یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

4 الی 10 آبان‌ماه سال 1394 به عنوان هفته پدافند غیر عامل نامگذاری شده است. هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل سیل در  کوهدشت جاری شد  و جان یک خانواده سه نفره را گرفت تا یک محک واقعی زده شود که امکانات و تجهیزات و توانایی مدیریتی در مقابله با حوادث پیش‌ بینی‌نشده‌ای چون سیل، در استان ما  چقدر است؟!
سیل آمد تا رزمایش‌هایي که در این هفته برگزار شده یا خواهد شد را محک بزند. سیل آمد تا کارایی رزمایش‌ها را از نظر عملی و تخصصی امتحان کند.
«مدیر کل و دبیر شورای پدافند غیر عامل استان" گفت: در هفته پدافند غیر عامل در استان 3 رزمایش عمومی وتخصصی در نقاط مختلف لرستان برگزار می‌شود.
"ناصر سپهوند اظهار داشت: این رزمایش‌ها شامل تب کریمه کنگو ، قطع برق شهرستان خرم‌آباد و رزمایش نشت گاز کلر است.(1)»
یک سال پیش نیز در 28 مهرماه سیل منطقه‌ی شوراب ويسيان را فرا گرفت و جان زنده‌یاد کاظم صفرزاده و سه دانش‌آموز دیگر را گرفت و همان موقع هم تأکید شد که با به‌کارگیری درست امکانات و مدیریت‌ها، دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم اما پس از گذشت یک سال حالا سیلاب به شهرستان کوهدشت هجوم برده است و جان یک خانواده سه نفری شامل پدر مادر و فرزندی را گرفت.
هواشناسی استان اواسط هفته گذشته در خصوص بارش باران و جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر هشدار داده بود و از مسئولان و متولیان خواسته بود تدابیر لازم را در این ارتباط اتخاذ کنند. اداره هواشناسی استان بارش سیل‌آسای باران را طی اخطاریه شماره 12 مورخ 5 آبان 1394 به اطلاع رسانه‌ها رسانده بود، اما غفلت برخي مسئولان استان سبب بروز خسارت‌های فراوان جانی و مالی در شهر کوهدشت شد که در یک نگاه می‌توان به عمق خسارت‌های این شهر پی برد.
متاسفانه دستگاه‌های اداری و نهاد‌های ذی‌ربط در بحث مدیریت بحران آمادگی لازم برای برخورد با این‌گونه حوادث غیر‌مترقبه را ندارند. تا زماني كه به مقوله مديريت بحران به عنوان يك مديريت لوكس نگاه كنيم بايد همچنان منتظر حوادث ناگواري همچون توفان، سيل وزلزله در جاي جاي كشور باشيم. وقتي درك صحيحي از مديريت بحران با توجه به شرايط موجود استان كه هميشه در بحران هستيم نداريم چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم بتوان از حوادث ناگوار به سلامت عبور كرد؟
 سیل کوهدشت‌؛ حوادث کوچک و خسارات بزرگ/ عكس از: بيات آزادبخت
حادثه سیلاب شوراب وسیل اخیر در شهرستان کوهدشت نشان داد که مدیریت بحران در استان لرستان بیش‌تر جنبه تشریفاتی دارد. سيل اخیر و مشابه آن در سال گذشته‌، خود بهترین گواه بر اين مدعا است كه مديريت بحران دراستان ما از جنبه عملياتي آن خارج شده است. چرا  هماهنگي بين سازمان هواشناسي، مديريت بحران، اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشاني و شهرداري وجود ندارد و اگر وجود دارد چرا در حوادث كوچك چنان خسارت‌هاي جاني و مالي سنگيني به بار مي‌آورد كه ديگر مجالي براي پرداختن به حوادث بز‌رگ نمي‌ماند؟
اما در این‌جا این سوال مطرح است که مسئولان ارشد و نمایندگان دولت در قبال این سیل چه تدابیری اندیشیدند؟! وقتی که از قبل اعلام سیل و آب‌گرفتگی می‌شود، چرا مسولین مربوطه به ساکنین در معرض سیل هشدار نمی‌دهند‌؟
چرا ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان تشکیل نمی‌شود تا با ارئه راه‌کارهای خود از خسارات سیلاب احتمالی جلوگیری نمایند؟ چرا بر اساس اطلاعیه شماره 12 هواشناسی استان لرستان‌، مسئولین برای جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم را در نظر نگرفته‌اند؟
بنابر گزارش برخی دوستان و همچنین به نقل از یکی از پایگاه‌های خبری شهرستان کوهدشت نیروهای امدادی هلال احمر چند ساعت پس از غرق شدن زیرزمین توسط سیل، در محل حادثه حضور يافته‌اند آن هم بدون تجهیزات و لباس غواصی …
چرا همیشه بعد از حادثه به فکر چاره می‌افتیم؟! در چنین مواقعی به جای این همه دخالت نیروی مردمی آموزش‌ندیده که از روی دلسوزی هر کاری ار دست‌شان بر مي‌آید انجام می‌دهند، چرا نباید از توان نیروهای آموزش دیده استفاده کرد؟
اگر برخي مسئولین استان توانایی اداره بحران را ندارند، پس بهتر است این امور را به دست کاردان بسپارند، یا در نهایت مسئولیت را به بسیج مردمی که در حوادث غیر‌متقربه سال‌های گذشته امتحان خویش را پس داده واگذار کنند تا شاهد چنین خساراتی به مردم نباشیم.
 
مجتبي پسند / پلدختر
 
 
پي‌نويس:
(1)- منبع‌: باشگاه خبرنگاران جوان، گروه استان‌ها، 3 آبان 1394، کد خبر 5369177
 

دیدگاه‌ها  

#1 سارا 1394-08-09 10:57
برادر عزیز اون مدیران بحران چطور میتونه پاسخگوی حال خانواده جان باختگان باشند ؟ ساعتهاست که دارم به اون خانواده بی پناه فکر میکنم به حالی که اون لحظه داشتن به پدر و مادری که مطمئنا تمام تلاششون و کردن تا بچشون نجات پیدا کنه...اگه مدیریت بحران و زیرساختها در کشورهای پیشرفته اون هم با اون همه بارندگی اینجوری بود که تا حالا همه مرده بودن
نقل قول کردن
#2 جمشیدی 1394-08-09 11:44
درود بر شما
نقل قول کردن
#3 هم استانی 1394-08-11 10:50
چرا در کشوراسلامی ما همچون کشور ژاپن که پیرو دین شینتو هستن هیچکدام از مسولین استانی در امر مدیریت بحران از وقوع این پدیده های عذر خواهی نکرده و به هیچ عنوان راضی استعفا نمیشن؟ مگر نه اینکه میبایست با انجام عملیات پیشگیرانه از قبیل: لایروبی رودخانه ها،احداث دیوار ساحلی و... از تکرار حوادثی نظیر سیلاب شوراب سال 93 که منجر به فوت 5 نفر شد جلوگیری به عمل می آمد ولی متاسفانه چنین نشد و امسال هم 3 نفر از هم استانیهامون از جمله یک کودک معصوم جان باختند.
نقل قول کردن
#4 سالاروند 1394-08-11 11:12
یکی از مباحث اصلی مدیریت بحران موضوع پیشگیری است که در صورت انجام عملیات پیشگیرانه از قبیل : لایروبی رودخانه ها،احداث دیوارساحلی رودخانه هاو...می توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد ولی در این بحث متاسفانه مدیریت بحران استان هیچگونه فعالیت نکرده!!!
نقل قول کردن
#5 ساکی 1394-08-11 11:14
مسولین مرتبط با مدیریت بحران چطور میتونن به راحتی سر بر بالین گذاشته و بخوابند ؟ ایکاش استعفا میدادن
نقل قول کردن
#6 سهروردی 1394-08-11 11:16
وای به حال ما با این وضعیت مدیریت بحران در استان که با بارش باران هایی نه چندان شدید نه تنها بالغ بر 250 میلیارد تومان خسارات مالی به بار اومده بلکه 3 نفر از هم استانی های عزیزمون از جمله کودک معصوم مرحومه آدرینا تلف شدن.
نقل قول کردن
#7 ملایری 1394-08-11 11:18
تشکر از مطلبتون
نقل قول کردن
#8 قبادی 1394-08-11 11:19
مدیریت بحران ؟؟؟ اینطور اداره ای داریم من که تا حالا نشنیدم.
نقل قول کردن
#9 زارعی 1394-08-11 11:21
پدافند غیر عامل با مدیریت بحران چه تفاوتی دارند؟
نقل قول کردن
#10 لرستاني 1394-08-11 11:23
جناب آقاي مجتبي پسند
ضمن تشكر از مطالب زيبايتان ، بايد به عرض برسانم كه وقتي بخش اعظمي از اعتبارات مديريت بحران استان صرف پروژه هايي مي شود كه هيچ سنخيتي با بحران ندارند نمي توان انتظاري بيش از اين هم داشت . حتي به نظرم كشته شدن سه نفر هم خيلي زياد نبوده و بايد انتظار تلفات جاني و مالي بسيار گسترده تري را در حوادث آينده مانند زلزله ، سيل و ... داشت.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا