یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه لرستان این روزها با مسائلی از قبیل سرمای اتاق‌ها، اسکان بیش از ظرفیت دانشجو و حتی وجود سگ‌های ولگرد در مجاورت خوابگاه‌ها مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه مادر دارای دو مجتمع خوابگاهی فاطمیه در دانشکده کشاورزی و مجتمع خوابگاهی کمالوند ویژه دختران این دانشگاه است که هر کدام از این مجتمع ها که حدود 1800 نفر دانشجو در آنها مستقر هستند با مسائل و مشکلات خاص خود دست به گریبان می‌باشند.

به نظر می‌رسد که مجتمع خوابگاهی فاطمیه واقع در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان که از سایت اصلی این دانشگاه منفک می‌باشد و در پنج کیلومتری محور خرم آباد- پلدختر قرار دارد به علت فرسودگی ساختمان‌های آن با مشکلات بیشتری مواجه است.

یکی از دانشجویان مستقر در مجتمع خوابگاهی فاطمیه دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم‌آباد، با اشاره به بخشی از مشکلات این مجتمع گفت: فاضلاب سرویس‌های بهداشتی خوابگاه نرگس در طبقه دوم مسدود و فاضلاب آن به بیرون سرریز شده است.

وی افزود: این خوابگاه پنج سرویس بهداشتی دارد که یک چشمه از آنها از قبل خراب بود و دو چشمه نیز اخیرا فاضلاب آنها مسدود و غیرقابل استفاده شده اند.

این دانشجو از فقدان تجهیزات و فضای ورزشی در مجاورت خوابگاه انتقاد کرد و افزود: وسایل ورزشی مثل راکت بدمینتون و توپ والیبال وجود دارد؛ اما فضایی که بشود در آن ورزش کرد وجود ندارد.

یکی دیگر از دانشجویان به قطع بودن اینترنت سایت خوابگاه فاطمیه اشاره کرد و گفت: معمولا اینترنت سایت قطع و وصل می شود و بعضی اوقات هم رایانه‌ها با مشکل مواجه هستند.

این دانشجو بیان داشت: در سالن مطالعه نیز در حالی که میز به تعداد کافی وجود دارد اما با تعداد کم صندلی ها مواجه هستیم.

این دانشجوی خوابگاهی به سردی اتاق های انتهای خوابگاههای مجتمع فاطمیه که متشکل شده است از سه خوابگاه ریحانه، نرگس و مریم  اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه سیستم گرمایشی این اتاق ها کار می کند اما چون اتاق های انتهای خوابگاهها آفتاب گیر نیستند به همین دلیل نسبت به دیگر اتاق‌ها سردتر هستند به نحوی که دانشجویان در این اتاق ها مجبورند که پالتو و لباس‌های گرم بپوشند.

این دانشجو به وجود موش در خوابگاه اشاره کرد و افزود: موش‌ها بعضا وارد اتاق‌های خوابگاه هم شده‌اند البته این مشکل به وجود زباله در محوطه خوابگاه برمی‌گردد و ضرورت دارد که زباله‌ها به درستی جمع‌آوری شوند.

عضو شوای صنفی دانشگاه لرستان که خود نیز در خوابگاه فاطمیه مستقر است در این خصوص گفت: وجود سگ های ولگرد در مجاورت خوابگاه فاطمیه به یک چالش جدی تبدیل شده؛ به گونه ای که وجود این سگ ها باعث ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان می شود

فخاری افزود: این در حالی است که بارها از مسئولان دانشگاه خواسته‌ایم که این سگ‌ها را از محوطه خوابگاه بیرون کنند؛ اما متاسفانه کسی پاسخگو نیست و سگ‌های ولگرد همچنان برای دانشجویان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چند هفته پیش یکی از همین سگ‌های ولگرد یک دانشجو را دنبال و او را  مجبور به فرار کرد و متاسفانه در حین فرار تعادل این دانشجو به هم می خورد و با برخورد به زمین صورتش دچار پارگی می شود.

عضو شوای صنفی دانشگاه لرستان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای جلوگیری از ورود سگ های ولگرد به محوطه خوابگاه گفت: دو ترم است که برای بیرون کردن سگ ها موضوع را در حراست پیگیری می کنیم؛ اما می گویند وظیفه ما نیست امور دانشجویی هم  امروز و فردا می کند.

فخار گفت: بنابر اذعان مسئولان دانشگاه برای کشتن هر سگ ولگرد باید 200 هزار تومان به مجری این کار پرداخت شود اما با این حال برای اینکه آسیبی به این سگ ها نرسد به مسئولان پیشنهاد داده ایم که آنها را بیهوش و بعد از محیط خوابگاه خارج کنند.

وی به مشکلات خانه سلامت این مجتمع خوابگاهی اشاره کرد و افزود: این خانه سلامت فاقد پزشک است و دو نفر پرستار که به صورت شیفتی در آن کار می کنند داروهای جزئی را برای دانشجویان تجویز می کنند.

عضو شوای صنفی دانشگاه لرستان گفت: پیگیر حضور پزشک در خانه سلامت این خوابگاه بودیم اما به دلیل کمبود بودجه دانشگاه موافقت نکرده است.

فخار با بیان این که چکه آب از سقف دستشویی های خوابگاه ریحانه را به مسئولین دانشگاه متذکر شده ایم، افزود: ترم گذشته درخواست دادیم تا حمام های خوابگاه ریحانه تعمیر شوند اما تنها راهروی حمام تعمیر شد و اما در داخل حمام‌ها که نیاز به تعمیرات عمرانی داشتند اتفاقی نیفتاد.

 

اسکان بیش از ظرفیت، معضل مجتمع خوابگاهی کمالوند

دانشجویان مستقر در مجتمع خوابگاهی کمالوند نیز نسبت به اسکان بیش از ظرفیت دانشجو در اتاق‌های این خوابگاه معترض هستند.

یکی دانشجوی مستقر در مجتمع خوابگاهی کمالوند نیز گفت: اتاق های چهار تخته این مجتمع که شامل خوابگاه‌های حضرت خدیجه(س)، حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) می‌باشد دو تخت به آنها اضافه شده البته به دلیل محدودیت فضا دانشجویانی که اضافه شده‌اند از هر گونه امکانات مانند کمد لباس محروم هستند.

وی با بیان اینکه هیچگونه حصاری بین مجتمع خوابگاهی کمالوند و دانشگاه که محل تردد سایر افراد است وجود ندارد، افزود: نبود دیوار حایل بین حریم خوابگاه و دانشگاه موجب شده که دانشجویان  نتوانند براحتی در اوقات فراغت وارد محوطه شوند.

یکی دیگر از دانشجویان مستقر در مجتمع خوابگاهی کمالوند نیز  نسبت به نبود فضای سبز و کمبود امکانات ورزشی در این خوابگاه انتقاد کرد و گفت: اینکه دانشجو تمام اوقات خود را مجبور باشد در یک فضای محدود خوابگاهی سپری کند کار طاقت‌فرسایی است و از لحاظ روحی آسیب می‌بیند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این مجتمع نسبت به پخش اذان صبح در خوابگاه ها به بهانه اینکه دانشجویانی که نمی خواهند نماز صبح را اول وقت بخوانند کوتاهی می‌شود.

این دانشجو همچنین نسبت به توزیع غذا در خوابگاه دخترانه توسط مردان انتقاد کرد و ادامه داد: توصیه ما این است که برای راحت بودن دانشجویان از توزیع کننده زن استفاده شود.

وی افزود: خوشبختانه کیفیت غذا مناسب است البته اعتراضات دانشجویان نسبت به افزایش کیفیت غذا بی تاثیر نبوده است.

این دانشجو به قطع و وصل شدن اینترنت در سایت این خوابگاه اشاره کرد و گفت: رایانه های موجود در سایت فاقد پرینتر می‌باشند و بعضی اوقات هم رایانه‌ها خراب هستند.

 

برنامه‌ای برای تجهیز خوابگاه‌ها به تجهیزات ورزشی وجود ندارد

معاون مدیریت‌تربیت بدنی دانشگاه لرستان نیز ضمن اشاره به کمبود تجهیزات ورزشی در خوابگاههای دانشجویی این دانشگاه گفت: به دلیل کمبود بودجه برنامه ای برای تجهیز خوابگاه ها به وسایل ورزشی وجود ندارد.

"نوش‌آفرين سراجی" ادامه داد: در حال حاضر برای کلاس‌های آموزشی رشته تربیت‌بدنی و واحد درسی تربیت‌بدنی با کمبود بودجه مواجه هستیم و با این حال تامین تجهیزات برای کلاس‌های آموزشی نسبت تجهیز خوابگاهها به وسایل ورزشی از اولویت بیش‌تری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: البته تامین تجهیزات ورزشی برای کلاس‌های آموزشی هم به راحتی صورت نمی گیرد چرا که از ابتدای ترم که درخواست تجهیزات را داده‌ایم تا الان که تقریبا پایان نیم ترم تحصیلی است هنوز این تجهیزات تامین نشده اند.

معاون مدیریت تربیت بدنی دانشگاه لرستان گفت: مشکلی که وجود دارد مدیریت مشترک گروه تربیت بدنی که به مسائل آموزشی می پردازد و مدیریت تربیت بدنی که به امور فوق برنامه و برگزاری مسابقات ورزشی و اعزام ها می پردازد است و با این حال شاهد بوده ایم که تجهیزات ورزشی مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه به کلاس‌های آموزشی اختصاص یافته اند.

 

اتصال سایت دانشکده کشاورزی به فیبر نوری

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نیز در این خصوص گفت: مقدمات اتصال سایت مجتمع خوابگاهی فاطمیه دانشکده کشاورزی به فیبر نوری انجام شده و به زودی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه نسبت به اتصال آن اقدام می‌کند که با انجام این کار مشکل قطع و وصل اینترنت حل می‌شود.

حجت الاسلام خدایی افزود: در مجتمع خوابگاهی کمالوند نیز تنها خوابگاه حضرت زینب‌(س) به فیبر نوری مجهز است و دو خوابگاه حضرت خدیجه‌(س) و حضرت معصومه‌(س) می بایست توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به فیبر نوری مجهز شوند تا مشکل قطع و وصل شدن  اینترنت آنها حل شود.

وی توسعه فعالیت های فرهنگی در خوابگاههای دانشجویی را از اولویت های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه هیچ گونه اعتباری برای توسعه فضاهای فرهنگی در اختیار این معاونت نیست و به همین دلیل خانه‌های فرهنگ در خوابگاه با محدودیت فضا مواجه هستند به نحوی که به عنوان نمونه اتاق تلویزیون و نمازخانه در خوابگاه‌ها مشترک هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: سال‌ها است که برای توسعه فضاهای فرهنگی هیچ اعتباری هزینه نشده است و با این حال پیشنهاد داده‌ایم که برای ایجاد تمرکز در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه خانه فرهنگ جامع در این دانشگاه احداث شود.

 

فرهنگ زندگی خوابگاهی ضعیف است

رئیس اداره خوابگاه‌های دانشگاه لرستان نیز در این خصوص گفت: مجتمع خوابگاهی دانشکده کشاورزی 20 سال قدمت دارد و طبیعی است که با مشکلاتی هم مواجه باشد اما در هر حال فرهنگ زندگی خوابگاهی در دانشگاه لرستان ضعیف است و متاسفانه در بسیاری مواقع سهل‌انگاری دانشجویان باعث بروز مشکلاتی مانند مسدود شدن مسیر فاضلاب می شود.

"علي‌اصغر قنبردزفول" با بیان این که مجوز بکارگیری پزشک در خانه سلامت مجتمع فاطمیه توسط دانشگاه علوم پزشکی صادر نشده است، افزود: البته مشکل به این‌جا ختم نمی شود؛ چرا که دانشگاه نیز منابع مالی لازم را برای بکارگیری پزشک ندارد.

وی بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال به گونه ای عمل شد که هیچ دانشجوی دختری در خوابگاه های خودگردان مستقر نشود به همین دلیل مهرماه امسال بیشترین ورودی را نسبت به پنج سال گذشته در خوابگاههای دانشجویی اسکان دادیم که تامین فضا برای اسکان دانشجویان با افزدن تخت به خوابگاه های مجتمع کمالوند امکانپذیر شد.

رئیس اداره خوابگاههای دانشگاه لرستان گفت: به هر حال دانشجویانی که بیش از ظرفیت در اتاق ها مستقر شدند با مشکلاتی مانند نداشتن کمد لباس روبرو بودند اما در نیمسال دوم سالتحصیلی به علت فارغ التحصیل شدن بخشی از دانشجویان خوابگاهی وضعیت به روال عادی می گردد و مشکل این دانشجویان نیر حل می شود.

قنبر دزفول بیان داشت: خوابگاه فاطمیه مانند یک شهرک است که نزدیک به هزار نفر جمعیت در آن مستقر شده و با این حال طبیعی است که به علت تردد دانشجویان و باز و بسته شدن در با سرد شدن اتاق ها مواجه شویم.

وی تصریح کرد: موتورخانه و سیستم گرمایشی مجتمع خوابگاهی به دلیل بالا بودن تقاضا پاسخگو نیست.

رئیس اداره خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه لرستان در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای حصارکشی مجتمع خوابگاهی کمالوند گفت: چون تمام درآمدهای خوابگاهی به حساب صندوق رفاه دانشجویی واریز می‌شود به همین دلیل از رئیس این صندوق دعوت کردیم تا از نزدیک با مشکلات این مجتمع بویژه در بحث حصار کشی آشنا شود و با این حال قولهایی برای حصارکشی این خوابگاه دادند اما تا این لحظه اعتباری اختصاص نداده‌اند.

قنبردزفول ادامه داد: هزینه زیادی برای حصار کشی مجتمع خوابگاهی کمالوند نیاز است که تامین آن از توان دانشگاه خارج است.

وی با انتقاد از عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط برخی از دانشجویان خوابگاهی تصریح کرد: متاسفانه برخی از دانشجویان با وجود این که سطل زباله در دسترس آن‌هاست اما زباله‌های خود را حاضر نیستند در داخل سطل بریزند و آنها را بر روی زمین پراکنده می‌کنند.

رئیس اداره خوابگاههای دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: برخی از دانشجویان نیز بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی برای نیروهای تاسیساتی دانشگاه دردسر‌ساز شده اند.

قنبردزفول خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از موجوادت موذی نظیر موش در سر سرویس‌های بهداشتی چاه بست نصب کرده‌ایم و منافذی را که احتمال تردد این موجودات را می داده مسدود کرده‌ایم.

 

سگ‌های ولگرد جمع‌آوری می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای کشتن سگ‌های ولگرد در مجتمع فاطمیه تصریح کرد: پیش از این مبالغی برای کشتن این سگ‌ها پرداخت شده بود؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای کشتن سگ‌های ولگرد اعمال شد کشتن آنها منتفی شد.

رئیس اداره خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه لرستان ابراز امیدواری کرد که سگ‌های ولگرد در مجتمع فاطمیه بزودی با کمک مرکز بهداشت دانشگاه لرستان با استفاده از مواد بیهوش کننده خارج شوند.

قنبردزفول با اشاره به شروع عملیات احداث یک باب خوابگاه دانشجویی دخترانه در سایت کمالوند دانشگاه لرستان تصریح کرد: امیدواریم که با بهره‌برداری از این خوابگاه که ظرفیت آن 240 نفر است کمبود خوابگاهی در دانشگاه لرستان رفع شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 سبش 1393-06-18 23:01
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا