یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چندي قبل توسط یکی از دوستان باخبر شدیم که قسمتی از جنگل‌‌های منطقه بابا دانیال بین منطقه ویسیان و دوره دچار آتش‌سوزی شده است.
 به آن منطقه رفتیم و پس از حدود 15 دقيقه ساعت پیاده‌روی به جایی که جنگل‌ها در حال آتش گرفتن بودند رسیدیم. بلوط‌ها می‌سوختند براي مهار آتش‌سوزي جنگل‌هاي لرستان به داوطلبان، کپسول‌های اطفای حریق بدهیمو کاری از کسی برنمی‌آمد...
چند نفر از هنرمندانی که آن‌ها را معمولاً بر روی صحنه‌های هنری دیده‌ایم مشغول اطفای حریق بودند. با شاخه‌های بلوط سعی می‌کردند آتش را از جان دیگر بلوط‌ها دور کنند، ولی دریغا که "‌دسم  پتینه برار" ...
دست‌های دوستانی را که خود سوخته و تاول زده بود تا آتش را خاموش کنند گلو را از بغض پر می‌کرد.
چند متر دور  از محل آتش گروه‌های داوطلب نیز بطری‌های نوشابه خانواده را از چشمه‌ای پر می‌کردند و به افراد می‌رساندند تا شعله‌ها‌ی بی‌رحم آتش را خاموش کنند. تلاش فعالان زیست‌محیطی که از رومشکان آمده بودند ستودنی بود.
فرماندار و رییس شورای شهر چگنی هم از راه رسیدند ولی آن‌ها هم با دست خالی آمده بودند!
از خود می‌پرسم که مسئولان تا حالا چه نقشی جز ابراز تاسف در اطفای حریق داشته‌اند؟!
مهار آتشي به اين گستردگي جز با تکنولوژی میسر نیست. استفاده از هلیکوپتر و دیگر امکانات ارگان‌هایی چون نیرو‌های مسلح و هلال احمر مي‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد، اما تا به حال شاهد آن نبوده‌ایم. نیرو‌های مسلح طبق قانون اساسی مکلف به مشارکت در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه از این دست هستند.
مسئولین سازمان محیط زیست یا مراتع و جنگلبانی حد‌اقل میتوانند با قرار دادن کپسول‌های اطفای حریق به داوطلبان و استفاده از موتور‌های کوهستان به این کابوس آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان پایان دهند.
 با اين حال، به جاست مسئولين با تهيه كيسول‌هاي اطفاي حريق در نقاط مختلف و به خصوص مردم مناطق نزديك جنگل‌هاي استان، آنان را براي امداد فوري در چنين مواقعي مجهز نمايند.
 محمد  شرفی
 

دیدگاه‌ها  

#1 احسان فاضلپور 1394-05-26 08:55
ای کاش نامی هم از تشکّل دوستداران جنگلهای بلوط زاگرس که بانی حرکت دوستان در این زمینه بود هم آورده میشد، و همچنین مهندس علی مولایی که ایده پرداز اولیه این تشکّل بوده
نقل قول کردن
#2 لرستانیها 1394-05-26 09:12
سلام با دوستان در منطقه بودیم وقتی رسیدیم به محل آتش سوزی ما بودیم اتش و دستان خالی که با هر زحمتی بود توانستیم آتش سوزی رو مهار کنیم اقای امیر رحمان خسروی خواننده جوان نیز همراه گروه دوستداران جنگلهای بلوط لرستان بود و خیلی در مهار اتش سوزی کمک کرد فیلم مهار اتش سوزی ها رو می تونید از پیج لرستانیها اینستاگرام مشاهده کنید #lorestanihaoff icial
نقل قول کردن
#3 rooh 1394-05-26 13:21
کپسول ها هم توی فضای آزاد جوابگو نیستن...باید چاره ای بزرگتر جست.فقط هلی کوپتر...
باقی را به مردم بسپارید...
مسئولین هم ابراز تاسفشون کافیه...چون حضورشون در جمع ما به مصاجمع مردم به مصادره ی نتیجه و.... ختم میشود
نقل قول کردن
#4 همشهری 1394-05-26 20:32
با کپسول آتش نشانی کاری نمیشه کرو
نقل قول کردن
#5 سیف الدین 1394-05-27 09:53
متاسفم برای کسانی که حمایت میکنند از مدیر کل سابق منابع طبیعی .که تمام جنگلها ومراتع آتش گرفتند وایشون در خوشگذرانی به بردند. بعضی ها میگویند وي را به خاطر نقلیه منابع طبیعی کنار گذاشتند ایشون نقلیه منابع طبیعی را هم نابود کرد چه برسد به جنگلها.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا