دستگیری قاتل "گربه وحشی" توسط محیط زیست ازنا- يافتهعلي دالوند(محيط‌بان): حدود ساعت دوازده و نیم ظهر بود که تلفن اداره زنگ خورد. مثل همیشه آقای خوانساری تلفن را برداشت و جواب داد، سپس مرا صدا کرد و گفت: با تو کار دارند!

ابتدا كمي تعجب كردم، چون در اين ديار زیاد مرا نمی‌شنا‌سند! کسانی هم که می‌شناسند به تلفن همرام زنگ می‌زنند! به هر حال، گوشی را گرفتم و شخصي كه صحبت مي‌كرد بعد از احوال‌پرسی، خودش را معرفی نمود و گفت شما را از زماني كه در سفیدکوه کار می‌کردید می‌شناسم.

وي كمي مكث كرد و بعد ادامه داد: مي‌خواهم خبري به تو بدهم. یك نفر  حیواني را کشته اما ما نمی‌دانیم چه حیوانی است!

بعد از گرفتن اطلاعات کامل و آدرس از ایشان تشکر کردم‌. بلافاصله موضوع را با آقای درویشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا و آقای خوانساری در میان گذاشتم.

بعد از ساعتی مشورت و هم‌فکری تصمیم گرفتیم به محلي كه اين شخص آدرس داده بود برویم‌. وقتی با لباس و ماشین شخصی‌ آن‌جا رفتیم، با چند نفر احوال‌پرسی کردیم و اطلاعاتی در مورد آن شخص و حادثه روي داده شده به دست آوردیم.

سپس توسط یکی از هم‌یاران محيط زيست یک عکس به دست‌مان رسید که شخصی را در حالی که یک قلاده گربه‌ي جنگلی را با تفنگ كشته بود، با افتخار عکس یادبودي با لاشه‌ي بي‌جان آن حيوان زبان‌بسته گرفته بود.

بعد از دو سه روز تحقیق، بالاخره موفق شدیم شخص مورد نظر را شناسایی کرده و آدرس محل سکونت و مشخصاتش را پیدا کنیم. بلا‌فاصله با مقامات قضایی و پلیس امنیت شهرستان ازنا هماهنگی‌های لازم به عمل آمد و بعد از کسب اجازه، موفق شدیم در بازرسی از منزل اين شخص در روستاي قاضي‌آباد ازنا، یک قبضه اسلحه و مدارک دیگری مبنی بر شکار این گربه وحشي به دست آوريم.

در آن لحظه شخص متخلف در خانه حضور نداشت. بعد از چند روز به اداره آمد و در بازجویی به جرمش اعتراف کرد و گفت که من از طرف‌داران محیط زیست هستم، اما چون نمي‌دانستم این حیوان گربه وحشي است و برای اولین بار چنين حیوانی دیده بودم، به ناچار آن را كشتم.

وي با تاسف عنوان مي‌كرد كه تصور مي كرده اين حيوان يك گربه اهلي است.

به هر حال، اين شخص تحویل مقامات قضائی داده شد و جریمه از بین بردن یک گربه زیبای جنگلی که اتفاقاً در استان لرستان به ندرت یافت می‌شود به مبلغ 300 هزار تومان که (جای بسی تأسف دارد و اصلاً بازدارنده نیست) از ایشان اخذ گردید.

بد نيست بدانيد گربه وحشی به اندازه گربه اهلی یا کمی بزرگ‌تر است. بدن آن کمی دراز و دم پر مو و نسبتاً بلند و طول آن از نصف بدن و سر بیش‌تر است.

موهای روی دم در انتها کوتاه‌تر شده به طوری که نوک دم پهن به نظر می‌رسد. در صورتش، پوزه کوتاه و سبیل‌های بلند و سفید‌رنگ خشنی دارد.

چشم‌هايش درشت و تا حدی در جلوی صورت قرار گرفته و هم‌چنین گوش‌هايش بزرگ و بلند و سه‌گوش هستند.

دست‌ها و پاهايش نسبتاً بلند و باریک با پنجه‌های گرد و چنگال‌های قوی و تیز و خمیده است. چنگال‌ها قابل جمع شدن بوده و غلاف آنها رشد کرده است.

موهای بدن گربه وحشي نرم و انبوه و موهای زیرین کرکی و فراوان هستند. رنگ کلی بدن در پشت از قهوه‌ای خاکستری روشن تا خاکستری روشن تغییر می‌کند.

این نوع گربه وحشی به ظاهر شبیه به گربه‌های اهلی معروف به گربه پلنگی هستند.