یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پلنگ لرستان - يافتهصبح روز پنج‌شنبه پنجم دي‌ماه يكي از همياران طبيعت گزارشي مبني بر مشاهده‌ي يك قلاده پلنگ زخمي در جاده‌ي سپيد‌دشت خرم‌آباد مي‌دهد و احتمال اوليه را تصادف اعلام مي‌كند.

به گزارش يافته، بلافاصله نيروهاي حفاظت از محيط‌زيست شهرستان خرم‌آباد به محل اعزام مي‌شوند، اما پلنگ زخمي، با طي كردن 300 متر از كنار جاده خود را در سوراخي تنگ و باريك در آن‌سوي آب‌هاي خروشان رودخانه‌ي "سزار"، مخفي مي‌كند.

مكاني صعب‌العبور با شيب 80 درجه، مانعي مي‌شود بر سر راه عمليات امداد و نجات. تیم‌های پشتیبانی؛ متشکل از نیروهای ادارات كل محیط زیست و دامپزشکی لرستان و همچنين نيروهاي امدادی و آتش‌نشانی خرم‌آباد نيز به كمك مي‌آيند.

 

مديركل حفاظت از محيط زيست لرستان هم كه از ابتداي اين ماجرا گروه را هدايت مي‌كند مي‌گويد: ابتدا از سازمان متبوع خود براي نجات جان پلنگ خواستار اعزام يك گروه متخصص شديم، آن‌ها هم تيم تخصصي درمان حيات وحش كشور شامل چهار دامپزشك حاذق را بلافاصله اعزام كردند.

محمدحسين بازگير مي‌افزايد: اين در حاليست كه تا رسيدن اين گروه، ما بيكار ننشستيم به طوري كه با كمك نيروهاي محيط زيست لرستان و شهرستان خرم‌آباد و با همكاري تيم آتش‌نشاني و دامپزشكي استان عمليات امداد و نجات را آغاز كرديم كه متأسفانه به دليل اختفاي نامناسب پلنگ و صعب‌العبور بودن مسير عمليات امداد و نجات با مشكل مواجه شد و بالاخره با ساعت‌ها تلاش توانستيم اين حيوان را با شليك دارت بيهوشي، بيهوش كنيم و از صخره بالا بكشيم.

وي ادامه مي‌دهد: متأسفانه بعد از نجات اوليه پلنگ متوجه گلوله‌هايي در بدن اين حيوان شديم. سپس بدن خيس پلنگ را خشك كرديم و در طول مسیر مراقبت‌های لازم را از اين گونه‌ي نادر جانوري به عمل آورديم و به اداره‌كل حفاظت از محيط زيست لرستان انتقال داديم.

بازگير تصريح مي‌كند: با رسيدن تيم تخصصي درمان حيات وحش كشور به سرپرستي دكتر معماريان به محل بلافاصله ادامه‌ي درمان به آن‌ها سپرده شد.

براي دريافتن وضعيت عمومي پلنگ به سراغ دكتر معماريان سرپرست تيم اعزامي تخصصي درمان حيات وحش كشور مي‌رويم. معماريان نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: كار درمان را از ديشب آغاز كرديم. افت شديد دماي بدن و افت فشار خون به دليل خونريزي زياد نشان از وضعيت نامناسب اين قلاده پلنگ نابالغ داشت به طوريكه دماي بدن‌اش زير 34 درجه بود كه به حيوان حالت شوك داده بود. خوشبختانه با كمك نيروهاي محيط زيست لرستان توانستيم داروهاي مورد نياز را همين جا تهيه كنيم.

وي ادامه مي‌دهد: سپس با مايع‌درماني توانستيم مايعات بدن پلنگ را تأمين كنيم و از كُورتن‌هاي خاصي براي خارج كردن حيوان از وضعيت شوك استفاده كرديم. پلنگ در حال حاضر وضعيت مناسبي دارد و توانستيم آنرا زنده نگه داريم، اما مشكل اين‌جاست گلوله‌ها به كمر و ستون مهره‌ها اصابت كرده است.

معماريان با تأكيد بر اين كه پلنگ برای راه رفتن با مشکل جدی مواجه است و به نظر می‌رسد از ناحیه کمر آسیب دیده باشد، تصريح مي‌كند: گلوله از تفنگ چهارپاره شليك شده و هر گلوله حاوي چندين ساچمه است كه در بدن حيوان پخش شده. يكي از گلوله‌ها از بدن خارج شده منتها يكي ديگر از گلوله‌ها در زير پوست حيوان لمس مي‌شود. با توجه به علائم عصبي پلنگ و با وجود سرحال بودن‌اش احتمال اين كه گلوله به نخاع آسيب رسانده باشد خيلي زياد است به همين منظور پلنگ زخمي را براي گرفتن راديوگراف و فهميدن وضعيت نخاع و ميزان آسيب به تهران منتقل مي‌كنيم.

تلاش‌هاي مسئولان محيط زيست لرستان براي انتقال (لُرا) پلنگ با بالگرد به تهران بي‌نتيجه ماند و اين حيوان با پي‌كاپ براي ادامه‌ي مداوا به تهران منتقل شد.

اميدواريم اين گونه‌ي ارزشمند جانوري بار ديگر به دامان طبيعت بازگردد.


 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 رضاشکاری 1392-10-06 23:21
درود
بسیار تاسف بار است. و البت با پیش زمینه های گذشته و نیز اتفاقات اخیر ، قابل پیش بینی!
ابتدا عرض کنم که بنده دست تک تک دوستانی که برای نجات این پلنگ می کوشند را می بوسم.
دوستی می پرسید چرا این روزها اینقدر پلنگ کشته می شود؟!
برخی در سوانح جاده ای و برخی بوسیله شکارچیان غیر مجاز و نا آگاه...؟؟؟
یحتمل تصادفات جاده ای را نمی توان به مردار خواری پلنگ به جهت کمبود طعمه نسبت داد! و گلوله چارپاره ستون فقرات این پلنگ بیچاره را به گردن نوروز حیدری انداخت!
نقل قول کردن
#2 رضاشکاری 1392-10-06 23:21
نازنینان این است انعکاس آن خبر کذایی!!!
باور مردم در مورد پلنگ تغییر کرده و بجای شیرینی و تحسین لحظگی در خصوص جوانمردی نوروز حیدری ، تنفر و باوری اشتباه در ذهن مردم محلی ، شکارچیان مجاز و غیر مجاز مانده است.
پلنگ!!! پلنگ!! این همونیه که 44 تا بز رو کشت!!!! این وحشتناکه!!! الان همه مون رو تیکه پاره می کنه!!!! بباید بکشیمش!!!!
این بود انعکاس آن خبر....تحویل بگیرید...

قومی ز گزاف در غرور افتادند/ قومی ز پی حور و قصور افتادند
معلوم شود چو پرده ها بردارند / کز کوی تو دور دور دور افتادند
نقل قول کردن
#3 امیر 1392-10-07 00:33
تا وقتی فرهنگ وحشی گری و تفنگ و کشت و کشتار بر جامعه حاکم است و آنرا افتخار میدانند اوضاع از این بهتر نمیشود. جای تعجب دارد وقتی مسئولین به خاطر چنتا ترقه و شادی در چهار شنبه سوری از ماه ها قبل از آن هشدار میدهند و چند هزار نفر را در دستگیر میکنند ولی نمی توانند سلاح های غیر مجاز را از دست مردم بگیرند و با این وضع تاسف بار طبیعت در خطر ایران کلا شکار و صدور جواز برای اسلحه را ممنوع کنند
نقل قول کردن
#4 شاهين خان 1392-10-07 08:36
زنده باد مردم با اصالت لرستان. اين چندمين بار است كه مردم لرستان براي نجات پلنگ ايراني به آب و آتش مي زنند.
عده اي هم ناچيز هستند كه از صلاحشان براي كشتار حيوانات استفاده مي كنند و يا شاخه هاي بلوط را ميشكنند و مي سوزانند. اما خواهش مي كنم به اين مردم دلاور توهين نكنيد. همه مردم وحشي و . . . نيستند. لطفا در انتخاب جملات خود دقت كنيد.
چرا نميه خالي را مي بينيد ولي اين همه تلاش شفاهي و عملي مردم لرستان و بويژه مردم خرم آباد براي نجات گونه پلنگ را ناديده ميگيريد؟ چگونه فداكاري «چوپان فداكار» را كه 44تا از دامهايش طعمه انسانيتش مي كند را ناچيز مي پنداريد؟ چگونه جستجوي شبانه روزي در كوههاي لرستان براي نجات توله هاي پلنگ را نميبينيد؟ چونه نجات پلنگ زخمي را كوههاي لرستان آنهم با دست خالي را نميخواهيد ببينيد؟
تاكيد ميكنم كه اينقدر توي سر خودمان نزنيم. بد نيست بدانيم كه لرستان «سرزمين حاميان پلنگ ايراني» نام گرفته است
نقل قول کردن
#5 چنگیز رحمتی 1392-10-07 09:19
ما کجا زندگ میکنیم دقیقا دو هفته پیش بود حدود 50 نفراز کوهنوردان به دنبال توله های پلنگی که بر اثر تصادف از بین رفت یک روز کامل زیر باران منطقه چگریز رو جستجو کردیم و حالا....متاسفان ه شما هر روستای که میری
در هر خانه به تعداد نفرات خانواده اصلحه موجود و شکار و تفنگ افتخار ... بابا گذشت اون روزگار ، واقعا متاسفم.
نقل قول کردن
#6 امیر 1392-10-07 12:06
خطاب به شاهین ،صفت وحشی که عرض کردم کاملا لایق چنین افرادی است که موجودات بیگناه را به را حتی و برای آرامش یافتن روح بیمار خود نابود میکنند.و مخصوص لرستان هم نیست و در سراسر ایران مشاهده میشود.حالا خودتان قضاوت کنید تا کنون خبر حمله پلنگ را به انسانی در این چند سال شنیده اید؟؟؟ ولی همین انسان چه بلا ها که به سر پلنگ و سایر گونه های جانوری که نیا ورده است.با توجه به گفته دوستان افراد آگاه و دلسوز حیات وحش چند روز زیر باران در هوای سرد دنبال توله های پلنگ گشتند و زحمات زیادی کشیدند ولی همین افراد وحشی که از نوعی بیماری روانی رنج می برند زحمات تمام آن افراد را با شلیک گلوله ای به باد فنا دادند.
نقل قول کردن
#7 امیر 1392-10-07 22:27
امیدوارم آن دستی که انگشتش ماشه اسلحه را برای شلیک به این حیوان زبان بسته بی گناه فشرد قطع شود تا صاحبش به یک هزارم دردی که این پلنگ نگونبخت تحمل میکند دچار شود.
نقل قول کردن
#8 zafar 1392-10-08 07:54
با تشکر از گزارش شما.....دردناک بود
نقل قول کردن
#9 امیر 1392-10-08 13:07
سپاس دوستان عزیز.زنده باشید ای دوستداران طبیعت.از جناب اقای بازگیر تقاضا داریم که با نامه نگاری با وزارت در جذب افراد علاقه مند به این زیست بوم مهم(لرستان)اقدا م کند.تا دیگر شاهد اینگونه برخورد افراد کوته فکر با محیط زیست نباشیم .
نقل قول کردن
#10 ساناز 1394-03-29 08:45
با سپاس فراوان از همه ی دلاورانی که برای نجات این پلنگ زیبا تلاش کردن امیدوارم سلامت وشاد باشین و برای اون حیوانی که در لباس انسانه مثلا وبویی از رحم وانسانیت نبرده زجری برابر زجر ودرد این پلنگ زیبا آرزو میکنم مرسی از همه ی شما خوبان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا