یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

منابع طبیعی تجدید شونده (‌جنگل‌ها و مراتع‌) از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های ملی و مواهب الهی هستند.
به گزارش پايگاه خبري يافته، استان لرستان میزبان یکی از غنی‌ترین رویشگاه‌های اصلی بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
همچنین جنگل‌های استان لرستان در بین استان‌های زاگرس‌نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد، ولی در سال‌های اخیر جنگل‌های این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگل‌های ارزشمند در پی آتش‌سوزی‌های متعدد از دست رفته‌اند.
مسول منطقه حفاظت شده اشتران‌كوه  در خصوص تعداد آتش‌سوزی در اين محدوده مي‌گويد: اگر چه در 6 ماهه سال 1394 تعداد 5  آتش‌سوزی‌  در منطقه اشتران‌كوه داشتیم ولی وسعت و تعداد آن حدود 60 درصد نسبه به سال قبل کاهش یافته است.
مهندس "احمد گودرزی" با بيان اين كه سال 93، تعداد 11 مرتبه آتش‌سوزی در منطقه اشتران‌كوه  رخ داد، گفت: به عنوان مثال سال 94 در منطقه تی و امارت تا کنون آتش‌سوزی در حدود 15 هکتار از این منطقه رخ داده است در حالی که در سال‌های 92 و 93 به ترتیب در 40 و 60  هکتار از منطقه آتش‌سوزی رخ داد.
وي علت کاهش وسعت آتش سوزی‌های امسال را آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای پیش‌گیری و جلسات با دهیارهای روستا‌های شهرستان‌هاي دورود، ازنا، الیگودرز، سپیددشت و شول‌آباد بيان كرد و گفت: شناسایی مناطق بحرانی و نیمه‌بحرانی منطقه و به کارگیری دیده‌بان (محیط‌بانان‌) و نیروهای بومی این مناطق به منظور کنترل و گشت‌زنی در این مناطق،استفاده از تراکتور و دیگر وسایل در سطحی معادل به 500 هکتار و قریب 150 ساعت کاری در مناطق حساس و بحرانی داخل منطقه اقدام به ایجاد آتش‌بر جهت جلوگیری از آتش‌سوزی در سطح منطقه، سازماندهی و به کارکیری سازمان‌های مردم‌نهاد، کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت شهرستان که به کمک محیط زیست آمدند، تشکیل ستاد واکنش سریع در منطقه اشترانکوه از عوامل کاهش چشم‌گير میزان آتش‌سوزی‌ها بوده است.
به هر روی، معضل آتش‌سوزی‌ها در زاگرس و استان لرستان نیازمند تدابیر و چاره‌اندیشی جدی برای حفظ این سرمایه بی‌بدیل است چرا که هر گونه غفلت در این زمینه موجب از دست رفتن منابع خدادی این سرزمین از جمله پوشش گياهي و نيز انقراض گونه‌هاي جانوري خواهد شد.
 نگذاريم عده‌اي آتش جهل خود را سر جنگل‌هاي لرستان بريزند + تصاوير دردناك از مرگ جانوران
مرگ حيوانات در اثر آتش‌سوزي‌هاي امسال
 
وضعیت آتش‌سوزی‌ها در استان لرستان و عمق خسارات در این زمینه متاثر از عوامل مختلفی است که هر کدام باید برای رفع مشکل مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
آسیب‌شناسی در رابطه با آتش سوزی‌ها رخ داده نشان می‌دهد که زنجیره حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در این استان در مقابل آتش‌سوزی دارای حلقه‌های مفقوده زیادی است که باید از سوی مسئولان مختلف مورد توجه قرار گیرد.
آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای پیش‌گیری از آتش‌سوزی‌ها در سطح مراتع از طرق مختلف اولین حلقه مفقوده این زنجیره است که بارها از سوی مسئولان مختلف مورد تاکید قرار گرفته که به نظر می‌رسد این امر نیازمند برداشتن گام‌های عملی است.
بسیاری از آتش‌سوزی‌های رخ داده در لرستان به دلیل سهل‌انگاری و عدم آگاهی مردم بومی منطقه، طبیعت‌گردان و کشاورزان رخ می‌دهد به طوری که آتش زدن کاه و کلش اراضی کشاورزی از جمله مشکلاتی است که جنگل‌ها و مراتع استان را تهدید می‌کند.
مقایسه ارزش  بالگرد و ارزش جنگل‌های لرستان
محروم بودن لرستان از تجهیزات امداد و نجات به خصوص بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور موجب شد که در سال جاری مناطق حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه و جنگل‌های بلوط کوهدشت، مراتع بسياري در استان طعمه حریق شود.
  هر درخت بلوط 50 ساله را تا 200 هزار دلار ارزش‌گذاری کرده‌اند که اگر تعداد اصله‌های درخت بلوطی که در استان لرستان وجود دارد 3 میلیون اصله باشد و ارزش این درختان را با ارزش چند بالگرد که باید در این استان قرار بگیرد و قرار نمی‌گیرد مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که چه سرمایه‌ای را به خاطر دلایلی مانند کمبود اعتبار و یا عدم داشتن اولویت از دست می‌دهیم.
به استان لرستان امسال را هم با آتش‌سوزی‌های پی در پی سپري مي‌كند. با توجه به اهمیت منابع طبیعی همه با هم بایستی در حفظ جنگل‌ها و مراتع مشارکت نماییم و اجازه ندهیم جنگل‌ها به افسانه‌هایی زیبا در دل تاریخ تبدیل شوند و بدانیم منابع طبیعی میراث مشترک همه ما و نسل‌های آینده است.
 باور کنیم که مرگ و سوختن و به خاکستر تبدیل شدن هر بوته سبز مرگ ما انسان‌هاست. پس بیاییم درخت و سرسبزی و طبیعت را پاس داریم و به آنان که نمی‌دانند و از روی جهل و نادانی آتش جهل و دشمنی نثار طبیعت می‌نمایند و آنانی که می‌دانند و با طمع‌ورزی خود تیشه بر ریشه زندگی و حیات این زیست بوم(خانه مشترک) می‌زنند فریاد کنیم که حیات منابع طبیعی (جنگل‌ها و مراتع) حیات ما انسان‌های عصر دود و ماشین و مرگ آن مایه نابودی همه ماست.
 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 میلاد 1394-07-19 12:57
عکس سنجابی که گاشتین مربوط به اتش سوزی منطقه شابیشه دینارکوه شهرستان ابدانان استان ایلام است که در بری چهار روز در تابستان 94 مستمر در آتش سوخت و عکس های زیادی از پآن دراینترنت قرار گرفت
______________________________
يافته: سپاس. به فرض كه ادعاي شما درست باشد، ايلام هم قبلاً جزء لرستان بوده است
نقل قول کردن
#2 زاگرس نشین 1394-07-19 13:29
به هر روی، معضل آتش‌سوزی‌ها در زاگرس و استان لرستان نیازمند تدابیر و چاره‌اندیشی جدی برای حفظ این سرمایه بی‌بدیل است
بحث ما نجات زاگرس هست نه فقط لرستان
الان هم متولی این کار خوب در استانهای زاگرس شده یافته
باید درکنار یافته عزیز بکیم زاگرس رو نجات بدن
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-07-19 17:03
اقا ميلاد فراموش نكنيد كه همه جاي ايران سراي ماست.ايلام و لرستان هم نداره!خسارت هايي كه امسال به جنگلها و مراتع لرستان و ديگر استانها وارد شده قابل جبران نيست حداقل از گسترش اين فاجعه ي محيط زيستي جلوگيري كنيم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا