با گسترش زندگی شهرنشینی و سر برآوردن شهرهای کوچک و بزرگی که پیکرشان بر ایجاد خیابان، بلوار و میدان استوار بود، نام‌گذاری اماکن و معابر شهری به یکی از مقولات تأثیرگذار در جهت جلب یا انحراف افکار عمومی از موضوعات و پدیده‌های مختلف تبدیل گردید.
بلرستان؛ بهشت اسامی نامأنوس/ لزوم نام‌گذاری بومی بر اماکن و معابر شهریه‌عنوان مثال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی نام‌هایی که رنگ و بوی حکومت پهلوی را تداعی می‌کرد از اماکن و معابر حذف و با نام‌های با محتوای دینی و سازگار با مشی حکومت اسلامی پس از انقلاب جایگزین شد؛ این کار برای زدودن مظاهر و نمادهای حکومت قبل و تلاش برای تبیین و تثبیت حکومت جدید از طریق تکرار مداوم اسامی دینی در معابر شهری انجام شد و طبیعی هم بود كه بايد مظاهر طاغوت برچيده شود.
اهمیت نام‌گذاری معابر شهری حتا به حوزه دیپلماسی هم وارد شده و دیده می‌شود که کشورهای مختلف پس از هماهنگی‌های دوجانبه، بلوار یا خیابانی از پایتخت خود را به نام کشوری اختصاص می‌دهند که در دنیای بین‌الملل باسیاست‌های آنان همسو بوده و مراودات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی گسترده باهم دارند.
ذکر این مقدمه برای اثبات این ادعا بود که نحوه نام‌گذاری خیابان‌ها و میادین شهرها را دست‌کم نگیریم و ساده بدان ننگریم؛ امری که بدبختانه در لرستان دامنه و عمق گسترده‌ای داشته و گویا مسئولین - به‌ویژه مسؤولین حوزه مدیریت شهری - قرار نیست امر بدین روشنی و واضحی را دریابند و از آن در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ و تمدن ناب لرستان و قوم بزرگ لر بهره بگیرند.
کافی است چند دقیقه در داخل شهرهای لرستان قدم بزنیم تا در کمال تعجب ببینیم که معابر شهری و حتا اماکن فرهنگی و اقتصادی این شهرها به حد بسیار زیادی عاری از نام و نشانی از لر و لرستان می‌باشد! قومی که در دل خود اشخاص بزرگ، گنجینه واژگانی عظیم و اماکن جغرافیایی بی‌نظیری را دارا است، بخش اعظمی از محله‌ها، خیابان‌ها و فروشگاه‌هایش به نام‌هایی نظیر آذربایجان، اکباتان، سپاهان، خوزستان، کردستان و حتا اسامی خارجی و نامأنوس با فرهنگ و هویت ما نام‌گذاری شده و خبری از نام‌هایی نظیر دکتر هوشنگ اعظمی، شهید بروجردی، میرنوروز، ملا منوچهر، شهید کشوری، بی‌بی مریم، شهید شکارچی، علی میردریکوند، قدم‌خیر، لرستان، یافته، هومیان، آیت‌الله کمالوند، کلماکره، مفرغ، بلوط و نام‌های این‌چنینی نیست!
نگارنده مخالف استفاده از نام‌های غیربومی برای نام‌گذاری اماکن مختلف در داخل استان نیست، اما به جد مخالف حذف نام‌های زیبا و ارزشمند لری برای این کار است زیرا معتقد است برای این کار، علاوه بر امکان استفاده از نام کوه‌ها، رودها و غارهایی که هرکدام برگی از شناسنامه هویت ما هستند، می‌توان از پتانسیل عظیم فرهیختگان و فرهنگ‌سازان این دیار کهن برای نام‌گذاری‌ها بهره گرفت.
عدم نام‌گذاری میدان یا بلواری درخور عظمت افراد و اماکن مذکور می‌تواند به تضعیف و حتا حذف اسم و رسم آنان از افکار عمومی منجر شود که در بلندمدت نتیجه‌ای جز اضمحلال و نابودی فرهنگ و هویت دیرپا و هزاران ساله لر در پی نخواهد داشت.
گرچه در لرستان نیز باکمی اغماض می‌توان مدعی شد که دو نام آیت ا... بروجردی و کاسیت - که اولی یادآور بزرگ مردی افتخارآفرین و دومی یادآور نیاکان لرهاست - در نام‌گذاری‌ها تا حد نسبتاً قابل قبولی مورداستفاده قرار گرفته‌اند اما اکتفا به این دو نام در استانی که ده‌ها و صدها نام زیبا از پیشینه و فرهنگ آن می‌توان استخراج نمود، راضی کننده نیست.
استفاده از نام زنان و مردان بزرگ و فرهنگ‌ساز و حتا اماکن جغرافیایی به ویژه غارهای منقش و ده‌ها هزارساله لرستان، در نام‌گذاری‌ها می‌تواند علاوه بر زدودن نام‌های نامرتبط بافرهنگ و سنن اصیل ایرانی-اسلامی ما از چهره شهرها، مردم را با داشته‌های بی‌نظیر و بی‌شمار خودآگاه نموده و اعتماد به نفس تضعیف شده آنان را بازیابی کند.
در این راه نقش سازمان‌ها و ادارات مختلف به‌ویژه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار مهم و انکارناپذیر است، زیرا نام‌گذاری معابر شهری جزو اختیارات آنان است و اگر این نهادهای مهم همت کنند و از این به بعد نام‌های بومی لری را در اولویت http://yaftenews.ir/images/stories/93-6/hamze%20ramin.jpgنام‌گذاری‌ها قرار دهند می‌توان امیدوار بود که در لرستان نیز همانند سایر استان‌ها، نام‌های مهم بومی را در گوشه شهرها مشاهده کرده و بر خود ببالیم برای داشتن فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار و اصیل که در سایه اهمال شدید مسؤولین می‌رود تا به‌کلی جای خود را به فرهنگ‌های وارداتی و نامأنوس بسپارد.

حمزه رامين

این مطلب در شماره 36 نشریه کاسیت با عنوان "نام‌ها و آوازه‌ها" منتشر شده است.