یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور نماینده، فرماندار و ریاست دادگستری الیگودرز بازدیدی از پروژه چهار خطه الیگودرز به اصفهان صورت گرفت، در نگاه اول شاید برای مخاطبین حضور فتحی ریاست دادگستری در این بازدید به‌نوعی بی‌ارتباط به نظر رسید ، اما این حضور با توجه به دلایلی که در پی خواهد آمد نشان از حساسیت موضوع و پیام روشن لزوم تسریع در تکمیل طرح مذکور دارد.
اجرای طرح چهار خطه دورود به داران از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد، در همان سال اجرای این طرح از حوزه استحفاظی راه‌های دورود و داران کلید خورد و به‌صورت لاک‌پشتی از دورود تا الیگودرز و همچنین از داران تا بویین میاندشت به سرانجام رسید و حوزه شرقی استحفاظی راه‌های الیگودرز با ترافیک سنگین در این محور دستخوش کمبود اعتبارات گردید.
در اینجا بنا نداریم گذشته طرح را واکاوی و به‌نوعی نسبت به کم‌کاری‌ها نبش قبر کنیم اما آنچه مسلم است امروز حساسیت تکمیل جاده تا جایی پیش رفته که به‌ناچار دستگاه قضایی نسبت به موضوع ورود پیدا نموده و پیمانکار را با قید مهلت ۳ ماهه ملزم به تکمیل قطعه میدان محمد رسول‌الله (ص) تا سه‌راهی جدید جاده فرعی شول‌آباد نموده است و بی‌شک اگر به آمار تأسف‌بار تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای ۵ ماهه نخست امسال در این محور نظری داشته باشیم همراهی رئیس دادگستری در برنامه بازدید و همچنین جدیت دادستان الیگودرز در پیگیری این موضوع نشان از حساسیت ایشان نسبت به این مبحث دارد.
بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۵ ماهه نخست امسال در پی وقوع تصادفات جاده‌ای تنها در محور الیگودرز به اصفهان و در حوزه استحفاظی الیگودرز تعداد ۱۰ نفر کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی و نقص عضو شده‌اند و بر همین اساس میلیاردها ریال خسارت مالی نیز از این ناحیه متوجه کشور شده است.
اگر بخواهیم خسارات جانی و مالی و تبعات پس از آن که نصیب خانواده‌ها می‌شود و گریبان گیر دولت می‌شود را چرتکه بی اندازیم هزینه‌ای بالغ‌بر چندین برابر تکمیل این طرح به دست خواهد آمد.
اگر چه در بروز تصادفات هیچ عمدی در کار نیست اما به هر ترتیب عواملی در وقوع تصادفات مرگبار دخیل هستند که یکی از آن‌ها نبود جاده‌های استاندارد و ایمن می‌باشد که بعضاً دادستان در مقام مدعی‌العموم و با هدف دفاع از حقوق مردم وارد موضوع می‌شود و یقیناً محور الیگودرز به اصفهان نیز از جمله مواردی است که به جهت کم‌توجهی‌ها و پیشرفت لاک‌پشتی به مرحله‌ای رسیده است که دستگاه قضایی وظیفه خود دانسته وارد عمل شود.
امروز در رابطه با دلایل عدم پیشرفت عملیات این محور هر پاسخگویی را توجیهی برای کم‌کاری و کم‌توجهی خود دارد، اما هیچ‌کدام از این توجیهات نمی‌تواند مرحمی بر دل داغدار کسانی باشد که عزیزان خود را در این محور از دست داده‌اند و حتی کسانی را که هر روز ناچار هستند با دلهره و نگرانی در این مسیر تردد کنند قانع نخواهد کرد.
امروز پیمانکار پروژه که به جهت بومی بودن و تعلق‌خاطرش به الیگودرز چشم یاری بیشتری از او داشتیم، به بهانه نبود اعتبار، کم‌توجهی به موضوع مهم تکمیل پروژه و حتی در مقطعی تعطیلی طرح را ابزاری برای دریافت مطالبات خود نموده است!
حال سؤال این است مگر پیمانکار مذکور از شرایط انجام پروژه‌های عمرانی در این مقطع و چگونگی برخوردهای مالی وزارت راه و شهرسازی با پروژه‌ها اطلاع نداشته که یقیناً مطلع بوده و با علم و آگاهی نسبت به مشکلاتی نظیر کمبود اعتبارات این مسؤولیت را پذیرفته و باید نسبت به انجام تعهدات خود در هر شرایطی پایبند باشد و همان‌گونه که عنوان شد انتظار پایبندی به انجام تعهد از سوی پیمانکار بومی بیش از پیمانکار غیربومی می‌باشد و متأسفانه مدیران استان نیز در این خصوص علاوه بر بی‌مهری نسبت به اختصاص اعتبارات موردنیاز پروژه، به نظر می‌رسد از ابزار نظارتی هم بهره‌مند نشده و از نگاه آن‌ها زمان تکمیل طرح نیز از اهمیت برخوردار نبوده است.
اما یکی دیگر از ادله‌های حرکت لاک‌پشتی پروژه عدم اختصاص اعتبارات کافی می‌باشد که به‌طور طبیعی در نتیجه مشکلات کشور بروز یافته است، اما آنچه مسلم است اهمیت پروژه باید مد نظر گرفته شود و با توجه به اینکه محور یاد شده کریدور اتصال شرق به غرب و جنوب می‌باشد اهمیتی چند برابر دیگر برخی محورهای لرستان را در خود جای‌داده و همچنین فرعی بخش‌ها و روستاهای ورودی به این محور ترافیک سنگین را در حد غیرقابل‌تصور افزایش داده است و اولویت تسریع در اجرای چهار خطه را دوچندان می‌کند و این ضرورت در حدفاصل سه‌راهی جدید شول‌آباد تا میدان محمد رسول‌الله (ص) و احداث زیرگذر سه‌راهی مذکور بیشتر از دیگر نقاط احساس می‌شود، این در حالی است که ورودی اکثر شهرهای استان ساماندهی شده اما الیگودرز ورودی شایسته‌ای لااقل در محور اصفهان ندارد.
به‌هرحال با توجه به اینکه فصل اقدامات عمرانی در الیگودرز رو به پایان است و با وضعیت فعلی میزان تصادفات در زمستان و فصل بارش نزولات آسمانی افزایش خواهد یافت، انتظار داریم با پیگیری "محمد خدابخشی" نماینده مردم الیگودرز در بحث افزایش اعتبارات و همچنین توجه مدیران استان به‌ویژه "هوشنگ بازوند" استاندار لرستان شاهد تکمیل این طرح باشیم که یقیناً با تحقق این خواسته به‌حق مردم بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه جاده‌ای الیگودرز و همچنین تقویت زیرساخت این شهرستان رفع خواهد شد.
 
عباس شاه‌علی
 

دیدگاه‌ها  

#1 سعید 1396-05-23 10:20
سوال اینجاست که چرا مسئولین استان برای چهار بانده کردن جاده الشتر و نورآباد این همه هزینه و اصرار کردند ولی به فکر الیگودرز و پلدختر و کوهدشت نیستند؟! جاده الشتر که ورودی خیلی مهمی هم نیست و ترافیک عبوری خیلی کمتری دارد رو با صرف هزینه هنگفت تکمیل کردند ولی شهرهای دیگر را تعطیل!
نقل قول کردن
#2 علی 1396-05-23 14:08
با سلام بخدا پارسال ما گفتیم کسی گوش نداد
نقل قول کردن
#3 محمد مصطفی قاسمی 1396-05-24 00:22
بعضی وقت ها آدم به حس نوع دوستی مدیران استانی شک میکنه ،آخه مگه میشه آدم هر روز شاهد از جان دادن هم نوعان و هم استانیای خودش باشه ولی هیچ کاری انجام نده اگر در بین این خانواده های داغدار خود مسئولین بودند بازم اینقدر بی خیال مردم می شدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا