یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برخي در روابط اجتماعي ادب و احترام را رعايت نمی‌کنند كه هم در بسياري از كشورهاي غربي و شرقي مردم در روابط اجتماعي خود بدون سلام كردن از كنار هم رد می‌شوند در مقابل بعضي ديگر در سلام كردن دچار افراط شده و به مرز چاپلوسي نزديك می‌گردند.
امام علي (ع) به اين نكته توجه دارند كه اعتدال حتي در سلام كردن نيز بايد حفظ گردد كه فرمود‌ند: سلام چهار صيغه دارد، سلام‌علیک – السلام عليك – سلام عليكم- السلام عليكم، اگر سلام كننده عبارت (ورحمه الله) را بر سلامش افزود تو نيز متقابلا" بيفزايي و اگر كلمه (برکاتِ) را نيز اضافه كني در زمره كساني خواهي شد كه ديگران را به نحو احسن پاسخ می‌دهند.
خداوند متعال می‌فرماید: و اذا حييتم فحيوا با حسن منها او ردها ان الله علي كل شي حسيبا (سوره نساآيه 86) چون مورد تحييت و اكرام قرار گرفتيد شما نيز متقابلاً آن را به وجه نيكوتر و يا دست‌کم به همان‌گونه پاسخ گويند كه خداوند بدون ترديد همه‌چیز را به‌حساب می‌آورد.
 
رسيدگي به محرومان
امام علي (ع) رسيدگي به محرومان را تنها با دستورالعمل و فرمان انجام نمی‌داد بلكه شخصاً به رفع مشكلات مردم می‌پرداخت نان و خرما را درون زنبيل می‌گذاشت و با دوش مبارك حمل می‌کرد و به فقرا می‌رساند و ياران می‌گفتند نحن نحمله (يا امير ما اين بار را برمی‌داریم) حضرت پاسخ می‌داد كه: رب العيال احق بحمله ...(رهبر امت سزاوارتر است كه بر دارد)
 
سه شرط پذيرش مهمان
شخصي امام علي (ع) را به مهماني دعوت كرد حضرت فرمودند سه شرط دارد اگر قبول كني می‌پذیرم آن شخص گفت شرايط کدم‌اند؟ اما علي (ع) فرمودند: از بيرون چيزي تهيه ننمايي هر چه هست بياري. دوم آنچه در منزل داري از ما دريغ نكني. سوم به زن و فرزندانت سخت نگيري شخص قبول كرد و حضرت به مهماني او رفت (خصال ج 1 ص 88)
 
روش برخورد با نيازمند
حارث همداني حاجتي داشت به منزل حضرت امير المومنين علي (ع) رفت امام پس از سلام و احوال‌پرسی فرمودند: آيا خواسته‌ای داري حارث گفت آري حضرت بلند شدند و چراغ را خاموش كردند و فرمودند اي حارث چراغ را خاموش كردم كه در برابر خواسته‌ات دچار لذت و خواري نشوي حال هر چه خواهي بگو زيرا از پيامبر خدا شنيدم خواسته‌های مردم در دل‌های بندگان امانت است و هر كس آن را پنهان دارد براي او عبادت نوشته می‌شود و هر كس كه آن را آشكار كند بايد شنوندگان او را ياري كنند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا