یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرسی با بیان این که بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرسی آلوده به آفت زغالی بلوط هستند، گفت: این مناطق دیگر قابل احیاء نبوده و باید 18 میلیون اصله درخت بلوط قطع شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا "شیرین ابوالقاسمی" گفت:  قطع درختان آلوده تنها راه کنترل بیماری زغالی بلوط است.

او افزود: بر اساس دیدگاه کارشناسان بین المللی و نظر قطعی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح شد، قطع درختان آلوده تنها کاری است که می توانیم برای کنترل روند نابودی جنگل های زاگرسی انجام دهیم.

وی ادامه داد: بحث های احیایی جنگل‌ها باید پس از پروژه های بهداشتی پیگیری و پیش از آن باید بسترهای لازم فراهم شود.

مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرسی در خصوص احیای مناطق از دست رفته، اظهار کرد: کاشت گونه ها باید از طریق بذر انجام گیرد. اما به دلیل این که جنگل های ایران به جز بخش هایی کوچک، از طریق شاخه زادی تکثیر می شوند، نمی توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: به دلیل وجود دام، حتی اگر دانه بلوطی جوانه بزند، بلافاصله خورده شده و نمی تواند رشد کند. از سویی به دلیل بیماری زغالی بلوط، برگی در درختان باقی نمانده که هوموس ایجاد کرده و دانه های بلوط در زیر آنها رشد کند.

به گفته وی طی 3 سال، یک میلیون و 132 هزار هکتار از شش میلیون هکتار مساحت جنگل های زاگرسی به کلی نابود شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، بزودی زود شاهد بیابان زاگرسی به جای جنگل های زاگرسی خواهیم بود.

مدیر پروژه حفاظت از جنگل های زاگرسی در خصوص مشارکت مردم و تغییر رویه نابوی جنگل‌ها به دلیل اقدامات کشاورزی، دامپروری و قطع درختان برای تهیه هیزم، اظهار کرد: خوشبختانه مردم نیز به عواقب نابودی جنگل ها آگاه شده و داوطلبانه در مناطقی برای کاشت بذر بلوط اقدام کرده اند و در سطح پروژه حفاظت از جنگل های زاگرس نیز کلاس‌های آموزشی برای آگاهی مردم برگزار می شود تا ذهن بچه ها را از کودکی به این موضوع معطوف کنیم.

ابوالقاسمی ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از پایلوت ها، زمانی که از بچه ها خواسته شد یک نقاشی بکشند، تمام بچه‌ها بدون استثناء یک فرد بومی تبر به دستی را در حال قطع درخت بلوط کشیده بودند که نشان می دهد بچه ها چقدر نسبت به این موضوع حساس هستند.

وی با اشاره به دیر رشد بودن درختان بلوط، اظهار کرد: هر درخت بلوط در عرض یک سال تنها شش سانتی‌متر بلند می‌شود و برای آن که یک درخت بلوط خوب داشته باشیم، 200 تا 300 سال زمان لازم است، اما به دلیل ضعیف شدن درختان بر اثر حمله قارچ زغالی بلوط، سوسک های چوب خوار به آنها حمله کرده و طی مدت زمان کوتاهی درخت را به کلی نابود می‌کند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا