یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استفاده از چمن‌های مصنوعی فوتبال در ورزشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی محاسن و معایبی دارد چمن‌های مصنوعی هزینه نگهداری کمتری نسبت به چمن طبیعی دارند.
بارش یا عدم بارش نمی‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت چمن بگذارد با توجه به وجود چمن‌های مصنوعی در مجموعه ورزشی تختی خرم‌آباد به بررسی وضعیت کیفی آن‌ها می‌پردازیم و اشاره‌ای مختصر به چند مورد از نحوه نگهداری اصولی آن که باید رعایت شود خواهیم داشت.
اولاً چمن مصنوعی به‌صورت روزانه باید نظافت و جارو کشیده شود و به‌صورت هفتگی بایستی توسط دستگاه‌های مربوطه برس مناسب زده؛ در روزهای خیلی گرم سطح آن بایستی آب‌پاشی شود تا باعث روان شدن سطح آن و کاهش دمای چمن به مقدار مطلوب گردد؛ اما به نظر می‌رسد در جهت حفظ و نگهداری کیفی چمن‌های مصنوعی خرم‌آباد هیچ‌کدام از موارد استاندارد رعایت نمی‌شود حتی ابتدایی‌ترین راه‌های نگهداری چمن‌ها نیز توسط مسئولان اداره کل ورزش صورت نمی‌گیرد.


 ادعای این نظر را ورزشکاران و پیشکسوتانی که در این چمن‌ها تمرین می‌کنند را تائید کردند، رعایت موارد استاندارد نگهداری چمن مصنوعی باعث پایداری چمن و استفاده همیشگی بدون آسیب از آن می‌شود نظر چند نفر از ورزشکاران و پیشکسوتان را در این زمینه جویا شدیم.
یکی از پیشکسوتان که چند روز در هفته در چمن‌های مصنوعی شماره 2 یا 3 تمرین می‌کنند گفت: این چمن‌ها چمن مصنوعی نیست چون مسئولان مربوطه هیچ‌وقت آن را برس نمی‌زنند و تمام ورزشکاران و پیشکسوتان که در این زمین‌ها تمرین می‌کنند دچار درد پا و مفاصل شدن و رنج می‌برند.
دیگر پیشکسوت فوتبال استان نیز با انتقاد از مسئولان اداره کل ورزش استان اظهار کرد: شاهد هستیم ورزشکاران آسیب‌های فراوانی می‌بینند که متأسفانه مسئولان ورزش درک این معضل را ندارند و آسیب‌دیدگی ورزشکار برای آن‌ها ظاهراً مهم نیست و توجهی به این موضوع مهم نمی‌کنند
همچنین یکی از مربیان باتجربه فوتبال نیز دریک جمله نسبت به وضع چمن مصنوعی گفت: چمن کاملاً از بین رفته و ما احساس می‌کنیم روی سیمان تمرین می‌کنیم دچار دردهای پا و مفاصل شدیم فقط نامشان چمن مصنوعی است
همچنین مربی مدارس فوتبال نیز در این زمینه بیان کرد: خانواده نونهالانی که در چمن‌های مصنوعی تمرین می‌کنند نسبت به کیفیت پایین چمن مصنوعی مدام گله‌مند هستند متأسفانه چمن‌های مصنوعی در خرم‌آباد در اثر بی‌توجهی به نگهداری آن‌ها بیشتر شبیه ایزوگام هستند تا چمن!
به‌هرحال با مروری بر نظارت پیشکسوتان و ورزشکاران و بازدید میدانی از وضع چمن‌های مصنوعی ورزشگاه خرم‌آباد و مراجعه به استانداردهای نگهداری این نوع چمن‌ها به‌وضوح پی به بی‌توجهی مسئولان اداره کل ورزش و شاید نداشتن تخصص نگهداری از چمن‌های مصنوعی و عملکرد ضعیف آن‌ها خواهیم برد.
در این خصوص نظرات دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان را جویا شدیم و خواستار توضیحاتی شدیم؛ مدیر دفتر فنی ورزش استان گفت: با توجه به اینکه قرار است امسال اعتبارات عمرانی مناسبی به استان تخصیص داده شود خیلی امیدواریم که بتوانیم این مشکلات را در مجموعه ورزشی تختی برطرف کنیم.
فلاح نژاد گفت: اولویت عمرانی در مجموعه تختی خرم آبا اجرای مجدد پیست شماره 1 است همچنین اجرای چمن شماره 4 نیز از هفته گذشته آغاز گردید.
 وی بیان کرد: تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا مشکلات چمن‌های مصنوعی را هم برطرف نماییم
متأسفانه پاسخ روشن و واضعی در خصوص دغدغه ورزشکاران و مربیان و پیشکسوتان در ارتباط با وضعیت چمن‌های مصنوعی 2 یا 3 دریافت نکردیم؛ گویی مشکلات جسمی و سلامتی ورزشکار در اولویت آقایان مسئول ورزش استان نیست و جای تأسف دارد که موضوع به این مهمی که آسیب‌های فراوانی به ورزشکار وارد نموده توسط مدیرکل ورزش و جوانان استان نادیده گرفته می‌شود!



در این فرصت از جناب مدیرکل ورزش و معاون ورزشی ایشان توصیه می‌کنیم، با بازدیدی از چمن‌های مصنوعی متوجه ضعف‌های برخی حوزه‌های کاری خود شوند، چرا که مدیریت در ورزش، مهیا نمودن زیرساخت‌های مناسب ورزشی برای ورزشکار است و این از وظایف خطیر شما می‌باشد اما متأسفانه نه‌تنها نتوانستیم زیرساخت مناسبی را در اختیار ورزشکار قرار دهیم بلکه توسط همین زیرساخت‌های نامناسب و غیراستاندارد مسبب آسیب رساندن به ورزشکار و پیشکسوتان شدیم که جای تأمل و تأسف دارد! مگر هزینه نگهداری یک چمن مصنوعی چقدر است که بایستی دست روی دست بگذاریم و ببینیم که اعتبار کلانی از وزارت به استان اختصاص می‌دهند یا خیر!
هنر مدیریت در اینجا خود را نشان می‌دهد که با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم بعید است جارو زدن، نظافت کردن، برس کشیدن و آب‌پاشی چمن مصنوعی نیاز به اعتبار کلان داشته باشد.
البته این‌چنین معضلی در ورزش استان به نظر ما که دیدن این‌چنین صحنه‌هایی برایمان طبیعی شده تعجبی ندارد؛ توصیه می‌کنیم مدیر کل ورزش استان و معاونان ایشان در اسرع وقت نسبت نگهداری اصولی چمن مصنوعی و نظافت آن توسط استانداردهای لازم اقدام کند یا اگر توانایی انجام این مهم را ندارند با قاطعیت کامل چمن‌ها را تعطیل نمایند؛ چون دیگر تعطیل کردن هزینه مالی ندارد؛ حداقل با این کارتان از آسیب رساندن بیشتر به ورزشکاران در ورزشگاه که بایستی به تندرستی افراد کمک شود جلوگیری می‌کنید تا ببینیم فرجی می‌شود یا خیر!

گزارش: سید احمد موسوی / خبر ورزشی لرستان
عکس: کریم فولادوند

دیدگاه‌ها  

#1 پلدختری 1396-05-20 23:43
در شهرستان پلدختر با این که بعضی هیت ها یا کمیته های ورزشی با هم ادغام نشدن ولی توسط یک نفر مدیریت می شوند که این یک دلیل بی کیفتی هیت ها و کمیته های ورزشی و نارضایتی پیشکسوتان ورزش شده .
نقل قول کردن
#2 شاهرخی سید حیدر 1396-05-21 01:38
با سلاه خدمت اقای عزیزپور مدیر کل محترم ورزش و جوانان خواهش میکنم ار اقای عباس دارای سر مربی پرسپو لیس و دبیرنشریه بلوطستان که یکی از مربیان به روز و با دانش فوتبال لرستان هستند در سطع بالاتر استفاده کنند و قدر امسال این افراد را بدانیم که در اینده به نفع فرزندان خواهد بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا