یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هفت عارضه‌اي که بيکاري براي جامعه به‌وجود مي‌آورد عبارتند از:

کاهش مهارت‌هاي شغلي
همان‌گونه که انجام و تکرار فعاليت‌هاي خاص موجب ارتقاء مهارت‌هاي حرفه‌اي مي‌شود، عکس آن نيز صادق است؛ يعني انجام ندادن و عدم تکرار يک حرفه خاص در بلندمدت، به کاهش درجه مهارت شغلي فرد مي‌انجامد. از آنجايي‌که به‌علت پديده بيکاري مزمن، حس خوداتکايي و اعتمادبه‌نفس شخصِ بيکار شکننده و آسيب‌پذير مي‌شود، علاوه بر کاستن از مهارت‌هاي شغلي، قابليت‌ها، انگيزه‌ها و توانايي‌هاي فطريِ فرد که مي‌تواند در عرصه کار و توليد به اوجِ شکوفايي و بلوغ برسد، کم‌کم پژمرده شده و تحليل مي‌رود.
 
 کمرنگ‌شدن ارزش‌ها
شواهدي وجود دارد حاکي از اينکه آن ‌زمان که نرخ بيکاري از مقياس متداول و قابل‌قبول فراتر مي‌رود، منحني رشد ارزش‌هاي فرهنگي و معنوي در جامعه رو به نقصان گذاشته و سير نزولي خود را طي مي‌کند. افرادي که در بيکاري مزمن به‌سر مي‌برند، ذهنيتِ آن‌ها شديدا به سوءظن و بدبيني آغشته شده و به‌عنوان «پيروان مکتب بدگماني» به رشد و گسترش فزاينده اين احساس و بدبين‌کردن مردم به نظام اجتماعي و عدل و انصاف دائما دامن مي‌زنند. کمرنگ‌شدن ارزش‌هاي اخلاقي که در خودباختگي افراد بيکار ابزاري کارساز به‌شمار مي‌رود، در هدايت اين گروه براي قبول مسئوليت و اعتمادبه‌نفس، نقش خرابکارانه‌اي ايفا مي‌کند.
 
آسيب‌هاي روحي و رواني
پديده بيکاري نقش ويران‌کننده‌اي در بنيان‌هاي معنوي زندگي بيکاران ايفا کرده و درون فرد بيکار را آکنده از آلام شديد روحي و آسيب‌هاي رواني مي‌کند. مطالعات تجربي عده‌اي از محققان روانکاو مؤيد اين نکته است که «قواي فکري و دماغي شخص بيکار درمعرض تهديد و آسيب‌هاي جدي است.» تحقيقات گروه مذکور نشان مي‌دهد که آمار تکان‌دهنده انتحار و خودکشي افرادي که به‌صورت بلندمدت از پديده بيکاري رنج برده‌اند، مي‌تواند شاخص مناسبي براي درک جامعه از عدم‌قابليت تحمل اين قربانيان تيره‌بخت باشد. پديده بيکاري در دوره‌هاي بلندمدت به روحيه بيکاران و بنيان‌هاي اخلاقي جامعه، آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري وارد مي‌کند.
 
 عدم تندرستي و مرگ‌ومير
پديده بيکاري علاوه‌بر ايجاد انگيزه‌هاي قوي در اقدام به انتحار و خودکشي، در بسياري از موارد منجر به مرگ‌وميرهايي مي‌شود که منشأ آن‌ها افسردگي‌هاي روحي و بيماري‌هاي رواني است و به‌لحاظ پزشکي دقيقا قابل‌تشخيص و شناسايي هستند. عملکرد فوق تا حدودي معلول کمبود درآمد و سازوبرگ‌هاي مادي و تا اندازه‌اي مولود افسردگي و عقده‌هاي خودکوچک‌بيني است که به‌واسطه بيکاري‌هاي مزمن، درون شخص بيکار انباشته شده است.
 
 تضعيف روابط فاميلي و اجتماعي
پديده بيکاري علاوه‌بر تضعيف و کند کردن آهنگ تعلقات خانوادگي، دلبستگي‌هاي خويشاوندي و روابط اجتماعي را نيز تحت‌الشعاع قرار داده و آن‌ها را دچار ازهم‌گسيختگي مي‌کند؛ تا اندازه‌اي که مي‌توان گفت تبعاتِ فوق علاوه‌بر فقدان سازوبرگ مالي، از حس عدم اعتمادبه‌نفس شخص بيکار نشأت مي‌گيرد. علت فوق بيشتر متأثر از کمبود يک زندگي مادي سازمان‌يافته است که همزمان با بلوغ پديده بيکاري، مشکلات خاص آن بر روابط يادشده سايه مي‌افکند.
 
 تشديد نابرابري‌ها
پديده بيکاري ناخودآگاه بر تشديد تنش‌هاي قومي، نژادي و همچنين تفاوت‌هاي جنسيتي اثراتِ منفي و غيرقابل‌انکاري خواهد داشت. آن زمان که عرصه‌هاي کار و اشتغال بر جامعه‌اي تنگ مي‌شود، عمده‌ترين گروه‌هايي که از تندبادِ اين جريان آسيب مي‌بينند، اقليت‌هاي قومي - نژادي به‌ويژه مهاجران آن جامعه خواهند بود. ادامه روند پديده بيکاري، تصوير نگران‌کننده‌اي را از چشم‌اندازِ يکپارچگي، وحدت و زندگي منظم گروه‌هاي مهاجر قانوني که جزئي از جريانِ اصلي آن جامعه به‌شمار مي‌روند، ترسيم خواهد کرد.
 
کاهش انگيزه‌هاي کاري در آينده
آن يأس و نا اميدي که در بستر بيکاري پرورش يافته، به‌مرور زمان هرگونه انگيزه آتيه‌نگري را در ارتباط با کار و اشتغال در روحيه سرد و فسرده شخص بيکار که دوره‌هاي بلندمدت و طاقت‌فرساي بيکاري را سپري کرده، مي‌ميراند و او را بيش‌ازپيش مأيوس و منفعل مي‌سازد. اگرچه بعضي از محققان با استناد به تئوري «واکنش» پروفسور برم برخلاف ادعاي فوق به بحث‌وجدل پرداخته و معتقدند که شخص بيکار پس از مدتي داراي بازتاب‌هاي تجديد حيات شده‌اي شده و بر مشکلات خود غلبه پيدا مي‌کند، اما شواهد تجربي فراواني بر آن دلالت دارد که نمودهاي برجسته‌تر بيکاري به‌ويژه در ايام بلندمدت به‌صورت کاهش انگيزه‌هاي مثبت و تسليم محض پديدار خواهد شد.
سایت نیروی انتظامی

دیدگاه‌ها  

#1 سالاروند 1396-05-13 11:21
معضل بزرگ و اصلی جامعه لرستان بیکاری و فقر اقتصادی و نداری است. برای حل مشکل بیکاری باید مسؤلان و مدیران ارشد استان لرستان به دنبال احداث پروژه های کلان و بزرگ باشند و به کارهای کوچک خرسند نباشند. مدیران و نمایندگان لرستان به دنبال جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشند و هر چه سریعتر با جذب اعتبارات زیر ساخت های استان را تکمیل و راه اندازی کنند. مشکل بیکاری یک معضل منطقه ای است که با تلاش و همکاری تمام نمایندگان و مسؤلان ارشد استانی حل میگردد.الان بیکاری باعث شده که تمام جوانان تحصیلکرده جویای کار به کلانشهرها مهاجرت کنند و ما از لحاظ ژن افراد نخبه به دلیل گسترش مهاجرتها داریم تهی میشویم. لرستان از نظر منابع طبیعی و زیر زمینی بسیار غنی است و جا برای پیشرفت دارد منتها باید نمایندگان ما در مجلس به دنبال جذب اعتبارات و بودجه برای حل معضلات و کاستی ها باشند
نقل قول کردن
#2 سپهوند 1396-05-13 11:50
متأسفانه یکی از دلایل گسترش بیکاری در شهرهای استان لرستان کم کاری برخی مسولان و نمایندگان دوره های قبلی و عدم توجه دولتمردان به شهرهای لرستان بوده است. الان بر فرض مثال ما پروژه هایی را در استان داریم که دو دهه از کلنگ زنی آنها میگذرد اما همچنان در همان مرحله اول یعنی کلنگ باقی مانده اند مثل هتل پارک صخره ای که بیست سال است که نا تمام مانده یا کتابخانه مرکزی خرم آباد که تنها یک طبقه دارد و همچنان بعد از گذشت هفده سال هنوز بلا تکلیف است یا پالایشگاه پلدختر که سال ۸۸ کلنگش به زمین زده شد و الان هیچکاری برای احداث آن انجام نگرفته است. یا نیروگاه سیکل ترکیبی لرستان که دو دهه است در پیشرفت ده درصدی متوقف شده است. عمر پروژه های استان لرستان دو رقمی است و منتظر بودجه میباشند
نقل قول کردن
#3 آرزو 1400-01-17 08:39
:cry: مزاحمت های خیابانی
نقل قول کردن
#4 فرهاد 1400-08-26 20:45
لعنت بر بیکاری
نقل قول کردن
#5 فرهاد 1400-08-26 20:46
ریشه تمام انحرافات بیکاری است
نقل قول کردن
#6 پریزاد 1400-11-23 17:59
بیکاری باعث میشع امنیت کم تر شود و دزدی افزایش پیدا کند همچنین فقر و تنگدستی
نقل قول کردن
#7 احمد 1401-09-25 12:55
خدا هیچ پدر بیکاری رو شرمنده زن وبچه اش نکنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا