یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: کسانی که با موتورسیکلت به دریاچه گهر می‌روند، وسیله نقلیشان توقیف می‌شود.
مهرداد فتحی بیرانوند در گفتگو با خبرنگار یافته اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد با استفاده از راه‌های میان‌بر به دریاچه گهر می‌روند و در صورت رؤیت آن‌ها، موتورسیکلتشان توقیف و تحویل نیروی انتظامی داده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار یافته در خصوص این‌که برخی از محیط بانان اجازه ورود برخی از موتورسواران را به منطقه دریاچه گهر می‌دهند، اظهار داشت: در این زمینه نظارت خود را بیشتر کرده‌ایم به‌گونه‌ای که اگر هر محیط‌بانی چنین عملی را انجام دهد ضمن هشدار و توبیخ، حتی ممکن است از سازمان اخراج شود.

گهر شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد. ساحل این دریاچه به‌جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابلش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید.


عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را باکمی دقت می‌شود به‌خوبی دید. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است. آب اصلی تأمین‌کننده دریاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله است که دارای آبی بسیار خنک و رنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگریزه یا قلوه‌سنگ است که بدون افت و باکمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود.

ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه است؛ و در اواخر اردیبهشت و خرداد تمامی مسیر پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در استان لرستان واقع‌شده است که علاوه بر دریاچه جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری که دارد دارای قلل بالای ۴۰۰۰ متر است.

*رخدادهای منطقه:
- بخشی از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه به نام سفیدکوه ازنا طی آگهی روزنامه رسمی شماره ۱۸۸۳۰ مورخ ۱۳۹۲/۱/۱۷ با وسعت ۲۵, ۶۸۳ هکتار به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش ازنا – دورود معرفی گردید. (لینک مرتبط)
- مشاهده و تصویربرداری از یک گربه وحشی در دی‌ماه ۱۳۹۲
- دستگیری متخلفین برداشت غیرقانونی ۱۲۰ کیلوگرم گیاهان دارویی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳
- عاملین برداشت غیرقانونی ۲۶۰ کیلوگرم گیاه کمیاب کما در خردادماه ۱۳۹۳ دستگیر شدند
- تصویربرداری از یک گربه جنگلی و پنج توله‌اش در خرداد ۱۳۹۳
- کشف محموله قاچاق حاوی ۵۱۰ کیلوگرم موسیر در خردادماه ۱۳۹۳
- کشف محموله قاچاق حاوی ۳۵۰ کیلوگرم موسیر در تیرماه ۱۳۹۳
- دستگیری شکارچی غیرمجاز کل وحشی در مرداد ۱۳۹۳
- عاملین قتل‌عام ۷۴ کبک وحشی در مهرماه ۱۳۹۳ دستگیر شدند
- کشتار یک خرس قهوه‌ای در ارتفاعات اشترانکوه در تیرماه ۱۳۹۴


مصطفی باقری/ یافته
منبع کمکی: پایگاه دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران

دیدگاه‌ها  

#1 طبیعت دوست 1396-06-07 15:06
جناب مدیر کل محترم اینکه چهار ساله مردم از شما درخواست جلوگیری از تردد موتور سیکلت رو داشتند گویا سیگنالها با تاخیر دریافت میشوند...راستی برای برخورد با متصرفین طبیعت اشترانکوه چه اقدامتی انجام داده ایید و قضیه جاده ایی که بعد از نیرو گاه آب دره تخت تا نزدیک قله اشترانکوه کشیده شده است چیست... چرا جلوی تردد خودرو از جاده مخرب الیگودرز به گهر را نمی گیرید اصلا برای اشترانکوه چه کرده ایید... توضیح درخصوص ویژگی های یک منطقه که نشد بیلان کاری....
نقل قول کردن
#2 طبیعت دوست 1396-06-07 20:06
ضمنا زمان گردشگری دریاچه ۳ماهه تابستان هستش نه اردیبهشت و خرداد هرچند با این روند تخریب در منطقه از جناب مدیریت محیط زیست انتظار فعالیت زیست محیطی نداریم ولی دیگه چوب خلاص به گهر نزنید
نقل قول کردن
#3 آرش 1396-06-07 21:17
جناب فتحی با زندان و جریمه و توبیخ و ... چیزی درست نمی شود هر چند که همه اینها لازم هستند! شما تا زمانی که برنامه فرهنگی برای جوامع محلی ساکن در اطراف مناطق حفاظت شده نداشته باشید برنامه هایتان موفق نخواهند بود. بارها مشاهده می شود که در داخل دریاچه ظرف و لباس شسته می شود یا اقدام به پهن کردن تور ماهیگیری می شود. شما در اطراف دریاچه چند تابلو برای فرهنگ سازی و تشویق برای انجام ندان این کارها کرده اید. باور کنید خیلی از کسانی که به محیط زیست آسیب می زنند نسبت به اهمیت آن ناآگاه هستند.
نقل قول کردن
#4 آرمان 1396-06-09 01:33
سلام در آخرین سفری که به این منطقه زیبا داشتم؛ یک مسئله مهم و اساسی ذهن مرا آزرده خاطر کرد. متاسفانه ما (ما نوعی) در این کشور همیشه یا افراط می کنیم یا تفریط... در تمام زمینه ها... غروب که به کنار دریاچه رسیدیم صدای هلهله و رقص و نور و بی بندوباری... به وضوح شنیده می شد؛
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا