یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان گفت: توسعه در کشور متوازن و عادلانه نیست و بایستی دولت این تبعیض را برطرف نماید.
به گزارش پایگاه خبری یافته، الهیار ملکشاهی در ویژه‌برنامه سروستان شبکه شما که هم‌زمان از شبکه افلاک لرستان نیز پخش می‌شد به بیان ظرفیت‌ها و کاستی‌های استان لرستان و http://yaftenews.ir/images/94/94-5/malekshahi.JPGحوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان پرداخت.
وی در ابتدای سخنانشان ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در مجلس یاد و خاطره شهدای این حادثه را گرامی داشت و ضمن تشکر از فرزندان برومند ملت برای سیلی زدن به عاملان آن بخصوص آمریکا و هم‌پیمانانش، تأکید کرد: حمله داعش به مجلس شورای اسلامی در همان اول با شکست مواجه شد و جمهوری اسلامی چنان سیلی محکمی به آن‌ها و عوامل پشت‌صحنه‌شان زد که صدایش در کل دنیا پیچید و با آن اقدام قاطع و به‌موقع دیگر فکر چنین اقداماتی نیز به ذهن دشمنان نظام خطور نخواهد کرد.
توسعه نامتوازن و عدم رعایت عدالت؛
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بحث زیرساخت‌ها و توسعه در استان، روند توسعه در کشور و تخصیص اعتبارات و همچنین شرایط زیرساخت‌ها را نامتوازن دانست و افزود: در این خصوص عدالت رعایت نشده و نمی‌شود که این امر از دلایل اصلی محرومیت در لرستان و حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان است لذا از دولت میخواهیم این تبعیض را برطرف نماید.
ملکشاهی در ادامه با بیان این که استان لرستان در زمان جنگ تحمیلی از استان‌های درگیر و به دلیل همسایگی با خوزستان و ایلام مهم‌ترین استان پشتیبان جنگ به‌حساب می‌آمد، افزود: متاسفانه این خسارات و آسیب‌های فراوانی نیز دید و همین مسئله باعث شد در آن زمان از قافله توسعه در کشور عقب بیفتد چراکه در آن زمان دولت در استان‌های مرکزی کشور که امنیت بیشتری داشتند و دسترسی به آن‌ها سخت‌تر بود شروع به سرمایه‌گذاری کرد و زیرساخت‌ها در آنجا مهیا شدند.
وی با اشاره به این که پس از جنگ تحمیلی نیز توجه ویژه بیشتر، معطوف به استان‌های مرزی شد و آنجا نیز سهم لرستان رعایت نگردید،خاطر نشان ساخت: بعدازآن و با شروع اجرای اصل 44 و ممانعت از سرمایه‌گذاری دولت، عملاً این استان فرصت ساخت و تکمیل زیرساخت‌هایش را نداشت؛ این مسائل از عمده دلایل عدم تکمیل زیرساخت‌های این استان بوده است؛ درخواست ما این بوده و هست که استان‌های محروم و بخصوص لرستان به مدت 10 سال از اجرای اصل 44 مستثنا شوند تا عقب‌افتادگی‌ها جبران گردند.
نماینده مردم کوهدشت و رومشکان گفت: بحث عدالت اجتماعی بحث مهمی است و دولت باید تبعیض را از بین ببرد مثلاً در شهرستان دلفان و الیگودرز هنوز بعضی از جاده روستاها به‌صورت مال‌رو هستند و ازنظر برق و گاز مشکل‌دارند.
عدم تخصیص بودجه توازن
ملکشاهی همچنین اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در بودجه سال 93 در مجلس تصویب و دولت ملزم به اجرا شد، اعتباری بنام بودجه توازن بود که درصدی اعتبار عمومی بیشتر به استان‌های کمتر بهره‌مند اختصاص می‌یافت؛ در آن سال، لرستان بیش از صد میلیارد تومان از طریق این مصوبه دریافت کرد و تا حدودی از بار مشکلات کاسته شد اما متأسفانه الآن آن مصوبه اجرا نمی‌شود.
تغییر ملموسی در وضعیت اشتغال استان ایجاد نشده است
وی با اشاره به وضعیت نامناسب اشتغال و بیکاری در منطقه تصریح کرد: ما زحمات و خدمات دولت فعلی و دولت‌های گذشته را نادیده نمی‌گیریم ولی متأسفانه تغییر ملموسی در وضع اشتغال استان ایجاد نشده است، تغییر را مردم باید ببینند؛ ما نمایندگان با دیدن این وضعیت شرمنده مردم و جوانان هستیم.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که وضعیت اشتغال و بیکاری مرتفع شود ولی دولت باید نگاه و توجه ویژه‌ای در این خصوص به مناطق محروم داشته باشد.
وضعیت روستاییان در بخش کشاورزی نامناسب است
ملکشاهی اصلی‌ترین عامل تولید در کشور را روستاییان عزیز ذکر کرد وگفت:به‌رغم این که بسیاری از نیازهای مهم و ضروری کشور را روستاییان تولید می‌کنند، توجه چندانی به آن‌ها نشده و بسیاری از نیازهای آن‌ها تأمین نگردیده است.
وی ادامه داد: در حوزه کوهدشت و رومشکان بیش از سیصد روستا وجود دارد که غالب درآمد آن‌ها از راه کشاورزی تأمین می‌شود اما متأسفانه کشاورزی در لرستان وضعیت نامناسبی پیداکرده و همین مسئله باعث مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی که یکی از معضلات اجتماعی است شده، ما و دولت باید شرایط برابر را ایجاد کنیم و تلاش شود که مهاجرت معکوس صورت پذیرد.
رشد و رونق واقعی در بخش کشاورزی، مستلزم تأمین آب است
نماینده کوهدشت و رومشکان ضمن برشمردن ظرفیت‌های کشاورزی کوهدشت و رومشکان اظهار نمود: این شهرستان با دارا بودن 200 هزار هکتار زمین کشاورزی و مستعد وضعیتی بسیار مطلوب برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌دارند که البته رشد و رونق واقعی این بخش مستلزم تأمین آب برای کشاورزان است.
ملکشاهی افزود: متأسفانه در کل کشور تعادل و تناسب در خصوص آب رعایت نمی‌شود و هم‌اکنون در کل کشور درصد اراضی آبی و دیم بین چهل و شصت می‌باشد ولی در استان لرستان تنها 20 درصد و شهرستان کوهدشت 10 درصد زمین‌ها به‌صورت آبی و مابقی دیم کشت می‌شوند.
وی با بیان این مطلب، گفت: ما با دارا بودن 12 درصد آب‌های کشور، یکی از استان‌های پر آب هستیم لذا در حال حاضر مطالبه اصلی روستائیان و کشاورزان ما تبدیل زمین‌های دیم به آبی است.
مبلغ 600 میلیارد ریال برای سد معشوره مصوب شد
رییس کمیسیون قضایی مجلس، سد معشوره را برای استان لرستان و شهرستان کوهدشت حیاتی دانست و افزود: اجرای این پروژه با مشکلاتی روبرو شد که خوشبختانه با پیگیری‌های زیادی که داشتیم توانستیم تصویب آن را نهایی کنیم و همین امروز 600 میلیارد ریال بودجه مصوب شد و همچنین دستور اجرای آن را نیز گرفتیم.
لرستان سهم چندانی از برداشت آب ندارد
بخش مهمی از سخنان ملکشاهی به بحث تخصیص و برداشت آب از رودخانه‌های استان اختصاص داشت و تأکید کرد: استان لرستان باوجود دارا بودن آب‌های روان، سهم چندانی نسبت به برداشت از آن‌ها ندارد لذا ما در استان و بخصوص در کوهدشت و رومشکان تنها سهم خودمان را از آب‌های روان و جاری عبوری می‌خواهیم و نه بیشتر!
وی خاطر نشان کرد: رودخانه سیمره در کنار شهرستان‌های ما قرار دارد که با اجرایی و عملیاتی شدن تخصیص داده‌شده، می‌توان کوهدشت، درب گنبد، طرهان، کوهنانی و رومشکان را از آن منتفع نمود.
نماینده مردم کوهدشت و رومشکان همچنین تکمیل پمپاژ سد سرطرهان و خسروآباد را نیز از مطالبات مردم این شهرستان عنوان کرد.
پتروشیمی کوهدشت در حال اجراست
ملکشاهی در خصوص پتروشیمی کوهدشت اظهار داشت: پتروشیمی کوهدشت هم‌اکنون در حال اجراست که با حمایت‌های ویژه در جهت تکمیل آن و همچنین تبدیل این ظرفیت بالقوه به بالفعل می‌توانیم در آینده شاهد تغییر وضعیت نامناسب اشتغال و تولید در منطقه باشیم.
احیا شدن صنعت گردشگری درکوهدشت
وی در ادامه به ظرفیت‌های خاص و بی‌بدیل گردشگری در حوزه انتخابیه خود اشاره نمود و خواستار احیا شدن صنعت گردشگری در منطقه شد.
در این برنامه که دکتر خدابخشی نماینده محترم الیگودرز و مهندس بازوند استاندار محترم لرستان (به‌صورت تماس تلفنی) حضور داشتند دکتر ملکشاهی با ذکر نام سایر نمایندگان استان لرستان، از زحمات آن‌ها درراه خدمت به مردم شریف این استان تقدیر و تشکر نمودند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی اقیانوس

دیدگاه‌ها  

#1 محمود 1396-04-28 21:43
اقای ملکشاهی پول مالباختگان موسسه ارماان را پیگیر باشد تا زود تر مطالیاتشان را بدهند
نقل قول کردن
#2 ظهرابی 1396-04-29 01:24
علت کاهش نرخ بیکاری مهاجرت جوانان تحصیلکرده به استان های صنعتی است نه ایجاد کارخانجات صنعتی در استان.با آمار سازی که چیزی تغییر پیدا نمیکند باید واقعیت را پذیرفت
نقل قول کردن
#3 شهروندخرم ابادی 1396-04-29 02:11
احسنت به جناب ملکشاهی که به حق خواستار حقوق قانونی کشاورزان حاشیه رودخانه هاست و خواستار حق انان از روان ابها و رودخانها شده اند خرفی منطقی ودرست زیرا مسولین امور اب مانع از اخذ مجوز برداشت می باشند .
نقل قول کردن
#4 احسان 1396-04-29 13:52
به نقل از ظهرابی:
علت کاهش نرخ بیکاری مهاجرت جوانان تحصیلکرده به استان های صنعتی است نه ایجاد کارخانجات صنعتی در استان.با آمار سازی که چیزی تغییر پیدا نمیکند باید واقعیت را پذیرفت

موافقم اگر به اخرین سر شماری توجه کنیم از لحاظ رشد جمعیت جز استان های اخر هستیم با توجه به اینکه از لحاظ زاد و ولد جمعیت در میانه جدول هستیم دلیل کاهش امار بیکاری ناشی از مهاجرت قشر جویای کار بوده است نه ایجاد اشتغال
نقل قول کردن
#5 ناصر کرمی 1396-04-29 17:02
سیاست مافیای انتقال آب به استانهای کویری این است که مانع ایجاد صنعت و کارخانه در لرستان شوند تا مردم به دلیل فقر و بیکاری مجبور به کوچ از لرستان به سمت استانهای صنعتی قم و اراک و اصفهان و یزد شوند. با این سیاست جمعیت لرستان در یک حد ثابت باقی میماند و احداث کارخانجات و صنعت دیگر مسکوت باقی میماند
نقل قول کردن
#6 جودکی 1396-04-29 17:06
روستاهای خرم آباد و پلدختر و کوهدشت و الیگودرز لرستان در تابستان مشکل کمبود آب دارند و با تانکر آب میخرند آیا شایسته است آبی که باید در خدمت استقلال کشاورزی و اقتصاد مردم باشد به استان های مرکزی انتقال یابد و در آنجا به آکواریوم تونلی و پارک آبی و دریاچه مصنوعی تبدیل شود؟ از مجمع نمایندگان لرستان در مجلس میخواهیم که پیگیر حقوق کشاورزان زحمتکش استان باشند چون در نبود صنعت ، کشاورزی تنها منبع معیشت مردم است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا