یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مظفر افشار از حاميان محيط زيست خرم آباد

يكي از فعالان محيط زيست لرستان گفت: تقدس زاگرس به اين خاطر است كه به گفته‌ي كارشناسان بيش از 45 درصد آب شيرين كشورمان را تأمين مي‌كند.

به گزارش يافته، "مظفر افشار" كه به "پدر بلوط لرستان" مشهور است در همايش كاشت نهال در پارك‌هاي خرم‌آباد اظهار داشت: حدود دو سوم از اين آب به وسيله‌ي جنگل‌‌هاي بلوط وارد سفره‌هاي زيرزميني مناطق زاگرس مي‌شود.

وي تصريح كرد: در هر 60 دقيقه بارندگي 43 دقيقه از آن به وسيله ي پوشش جنگلي جذب سفره‌هاي آب زير زمين مي‌شود در حالي كه جايي كه جنگل ندارد 43 دقيقه آب را از دست مي‌دهد!

افشار بيان داشت: 55 تا 60 درصد اكسيژن كرده زمين توسط برگ درختان تأمين مي‌شود.

وي با بيان اين كه "بلوط" در اوايل دهه 20 كه قحطي كشورمان را فرا گرفته بود، فريادرس قحطي‌زدگان بود، افزود: در آن سال‌ها از نقاط هم‌جوار مانند همدان نيز به لرستان مي‌آمدند تا از بلوط‌هاي فراوان اين‌جا استفاده نمايند.

وي با اشاره به اين موضوع كه بذر از نهال مقاوم‌تر است، گفت: با توجه به تجاربي كه در گذشته داشته‌ايم، تلاش ما بر اين است كه روي كاشت درختان بومي منطقه خودمان كار كنيم، چرا كه فقط براي 2 سال به آب‌ياري نياز دارند.

ديگر فعال محيط زيست لرستان نيز در اين همايش گفت: از نهال‌هاي بلوطي كه اخيراً در خرم‌آباد كاشته شده، حدود 70 تا 80 اصله خشك شده است.

"سيدمحمد قاسمي" افزود: به جاي اين نهال‌هاي خشك شده، نهال‌هاي جديدي با استفاده از كود نانو كاشته‌ايم كه اميدواريم اين كار نتيجه‌بخش باشد.

گزارش تصويري: همايش كاشت 70 اصله نهال بلوط در خرم‌آباد

سيد محمد قاسمي از حاميان محيط زيست خرم آباد

 

دیدگاه‌ها  

#1 علی آملی زاده 1393-03-07 09:05
باسلام
این عنوان پدر بلوط لرستان طی مراسمی که در تاریخ یکم خرداد 1393 در استانداری لرستان تحت عنوان نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن های زیست محیطی استان برگزار شد به آقای دکتر مراد سپهوند مدیر عامل جمعیت حامیان محیط زیست اعطا گردیده و این عنوان هر سال یک بار و با توجه به فعالیت های شاخص زیست محیطی به فعالین این حوزه تعلق میگیرد وامسال نیز به پاس تحقیقات علمی و اقدامات عملی دکتر سپهوند این لقب از سوی شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی استان لرستان به ایشان داده شده است .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا