یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شو سرد رتنه تو
تا همیشه ها ویرم
ای همه ناله دل مه
سی تو نه ا دوس دیرم
وه وه حالم وه وه حالم سی خوم و سی روزگارم ...
زنده‌یاد محمد‌حسن قهرمانی‌چگني بهار سال 1351 در روستای سراب ناوه‌کش شهرستان چگنی لرستان دیده به جهان گشود. در کنار کوهساران و چشمه ساران حنجره خود را پرورش داد تا بتواند نغمه خوان دیارش باشد.
سال 1375 بود که موسیقی را نزد آقایان علی‌رضا حجتی، محمد رضا کریمی و محمد میرزاوندی شروع و برای اولین بار در بهمن ماه سال 1380 به مناسبت بزرگداشت آقایان بهمن اسکینی و محمد میرزاوندی به روی صحنه رفت و تصنیف‌های "روز وصل" و "حسرت دیدار" را به آهنگسازی علی‌رضا حجتی اجرا نمود.
صدای زنده یاد محمد‌حسن قهرمانی با گروه موسیقی افلاک به سرپرستی و آهنگسازی علی‌رضا حجتی نوازنده سنتور، کمانچه آقایان پرویز زنگنه و مختار فلاحی، سنتور کامیار حجتی، تنبک استاد محمدرضا کریمی، کیبورد امیر پاپی‌زاده و همراهی گروه کُر در سالن شهید آوینی خرم‌آباد پیچید و به گوش مردم دیارش رسید.
محمد‌حسن قهرمانی با همکاری دیگر هنرمندان، برنامه‌ها و کنسرت‌های متعددی در شهرستان‌های خرم‌آباد و چگنی اجرا و در سال 1385 آهنگ عیدانه (عید آوما) را با آهنگسازی شهرام کیمیایی ضبط نمود.
در سال 1390 اولین آلبوم مرحوم محمد حسن  قهرمانی با آهنگسازی و تنظیم باقر بیرانوند به نام روز جگایی با صاحب امتیازی شرکت صوتی تصویری نوای زاگرس وارد بازار شد.
آلبوم روز جگایی با نوازندگی باقر بیرانوند (تار /بم تار / سنتور و هم خوان)، نادر بیرانوند (سنتور)، حسن سالم (کمانچه)، شهاب خاکسار (تنبک)،حامد کریمی (دف)، احسان عبدی پور (سرنا) و امیر عبدی پور (دهل) اجرا شد.
در این آلبوم اشعار قطعات «نو عروس»، «روز جگایی»، «دالکه» و «رنجسمه» توسط  حجت‌اله عزیزی و  «لیوه» توسط خاطره خاتون جلدانی و «طاووس گلزار» توسط رمضان پرورده سروده شده است .
زنده یاد قهرمانی در تیرماه سال1390 با گروه شقایق به نوازندگی حامد فیضیان (کمانچه) باقر بیرانوند (تار)، نادر بیرانوند (سنتور)، عیسی خلفی (عود)، شهاب خاکسار (تنبک)،حامد کریمی (دف و دهل) و احسان عبدی‌پور (سرنا) بصورت زنده به مدت دو شب قطعات آلبوم روز جگائی را  در سالن شهید آوینی خرم‌آباد اجرا نمود.
مرحوم قهرمانی در سال 1391 تصنیف قدیمی سیت بیارم با پیش درآمد آواز ماهور را  با کمانچه محمد ظفری و پیانو پرویز بسطامی ضبط و در اواخر همان سال ترانه عیدانه ( عید آوما ) را با کمانچه علی سپهوند، تنبک و سنتور علی رضا سپهوند و صدابرداری سیامک سلاطی بازسازی و اجرا نمود.
مرحوم قهرمانی امرار معاش زندگی را از راه لوله کشی گاز اماکن خانگی سپری می‌نمود که در روز پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه 92 حین انجام عملیات گاز کشی دچار برق گرفتگی شد و در سن 41 سالگی با دنیای خاکی بدرود و به رحمت ایزدی رفت .
پيكر اين هنرمند با حضور هنرمندان و مسئولان استانی در صبح روز شنبه 19 مردادماه 92 از محل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان تشييع و در قطعه هنرمندان قبرستان صالحین خرم‌آباد به خاک سپرده شد.
زنده‌یاد قهرمانی اجرای متعددی در صدا و سیمای مرکز لرستان (شبکه افلاک) داشت و تازه مردم دیارش داشتند با وی آشنا می‌شدند و از صدایش بهره می‌بردند که دست نامهربان روزگار خیلی زود ستاره ای دیگر از آسمان هنر لرستان را به بی کران‌ها پرواز داد انگار سرنوشت زنده یاد قهرمانی با روز جگایی گره خورده بود .
آذرماه 93 نماهنگ لری با نام «نو عروس» با حمایت حجت‌الاسلام حميدرضا حنان مدیرکل ارشاد اسلامی استان و تلاش و پی گیری‌های مجدانه امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان به کارگردانی حجت‌الله عزیزی و تدوین انوشیروان فاضل‌نژاد به تصویر برداری حجت‌الله عزیزی، علی‌رضا حافظی، رامین باباعلی و آهنگسازی باقر بیرانوند با صاحب امتیازی شرکت صوتی تصویری نوای زاگرس ثبت و در اسفند‌ماه همان سال وارد بازار شد.
از زنده‌یاد قهرمانی پسری به نام یاسین به یادگار مانده که هم اکنون 8 سال دارد و نزد مادرش زندگی می‌کند و همیشه بهانه پدرش را می‌گیرد. روحش شاد و یادش گرامی باد
مجتبی  رومانی
مرداد‌ماه 1394 
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1394-05-22 20:00
روحش شاد
نقل قول کردن
#2 ستار قهرمانی 1394-05-22 21:26
با سلام و عرض ادب خدمت همه هم استانیها و خوانندگان عزیز یافته و همچنین مدیریت محترم سایت ....عروج ناگهانی محمد آنچنان به همه ما شوک وارد کرد که پس از گذشت دو سال همچنان باور این ضایعه برای همه ما کاری سخت و طاقت فرساست . اما آنچه در این مدت به ما توان ایستادن داد حقیقتا چیزی نبود جز لطف و مهر و محبت مردم عزیز این سامان که واقعا به ما تسلای خاطر داد که این غم ،این مصیبت عظما را تا به این روز تحمل کنیم .در این میان دوستان بسیاری بودند که به طور ویژه برای زنده نگه داشتن نام محمد زحمت کشیدند و سعی وافر کردند امثال آقایان بزرگواران حجت السلام حنان ، مجتبی رومیانی ، امین عباسیان ، آقای جایدری و... دیگر عزیزانی که اگر بخواهم نام ببرم قطعا صفحات بسیاری را باید سیاه نمود.لذا بنده به نمایندگی از خانواده داغدارم از تمامی شما دوستان بزرگوار و همچنین تمامی مردم شریف و هنر دوست این دیار صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم و آرزو میکنم جبران زحمات شماها را فقط در شادیهایتان انجام دهیم.....ارادتم ند همه خوانندگان عزیز و گرامی یافته ستار قهرمانی برادر داغدیده زنده نام محمد قهرمانی
نقل قول کردن
#3 محمدفیضی 1394-05-23 08:57
روحش شاد ویادش جاوید
نقل قول کردن
#4 حمید نوروزی 1394-05-24 12:13
مرگ ناگهانی محمد قهرمانی یکی از ناباورانه ترین خبرهایی بود که در زندگیم شنیدم. اجل مهلت نداد که صدای خاص ومنحصر به فرد او برای سالیان بیشتری روح ما را نوازش دهد. یادش گرامی
نقل قول کردن
#5 لرستانی 1394-05-24 12:38
روحش شاد
نقل قول کردن
#6 سهراب درویشی 1394-05-24 17:12
روحش شاد و یادش گرامی باد.
نقل قول کردن
#7 گلناز بهرامی 1394-05-31 18:28
روحش شاد و یادش گرامی باد
نقل قول کردن
#8 سعید فلاحی 1394-05-31 19:27
افسوس همیشه هنر مندان لرستان غريبانه زندگی کرده و غريبانه به خاک سپرده میشوند .روحش شاد و یادش جاودانه باد .
نقل قول کردن
#9 محمدمعتمدي 1395-02-06 14:54
سلام دومين سالكردعروج عزيزازدست رفته ام محمدقهرماني رابه خانواده محترمش بخصوص همسرمحترمه وفرزنددلبندش ياسين عزيزتسليت ميكوييم ازطرف دوست وبرادرت محمدمعتمدي
نقل قول کردن
#10 محمدمعتمدي 1395-02-06 14:57
روحت شادازطرف سركارخانم س ابدليان طرهاني خواهركوجكت
نقل قول کردن
#11 مهدی 1395-03-11 13:44
عموی عزیزم بخدا غم نبودنت غم از دست دادنت و اینکه عید کنار ما نیستی منو دیوانه کرده

دلتنگتممممممممم م عمو حسن
نقل قول کردن
#12 مجید 1402-01-07 08:31
روحت شاد رفیق. یه دوره دوستی چند ساله با مرحوم داشتم. و نمیدونستم فوت کرده تا تو قبرستان صالحین عکسشو دیدم خواستم سکته کنم روحت شاد. یاد اون شب نشینی ها که میخوندی بخیر. دردت جونم استاد عزیزم. من بی معرفتی کردم. مجید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا