یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به اذعان کارشناسان، گواه تاریخ و دقت در سیر کشورهای پیشرو در امر مهار آب‌های رو سطحی اهمیت بهره‌برداری از نعمت باران و مدیریت آب‌های خروشان رو سطحی در پیشرفت و توسعه کشورها و استان‌ها بسیار موردتوجه و درآمدزاست.
در کشور ما بخصوص استان پر باران لرستان که به لطف خدا از نعمت بارش‌ها بهره‌مند است ولی از غایت بارش بی‌بهره، این ژرف‌نگری بیشتر احساس می‌شود. میلیاردها تومان در بخش‌های صنعت، کشاورزی، تکنولوژی، جذب توریسم و اشتغال که حاصل این بارش‌هاست نصیب دیگر استان‌ها می‌شود و تنها خسارت و زیان‌های جانی و مالی و منطقه‌ای سهم استان ما می‌شود و ملت و مسئولین استانی و منطقه‌ای ما دانسته یا نادانسته به‌سادگی از این پتانسیل عظیم و حیاتی بومی می‌گذرند و داد از بیکاری و عدم اشتغال و نداشتن صنعت می‌زنند در حالی که صنعت بیخ گوش ماست و خداوند هدیه نموده اما قدر نمی‌دانیم.
 به طور احتمال می‌توان گفت رودخانه کاکاشرف حداقل 30 درصد از مشکل سیلاب استان می‌باشد. سیلاب‌ها در همه‌جا و در لرستان هم تهدید و هم فرصت‌اند تهدیدند برای اینکه خسارات جانی و مالی به بار می‌آورند و فرصت‌اند برای اینکه از آن‌ها می‌توان در اشتغال، صنعت، جذب توریسم و زیبایی استان، کشاورزی و تولید محصولات از این سیلاب‌ها نصیب استان گردد. استحضار دارید که ایجاد سد به‌خصوص در این مکان استراتژیک در دو وضعیت سال‌های پر باران و کم باران توجیه دارد که از پرداختن به آن به علت فرصت محدود حذر می‌کنیم. استان لرستان به برکت مردم دین‌دار و با اصالت و فرهیخته مورد لطف حق‌تعالی قرار گرفته و هر ساله حتی در دوران کم بارش نیز دارای ریزش‌های الهی فراوان بوده که از این نظر در رتبه‌بندی‌های نخست قرار. جوانان جویای کار و خانواده‌ها در جستجوی کارگری فرسنگ‌ها دور به دنبال لقمه‌ای نان می‌گردند و مسئولین از این ظرفیت مانند سایر ظرفیت‌ها مانند پالایشگاه و کارخانه‌های اسبق به‌سادگی به نفع سایر استان‌ها می‌گذرند و با تأسف جوانان ما سر باری برای دیگر استان می‌شوند.
 مستحضر باشید که سیر مطالعاتی سد کاکاشرف که در بیست‌وچند کیلومتری خرم‌آباد در منطقه بسیار زیبای کاکاشرف با جاذبه‌های زیبا، مشرف‌به دشت کرگاه، با نمره قبولی به پایان رسیده و چندین سال است نه در انتظار بودجه بلکه به فراموشی سپرده شده است. یادآوری این نکته ضرورت دارد که رودخانه خروشان کاکاشرف در بارش‌های اخیر سال 98 موجب خسارات میلیاردی به مزارع کشاورزی، ابنا مسکونی، شرکت‌ها از جمله تهدید جدی خطوط نفت وگاز و بنزین کشور، محور جاده مواصلاتی شمال و جنوب، فرودگاه خرم‌آباد و تهدید بیش از 50 روستا از جمله پل بابا حسین، ناصروند، دیناروند، دارایی، ماسور، بهرامی...شد و چندین پل ازجمله پل گری سراب و صدها هکتار زمین حاصل خیز را تخریب نمود.
 این رودخانه که به‌مراتب از رودخانه‌های سابقه‌دار استان به شمار می‌رود دریافت‌کننده آبریزهای کوه‌های کوه کلا، هشتاد پهلو، دهستان کاکاشرف، ازنا سگوند و...است که در مواقع پرباران حجم عظیمی از آب را به رودخانه خرم‌آباد ریخته و موجب وحشی شدن رود عظیم سیمره می‌شود نیز موجب خسارات فراوان بهشهرهای پایین‌دست از جمله پل‌دختر، معمولان، افرینه و. میگرددو هر ساله در صورت بارش های خوب و فراوان شاهد مصیبت های مختلف هستیم. چاره چیست؟
 ختم کلام درخواست برخی اهالی و به‌طور عام استان لرستان خطاب به مسئولین و دست‌اندرکاران و دلسوزان این استان آن است که بیش از این فرصت سوزی نکرده و مطالبه اهالی که رفع مشکلات اشتغال و برداشتن تهدید سیلاب برای مناطق و شهرها و روستاهای پایین‌دست می‌باشد را به طور جدی در دستور کار قرار داده و در جذب بودجه لازم سد کاکاشرف به عنوان کلید اشتغال، حل مشکل سیلاب استان و به زیرآب رفتن زمین‌های مرغوب دشت عظیم کرگاه اهتمام ورزید.

 ایمیل رسیده از طرف برخی اهالی دهستان کاکاشرف
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1398-02-02 23:49
موجب وحشی شدن رودخانه کشکان می شود نه رودخانه سیمره
نقل قول کردن
#2 لرنژاد 1398-02-03 08:30
دولت میتواند با احداث سد بهرام کش که یکی از طرحهای زمان نمایندگی اقای رحیمی نسب در مجلس بود و به فراموشی سپرده شد هم باعث رونق در بخش کشاورزی و هم جلوگیری از خسارت سیل و دیگر عوامل مخرب آن شود
نقل قول کردن
#3 رضا-س 1398-02-03 11:24
پروژه های سدسازی و توسعه آبخیزداری استان باید به طور جدی مطالبه گردد که هم باعث جلوگیری از سیلاب می شود و هم توسعه کشاورزی و بهره برداری توریستی را در پی خواهد داشت .ضمناً سدسازی در داخل کشور بومی سازی شده است.
نقل قول کردن
#4 محمد 1398-02-03 11:44
به نظرم درست باشد در نهایت به سیمره می ریزد
نقل قول کردن
#5 شهروند لرستانی 1398-02-04 08:13
سد ها به هیچ عنوان سودی برای این استان نداشته و در دراز مدت باعث نابودی اقلیم لرستان میشن
بجای سد باید طرح های ابخیز داری مطرح بشه
نقل قول کردن
#6 چنگایی 1398-02-04 23:41
سد لازمه برای لرستان
نقل قول کردن
#7 میهن پرست 1402-03-25 11:37
سلام ،اقا،تمام علم ساخت سد و سازه،،،دنیا ،به ایننتیجه رسیده،،

سد بزرگترین تهدید ،زیست محیطی برای کره زمینه...

داداش گلم

چرا الکی اظهار فضل میکنی،، فقط طرحهای آبخیز داری، و کاشت

درخت های ،بومی.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا