بر اساس اخبار نقل‌شده از استاندار لرستان و وزیر راه و شهرسازی، جاده ترانزیتی قدیم خرم آباد-پلدختر قابل‌بازسازی نیست و باید مسیر دیگری جایگزین شود. ضرورت اصلاح و بازسازی جاده خرم آباد - معمولان - پل‌دخترمتأسفانه باز پیمانکاران فرصت‌طلب در پی تخریب و زخمی کردن بخش دیگری از پیکره طبیعت و جنگل‌های بلوط زاگرس در لرستان هستند. چنانچه این خبر صحت داشته باشد باید شاهد نابودی بخش دیگری از پوشش جنگلی بلوط در مسیر جدید بود.
مسیر جدید خرم آباد- پلدختر با توجه به نوع سازند آن، بدون شک لغزش‌های دامنه‌ای مشابه آزادراه خرم-زال در پی خواهد داشت که هم به‌واسطه عملیات راه‌سازی و هم رانش زمین و هم جمعیت انبوهی که از این مسیر عبور خواهد کرد صدمات جدی به جنگل‌های بلوط و اکوسیستم این منطقه وارد می‌کند. علاوه بر پیامدهای مخرب زیست‌محیطی مسیر جدید، روستاهایی که دهه‌ها در کنار جاده قدیم قرار داشته و معیشت آن‌ها به این جاده متکی بوده با مشکلات اجتماعی متعددی مواجه خواهند شد. به مسئولین ارشد استان لرستان و وزارت راه و شهرسازی به‌طور اکید توصیه می‌شود که به عواقب اجتماعی و زیست‌محیطی این مسیر جدید فکر کنند و بجای نابودی و تخریب مناطقی دیگر به بهانه راه‌سازی توسط پیمانکاران فرصت‌طلب، تمرکز را بر روی ترمیم و اصلاح جاده ترانزیتی قدیم گذاشته و با حفر تونل در برخی از نقاط تلاقی این جاده با رودخانه کشکان آن را به یک مسیر ایمن در برابر طغیان این رودخانه تبدیل کنند.

دکتر محسن ارسلانی
اقلیم‌شناس و فعال محیط‌زیست