هفته گذشته مطلبی با عنوان «سایه سنگین فرشته مرگ در محور الیگودرز به اصفهان» در این پایگاه خبری انتشار یافت که به دلیل حساسیت موضوع نیاز به بازگویی چندباره دارد.
گذشته از صحت و درستی قصور و کوتاهی در اجرای پروژه متأسفانه یکی از مشکلات استان لرستان تقسیم اعتبارات است که بعضاً به نوعی دچار یک بی‌عدالتی شده است!
همان‌گونه که پبش از این عنوان شد محور الیگودرز به اصفهان یکی از پرترددترین مسیرهای زمینی استان لرستان می‌باشد و به جهت اتصال شرق به غرب و جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و متأسفانه نبود استانداردهای لازم یکی از عوامل مهم تصادفات مرگبار در این محور می‌باشد.
در اینجا به سه خبر تقریباً مرتبط با حوزه وزارت راه و شهرسازی در چند روز گذشته اشاره خواهیم داشت.
خبر اول؛ بر اثر برخورد رخ‌به‌رخ یک دستگاه پراید با وانت نیسان در محور الیگودرز به اصفهان ۳ نفر کشته و یک نفر بشدت مجروح شد.
خبر دوم؛ در پی برخورد رخ‌به‌رخ خودروی ال ۹۰ با کامیون در محور ازنا به شازند متأسفانه ۶ جوان اهل مومن‌آباد کشته شدند.
و اما خبر سوم؛ بازدید استاندار لرستان از کارگاه‌های بزرگ راه‌آهن دورود به خرم‌آباد و آزادراه خرم‌آباد _ بروجرد _ اراک و وعده اتمام قسمت‌های مهم پروژه تا پایان امسال و...
 در ابتدا بیان این نکته را ضروری می‌دانیم که هدف این قیاس به هیچ عنوان نادیده گرفتن پروژه‌های مهم در حال اجرای خرم‌آباد و همچنین زحمات استاندار لرستان در قبال این طرح‌های زیرساختی نیست و اتفاقاً به باور این قلم لازم‌الاجرا و بی‌شک منافع حاصل از آن‌ها نصیب سراسر استان خواهد شد.
اما آنچه مسلم است پروژه باستانی چهار خطه الیگودرز به اصفهان و همچنین ازنا به اراک به‌رغم اولویت‌ها به‌واسطه برخی بی‌مهری‌ها دچار حرکت لاک‌پشتی شده و تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند و هر روز شاهد تصادفات مرگبار و داغدار شدن خانواده‌ها در این مسیرها هستیم.
بی‌گمان بر اساس شواهد موجود آنچه را که امروز در رابطه با چرایی حرکت لاک‌پشتی چهار خطه الیگودرز به اصفهان صدق می‌کند تعلل پیمانکار می‌باشد که این تعلل هم در نتیجه عدم تخصیص اعتبارات و بعضاً عدم رفع معارضات است، به گونه‌ای‌که پیمانکار تاکنون نه‌تنها مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت قیدشده در قرارداد دریافت نکرده، بلکه پس از ارائه صورت‌وضعیت نیز موفق به دریافت مطالبات خود نشده است!

این در حالی است که متأسفانه در چگونگی اجرای برخی پروژه‌ها و اعمال روش‌های غیرضروری به‌نوعی ریخت‌وپاش و حیف‌ومیل بیت‌المال حاکم می‌شود که ظلم در حق دیگر پروژه‌ها می‌باشد.
 اگر به پروژه دیواره زیرگذر جاده روستای سنج نگاهی داشته باشیم بنا بر گفته کارشناسان ضرورتی ندارد بیش از ۵۰ سانت عرض دیواره اجرا شود، اما متأسفانه به هر دلیل این دیواره با عرض بیش از یک متر اجرایی شده و البته در حال حاضر و برای ادامه طرح با پیمانکار جدید اصلاحاتی صورت گرفته است.
به هر حال امیدواریم مدیریت ارشد استان با انجام بازدید از پروژه‌های شرق لرستان نیز موانع آن‌ها را بررسی نموده و عملاً شاهد تسریع در اجرای این طرح‌ها باشیم، همچنین با توجه به این واقعیت تلخ که محور الیگودرز _ اصفهان به قتلگاه مسافران مبدل شده است و از جمله موانع تسریع در اجرای طرح نیز نبود اعتبار می‌باشد و رفع مشکل مذکور هم از حوزه اختیارات و توانایی مدیران شهرستان خارج است، از دکتر خدا بخشی نماینده مردم الیگودرز که به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه ظرفیت خوبی برای استان و شهرستان محسوب می‌شود انتظار داریم که از طریق وزارت راه و شهرسازی در راستای جذب اعتبارات ویژه برای این طرح پیگیری نموده تا همچون حوزه بهداشت و درمان شاهد تحولات مثبتی در حوزه راه نیز به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم شهرستان باشیم.









عباس شاه‌علی