یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در حوزه درمان گرانی و کمبود داروست و این به دلیل تاثیر بسزایی است که داروها بر سلامت افراد دارند. برخی داروخانه‌های استان دارو را با قیمت بالاتری به مردم می‌فروشند. نظارت مستمری بر این گران‌فروشی‌ها در داروخانه‌های استان صورت نمی‌گیرد. در برخی موارد مشاهده می‌شود که برخی داروها با افزایش چندباره قیمت در طول ماه مواجه می‌شوند که گلایه‌های شهروندان، کنترل و نظارت متولیان امر را به همراه داشته است. آن‌ها معتقدند؛ داروها به جای این که درد بیمار را التیام دهند با قیمت‌های بالا دردی دیگر به آلام بیمار می‌افزایند. ارائه دارو با قیمت‌های متفاوت در داروخانه‌ها، تطابق نداشتن قیمت‌های درج‌شده روی دارو و تفاوت قیمت عرضه آزاد با نسخه دارویی بخشی از ده‌ها شکایتی است که این روزها به گوش می‌رسد. توزیع عادلانه دارو و برقراری اصل انصاف در درج قیمت‌ها اصلی‌ترین خواسته مردم در حوزه توزیع و عرضه دارو از سوی داروخانه‌هاست.

 



دغدغه‌های شهروندان
«مهدیه فرازمنش» یکی از بیمارانی است که برای تهیه یک دارو به چند داروخانه در خرم‌آباد مراجعه کرده و هر بار با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. وی با گلایه از این تفاوت در ارائه قیمت‌ها می‌گوید: نرخ یک قلم دارو در چند داروخانه متفاوت است. قیمت دارو در سراسر کشور باید یکسان باشد، پس چرا در شهر خرم‌آباد اغلب داروخانه‌ها در قیمت دارو ثبات ندارند؟
«طاها اکبری» دیگر شهروند خرم‌آبادی هم اظهار می‌کند: قیمت دارو هنگام خرید باقیمت‌ درج‌شده روی آن متفاوت است و اختلاف زیادی با هم دارند، به گونه‌ای که نمی‌توان این اختلاف قیمت را به عنوان فرانشیز در نظر گرفت. وقتی هم از متصدیان داروخانه علت را جویا می‌شویم می‌گویند؛ قیمت روی جلد دارو مربوط به گذشته است و به زمان خرید ما مربوط نمی‌شود. ما دارو را با قیمت بالاتری نسبت به نرخ درج شده روی دارو خریداری کرده‌ایم.
«پیمان هادی‌پور» شهروند خرم‌آبادی هم که با مشکل تهیه یک داروی خاص مواجه شده است، می‌گوید: کمبود یا نبود دارو استرس و اضطراب فراوانی را به بیمار و همراه او وارد می‌کند. ناتوانی در تهیه یک دارو باعث می‌شود که بیمار از نظر روحی با مشکلاتی مواجه شود. دارو و قیمت آن باید در سراسر کشور یکسان باشد نه اینکه دارویی در یک استان وجود نداشته باشد اما در شهر و یا استان‌های دیگر به وفور یافت شود. همین کمبود دارو سبب می‌شود تا علاوه بر پرداخت هزینه‌های دارو، هزینه رفت و آمد نیز به بیمار تحمیل شود. قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه تولید دارو سودآور و هم بیمار توانایی خرید آن را داشته باشد.
 
تاکید به استفاده از داروی خارجی
«محمدرضا. م» یکی از متصدیان فروش دارو در داروخانه معتقد است؛ دسترسی بیماران به دارو در سطح استان مناسب است و شرایط سختی برای دسترسی به دارو وجود ندارد.
وی می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی کمبود دارو آن هم در برخی اقلام خاص تاکید بر استفاده از داروهای تولیدی داخل است. یکی دیگر از دلایل هم تشویق بیماران از سوی پزشکان به استفاده از داروهای خارجی برای کسب نتیجه بهتر است که به نوعی کمبود دارو را پررنگ می‌کند زیرا بسیاری از اقلام دارویی خارجی مشابه ایرانی دارند که برای همان بیماری تجویز کرد اما به دلیل تجویز پزشک برای استفاده از نوع خارجی بیمار تمایلی برای استفاده از داروی مشابه ایرانی ندارد.
 
دلیلی برای افزایش قیمت نیست
رئیس کل دادگستری لرستان نیز بیان می‌کند: اغلب داروخانه‌های استان در قیمت دارو ثبات ندارند. در این رابطه به تعزیرات حکومتی نامه نوشتیم تا نظارت بیشتری اعمال کنند و جلوی تخلفاتی که معقول نیست گرفته شود.
«جعفر بدری» می‌افزاید: توجیه معاون غذا و داروی استان در بحث گران‌فروشی دارو این بود که قیمت دارو در زمان تولید با زمان عرضه تفاوت دارد، در حالی که باید ثبات داشته باشد. به هر حال مواد اولیه مربوط به زمانی است که قیمت زده می‌شود، دلیلی ندارد پس از گذشت یک ماه قیمت‌ دارو تغییر کند. به همین دلیل از مدیر کل تعزیرات حکومتی استان در‌خواست شده است تا موضوع را پیگیری کند.
 
رد تخلف با جلب رضایت
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان هم بیان می‌کند: بسیاری از مسائل در بحث گرانی دارو می‌تواند مؤثر باشد چون برخی از متصدیان داروخانه‌ها به نحوی در علوم پزشکی فعالیت دارند.
«بهرام براری» ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که وقتی کسی شاکی می‌شود که دارو را به وی گران فروخته‌اند و صحت آن بر اساس قرائن و شواهد تائید می‌شود، کمیسیون ماده 11 می‌گوید رضایت شاکی را جلب کرده‌ام و تخلفی واقع نشده است.
 
 برخورد با متخلفان در زمینه گران‌فروشی دارو
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با رد گرانی دارو در داروخانه‌های استان اظهار می‌کند: شهروندان لرستانی می‌توانند برای ارائه شکایات و اعلام نارضایتی خود از عملکرد داروخانه‌های استان به معاونت غذا و داروی استان مراجعه کنند تا هرگونه شکایتی در حوزه مواد دارویی، آرایشی، بهداشتی درصورتی‌که قابل‌پیگیری باشد، بررسی شود. «رضا سپهوند» با اشاره به بررسی 18 مورد شکایت در زمینه گران‌فروشی در داروخانه‌های استان می‌افزاید: سال گذشته از میان این تعداد شکایت‌های ثبت‌شده درزمینهٔ گران‌فروشی تنها یک مورد شکایت پس از بررسی تائید شد و موارد دیگر به دلیل تصورات نادرست مراجعین با ارائه توضیحات لازم رد شد. سپهوند علت تفاوت قیمت برخی اقلام دارویی عرضه‌شده در داروخانه‌های استان را تغییر قیمت دارو در سطح کشور اعلام و بیان می‌کند: تفاوت قیمت درج‌شده روی دارو باقیمتی که از سوی داروخانه‌ها به مراجعان اعلام می‌شود به دلیل تفاوت قیمتی است که پس از تولید و عرضه دارو در بازار به وجود می‌آید. این افزایش قیمت‌ها به دلیل قیمت‌گذاری‌های کشوری است که در بسیاری از مواقع سبب نارضایتی مراجعان می‌شود. این تصور که داروخانه دارویی را ارزان خریده و گران به مشتری عرضه می‌کند بر اساس آنچه گفته شد نادرست است اما در صورت اثبات هرگونه تخلفی در این زمینه متخلفان به تعزیرات استان برای برخورد قانونی معرفی می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: هر کسی نسبت به قیمت دارو اعتراضی دارد و یا شک و شبهه‌ای برای وی در مورد نرخ دارو به وجود آمده است می‌تواند به معاونت غذا و داروی استان مراجعه و شکایت خود را مطرح کند. معاونت غذا و داروی استان به عنوان اولین و آخرین مرجع رسیدگی‌کننده به موضوع مرتبط با اقلام دارویی رسیدگی می‌کند. پس از تایید ادعای مراجعان، بدون هیچ‌گونه اغماضی با متخلفان برخورد قانونی خواهد داشت. این مسئول با اشاره به علت تفاوت قیمت داروی نسخه و خرید آزاد عنوان می‌کند: در مواردی چنانچه دارویی به‌صورت آزاد خریداری شود قیمت آن ارزان‌تر از قیمت همان دارو در قالب نسخه است. این تفاوت قیمت به دلیل تعرفه دارو در قالب نسخه است که سبب بالا رفتن قیمت دارو می‌شود. البته دریافت تعرفه از سوی داروخانه‌ها کاملاً قانونی بوده و حق داروخانه‌هاست.
 
فاطیما محمدی/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 تقی 1396-04-12 17:00
بررسی این کار خیلی ساده است : دیدن فاکتور
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا