یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهم‌ترین رخدادهای زیست‌محیطی لرستان در سال ۱۳۹۲- یافته

سال ۱۳۹۲ حوادث زیست‌محیطی تلخ و شیرین زیادی در لرستان رقم خورد.

به گزارش یافته، لرستان در سال گذشته شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی در زمینه محیط زیست بود.

بی‌شک شیرین‌‌ترین خبر مربوط به چوپان فداکار لرستانی بود که با وجود حمله‌ی پلنگ به گله‌اش از شلیک به سمت حیوان خودداری کرد.

هم‌چنین در میان حوادث تلخ سال گذشته، می‌توان به فلج شدن پلنگ لرستان اشاره کرد که در کوه‌های اطراف خرم‌آباد مورد حمله شکارچیان قرار گرفت و زخمی شد.

در میان ده‌ها خبر منتشر شده، مهم‌ترین رخ‌دادهای محیط زیست لرستان در سال ۱۳۹۲ به شرح زیر است:

 

نخستین کاراکال مشاهده شده در لرستان از مرگ حتمی نجات یافت

یک قلاده کاراکال که در اثر اصابت ساچمه اسلحه شکاری به شدت از ناحیه دست و پا دچار آسیب دیدگی شده بود، توسط محیط‌بانان خرم‌آباد زنده‌گیری شد. تا آن زمان هیچ گزارش مستندی از مشاهده این گربه‌سان ارزشمند و کم‌یاب در استان لرستان ارائه نشده بود.

 

ماجرای حمله پلنگ به دام‌های یک چوپان لرستانی و شلیک نکردن چوپان به پلنگ

یک قلاده پلنگ با حمله به یک گله دام اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان تعداد زیادی بز اهلی را درید و نوروز حیدری چوپان مسلح از شلیک به پلنگ خودداری نمود.

 

کشف محموله قاچاق دو تن بذر بلوط در لرستان

جمعه ۱۳۹۲/۸/۹ نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان در جریان گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سفیدکوه به یک دستگاه نیسان آبی رنگ مشکوک شدند. محیط بانان پس از متوقف نمودن و بازرسی از خودرو، متوجه جمع‌آوری و بارگیری بیش از ۲ تن بذر بلوط توسط سرنشینان خودرو شدند.

 

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودرو در لرستان

یک‌شنبه ۱۳۹۲/۹/۱۷ در کیلومتر ۲۵ جاده "خرم‌آباد‌– الشتر"، محدوده گردنه ایوان‌در متاسفانه یک قلاده پلنگ ایرانی حین عبور از جاده بر اثر برخورد با یک خودروی سواری کشته شد.

 

یک پلنگ ایرانی در خرم آباد هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و فلج شد

پنج‌شنبه پنجم دي‌ماه یک پلنگ زخمی در نزدیکی خرم‌آباد در حالی که وضعیتش وخیم گزارش شد مشاهده گرديد.پلنگ مجروح خرم‌آباد که مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و مجروح شده بود در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت درمان قرار گرفت اما ماده پلنگ جوان به دلیل برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضایعه نخاعی شده است.

 

عاملین قتل عام حیات وحش لرستان دستگیر و روانه زندان شدند

در جریان بازرسی از منزل این متخلف، یک قبضه اسلحه جنگی ام- یک، یک قبضه اسلحه تکلول شکاری، یک قبضه اسلحه گلوله زنی پیشرفته و هجده عدد فشنگ مربوطه، یک بهله سارگپه تاکسی‌درمی شده، یک قطعه کبک تاکسی‌درمی شده، تروفه کل وحشی تاکسی‌درمی شده، پوست کل وحشی، سر یک کل تاکسی‌درمی شده، سر کل وحشی شکار شده آماده جهت طبخ (داخل فریزر) کشف و ضبط شد.

 

زنده گیری یک گربه وحشی پس از تلف نمودن یازده بوقلمون در الشتر

روز پنج‌شبنبه سوم بهمن‌ماه 92 یکی از اهالی روستای آب باریک شهرستان الشتر طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست این شهرستان اطلاع می‌دهد که یک حیوان وحشی که مستمر به حیوانات اهلی باغش حمله میکرده در تله گرفتار شده است.

 

استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ خرم آباد

پس از تکثیر سلول‌های بنیادی در محیط آزمایشگاه و رسیدن به تعداد مناسب، سلول های بنیادی به قسمت آسیب دیده نخاع پلنگ تزریق خواهد شد.

 

موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست و هم‌وطنی که تمام خسارت چوپان فداکار لرستانی را پرداخت کرد

سید مجتبی هاشمیان مدیر کارخانجات گلریز طی مراسمی ضمن تقدیر و تشکر از نوروز حیدری به پاس انسانیت و حرکت با ارزش این چوپان فداکار، طی یک فقره چک به ملبغ ۱۳۲ میلیون ریال تمام خسارات وارده به وی را جبران نمود.

 

دستگیری قاتل دستگیری قاتل "گربه وحشی" توسط محیط زیست ازنا

اواخر اسفند‌ماه مأموران در بازرسي منزل اين شخص فقط با اسلحه شکاري مواجه و اثری از گربه وحشی نيافتند، اما پس از دستگیری اين شخص و انتقال وي به دادسرا‌، سرانجام لب به اعتراف گشود و از قتل گربه وحشی خبر داد.

 

کشف بزرگترین محموله سمندر لرستانی شامل ۲۲۰ سمندر زنده و مرده در تهران

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ظهر روز دوشنبه ۹۲/۱۲/۲۶ طی عملیاتی با ورود به یک انبار مخفی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به بازرسی و تفتیش این مکان پرداختند. در جریان بازرسی از این انبار تعداد ۲۲۰ عدد سمندر لرستانی (گونه نادر و در معرض انقراض) کشف و ضبط نمودند.

 

از دیگر اتفاقات مهم زیست محیطی لرستان در سال 92  می‌توان به مراسم متعدد و نمادین کاشت بذر بلوط و برگزاری کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس و نخستین همایش راهبردهای مدیریتی محیط طبیعی لرستان، در خرم‌آباد اشاره کرد.

پلنگ- زخمي- لرستان- يافته

پلنگ زخمي بين صخره‌ها و نيروهاي محيط زيست در حال بيهوش كردن پلنگ

 

پلنگ مجروح خرم آباد که مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و مجروح شده بود به تهران اعزام و تحت درمان قرار گرفت

 

کشف بزرگترین محموله سمندر لرستانی شامل ۲۲۰ سمندر زنده و مرده در تهران

 

حمله گربه وحشی به 11 بوقلمون در الشتر - يافته

زنده گیری یک گربه وحشی پس از تلف نمودن یازده بوقلمون در الشتر

 

101 2263

کشف ده ها سلاح از شکارچیان در سال 92


دیدگاه‌ها  

#1 دالوند 1393-01-08 12:39
حادثه تلخ برای یکی از محیط بانان لرستان محیط بانان به نام آقایان کرمیان، دریکوند، ویسکرمی و سپهوند جهت گشت و کنترل به مدت ۲ شبانه روز به منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد اعزام می شوند که در شب دوم محیط بان زین العابدین سپهوند هنگام گشت زنی در ارتفاعات بالای ۲۱۰۰ متری دچار حادثه شده و از ارتفاع ۴ متری سقوط می کند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا