یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جمعی از بهیاران استان لرستان امروز به دلیل بیکاری و عدم به کارگیری در مراکز درمانی به نشانه اعتراض مقابل دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعتراض کردند.
امروز در مقابل دانشگاه علوم پزشکی لرستان شاهد تجمع جوانانی بودیم که به دلیل شاغل نشدن در بخش بهیاری دست به اعتراض زده بودند تا شاید مسئولان برای بلاتکلیفی آنها چاره‌ای بی‌اندیشند. برای اطلاع بیشتر از مشکلات این جوانان همراه با چند تن از خبرنگاران استان به سراغ آن‌ها رفتیم تا علت تجمع و مشکلاتشان را برایمان بازگو کنند.
 
پرداخت 3 میلیون و 600 هزار برای آموزش بهیاری
یکی از بانوان معترض در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال 94 به اسم بهیار یا پرستاری یک ساله به صورت اقساط سه میلیون و 600 هزار تومان از ما گرفتند تا آموزش‌های مورد نیاز را به ما ارائه دهند، سپس وعده داده شد اگر این  دوره آموزشی را طی کنیم مشغول کار می‌شویم.
وی افزود: گذشته از اینکه این دوره یک ساله سه سال طول کشید اکنون نیز خبری از جذب این نیروها نیست و وزیر بهداشت دائم می‌گوید که می‌خواهد کمک پرستار یک ساله جذب کند ولی هیچ خبری نیست و همه بیکاراند.
 
مدرک آموزشی میلیونی که کارایی ندارد
این بانوی معترض عنوان کرد: ابتدا سهمیه آموزش استان لرستان 560 نفر بود تا آموزش به آنها ارائه شود اما اکنون تنها مجوز  41 نفر صادر شده است، اکنون ما خواهان حقمان هستیم و این مدرک اصلاً به دردمان نمی‌خورد به طوری که حتی نمی‌توانیم در یک درمانگاه بخش خصوصی نیز کار کنیم.
وی سهمیه آموزش این طرح را برای سراسر کشور 10 هزار نفر برشمرد و بیان کرد: اکنون حتی یک آزمون برای جذب برگزار نمی‌کنند و این 560 نفری که آموزش بهیاری دیده‌اند همگی بیکاراند.
 
کاهش شرح وظایف بهیاران
بانوی دیگری که به وضعیت پیش آمده معترض بود نیز گفت: ابتدا یک قرار داد بستند و ما با یک سری شرح وظایف که از قبل مشخص شده بود ثبت نام خود را انجام دادیم ( 32 شرح وظایف) ولی به خاطر اعتراض پرستارها بخشی از این شرح وظایف برای ما حذف شد و فقط اقداماتی که مربوط به خدمه می‌شود  را برای ما قرار دادند.
وی تصریح کرد: در ابتدای امر به خاطر شرح وظایفی که در سایت نوشته شده بود ثبت نام کردیم وگرنه  اگر می‌گفتند کار ما بیمار بر است هیچ وقت این مقدار هزینه نمی‌کردیم و خودمان راحت تر در بخش خدمات مشغول به کار می‌شدیم.
 
اعتراض به تغییر رنگ لباس بهیاران
این بانوی معترض اظهارداشت: در ابتدا وقتی برای ثبت نام مراجعه کردیم روپوش ما کاملاً سفید بود ولی به خاطر اعتراض پرستارها رنگ روپوش ما را نیز وسط دوره تغییر دادند.
وی افزود: ماه به ماه از شرح وظایف ما کم می‌شود، هر جا هم برای کار مراجعه می‌کنیم  می‌گویند این مدرکی که به شما داده‌اند هیچ ارزشی ندارد و وزارت مجوزی برای جذب آن نداده است.
 
پاسخگو نبودن مسئولان برای رفع مشکل
این بانوی معترض  عنوان کرد: علوم پزشکی لرستان می‌گوید این موضوع مربوط به وزارت است تا کنون از وزارت نیز جوابی نگرفته‌ایم در حالی که ابتدا گفته شد در لرستان به حدود 560 کمک پرستار نیاز است ولی اکنون در سایت 41 نفر نوشته شده  پس چرا ابتدا پول از 560 نفر گرفتند.
به سراغ یکی از آقایان معترض رفتیم تا صحبت وی را نیز در این زمینه بشنویم که اظهارداشت: سال 94  در قالب طرح تحول نظام سلامت و برای رفع کمبود نیروی کادر پرستاری  این طرح اجرا شد  و ما نیز به عنوان بهیار ثبت نام کردیم. ثبت نام در این طرح شرایط سنی خاصی نداشت و هر کسی با مدرک دیپلم و با معدل 12 می‌توانست در این طرح شرکت کند.
این معترض عنوان کرد: پس از گذشته چند ماه از برگزاری دوره آموزشی، شرح وظایف و لباس ما را تغییر دادند و مدرک را نیز کلاً به اسم بهیاری صادر نکردند اکنون نیز جذب ندارند و بیکار هستیم، امروز تجمع کردیم تا حداقل جذب داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه  بیش از 1000 ساعت آموزش دیده‌ایم، بیان کرد: هزینه این دوره آموزشی سه میلیون و 600 هزار تومان بود که با احتساب هزینه‌های جانبی حدود پنج میلیون تومان هزینه کردیم، از طرفی دو سال از وقتمان نیز تلف شد و اکنون می‌گویند این مدرک ارزش ندارد.
پس از شنیدین صحبت این جوانان  برای پیگیری موضوع با همراهی چند تن از خبرنگاران به سراغ پیمان آسترکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان رفتیم تا شرح ماوقع را از زبان این مسئول بشنویم که وی نیز رسیدگی به این موضوع را در حیطه کاری خود ندانست.
 
معاونت درمانی متولی کار این بهیاران نیست
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان سپس برای روشن شدن ماجرای این بهیاران اظهارداشت: ما متولی شروع، ادامه و پایان این موضوع نیستیم، زمانی وزارت خواست  افرادی را تحت عنوان بهیار آموزش دهند، بهیار نیز حد وسط نیروی خدماتی و پرستار است.
وی افزود: بحث به کارگیری بهیار نیز از دوران قبل بود که حذف شد اما مجدد مقام وزارت به این نتیجه رسید که مجدد آن را احیا کند، در همین راستا معاونت پرستاری وزارت این اجازه را داد تا شرکت‌هایی برای تربیت بهیار ورود پیدا کنند که یکباره چند شرکت شروع به آموزش کردند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: زمان اجرای این طرح ما به وزارت علوم گفتیم این افراد باید کجا آموزش ببینند که گفتند قاعدتاً باید در محیط دانشگاه آموزش ببیند.
وی بیان کرد: در ابتدای امر این سوالات را پرسیدیم که  آیا شرکت‌های که آنها را آموزش می‌دهند واجد صلاحیت هستند یا خیر؟ چه کسانی آنها را تعیین می‌کند و بر چه معیاری؟ و نهایتا کار تمام شد کجا باید آموزش ببیند؟ که پاسخ دادند مانند کسانی هستند که یک دوره آموزشی را می‌گذارنند.
 
شرکت‌هایی غیر مرتبط با علوم پزشکی این افراد را آموزش دادند
آسترکی گفت: شرکت‌هایی غیر مرتبط با علوم پزشکی این افراد را آموزش دادند چون محیط آموزش آنها باید مراکز درمانی باشد که در این رابطه دانشگاه نیز با آنها همکاری کرد.
وی تصریح کرد: از آنجا که صنف پرستاران مقداری احساس خطر کرد که برند اختیاراتش کاهش یابد، نظام پرستاری این گارد را در برابر بهیاری گرفت و کار تعطیل شد سپس یک هیئت از وزارت‌خانه به استان آمد تا موضوع را به صورت ویژه پیگیری کند که در این رابطه جلسه‌ای برگزار شد و گفتند شما هم به عنوان متولی درمان ناظر باشید.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: در جلسه مذکور گفتیم ما فقط ناظریم، معاون پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری خرم‌آباد خودشان با هم تعامل کنند. در این جلسه به این نتیجه رسیدند که رنگ لباس سفید مختص پرستار بهیار باید به کرم تغییر یابد تا مشخص شوند و مباحث دیگری نیز مورد مبحث قرار گرفت.
 
موظف به تأیید مدرک این افراد آموزش دیده نیستیم
آسترکی عنوان کرد: نه معاونت درمان و نه هیچ سیستم دولتی موظف به تأیید مدرک شرکتی که به این افراد مدرک می‌دهد نیست و  استان‌هایی دیگر اگر تعاملاتی داشته‌اند، تعامل  بوده و وظیفه اداری نبوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: افراد  هزینه آموزش را  تمام و کمال به شرکت پرداخت کردند و به ازای اینکه  در محیط آموزشی ما دوره ببینید سیستم  شرکت‌ها را مکلف کرده بود تا حق ورود به مجموعه دولتی را پرداخت کنند که یک سری  پرداخت کردند و یک سری دیگر  هنوز پرداخت نکردند.
 
افراد آموزش‌دیده می‌توانند در مطب‌ها تزریقات انجام دهند
وی  در رابطه با تعهد به کارگیری این افراد معترض نیز گفت: از آنجا که این افراد تزریق عضلانی و پانسمان را می‌توانند انجام دهند هرجا فراخوان داشت می‌توانند به صورت بهیار کار کنند و یا در مطبی تزریقات انجام دهند ولی اینکه سیستم وزارت بهداشت یا دانشگاه مکلف و موظف به کارگیری افراد شوند اینگونه نیست.
آسترکی اظهارداشت: در مورد شرکت‌ها و نحوه انتخاب آنها و ضوابط اداری دانشگاه تکلیف و وظیفه ندارد و هر اتفاقی در مورد آنها افتاده است ما مساعدت کردیم و این مساعدت امروز به اشتباه از سوی این افراد اموزش دیده به  وظیفه تبدیل شده است.

 


تسنیم/ سکینه بیرانوند

دیدگاه‌ها  

#1 جودکی 1396-07-15 23:48
،،تزریقات و پانسمان رو از شرح وظایف ما برداشتن،،،،من خودم رفتم توی یکمطب ک تزریقات انجام بدم،،مسول مطب ب علوم پزشکی قسمت مربوطه ،اقای ...تماس گرفتن،،گفتن بهیار یکساله نمیتونه تزریق کته
نقل قول کردن
#2 سحرانگیز 1396-07-17 15:46
بله خوب دولت این رو هم کتمان میکنه مثل خیلی از کارهای دیگه که مث آب خوردن کتمان کرد.موسسه ارمان تا وقتی به سودشون بود خوب بود و زیر نظر دولت بود ولی ازاونجای که دولت خودشو در خطر دید کتمان کرد و گفت اصلا مگ همچین جاییم وجود داره؟حالا حکایت شما مردم ساده و فریب خورده چون ما هست که خوب پولاتونو گرفتن و تا خرخره توی پولاتون فرو رفتن و گفتن زیر نظر وزرات بهداشت اما الان هیچ تعهدی نسبت به جذب شما ندارن و راحت باز کتمان کردن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا