یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 فرصتی پیش آمد به اتفاق خانواده ماه می 2015 مطابق اردیبهشت 1394 از کشور فرانسه بازدید نمایم، مثل هر گردشگری یکی از مقاصدمان موزه لوور پاریس بود، این مکان در قرن 18 میلادی بنا شده است که مهم‌ترین آثار تمدن بشر در 5 قاره خاکی جهان به شکلی به این محل آورده شده و با نظم و ترتیب خاصی نگهداری می‌شود.
سالانه به طور متوسط 20 میلیون نفر گردشگر از سراسر دنیا از آن  بازدید می‌کنند وبا برآوردی که به عمل آمده، در‌آمدی که این کشور در راستای صنعت توریسم و گردشگری سالانه به دست می‌آورد، معادل 40 میلیارد دلار است.
 گنجينه لرستان در دل اروپا/ خاطره‌ بازدید يك لرستاني از موزه لوور فرانسه
این موزه دارای سالن‌های بزرگ، مجلل و متعددی است  که هر کدام اختصاص به فرهنگ و تمدن خاصی دارد که قدمت بعضی از این آثار به هزاران سال قبل از میلاد می‌رسد. کشوری مثل فرانسه که دارای سیستمی دمکراتیک، آزاد، مقتدر و توانمند، با پشتوانه سرمایه اجتماعی که اهمیت خاصی به فرهنگ و تمدن می‌دهد، قادر به نگه‌داری چنین محلی است.
با دیدن آثار مختلف دنیا و به ویژه کشورمان، لحظه‌ای به فکر می‌افتی که چرا این آثار در محل خودشان نگه‌داری نشده‌اند و افسوس که حاکمان بی‌لیاقت عصر قاجار باعث شدند دزدان، دلالان، سودجویان و بیگانگان آن‌ها را غارت کنند و برخي نيز به واسطه خيانت برخي از هم‌تباران پس از به يغما رفتن گنجينه غار كلماكره پلدختر به خارج از كشور منتقل شد. از طرف ديگر با ديدن اين گنجينه‌ها متوجه می‌شوی که این فرصت پیش می‌آید که میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا پس از مشاهده به عظمت فرهنگ و تمدن ما پی ببرند.
 
 در بین آثار نگه‌داری شده در بخش ایران، مفرغ‌های لرستان کاملاً جلب توجه می‌کند و عمده‌ترین آثار ایران شامل همین‌ها هستنند.  نگارنده نيز از فرصت استفاده کرده و چند عکس از مفرغ های لرستان و سر در کاخ آپادانا تهیه كردم.
 
 در حین بازدید از تالار ایران، راهنمای این بخش با زبان فرانسه و گاهی انگلیسی به بازدید کنندگان  توضیح می‌داد. پس از این که متوجه شد ما ایرانی هستیم، با زبان فارسی و روی گشاده و با علاقه‌ي خاصی اظهار تمایل کرد که قسمت‌های مختلف را به ما نشان دهد. از لهجه ما هنگام حرف زدن اعضاي خانواده متوجه شد که لر هستیم، ایشان ضمن نشان دادن سایر آثار تمدن و فرهنگ کشورمان ما را به بخش آثار لرستان هدایت کرد که از نظر تاریخی بسیار ارزشمند هستنند و مرتب تعریف و تمجید می‌کرد و  خلاصه با ما در فرصتی که همراهش بودیم، خودمانی شده بود.
 با او شوخی کردم، گفتم: راستی این سردر کاخ آپادانا با این عظمت چطور به این‌جا آورده شد؟ گفت: دوست عزیز با کشتی و مطمئن باش اگر این طلا بود، متاسفانه در کشورمان به سرقت می‌رفت و به این‌جا نمی‌رسید.
 ایشان یک خاطره تاریخی که باعث حفظ موزه لوور و سایر جاهای دیدنی و تاریخی فرانسه به خصوص پاریس در جنگ جهانی دوم بود، برای‌مان بیان کرد و گفت: زمانی که در سال 1940 میلادی پاریس توسط نیروهای ارتش آلمان نازی محاصره شده بود و هر لحظه احتمال نابودی و تخریب کامل این شهر می‌رفت، شهردار پاریس تصمیم می‌گیرد به منظور حفظ آثار و تمدن‌شان‌، با درایت و تیز هوشی که از سرنوشت متجاوزان و فاشیست‌ها خبر داشت‌، مقاومت نکند و کلید شهر پاریس را به عنوان تسلیم بدون قید و شرط تحویل فرمانده ارتش فاشیست آلمان نازی دهد. اگر چه هیتلر بعداً دستور تخریب موزه را به فرمانده مستقر در پاریس می‌دهد، ولی فرمانده از دستور او سر پیچی می‌کند و پس از پیروزی متفقین و آزادی پاریس در سال 1944 میلادی، شهردار وقت که با آیند‌ه‌نگری پیش‌بینی نابودی متجاوزان را ان‌شاءالله ولدبیگیکرده بود مورد تشویق و تمجید قرار می‌گیرد.
 
ان‌شاءالله  ولدبیگی
عضو هيأت رئيسه انجمن لرستاني‌هاي مقيم مركز
 

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-05-30 11:47
چرا اين گنجينه ي گرانبها كه نشانه ي ديرينگي تمدن لرستان است بايد در موزه لوور فرانسه نگهداري شوند؟! مگر خودمان در مجموعه تاريخي-فرهنگي فلك الافلاك موزه هاي باستان شناسي و مردم شناسي نداريم؟ ارزويم اين است كه پس از ثبت جهاني قلعه فلك الافلاك زمينه بازگرداندن اين اثار به لرستان و نگهداري انها در موزه باستان شناسي فراهم شود.
نقل قول کردن
#2 رصا غیابی 1394-05-30 13:53
سلام باتشکر از گزارش جالبتان بی شک اگر این اثار در کشور ویا در شهر خودمان خرم ابا د بود تا کنون سودجویان ان را نابود کرده بودند. باید از دولت فرانسه به خاطر نگهداری انها تشکر کرد با تشکر سرهنگ بازنشسته رضا غیابی
نقل قول کردن
#3 رامین 1394-05-31 02:04
به امید روزی که این اثار را د موزه ی مفرغ خرم اباد ببینم بی صبرانه منتظر می مانیم
نقل قول کردن
#4 حمید 1394-05-31 11:24
حداقلش اینه اونجا که باشن فرهنگ لرستان را به جهانیان نشون میدن حالا گیرم اوردنشون قلعه عید به عید چند نفر بیان نگاه سطحی بکنن وبرن بی هیچ مطالعه وتدببر
نقل قول کردن
#5 zagros 1394-06-03 15:39
باسلام ضمن احترام به نویسنده این خاطره.بنده هم از این موزه بازدیدکردم.ولی همچین چیزی ندیدم.بخشی به نام ایران درموزه لوورهست که عمدتاآثاری هستندکه خانم دیولافوا و همسرش ازایران و یابهتربگم شوش وخوزستان باخودبردند. اماکلمه لرستان رامن ملاحظه نکردم.همان طورکه بخشی به نام یونان یا روم و آفریقا بین النهرین و... هست.
....................
یافته: سلام. در یکی از تصاویر روی شیشه محفظه، کلمه لرستان مشخص است. دوباره به عکسهای این مطلب نگاه کنید
نقل قول کردن
#6 زاگرس 1394-06-04 09:15
چرانظربنده چاپ نشد؟؟؟
من این گفته ها راباورندارم.این اشیا همه متعلق به بخش بین النهرین موزه هستند.......... .............
نقل قول کردن
#7 حبیب 1395-07-07 10:18
درود برشما ممنون میشوم اگر بفرمایید ایا شما در زمینه معرفی تمدن لرستان به جز سایت فعالیت دیگری هم انجام میدهید مثلا نشر کتاب بفرمایید چنانچه در این زمینه فعالیت دارید پیشنهادی داشتم . ممنون
نقل قول کردن
#8 بارانا 1396-02-04 09:39
خداروشکر که حداقل این آثار در خارج از کشور حفظ شده وگرنه اگر تو کشور خودمون بود تا به حال معلوم نبود چه سرنوشتی داشتن
نقل قول کردن
#9 هادی 1397-11-04 06:57
من هم نظرم اینه که اگه کاشف غار در جا به مسئولین میگفت و دو دستی اون رو تقدیم دولت میکرد باز هم ارزش واقعی آن در ایران معلوم نمیشد ؛همانطور که در موزه ی لرستان اشیای بسیار نفیسی هست ولی موزه خیلی هم سازمان یافته نیست وخیلی معمولی و ساده در معرض دید مردم است و موزه ای اختصاصی و مهمی ندارد.حتی ما لرستانیها میتوانیم تصاویر اشیای باقیمانده را در سراسر دنیا جمع آوری کنیم و از ان یک نمایشگاه بزنیم ولی کو دلسوز
نقل قول کردن
#10 N 1400-05-24 15:34
همین‌بهتر‌که‌تو ‌فرانسه‌هستن‌اگ ه‌تو‌ایران‌بودن ...
نقل قول کردن
#11 پژمان 1401-01-16 03:59
قدر گوهر رو اونا می دونن الان در شهرستان خرم آباد بیش از ۲۱۰ منطقه و تپه باستانی وجود داره که هر سال مورد غارت سود جویان قرار میگیرن و......
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا