پلنگ لرستان - يافتهصبح روز پنج‌شنبه پنجم دي‌ماه يكي از همياران طبيعت گزارشي مبني بر مشاهده‌ي يك قلاده پلنگ زخمي در جاده‌ي سپيد‌دشت خرم‌آباد مي‌دهد و احتمال اوليه را تصادف اعلام مي‌كند.

به گزارش يافته، بلافاصله نيروهاي حفاظت از محيط‌زيست شهرستان خرم‌آباد به محل اعزام مي‌شوند، اما پلنگ زخمي، با طي كردن 300 متر از كنار جاده خود را در سوراخي تنگ و باريك در آن‌سوي آب‌هاي خروشان رودخانه‌ي "سزار"، مخفي مي‌كند.

مكاني صعب‌العبور با شيب 80 درجه، مانعي مي‌شود بر سر راه عمليات امداد و نجات. تیم‌های پشتیبانی؛ متشکل از نیروهای ادارات كل محیط زیست و دامپزشکی لرستان و همچنين نيروهاي امدادی و آتش‌نشانی خرم‌آباد نيز به كمك مي‌آيند.

 

مديركل حفاظت از محيط زيست لرستان هم كه از ابتداي اين ماجرا گروه را هدايت مي‌كند مي‌گويد: ابتدا از سازمان متبوع خود براي نجات جان پلنگ خواستار اعزام يك گروه متخصص شديم، آن‌ها هم تيم تخصصي درمان حيات وحش كشور شامل چهار دامپزشك حاذق را بلافاصله اعزام كردند.

محمدحسين بازگير مي‌افزايد: اين در حاليست كه تا رسيدن اين گروه، ما بيكار ننشستيم به طوري كه با كمك نيروهاي محيط زيست لرستان و شهرستان خرم‌آباد و با همكاري تيم آتش‌نشاني و دامپزشكي استان عمليات امداد و نجات را آغاز كرديم كه متأسفانه به دليل اختفاي نامناسب پلنگ و صعب‌العبور بودن مسير عمليات امداد و نجات با مشكل مواجه شد و بالاخره با ساعت‌ها تلاش توانستيم اين حيوان را با شليك دارت بيهوشي، بيهوش كنيم و از صخره بالا بكشيم.

وي ادامه مي‌دهد: متأسفانه بعد از نجات اوليه پلنگ متوجه گلوله‌هايي در بدن اين حيوان شديم. سپس بدن خيس پلنگ را خشك كرديم و در طول مسیر مراقبت‌های لازم را از اين گونه‌ي نادر جانوري به عمل آورديم و به اداره‌كل حفاظت از محيط زيست لرستان انتقال داديم.

بازگير تصريح مي‌كند: با رسيدن تيم تخصصي درمان حيات وحش كشور به سرپرستي دكتر معماريان به محل بلافاصله ادامه‌ي درمان به آن‌ها سپرده شد.

براي دريافتن وضعيت عمومي پلنگ به سراغ دكتر معماريان سرپرست تيم اعزامي تخصصي درمان حيات وحش كشور مي‌رويم. معماريان نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: كار درمان را از ديشب آغاز كرديم. افت شديد دماي بدن و افت فشار خون به دليل خونريزي زياد نشان از وضعيت نامناسب اين قلاده پلنگ نابالغ داشت به طوريكه دماي بدن‌اش زير 34 درجه بود كه به حيوان حالت شوك داده بود. خوشبختانه با كمك نيروهاي محيط زيست لرستان توانستيم داروهاي مورد نياز را همين جا تهيه كنيم.

وي ادامه مي‌دهد: سپس با مايع‌درماني توانستيم مايعات بدن پلنگ را تأمين كنيم و از كُورتن‌هاي خاصي براي خارج كردن حيوان از وضعيت شوك استفاده كرديم. پلنگ در حال حاضر وضعيت مناسبي دارد و توانستيم آنرا زنده نگه داريم، اما مشكل اين‌جاست گلوله‌ها به كمر و ستون مهره‌ها اصابت كرده است.

معماريان با تأكيد بر اين كه پلنگ برای راه رفتن با مشکل جدی مواجه است و به نظر می‌رسد از ناحیه کمر آسیب دیده باشد، تصريح مي‌كند: گلوله از تفنگ چهارپاره شليك شده و هر گلوله حاوي چندين ساچمه است كه در بدن حيوان پخش شده. يكي از گلوله‌ها از بدن خارج شده منتها يكي ديگر از گلوله‌ها در زير پوست حيوان لمس مي‌شود. با توجه به علائم عصبي پلنگ و با وجود سرحال بودن‌اش احتمال اين كه گلوله به نخاع آسيب رسانده باشد خيلي زياد است به همين منظور پلنگ زخمي را براي گرفتن راديوگراف و فهميدن وضعيت نخاع و ميزان آسيب به تهران منتقل مي‌كنيم.

تلاش‌هاي مسئولان محيط زيست لرستان براي انتقال (لُرا) پلنگ با بالگرد به تهران بي‌نتيجه ماند و اين حيوان با پي‌كاپ براي ادامه‌ي مداوا به تهران منتقل شد.

اميدواريم اين گونه‌ي ارزشمند جانوري بار ديگر به دامان طبيعت بازگردد.