به وجود می‌آید. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چشم‌انتظار مدیر کل
عدم تغییر مدیران این سازمان تا هنگام بازنشستگی نشان‌دهنده این مسئله است که مسئولان اجرایی استان تقريبا فاقد برنامه‌اي خاص و منظم در این بخش هستند‌. اداره کردن کانون پرورش فکری با سرپرست هم تثبیت کننده این ادعا است.
نارضایتی درون سازمانی از بعضی مدیران این نهاد و عدم توجه به نیروهای حامی تدبیر و امید از مسائل دوره مدیریتی گذشته بود و متاسفانه کماکان این نارضایتی‌ها  وجود دارد. اما امید می‌رود تكليف فعلی این نهاد هر چه سریع‌تر روشن شود و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  بعداز ماه‌ها مشخص گردد.
اداره کل نهاد کتابخانه‌های لرستان و تعلل مسئولان
این نهاد، حیات خلوت جریان‌های سیاسی در طول دولت قبل بوده است و عدم ثبات مدیریتی در این نهاد فرهنگی‌، سبب شده از این سازمان به عنوان یک سازمان تماما سیاسی نامبرده شود.
 اداره کردن این نهاد به صورت سرپرستی در طول دو سال و اندی که از عمر دولت كنوني گذشته، نشانگر عدم تدبیر و اولویت این نهاد برای مسئولان مربوطه در استان است. معرفی روزانه افراد مختلف به نهاد تهران جهت تصدی مدیریت کتابخانه‌های عمومی، بیانگر فقدان راهبرد مدون مسئولان در عرصه فرهنگ است. عدم تعیین تکلیف مدیران ادارات شهرستان و ستادی در درون این نهاد، بیانگر بی‌برنامگی در این حوزه  است.
تغییرات مداوم کاربری کتابخانه مرکزی شهر خرم‌آباد پیش از افتتاح، ترزیق قطره چکانی اعتبارات این پروژه مهم و ضروری‌، بیانگر عدم توجه و فقدان اولویت به حوزه فرهنگ است. بیش از 10 سال است که این پروژه طول کشیده و روند کند ساخت آن همچنان ادامه دارد.
در شهرستان‌هاي دورود، الشتر، پلدختر و چگنی تنها یک کتابخانه وجود دارد كه یک زنگ خطر بزرگ فرهنگی است و نشان می‌دهد کارهای  ارائه شده به مردم در این حوزه فاصله‌های زیادی با شعارهای توسعه فرهنگی داده شده توسط مسئولین استان دارد.
 این هشداری جدی نسبت به مسئولان استان است که در خصوص افزایش سرانه مطالعه می‌بایست گام‌های اساسی بردارند که متاسفانه تا کنون شاهد اقدامات اثربخشی در این خصوص نبودیم.  در شهر کوهدشت دو کتابخانه، در شهر خرم‌آباد پنج کتابخانه، که کتابخانه هفده شهریور در مکانی استیجاری است و مکان قبلی آن با بی‌تدبیری برخی  مسئولان تخریب شد.  
جای تامل برانگیز در عرصه کتابخانه این است، که استان لرستان در مجموع و با احتساب کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل حدود 50 باب کتابخانه دارد، این در حالی است که استان تهران 286 باب، استان اصفهان 278 باب، استان خوزستان 222 باب، استان فارس 197 باب کتابخانه دارند و ما همچنان از اولویت توسعه فرهنگی و فضاهای فرهنگی دم می‌زنیم.
به رغم همه تاکیدات مسئولان و به خصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان بر توجه ویژه به بحث فرهنگ و سفارش‌های موکد ایشان به مسئولان استان، اما در کمال تعجب نزدیک به دو سال است که نهاد کتابخانه‌های لرستان با سرپرست اداره می‌شود و تا کنون نتوانستیم این اداره نه چندان عظیم را از نظر مدیریتی تعیین تکلیف کنیم.
تعلل 570 روزه مسئولین در انتصاب یک مدیر کل چالش‌های نهاد کتابخانه‌ها را دو چندان کرده و با قیاس نهاد کتابخانه‌های استان با دیگر استان‌ها متوجه می‌شویم که چقدر ضعیف عمل نمودیم.
 امید است این ضعف های بیان شده که اکثرا حاصل بی‌توجهی متولیان بوده است، با تدبیری درست و علمی و با میدان دادن به حامیان تدبیر و امید در سازمان‌های فوق‌الذکر مرتفع گردد و حداقل کاری که در اسرع وقت می‌توانستیم انجام بدهیم و ندادیم تعیین مدیر کل برای این نهادهای فرهنگی است.
کوتاهی مسئولین استان در عدم توجه به این نهادها در تعیین تکلیف مدیریتی آن‌ها از جايي محرز است که در کم‌تر استانی این چنین مواردی مشاهده می‌شود چرا که برابر قانون‌، سرپرست تا سه ماه می‌تواند مسئولیت قبول کند و نهایتاً تا 6 ماه زمان سرپرستی قابل تمدید است اما در لرستان براحتی ماه‌ها و سال‌ها اداره‌ای توسط سرپرست اداره می‌شود و مسئولین نیز به راحتي سرپرست‌ها را جابه‌جا می‌کنند که در این نزدیک به دو سال بی‌ثباتی مدیریتی در نهاد کتابخانه‌های استان به امری طبیعی مبدل شده است.
معتقدیم عدم توجه مسئولین استان، به تعیین تکلیف مدیریتی این نهادهای فرهنگی آسیب‌های زیادی به بدنه حوزه فرهنگی وارد می‌سازد و جا دارد مسئولان فعلی استان به خصوص استاندار بیش از این در خصوص بحث انتصابات، وقت را از دست ندهد و هر چه سریع‌تر به وضع مدیریتی ادارات مذكور و دیگر ادارات چالش برانگیز که نارضایتی‌هایي در اثر عملکرد مدیریتی به بار آ‌وردند رسیدگی نمایند.
 
سيد احمد  موسوي
 

دیدگاه‌ها  

#1 سد محمد 1394-08-03 11:01
سلام بر نویسنده عزیز
احتمالا گزینه پیشنهادی برای این دو نهاد دارید ؟! :lol:
نقل قول کردن
#2 یاسین 1394-08-03 12:10
درود بر قلمت سید عزیز
که فریاد فرو برده برخی کارکنان نهاد کتابخانه ها رو به شیوای رسونید...
حامیان تدبیر کماکان در سازمان خودشون غریبه اند
نقل قول کردن
#3 روشن پور 1394-08-03 13:17
واقعا جای تامل داره... سپاس از نویسنده عزیز
نقل قول کردن
#4 کمالوند 1394-08-03 14:34
این مطلب که برای بار دوم دارد چاپ میگردد
سوال از اقی موسوی دترم که ممنون خواهم شد اگر پاسخ فرمایند. شما در مدت سرپرستی مسول جدید کانون چقدر از برنامه های انجام پذیرفته با اطلاع می باشید.
شما نگران فرهنگ هستید.مطلب فرهنگی هم نوشته ای خیلی ممنون اما خدا وکیلی داوریتی هم فرهنگی است یا دلخور هستی از این موضوع که مدیر مورد نظرتان نیامده است .لطفا کانون را باند وگروهی نکنید
نقل قول کردن
#5 معلمی 1394-08-03 14:42
انتظار داریم از مسئولین مشکلات کتابداران استان را هر چه زودتر حل کنند.
نقل قول کردن
#6 جوابيه یک کانونی 1394-08-03 21:23
سلام.
گویا نویسندگان محترم دایه ی دلسوزتر از مادر شده اند.
اما چندسوال از آقای موسوی دارم:
شما چقدر کانون را می شناسید؟
برای چه کسی دلسوزی می کنید آن قدر که حتی نمی دانید کانون کجاست یا کارش چیست؟
چطور به خودتان اجازه می دهید نپخته در باره کانون حرف بزنید؟
اگر نگران و ناراحت فرهنگ استان هستید بدانید از نهادی که دارد به دور از بازی های سیاسی کار فرهنگی می کند هیچ شناخت فرهنگی ندارید. اگر سنگ مدیرکل شدن بعضی ها را به سینه می زنید که باز به کاهدان می زنید.
اصلا بفرماييد تا حالا چندبار به کانون مراجعه کردید که با کار و پرسنل آن از نزدیک آشنا شدید تا بدانید ما نه نگران این هستیم که سرپرست مان مدیرکل نیست و در حال حاضر سرپرست است؟
خدا را شکر فعلا مشکلی نداریم.
ادامه دارد
نقل قول کردن
#7 جوابيه یک کانونی 1394-08-03 21:24
ادامه
در سایه امن الهی و با توان بالای سرپرستی سرپرست کانون همه در کمال آرامش و همدلی دارند کار خود را انجام می دهیم. می گویید نه تحقیق کنید طی مدت اندک سرپرستی ایشان تا حالا کانون لرستان چقدر برنامه داشته و چه کارهایی کرده. نمونه روشن آن هفته ملی کودک است لطف کن صفحه 8 و 6 سیمره این شماره را مطالعه کن.

پس لطفا به قلم خودتان احترام بذاريد و بیشتراز این آلوده به تخریب دستگاهی که دارد به بهترین شکل کار می کند نپردازيد.
مسئولان استان را به ندانم کاری و ندانستن توسعه فرهنگی متهم نکنيد و نه لطفا دلسوز کانون باشيد
کانون خودش دلسوز و کاردان و قلم به دست زیاد دارد و خود بهتر می داند اهداف مقدسش باید در چه مسیری حرکت کند.
سياست جايي در اين نهاد فرهنگي ندارد و مال مدير سياست زده نميخواهيم
نقل قول کردن
#8 نظری اولیا عضو کانونی 1394-08-03 23:13
امام علی ع : عدالت وسیله سنجشی است که خداوند برای مردم نهاد تا حق در جامعه استوار گردد بنابر این خدا را در این میزان همراه باش و مخالفت نکن .
من به عنوان اولیا عضو کانون تلاش مضاعف ایشان را برای فرهنگ مشاهده نموده ام و ایشان مرد عمل است نه شعار
نقل قول کردن
#9 همکار کانونی 1394-08-03 23:44
با تمام وجود گناه کردیم، نه نعمتش را از ما گرفت ونه گناه ما را فاش کرد ! اگر اطاعتش کنیم چه می کند ؟؟ آقای موسوی دوران تصدی سرپرستی کانون را بررسی کنید و بعد قضاوت نمایید ما که راضی هستیم وفعالیت کانون لرستان را در زمان سرپرستی می توان درسایت کانون مشاهده نمود
نقل قول کردن
#10 والدین عضو کانون 1394-08-04 00:16
آقای موسوی بدون این که بدونی سرپرست کانون چقد انسان شريف و با منشی است در موردش قضاوت کردی. ما والدین دو کودک ونوجوان هستیم که طی این مدت داریم می بینیم که برای کانون داره چکار می کنه و برای خدمت به بچه های این استان چقد تلاش می کنه.
تو را به خدا کانون بهترین جایی است که ما خانواده ها بهش اطمینان داریم و برای فرزندان ما خانواده های لرستانی خیلی دارند خوب کار می کنند اونارو وارد معرکه سياسي نکنید بذارید کارشونو انجام بدهند.
باور کنید کانون این مدت خیلی متحول شده ما اینو در کارهای بچه هامون داریم می بینیم این فرصت و این عشق رو از بچه های ما با سیاسی کارکردناتون نگیرید.
نقل قول کردن
#11 vسول مدهنی 1394-08-04 09:49
آقای موسوی چرا تا موقعی که آقای فرزامی سرپرست بودند هیچ حساسیتی به کتابخانه ها نداشتید. ای کاش انصافتان فدای رفاقت نشود. لطفا به جای این حرفها با آقای مختارپور یک مصا حبه تخصصی انجام بدهید تا اوضاع بیاید دستتان برادر ...
نقل قول کردن
#12 رضا -فرهنگی 1394-08-04 10:10
نویسنده محترم سرپرست کانون یک فرهنگی زحمت کش ،سالم ،پاک ودارای خانواده مذهبی بوده و اینجانب حدود 25 سال است که ایشان را می شناسم خواهشمند است از قضاوت های سیاسی دست بردارید.
نقل قول کردن
#13 کتاب خوان 1394-08-04 11:56
آقای موسوی اگر مایلند بیایند و مدیر کل این نهاد بشود اگر تونست و کار کرد می فرستیم از نوبل براش جایزه بیارن. کار فرهنگی در این استان جایی ندارد . سرپرست کتابخانه های استان لرستان با سری پایین مشغول انجام کارهای فرهنگی بزرگ با دست خالی است اما چه سود که حامی ندارد. درس خوانده است و استان ما به هیچ عنوان نمی تواند این پتانسیل را بپذیرد که هرکس سر جای خودش کار کند . برای یکبار هم که شده به کتابخانه های استان مراجعه کنید دکتر مختار پور تمام تلاش خود را گذاشته برای رسیدن کتابخانه ها به استاندارها اما چه سود که همراه و همگام ندارد. اما چه سود با سواد است . اما چه سود نیروی متخصص در حوزه خود است . و هزاران افسوس دیگر . در ضمن این مطلب رو برای دومین مرتبه چاپ کردید.
نقل قول کردن
#14 کتابدار 1394-08-04 12:37
متاسفانه انتصاب دو سرپرست برای کتابخانه های عمومی که هر دو کمتر از پنج سال سابقه دارند و بازم هیچکدوم تا الان بجز سابقه کارشناسی سابقه مدیریتی نداشتند
نقل قول کردن
#15 کتابدار 1394-08-04 13:35
امیدواریم با دست تدبیر استاندار مشکلات نهاد و کانون برطرف شود و با توجه به رضایت مجموعه کارکنان از سرپرستان فعلی، این عزیزان ابقا شوند.
نقل قول کردن
#16 محمد 1394-08-04 13:37
دوستان گرامی نظرات آقای موسوی معطوف به با سرپرست اداره شدن این دو نهاد است.
نگران نباشید...
شما هم دفاع کنید که تا این سرپرستان فعلی ابقاء شوند.
نقل قول کردن
#17 همکار کانونی 1394-08-05 08:49
سلام . تغریبا همه همکاران از روند کاری جناب آقای محمدی راضی و خشنود هستند . همه ما امیدواریم که انشالله جناب آقای محمدی برای کانون بماند و قطعا می توانند کانون را به بهترین درجه اداری و فرهنگی در سطح استان برسانند .
آقای محمدی از خانواده های با اصالت خرم آباد و با بیش از 26 سال سابقه فرهنگی هستند .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا