یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جمعه‌شب این هفته به همراه همسرم به فرهنگ‌سرای اشراق تهران برای بازدید از جشنواره بزرگ اقوام ایرانی(21 مرداد تا 6 شهريور) رفتیم.
راستش را بخواهید ما که از وطن‌مان لرستان دور افتاده‌ایم، بیش‌تر امیدوار بودیم که در این جشنواره همشهریان‌مان را در غرفه‌های‌شان(دوار‌های‌شان) خواهیم دید، اما متأسفانه باز هم همه بودند به جز ما!
تنها یک غرفه کوچک 2-3 متری به اسم لرستان بود که آن هم یک جوان کرمانشاهی که ادعا می‌کرد شرکت‌شان در بروجرد است، صاحب غرفه بود و لواشک و ترشک (به قول خودش سوغات بروجرد) می‌فروخت.
و این گونه، آن‌ها که لرستان را نمی‌شناختند، فرهنگ و تمدن و سوغات ما را دیدند...
در قسمت نمایش جشنواره نیز حدود 10 نفر از قشقایی‌ها با نمایشی زیبا با سرپرستی و توضیح آقاي کاظمی، رسم و رسوم و جزئیات از خواستگاری تا ازدواج در ایل قشقایی را با لباس و موسیقی محلیشان به نمایش گذاشتند.
 فرهنگ‌سرای اشراق تهران - جشنواره بزرگ اقوام ایرانی
7-8 پسر جوان کُرد نيز با لباس محلی و چند پسر بوشهری و چند زن و مرد گیلک نیز در برنامه مشاركت داشتند که قشقایی‌ها را همراهی میکردند، اما دريغ از حضور يك لر با نام و نشاني از لرستان! خلاصه ما كه لباس محلی پوشیده و رفته بودیم پرچم لرستان را در آن جمع بالا بردیم، ولی افسوس و صد افسوس که حق ما بیش‌تر ازین ها بوده و هست...
حال سوال این است که چه کسی مسئول اطلاع‌رسانی به لرستانی‌ها در برگزاري و برپايي چنين جشنواره‌هايي است؟ چرا در سايت‌هاي خبري اینترنتی هم حتی کسی خبري منتشر نكرد؟ چرا مسئولان میراث فرهنگی لرستان اطلاع‌رساني نكرده و یا اصلاً خودشان خبر مسلم دريكوندداشته‌اند؟ آیا در غرفه لرستان باید لواشک باشد یا ستره‌های رنگارنگ و گلونی‌های زیبا؟ آیا ساز و دهل ما از نقاره و کرنا چیزی کم دارد؟
به راستي چرا لرستان هنوز دچار بی‌کسی و بي‌براري است؟
 
مسلم  دریکوند / تهران
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد ن 1394-06-02 08:14
از ماست که بر ماست.
نقل قول کردن
#2 شهروند 1394-06-02 11:15
در لرستان عده ایی دلواپس ،فرهنگ اصیل ما رو هر روز سرکوب می کنند این در حالیست که در اکثر استانهای کشور شاهد معرفی فرهنگ بومی خود به هر نحوی هستند.... آری همه ما لرها رو کرد می شناسند ؟؟؟؟؟!!!!
نقل قول کردن
#3 ابراهیم 1394-06-02 14:05
اینجا ما وقتی با گُلوَنی به عنوان یک نماد لری می خواهیم به استادیوم تیو شهر خودمان برویم و تیم مان را تشویق کنیم به خیلی ها بر می خورد!
حالا شما توقع داری توی خیابان های تهران چوقا بپوشیم و لری بوازیم؟
لرستان هنوز تکلیف خودش را روشن نکرده است، نمی خواهد قوبول کند یک قومیت یا هویت هست یا نیست! باید زبان خودش را پاس بدارد یا ندارد، لباس خودش را ارج بگذارد یا نگذارد!
نقل قول کردن
#4 وبگرد 1394-06-02 14:48
سلام آقاي دريكوند
من هم سال هاست كه در انتظار مطلع شدن از زمان برگزاري اين جشنواره ها در تهران هستم ولي دريغ و افسوس از اطلاع رساني . چند روز پيش تصميم گرفتم به جمع انجمن لرستاني هاي مقيم مركز بپيوندم باز هم تيرم به سنگ خورد .
به غير از يك نفر هيچكس را نشناختم كه احساس كنم غريبه نيستم ...
همشهريان مقيم مركزمان هم كه كم نيستند ظاهرا مثل بنده در سايه روزگار مي گذرانند...
شما هم انشالله عادت مي كنيد ...
نقل قول کردن
#5 لر بان 1394-06-03 03:14
سلام ، وقتی جشن روز گلونی در دیار خودمان به قولی "گلوله باران "می شود واز یک حرکت خود جوش مردمی برای پاسداشت لباس ونماد زیبای مادرانمان "گلونی" هزار حرف وحدیث درست میشود پس "بی براری لرستان " در شهر ودیار خودمان به یک درد بی درمان تبدیل شده ، چگونه درمانش را در مکان دیگری بیابیم؟؟؟!!!!!! !!
نقل قول کردن
#6 رحیمی نژاد 1394-06-06 11:24
ما یه جشن گلونی رو تو استان خودمون برگزار کردیم
از نمایندگان مجلس گرفته تا برخي مسئولين طوری به این جشن برخورد کردند که انگار بزرگرتین جنایت رو انجام دادیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا