یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آسیب‌های فراوان کاروان‌های عروسی از آلودگی صوتی فراوان، مزاحمت برای شهروندان، استفاده از مواد محترقه و غيره از جمله مطالبات جدی شهروندان از مسئولان است که درخواست دارند هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.
نیمه‌های شب بود نزدیک ساعت دو بامداد که صدای مهیبی تن او و خانواده‌اش را به شدت لرزاند به‌طوری‌که فرزند بیمار او از شدت ترس به حالت تشنج رفت، صدای کاروان عروسی بود که برای ادای احترام و شروع زندگی به پابوس امامزاده آمده بودند و خیابان مجاور حرم را با صدای ترقه و موسیقی بلند در خودروها پر کرده بودند، فارغ از آن که نیمه شب است و مردم در حال خواب و استراحت هستند! فارغ از اینکه هر فردی موظف است به رعایت حقوقی به نام حقوق شهروندی!
البته تشنج تنها یادگاری این کاروان برای این مادر و فرزند نبود؛ چراکه بر اثر برخورد مواد محترقه با درب مغازه این خانواده که تنها راه کسب درآمدشان از این مغازه بود درب به شدت آسیب دید و خراب شد.
کاروان‌های عروسی امروزی برگرفته از یک سنت زیبای قدیمی ایرانی است که امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.
در ایام قدیم این آئین از یک مبانی و محتوای فرهنگی و اجتماعی نشأت می‌گرفته است و هنگامی که می‌خواستند عروس را به خانه بخت بفرستند، او را سوار بر اسبی می‌کردند و داماد هم افسار اسب را گرفته، عروس و داماد به اتفاق همراه میهمانان پای‌کوبان به طرف خانه مشترکشان راهی می‌شدند.
این آئین دیرینه در مرحله اول بیانگر این موضوع بود که دختر و پسر با هم ازدواج کرده‌اند و از امشب به صورت قانونی، عرفی و شرعی همسر یکدیگر هستند و جواز یک زندگی مشترک را گرفته‌اند، همچنین بیانگر این بود که دختر (عروس خانواده) مستقل و از خانواده خود جدا شده، داماد مسئولیت اداره معاش و نفقه خانواده جدید خود را به عهده گرفته است در واقع علت برپایی این مراسم، بدرقه عروس و داماد با نظمی خاص در آغاز زندگی زناشویی بود.
در داستان‌ها و روایات مورخان آمده است که حضرت زهرا (س) با چنین مراسمی به خانه امیرالمؤمنین (ع) رفتند و در میان راه لباس عروسی خود را به یک نیازمند هدیه داده و فرمودند: لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.
اما امروزه خودرو و موتورسیکلت‌ها جایگزین اسب و درشکه شده است که علاوه بر راه‌بندان و ترافیک، مزاحمت‌های فراوانی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند چرا که ورود کاروان‌های عروسی با این شکل و شمایل به خیابان‌ها نه تنها معضلی برای مردم در ساعات پایانی شب است؛ بلکه امنیت فردی و اجتماعی فضای شهر را به مخاطره می‌اندازد.
صدای بلند موسیقی، ترکیدن مواد محترقه، بوق خودروها، بستن خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر، رقص و پای‌کوبی در وسط خیابان، تک‌چرخ زدن موتورسیکلت‌ها، ایجاد مزاحمت برای خانواده‌های همسایه و سلب آسایش آن‌ها و غيره چند سالی است که زمینه‌ساز حوادث ناگواری شده که در این میان آمار تصادفات و تلفات، نزاع و درگیری نیز در این‌گونه مراسم‌ها چشمگیر است به‌طوری که تا کنون چندین مرتبه آوای مرگ در هیاهوی کاروان‌های عروسی نواخته شده و جشن زندگی مشترک خانواده‌ها را به عزا تبدیل کرده است.
حوادث ناگوار در کاروان‌های عروسی هر بار به شکلی در گوشه و کنار ما رخ داده است که البته کم نیستند از این اتفاقات در کل کشور!
برخی متصور هستند که برای یک شب شادی و پایکوبی می‌توانند از هر چیزی استفاده کنند تا شادی خودشان را بیشتر به چشم دیگران نشان دهند، اما غافل‌اند از اینکه خود را در کمین خطرات احتمالی بسیاری قرار داده‌اند و هر لحظه ممکن است شادی آن‌ها جای خود را به غمی تلخ و عاقبتی ناگوار بدهد.
آن‌ها در کاروان‌های عروسی در خیابان‌ها و اتوبان‌ها ویراژ می‌دهند و با بی‌احتیاطی در خیابان‌های اصلی حرکت می‌کنند و با شوخی‌های خطرناک جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.
این‌گونه افراد باید بدانند که سرعت زیاد، ایجاد ترافیک سنگین، آلودگی صوتی عذاب‌آور برای مردم، موجبات ناراحتی و لعن و نفرین مردم را در اولین شب زندگی عروس و داماد برای آن‌ها به فراهم خواهد کرد.
زمانی که برداشت‌های نادرست از آداب و رسوم و سنت‌ها در میان مردم دست‌مایه اشتباهات فردی می‌شود به نظر می‌رسد تدبیری دیگر باید اتخاذ کرد، باید توجه داشت که متولیان فرهنگی و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی و نظارت رسمی و جدی تأثیر بسزایی در کاهش این گونه حوادث تلخ خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر 1396-10-27 08:30
ما که این همه عروسی رفته ایم از این چیزهایی که نوشته اید چیزی ندیدیم. حالا یه نفر یه اشتباهی کرده دلیل نمی شود شما مشکلات متعدد کشور و لرستان را ول کنید و به کاروان عروسی بپردازید. اگر نمی توانید انتقادها درباره مشکلات واقعی را منعکس کنید لطفا مشکل تراشی نفرمایید
نقل قول کردن
#2 علی 1396-10-27 09:00
شغل من عکاسی و فیلمبرداری هست متاسفانه الان شاهد این هستیم که روز به روز این فرهنگ بد و غلط داره خودشو تحمیل می‌کنه چون فرهنگ سازی درستی انجام نشده با تیر اندازی که هیچ معنایی ندارد هیچ برخوردی صورت نمیگیره که بیشترین ضرر رو ما از این تیر اندازی داریم اکثر کسانی که تفنگ دستشون هست سن پایین دارن که خودش بیشترین خطر رو داره و تا وقتی فرهنگ سازی قوی انجام نشه این نوشتن ها بی فایده هست و داریم به عینه میبینیم
نقل قول کردن
#3 شهروند 1396-10-27 09:15
آقایون یافته ای حالا دیگه همه چی رو درست کردید فقط آلودگی صوتی عروسی ها مونده؟
آیا اگر یکی از خانواده خودتان عروسی کند هم این سخت گیریها را به آنها روا می دارید؟
مگر هر جوانی چندبار عروسی میکند که شما می خواهید همان یک شب را هم از آنها بگیرید؟
بنظر من ایکاش اینبار سوزن تان را از روی این موضوع بردارید و به مشکلات درون سازمانی سایتتان بپردازید.
نقل قول کردن
#4 حسام 1396-10-27 13:22
واقعا این کاروان ها جز مزاحمت برای شهروندان چیزی ندارن ...بنده بارها در ترافیک این کاروان ها گیر کرده که باعث دیر رسیدن به مقصد و آسیب به ماشینم شده ...واقعا باید یک سختگیری منطقی برای این لجام گسیختگی فرهنگی اعمال بشه
نقل قول کردن
#5 امیر 1396-10-27 13:44
هر کاروان عروسی که برای مردم ایجاد مزاحمت کرد باید عروس رو سریع بازداشت کرد.حالا داماد بره سراغ سند برای آزادی عروس :lol:
نقل قول کردن
#6 احمد 1396-10-28 10:36
بچه ها قول دادن دیگه تیراندازی نکنن
و ترقه نندازن و راه بندان ایجاد نکنن.
بقیه جشن عروسی همش خوبه و ماهم خوشحالیم از اینکه جشنی برقرار میشه.
آرزوی خوشبختی داریم واسه جوانها.
شما هم قول بدین دیگه گره تو کار جوانها نندازین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا