یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نشست تخصصی بررسی خشونت علیه زنان در شهر خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش یافته، نشست تخصصی بررسی خشونت علیه زنان در شهر خرم‌آباد از طرف دفتر دانشگاهی انجمن جامعه‌شناسی لرستان با مشارکت پژوهشکده تعلیم و تربیت لرستان در سالن کنفرانس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان برگزار گردید.

بررسی عوامل خشونت لازمه بهبود وضعیت زنان
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در مورد خشونت علیه زنان و عادی به نظر رسیدن آن در جامعه پرداخت و اظهار کرد مطرح‌شدن چنین عنوانی در استان لرستان نو و تازه می‌باشد.
لیلا سلاحورزی که یکی از حاضرین در این جلسه بود گفت: یکی از دلایل وجود خشونت در خانواده یا جامعه کمبود گفتگوهای علمی بین اندیشمندان و فرهیختگان بوده است که با طرح شدن چنین مسائلی و بررسی راهکارهای ارائه‌شده می‌توان به بهبود وضعیت زنان امیدوار بود.
وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از دلایل خشونت در خانواده علیه زنان را فقر فرهنگی دانست که مهم‌تر از فقر اقتصادی می‌باشد.
سلاح ورزی اظهار داشت: نیازمند قانون‌گذاری‌هایی در خصوص کاهش خشونت علیه زنان هستیم.

ما نیاز به تخیل جامعه‌شناسی داریم
امین روشن پور پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد: در تبیین و تحلیل مسائل اجتماعی به طور عام و خشونت خانگی علیه زنان به طور خاص، نیاز به دیدگاهی داریم که این قبیل مسائل را با دید جامعه‌شناسی و مرتبط با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی در درون جامعه بررسی کنیم.
وی هم که یکی از سخنرانان جلسه بود، بیان داشت: متأسفانه در تبیین مسائل اجتماعی در جامعه ما، غالباً این مسائل به حیطه‌های روان‌شناختی و مددکاری تقلیل داده می‌شوند و این دو حیطه عرصه را بر جامعه‌شناسی تنگ کرده‌اند.
روشن پور ادامه داد: ما احتیاج به تخیل جامعه‌شناسی داریم، اصطلاحی که سی رایت میلز جامعه‌شناس آمریکایی به کار می‌برد، طبق این دیدگاه تأثیر جامعه بر تجربیات و انتخاب‌هایمان را نشان می‌دهد.
وی سپس به ارائه یافته‌های تحقیق خود به نام تجربه مصادیق همسر آزاری در بین زنان حاشیه‌نشین شهر خرم‌آباد پرداخت، تحقیقی که با همکاری دکتر مجتبی ترکارانی (ریس دفتر انجمن جامعه‌شناسی لرستان) در بخش آموزش و پژوهش سازمان بهزیستی لرستان در سال 95 انجام گرفته بود.
روشن پور در ادامه به ارائه تعریفی از خشونت خانگی پرداخت و عنوان کرد: خشونت خانگی در دسته‌ی خشونت بين فردي قرار می‌گیرد و عبارت است از خشونتی که بین افراد خانواده و شرکای زندگی رخ می‌دهد که اغلب و نه همواره در درون منازل اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه همسر آزاری را به عنوان یکی از انواع خشونت‌های خانگی، شامل هرگونه رفتاری دانست که به صورت عملی، توسط همسر نسبت به زن صورت می‌گیرد و ادامه داد: این نوع خشونت، در برگیرنده بد رفتاری‌های جسمانی، عاطفی و جنسی می‌باشد که به منظور اعمال سلطه، اقتدار و تحکیم قدرت خود، نسبت به زن و دیگر اعضا خانواده به کار می‌رود.
روشن پور در ادامه توضیح داد: پدیده خشونت خانگی علیه زنان امری جهانی است، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که 35 درصد زنان، خشونت را تجربه می‌کنند. همچنین از هر سه زن یک زن در طول زندگی مورد خشونت خانگی واقع می‌شود.
وی در ادامه یکی از دلایل جهانی بودن خشونت خانگی را کلیشه‌های جنسیتی دانست. طبق این کلیشه‌ها، زنان موجوداتی وابسته، حساس و عاطفی تلقی می‌شوند که باعث می‌شود مفهوم زنانگی در درون جامعه برساخته شود و در مقابل مردان، موجوداتی مستقل، منطقی و رقابت‌جو تلقی می‌شوند و این باعث بر ساخت مفهوم مردانگی می‌شود. در صورتی که کلیشه‌های جنسیتی لزوماً تصویر درستی از انسان‌ها ارائه نمی‌دهند، عاطفی بودن لزوماً به معنای غیرمنطقی بودن نیست.
روشن پور در ادامه بیان داشت: خشونت علیه زنان در تمام جوامع و در بین همه اقشار جامعه دیده می‌شود و خاص طبقه‌ای از جامعه یا کشوری خاص نیست و در همه جوامع و تمامی لایه‌های اجتماعی قابل‌ردیابی است.
بررسی خشونت علیه زنان در خرم‌آباد
خبر: مهیار صادقی

دیدگاه‌ها  

#1 وحیده 1396-10-28 01:10
اون همه سخنران خوب تو اون جلسه حضور داشت و ازشون هیچی نگفتین در حالیکه خانم سلاحورزی پنج دقیقه بیشتر صحبت نکردن و با تاخیر یک ساعته اومدن جلسه.چرا باید گزارش رو با صحبتای ایشون شروع کنید؟! هدف این نشستا اصلاح همین رفتار غلط هست.
-------
یافته:
برخی سخنرانی ها به دلیل اهمیت در قالب یک خبر مجزا منتشر شد. از جمله:

http://yaftenews.ir/important-news/21402-zammani.html
نقل قول کردن
#2 صبوری 1396-10-29 08:09
زن و مرد مثل دو بال یک پرنده می مانند و مطمعنأ با یکبال نمیشه پرواز کرد. باید حق و حقوق زنان در جامعه احیا شود
نقل قول کردن
#3 لرستانی 1396-12-12 22:38
کلاَ گزارش خوبی تهیه نشده، کاملاً بی ربطه به مسئله خشونت علیه زنان در لرستان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا