یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاندار لرستان گفت: حضور کم‌رنگ دستگاه‌های عضو ستاد بحران در سیلاب منطقه ویسیان جای گلایه دارد و باید از 5 استان هم‌جوار برای پیدا کردن هر چه سریعتر ۲ جنازه دیگر کمک گرفت.
هوشنگ بازوند استاندار لرستانبه گزارش يافته، هوشنگ بازوند با تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه سیلاب لرستان افزود: به دنبال این هستیم که از این حادثه درس بگیریم چرا که ممکن است چنین حادثه‌ای دوباره اتفاق بیافتد و به دنبال محکوم کردن دستگاه‌های اجرایی نیستیم ولی نقاط ضعفی وجود دارد که باید جبران کنیم.
وي با اشاره به این که کشورما یک کشور حادثه‌خیز است بیان کرد: کشور ما شاید جز 10 کشور حادثه خیز دنیا باشد و متاسفانه استان ما نیز جز استان اول تا پنجم در بحث حادثه‌خیزی به شمار می‌رود.
بازوند تصریح کرد: موقعیت توپوگرافی استان نیز به همین شکل است و به نحوی است که وقتی ما  یک اتفاق همانند خشکسالی و سیل را داریم که مانند دو روی سکه هستند و بلافاصله خود را نشان می‌دهد که موقعیت توپوگرافی، شیب‌های زیاد، قطع درختان جنگل‌ها و نبود منابع طبیعی و آب‌خیزداری همه دست به دست هم می‌دهد تا این گونه حادثه‌هایی به وقوع بپیوندد.
استاندار لرستان با اشاره به این که سیل منجر به گرفتن جان 5 نفر از هم‌استانی‌های ما شده است عنوان کرد: من چون تجاربی در زمینه بحران دارم بلافاصله پس از حضور در محل حادثه احساس کردم که حضور اعضای ستاد حوادث،حضور بسیار کم‌رنگی است.
وی عنوان کرد: به هیچ وجه مهم نیست که دستگاهی که عضو ستاد حوادث است می‌تواند کاری بکند یا نه ولی به طور قطع باید در زمان حادثه باید حضور پیدا کند و حضور کمرنگ دستگاه‌های عضو ستاد بحران جای گلایه است.
بازوند خاطر‌نشان کرد: حضور اعضای ستاد شاید مشکلی را حل نکند ولی گاهی ارائه یک راه‌کار و یا فکر جدید می‌تواند مسیر ما را تغییر دهد امیدوارم که دستگاه‌ها در چنین حوادثی حضور پیدا کنند.
استاندار لرستان با بیان این که نیروهای هلال احمر تجهیزات مناسبی نداشته اند عنوان کرد: ما از هلال‌احمر توقع بیش‌تری داشتیم چرا که نداشتن تجهیزاتی مانند چادر‌، اسکان و مواد غذایی به معنای این است که این سازمان در استان و شهرستان‌های ما به خوبی تجهیز نشده است و تجهیز نیروهای خود را در دستور کار قرار دهد.
وی افزود: با توجه به این که در مجلس امسال به سازمان هلال‌احمر هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است ما توقع داریم مدیر هلال‌احمر استان حداقل شهرستان‌های ما را تجهیز کند و نقاط ضعف و مشکلات را برطرف کند.
استاندار لرستان گفت: از جمله مشکلات بارز مرکز ویسیان این  است که هیچ امکاناتی نداشت چرا که اگر امکانات داشت راحت‌تر می‌توانست حادثه را پشتیبانی کند.
بازوند با بیان این که ما توقع بیش‌تری از دانشگاه علوم پزشکی داشتیم افزود: اگر امکانات لازم برای درمان در این شهرستان موجود بود یا مرکز بهداشت این شهرستان توان درمان خوبی داشت به طور حتم این اتفاق به وجود نمی‌آمد و ضرورتی برای به وجود آمدن این مسائل نبود.
وی اظهار کرد: حضور اداره راه و شهرسازی نیز حضور ضعیفی بود و این در حالی است که باید امکانات اولیه‌ای مانند لودر و بیل مکانیکی را آن‌جا مستقر می‌کردند حتی اگر نیاز هم نبود پیمانکاران باید کلیه وسایل خود را در اختیار فرمانداری قرار دهند تا بعد از حادثه و پس از ان هزینه کار، وسایل خود را محاسبه و دریافت کنند.
استاندار لرستان عنوان کرد: حتی اگر این پل نیاز به بازنگری دارد که به طور حتم هم دارد انجام شود چرا که تجربه نشان داده امکان عبور آب با توجه به قطع درختان وجود ندارد و دهانه این پل باید اصلاح شود و تا 15 روز نقشه اصلاح را ارائه دهند تا تامین اعتبار کنیم.
بازوند با اشاره به این که مشاور طرح نقش مهمی در ساخت پل داشته است عنوان کرد: مشاور طراحی این پل نیز باید شناسایی شود و پاسخ‌گو باشد چرا که وقتی یک پل طراحی می‌شود سال‌ها قبل آن و محیط آن نیز بررسی می‌شود و اگر شورای فنی به این نتیجه برسند که مشاور مقصر است حتماً به دادستانی معرفی کنید.
وی با بیان این که ایمنی گارد‌های این پل نیز قابل بررسی است افزود: ما گاردها را به منزله حفاظت از وسایل نقلیه نصب می‌کنیم و اگر هیچ مقاومتی نداشته باشند باید بازبینی شوند و راه و شهرسازی باید از همه پل‌های سطح استان باز‌بینی کنند تا از بروز مشکل جلوگیری کنند.
استاندار لرستان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی تا روز یک‌شنبه نسبت به برآورد خسارت وارده و اعلام ان به استانداری اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید از 5 استان همجوار جهت جستجو و استفاده از گروه‌های تجسس آن‌ها، تجربه، رویکرد، دیدگاه و ایده‌های آن‌ها برای پیدا کردن هر چه سریع‌تر 2 جنازه دیگر کمک بگیریم.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان هم با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت برای پی‌گیری این حادثه دلخراش گفت‌: ما با استفاده از تمام ظرفیت از نخستین ساعات حادثه در منطقه مستقر شدیم و به مدیریت کردن عملیات جستجوی اجساد قربانیان حادثه دلخراش سیلاب  پرداختیم‌.
گودرز کریمی‌فر افزود‌: این حادثه دلخراش احساسات مردم لرستان به ویژه فرهنگیان شریف و دانش‌آموزان را جریحه‌دار کرده است‌.
وي از ستاد مدیریت بحران استان خواست تا با تمام ظرفیت و توان تلاش کنند تا با یافتن جسد معلم فداکار لرستانی خانواده مرحوم كاظم صفرزاده را از نگرانی برهانند. (منبع: روابط عمومي آموزش و پرورش لرستان)
 
نماينده پلدختر:
اگر اهمالی در حادثه سيلاب صورت گرفته، مسوولان باید پاسخگو باشند/ استاندار علت حادثه را بررسی کند
نماینده مردم پلدختردرمجلس شورای اسلامی گفت: زنده‌یاد کاظم صفرزاده با اقدام خود، معلمی را به معنای واقعی کلمه تفسیر کرده است.
دکتر علی کاییدی با گرامی‌داشت اين معلم فداکار و امین رحیمی، امین قوچی و وحید سپهوند، سه دانش‌آموز دبیرستان شبانه‌ورزی عشایری امام جعفر صادق (ع) ویسیان‌، درگذشت آنهارابه خانواده‌های داغدار و جامعه فرهنگی و مردم لرستان تسلیت گفته و ابراز داشت: این حادثه براثر سیلاب رودخانه فصلی منطقه شوراب و همچنین شدت بارندگی صورت گرفته و منجر به سقوط ماشین حامل این عزیزان به رودخانه کشکان گردیده است، بنابراین به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از مسوولان وزارت راه وشهرسازی و مسوولین استان لرستان می‌خواهم در زمینه اهمال احتمالی در راستای اطلاع‌رسانی برای عدم عبور و مرور در مسیر "خرم‌آباد- پلدختر" با توجه به خطر سیلاب به مردم پاسخگو باشند.
وی افزود:این حادثه در حالی اتفاق افتاده که راهداری شوراب از توابع بخش ویسیان تنها چند متر با پل محل حادثه فاصله داشته، بنابراین دست‌اندرکاران این راهداری می‌توانسته‌اند به هنگام سیلابی شدن و طغیان رودخانه ضمن اطلا ع‌رسانی از عبور و مرور وسایل نقلیه در این مسیر جلوگیری کنند.
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نبود امکانات اولیه در مرکز بهداشتی‌درمانی ویسیان به عنوان یکی دیگراز عوامل دخیل در حادثه گفت: مسوولین ذی‌ربط باید در زمینه نبود امکانات اولیه برای درمان بیماران در مرکز بهداشتی درمانی ویسیان پاسخگوباشند.
كاييدي افزود: به علت شرکت در شصت و یکمین اجلاس سالیانه کشورهای عضو دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در کشور تونس در روز وقوع حادثه و ایام بعد از آن در منطقه حضور نداشته‌ام‌، لذا ضمن عذرخواهی از عدم حضور در جمع خانواده‌های داغدار خواستار اهتمام مدیریت ارشد استان لرستان در راستای بررسی علت حادثه و اهمال و قصور اهتمالی در بروز این حادثه هستم. (منبع: بلوطستان)
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا