یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حجت‌الله خدايي‌سوري نماينده مردم سلسله و دلفان در مجلس شوراي اسلامي - يافتهاولین نشست خبری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی پس از دو سال از زمان حضور وي در مجلس، با اصرار رسانه‌های شهرستان دلفان و پا در میانی چند تن از نزدیکان نماینده از جمله کولیوند که یکی از فرهنگیان است، در سالن اجتماعات فرمانداری دلفان برگزار گردید.

به گزارش نسيم دلفان، با توجه به این که نماینده قرار گذاشته بود به همراه مدیران ادارات شهرستان خود را به روستاهای محروم بخش مرکزی دلفان برسانند و اوضاع این مناطق را بازدید نمایند، لذا به سرعت جلسه نشست آغاز گردید تا وقت کم‌تری از نماینده و همراهان گرفته شود.

 • فرماندار نیامد!

با توجه به شکل کلی این‌گونه جلسات و این که نشست در ساختمان فرمانداری برگزار شد، علی‌القاعده بایستی فرماندار شهرستان را در این جلسه و در کنار نماینده شهرستان ملاحظه می‌کردیم اما چنین اتفاقی نیافتاد! در بررسی به عمل آمده مشخص شد علت نیامدن فرماندار عدم هماهنگی نماینده شهرستان یا مسوول دفتر ایشان با فرماندار جهت حضور در جلسه بوده است ، فرماندار دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد وقتی از من دعوتی برای حضور در جلسه نشده چگونه می‌توانم به میل خود عمل کنم؟!

 

 • جلسه یک ساعته حدود سه ساعت به طول انجامید

با توجه به سفری که نماینده به نقاط محروم شهرستان در پیش داشت وقت جلسه یک ساعت اعلام گردید اما این موضوع به شدت با اعتراض خبرنگاران مواجه شد لذا نماینده شهرستان با لبخند همه را به آرامش دعوت کرد و اظهار داشت وقت بیش‌تری را به خبرنگاران اختصاص خواهیم داد.

طولانی شدن جلسه باعث شد اندک اندک اکثر مدیران شهرستان که منتظر بودند با نماینده به سمت روستاها حرکت کنند به ناچار در سالن اجتماعات یعنی محل نشست حضور یافتند، لذا آنان نیز به پرسش‌های خبرنگاران و پاسخ‌های سوری با دقت تمام گوش فرا دادند. حتی برخی سؤالات مورد واکنش مدیرانی همچون مسوول بهزیستی شهرستان قرار گرفت اما نماینده شهرستان جواب داد که قرار است من بازجویی شوم نه شما لطفأ اجازه دهید شخصأ پاسخ‌گو باشم.

 

• آیا نشست‌های خبری یک نوع بازجویی است؟!

لفظ کلمه “بـــازجـــویــــی” چند بار در طول جلسه از زبان حجت‌الله سوری البته به شوخی اما کنایه‌آمیز بیان شد و این نشان می‌داد وی تمایلی به این‌گونه نشست‌های پرسش و پاسخ ندارد و آن را یک نوع بازجویی می‌داند که جا دارد در این باره بگوییم آیا این همه نشست خبری توسط مسوولین کشور حتی شخص رؤسای سه قوه برگزار می‌شود، همه‌اش دلالت بر بازجویی مسوول سؤال شونده دارد و آیا همین رویه پرسش و پاسخ در مجلس با حضور وزرای دولت برگزار نمی‌شود؟

وقتی نماینده شهرستان جو حاکم بر جلسه را دوستانه دید و متوجه شد بحث بازجویی در کار نیست به خبرنگاران قول داد این‌گونه جلسات حداقل سه ماه یک‌بار برگزار شود و وعده نمود که در جلسه بعدی به انتخاب خبرنگاران‌، مدیران استانی و شهرستانی را نیز همراه داشته باشد که این وعده ایشان به شدت مورد استقبال خبرنگاران قرار گرفت.

 

• تهدید مخملی

سوری نماینده خوش‌خنده و خوش‌سیمای سلسله و دلفان با همان لبخند همیشگی ابتدای جلسه بحثی را مطرح کرد که به خودی خود کنایه از تهدید بود! وی اظهار داشت: بعضی مطالب منتشر شده و کامنت‌های برخی سایت‌ها علیه ما را همکاران بنده همیشه کپی‌برداری می‌کنند و این‌ها به عنوان مدرک جمع‌آوری خواهند شد!

وی در اواخر جلسه نیز در پاسخ به سؤالات صریح خبرنگار نسیم دلفان همین گفته خود را مجددأ تکرار کرد و در پاسخ خبرنگار ما مبنی بر این که آیا این حرف شما یک نوع تهدید است، اظهار نمود: خیر تهدید نیست! اما در واقع بر هیچ یک از حاضرین پوشیده نبود که منظور ایشان چیست! وی حتی به برخی مطالب و کامنت‌های منتشر شده در نسیم دلفان اشاره کرد و از انتشار آنها معترض بود.

 

• پاسخی که خبرنگاران را قانع نکرد!

جناب آقای سوری به اکثر سؤالات پاسخ روشن داد اما در پاسخ به سؤالات مربوط به چرایی انتصابات غیر‌بومی در دلفان تنها به قسم و سوگند اکتفا می‌کرد و خدا را گواه قرار میداد که هدفش این نیست که دلفان را معدن غیر بومی‌ها کند و بیشتر سعی و تلاشش این است که افراد بومی را به کار‌گیری کند.

این سوگندها در حالی است که به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست که در ادارات دلفان از مدیران گرفته تا آبدارچی چه اوضاعی حاکم است لذا پاسخ های ایشان درباره به کارگیری غیربومی‌ها به هیچ وجه خبرنگاران را قانع نکرد تا جایی که وی به یکی از خبرنگاران به نام اسدی گفت‌: خواهش می‌کنم قانع شوید.

خبرنگاران به ناچار در مقابل اصرار ایشان سکوت کردند اما سکوتی سرشار از معنی و مفهوم و عدم قانع شدن!

 

• تاکید می‌کنم در جریان انتصابات نیروهای غیربومی نیستم

نماینده شهرستان گفت‌: بارها گفته ام که تمام تلاشم این است که نیروی غیربومی وارد شهرستان نشود اما تمام مسائل هم در دست نماینده نیست و از برخی عزل و نصب ها بی‌خبریم. به عنوان مثال از انتصاب رئیس مرکز آموزش عالی دلفان که چندی پیش منصوب شد بی‌اطلاع بودم. در خصوص اداره آب یک ظلم بود که یک نیروی بومی با تحصیلات غیر‌مرتبط مشغول باشد ولی صراحتاً می‌گویم به دنبال این نیستم که غیر از دلفانی به کارگیری شود. پی‌گیر آن هستم که یک نیروی غیربومی در ادارت شهرستان دلفان وجود نداشته باشد و باز تاکید می‌کنم در جریان انتصابات نیروهای غیربومی نیستم.

وی افزود: روز گذشته با رئیس جدید صنعت و معدن استان جلسه داشته‌ایم و خواهان حضور یک نیروی متخصص در اداره صنعت و معدن هستیم اما این که این نیرو غیربومی و غیر متخصص باشد اصلاً چنین نیست. در مدیریت بنده در خصوص مدیران غیربومی فاجعه‌ای رخ نداده است و ما باید طوری بیاندیشیم که کل کشورمان به صورت واحد و یکپارچه است و این را به صورت یک فرهنگ نهادینه نمایم.

موضوعات بسیاری در این جلسه مطرح شد که (غیر از چند مبحث از جمله انتصابات) اکثر پاسخ‌های سوري قانع کننده بود.

 

• با نگرش به عملکرد دو ساله‌تان از بیست نمره به خودتان چند می‌دهید؟

یکی از خبرنگاران از ایشان سؤال کرد ، آقای سوری با نگرش به عملکرد دو ساله‌تان از 20 نمره به خودتان چند می‌دهید؟

وی در پاسخی کاملأ منطقی و شجاعانه جواب داد: اگر تلاش های خودم را بازبینی کنم خدا می‌داند کوچک‌ترین کم‌کاری نداشته‌ام و در پیشگاه خداوند احساس می‌کنم شرمنده نباشم اما با توجه به این که مشکلات و کاستی‌های فراوانی در منطقه وجود دارد و این که تا معیاری که در نظر گرفته‌ام هنوز فاصله زیادی دارم لذا از 20 نمره به خودم دوازده و نیم می‌دهم!

نشست خبري حجت‌الله خدايي‌سوري نماينده مردم سلسله و دلفان در مجلس شوراي اسلامي - يافته

 

در ادامه به تعدادی از سؤالات و پاسخ های نماینده شهرستان اشاره میکنیم که توسط سایت دلفان امروز منتشر شد:

 

سوال: با توجه به نظر مثبت استاندار و نماینده مجلس و فرماندار شهرستان دلفان در خصوص قرارگیری اراضی فاز ۳ و ۴ در طرح جامع شهری، شاهد مخالفت‌های از سوی برخی افراد در این مورد بودیم که این افراد در برخی موارد از نزدیکان شما بودند لطفاً به صورت شفاف وضعیت این اراضی را به اطلاع فرهنگیان برسانید؟

در سال اول حضور بنده به عنوان نماینده، هئیت مدیره تعاونی فرهنگیان هیچ مراجعه ای نداشت اما پس از مراجعه به بنده اعلام همکاری کردم.

در خصوص این اراضی باید گفت که یک زمین با قیمت پایین در خارج از شهر را برای فرهنگیان خریداری کرده‌اند اما چون طیف فرهنگی طرف معامله بود سعی در حل مشکلاتشان داشتیم.

علی‌رغم مخالفت‌های موجود توانستیم فاز ۳ و ۴ را وارد جلسه کنیم که در این جلسه فاز ۴ به تصویب رسید اما فاز ۳ به کمیته تخصصی برنامه‌ریزی برده شد که در آن کمیته مسوولان فنی حضور داشتند.

علی‌رغم این که طرح تصویب این اراضی در کمیته فنی رد شد توانستیم مجدد این طرح را مطرح کرده و به دنبال بررسی راه‌های حل این مشکل هستیم.

بنده قول می‌دهم که پی‌گیر حل مسأله فرهنگیان هستم و هیچ مسأله سیاسی را هم در این بین دخیل نخواهیم کرد.

در خصوص اطرافیان بنده باید عرض کنم یک شکایت از هئیت مدیره به دست بنده رسیده که اعلام کرده‌ام از طریق مراجه ذی‌صلاح بررسی و پی‌گیری شود و بحث دخالتی وجود ندارد.

 

سوال: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان دلفان در بحث گردشگری و به خصوص چشمه آب گرم، شاهد هستیم علی‌رغم قول‌های داده شده هیچ کار مفیدی انجام نگرفته است. برنامه شما در خصوص این پروژه نمونه گردشگری چیست؟

بنده قول راه شکافی نداده ام اما دغدغه این آب گرم را داریم و تلاش داریم که عملیات راه شکافی هر چه زودتر آغاز شود. برای ایجاد راه جدید طرح مطالعاتی و بودجه زیادی لازم است.

در بحث گردشگری یک چرخه‌ای وجود دارد که باید از صفر شروع کنیم. به مردم قول می دهم که شبانه روز به دنبال حل این قضیه هستم.

 

سوال: در یک مصاحبه اعلام کرده بودید که ساختار کشاورزی دلفان را قبول ندارید. با توجه به این که دلفان قطب حبوبات کشور است چرا در مقابل ممنوعیت صادرات نخود که به کاهش قیمت آن و زیان کشاورزان منجر شده است اقدام خاصی را انجام نداده‌اید؟

ما در ساختار کشاورزی کل ایران مشکل داریم. ساختار آب و هوایی دلفان هم از نوع خشک‌سالی و دیم زار است. در طرح‌های پمپاژ ۱۱ سال به دنبال آن بوده‌ایم که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. نیروی انسانی بخش کشاورز هم نیروی متخصصی نیست.

مشکلات بخش کشاورزی در بخش دلال بازی وجود دارد که باید در دراز مدت مورد مطالعه قرار گیرد و ما وعده های زیادی از وزیر کشاورزی گرفته ایم که امیدواریم عملی گردد.

 

سوال: در مورد سد گاوشمار و سهم شهرستان دلفان از این سد وعده‌های داده‌اید. تا چه حد این وعده‌ها تحقق یافته است.

در دولت جدید کل عملیات سد گاوشمار متوقف شد ولی با فشار‌های وارده به وزارت نیرو ساخت این سد دوباره به روال قبل بازخواهد گشت.

ما با وزارت نیرو در مورد این سد مذاکراتی را داشته ایم و همچنان پی‌گیر آن هستیم که سهم خود را از آب این سد به دست آوریم.

 

سوال: در خصوص گازرسانی به روستاهای دلفان و با توجه به اعتبار ۳ هزار میلیاردی که برای این امر در سال جاری تخصیص داده شده است چه اقدامی را انجام داده‌اید؟

دلفان کم‌ترین ضریب گازی در استان لرستان را دارد. در این خصوص با وزیر نفت صحبت کرده‌ایم و قرار است در کمسیون‌ها با توجه به شاخص‌های مربوطه در این زمینه به خصوص در مناطق سردسیر اقدام شود.

 

در خصوص تفکیک حوزه‌های انتخابیه سلسله و دلفان با توجه به موافقت وزارت کشور شایعاتی شنیده می‌شود که شما مخالف هستید. نظر صریح‌تان را در این خصوص بیان نمایید.

- طبق قانون هر 10 سال یک بار بیست نماینده به مجلس اضافه می‌شود. برای ما مهم است که بتوانیم یک نماینده به استان لرستان اضافه کنیم چرا که قدرت نمایندگان استان را افزایش می‌دهد. حتی مجمع نمایندگان استان قدرت استیضاح خواهد داشت و روی این حساب بنده دوست دارم این اتفاق بیافتد و در این خصوص تلاش خواهم کرد.

 

• بانک‌های شهرستان دلفان دراختصاص تسهیلات بانکی به مردم کوتاهی می‌کنند و خیلی از جوانان این شهر برای دریافت وام ازدواج با موانع زیادی روبه‌رو هستند اما دیده شده که افراد صاحب نفوذ در دریافت وام‌های کلان هیچ مانعی را جلوی راه خود ندارند. دیدگاه شما در خصوص نظام بانکی شهرستان دلفان چیست؟

- یکی از تذکرات من در نطقی که اخیرأ در مجلس داشتم این بود که چطور از مردم خواسته می‌شود با زاد و ولد بیشتر به ازدیاد جمعیت کمک کنند اما این ازدیاد جمعیت با کدام پول؟ با کدام امکانات؟ وقتی جور کردن یک وام دو میلیونی یک جوان نیازمند این‌قدر سخت است‌، چطور در بحث‌های کلان‌تر می‌خواهیم پیش برویم.

ما از عملکرد بانک‌ها زیاد راضی نیستیم‌، اما در هر حال باید تسهیلاتی هم برای بانک فراهم شود تا بتوانند وام پرداخت کنند. ما در موضوع تسهیلات بانکی هم مانند سایر مسائل محروم هستیم. حجم گردش اقتصادی ما شاید نصف استان‌های دیگر باشد. این که ارتباطاتی برای دریافت وام وجود دارد یک واقعیت است ، چطور جوان ما به این سختی نمی‌تواند یک وام ازدواج یا اشتغال جور کند اما وام‌های کلانی گاهأ پرداخت می‌شود که مدرکی هم برای توجیه آن وجود ندارد.

از بانک‌های شهرستان تقاضا دارم که به وظایفشان عمل کنند و باید بگویم از عملکردشان چه در شهرستان و چه در استان راضی نیستم.

 

• تعدادی از جوانان استان در آزمون استخدامی‌های استانداری به هزار امید و آرزو شرکت کردند اما هنوز تکلیفشان روشن نشده است. آیا این موضوع را پی‌گیری کرده‌اید؟

- در دولت دهم خیلی از استان‌ها این بحث استخدامی ها را اجرا کردند اما در استان ما بیش‌ترین چیزی که مطرح می‌شد این بود که بودجه این کار را نداریم. با فشارهایی که ما به مسوولان آوردیم بالاخره آزمون برگزار شد. الان هم این مشکل فقط به شهرستان ما اختصاص ندارد بلکه تمام استان درگیر این قضیه است. نفرات منتخب در این آزمون گزینش شده‌اند متاسفانه با نگرش به تغییر دولت و تقارن آن با همین موضوع استخدامی‌ها مقداری در روند کار تاخیر ایجاد شد، اما استاندار به جد پی‌گیر موضوع است. ما هم حتمأ پی‌گیری‌های لازم را به کار خواهیم گرفت.

 

• برخی از ادارات دلفان ماه ها و حتی سال‌هاست به صورت سرپرست مدیریت می‌شوند و با توجه به این که یک سرپرست انگیزه کافی برای مدیریت ندارد و خیلی از اختیارات رییس را هم ندارد. چرا در این باره اقدامات عاجلی صورت نمی‌گیرد؟

- این موضوع در واقع مربوط به نماینده نیست. هر اداره‌ای سیستم مدیریتی و تشکیلات ساختاری خود را دارد. من خودم به شخصه در مورد برخی از مدیران کل استانی هم عقیده دارم توان این پست را ندارند و باید دید چطور توانستند به این پست دست بیابند این موضوع در همین دلفان هم ملاحظه می‌شود. قانونأ سرپرست یک اداره قدرت اجرایی رییس را ندارد و حتی برخی تغییرات هم در حطیه اختیارات سرپرست نیست‌، اما خوب متاسفانه تعدادی از ادارات ما به چنین موردی گرفتار شده‌اند.

البته باید یک مقداری هم به عقب برگردیم آن زمانی که یک دارنده مدرک سیکل بر تعدادی تحصیل کرده این شهر مدیریت می‌کرد‌، آن زمانی که مدیران کل را وادار می‌کردند از نماینده بترسد که حتی این مدیرکل نمی‌توانست یک سرپرست را هم تغییر دهد. این گرفتاری امروز ما نشأت گرفته از آن دوران است و ما پی‌گیر هستیم ان‌شاءالله هر چه زودتر این بحث سرپرستان موقتی ادارات برچیده شود حتی روز گذشته در مورد یکی از همین سرپرستان از مدیرکل استانی قول گرفتیم که هر چه سریع‌تر تعویض شود.

 

• در خصوص شهرک صنعتی شهرستان دلفان که سال‌هاست به حالت نیمه تعطیل درآمده است در این مورد چه برنامه‌ای دارید؟

- در مورد شهرک صنعتی پول‌ها در جایی دیگر سرمایه گذاری شد و اکنون بین بانک و خود تشکیلات اختلاف وجود دارد.

در صحبت‌هایی که با مدیر کل اداره صنعت معدن و تجارت استان لرستان داشته‌ایم بنا شده که وی به زودی از این شهرک بازدید کند و ما به دنبال گرفتن یک نتیجه خوب برای حل مشکلات این شهرک هستیم.

 

• در خصوص جاده‌های شهرستان دلفان و راه‌های روستایی وضعیت چندان مساعدی نداریم. در جاده خرم‌آباد از پلیس راه به سمت مرکز استان پیشرفت‌هایی دیده می‌شود اما این روند به سمت نورآباد به کندی در حال انجام است. برنامه شما در این حوزه چیست؟

- چهار خطه نورآباد به خرم‌آباد علی‌رغم نبود بودجه در سه نقطه این طرح با یک شتاب خوب در حال اجرا است.

در خصوص جاده هرسین با مسوولان استان کرمانشاه جلسه داشته‌ایم و تصمیماتی در این مورد اتخاذ شده است اما این که کی اجرایی شود باید منتظر باشیم.

در مورد نهاوند تا کنون در سطح وزارت خانه مطرح نشده است اما پی‌گیر این جاده هم هستیم.

در دلفان ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که با احتساب جاده امام‌زاده ابراهیم(ع) ۵۰ کیلومتر آسفالت شده اما واقعیت امر این است که بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد ولی به  هر حال ما دست از تلاش بر نمی‌داریم.

 

• تعدادی متکدی از کشور پاکستان وارد شهرهای کشورمان شده‌اند که در حال حاضر حدود ۱۲ نفر از آنان در شهر نورآباد هستند. با وجود این که این متکدیان چندین بار جمع‌آوری شده‌اند اما بازهم پس از رها شدن باز می‌گردند. با توجه به حضور شما در کمسیون امنیت ملی و این که ممکن است حتی این متکدیان جاسوسان خارجی باشند نحوه برخورد شما با آنان چگونه است؟

طرح این موضوع بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. من قول می‌دهم در اولین جلسات کمیسیون امنیت ملی این مسأله را مطرح کنم و اگر به نتایجی رسیدم حتمأ اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا