یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان به واسطه بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بی‌شمار تاریخی، طبیعی و فرهنگی، استانی مورد توجه و قطبی مهم در صنعت گردشگری کشور به شمار می‌رود. این استان به واسطه آب‌های روان، طبیعت چهار فصل، ابنیه‌ تاریخی و باستانی و ... در فصول مختلف سال ظرفیت بالایی در زمینه توریسم و رونق اقتصادی دارد.
با وجودی كه صنعت توریسم و گردشگری از زیر ساخت‌های توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای به شمار می‌روند اما این صنعت حیاتی در لرستان به دلایلی از جمله ضعف زیر ساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی، در روند توسعه استان تاثیرگذار نبوده و با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. مرتفع شدن مشكلات لرستان در حوزه بهره‌مندی از زیرساخت‌های گردشگری بی‌شك نیازمند اهتمام ویژه نهادهای ذی‌ربط برای گسترش این بخش است.
 
لرستان گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت ایران
یک کارشناس میراث فرهنگی اظهار می‌کند: لرستان با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، مناطق زیبای كوهستانی و ابنیه‌ تاریخی به ویژه پل‌های باستانی منحصر به فرد گنجینه‌ای طبیعی و تاریخی برای ایران است.
«حجت بهرامی» می‌افزاید: پل‌های شاپوری، کشکان، کلهر، پل‌دختر، گاومیشان، غارهای کلماکره، کوگان و قلعه فلک الافلاک، نگاره‌های سنگی هومیان، شیرهای دال سنگی، سنگ‌نوشته و... بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان است. میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند با حمایت دولت احیا و در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر واقع شوند.
این کارشناس با بیان اینکه لرستان از ابتدایی‌ترین امكانات در این حوزه بی‌بهره است، بیان می‌كند: سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی به لرستان سفر می‌كنند، اما چون استان از امكانات و زیرساخت‌هایی همچون هتل و مراكز تفریحی بین راهی بی‌بهره است، توانایی جذب و نگهداری توریست‌ها و گردشگران را ندارد.
 
ارائه خدمات استاندارد
«پیام کاییدی» فعال حوزه گردشگری هم می‌گوید: با ارائه خدمات استاندارد در حوزه گردشگری می‌توان میزان اقامت گردشگران را در لرستان افزایش داد. باید شرایط لازم برای جذب و حضور بیشتر گردشگران در حوزه‌های اقامتی، تفریحی، رفاهی و خدماتی فراهم شود. در این زمینه ایجاد مراكز تفریحی بین راهی در شهرهای دارای ظرفیت گردشگری و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله هتل، مهمانسرا و سوئیت در مناطق و مراکز گردشگری در راستای جذب گردشگر و تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری ضروری است.
کاییدی با بیان اینكه مناطق نمونه گردشگری استان باید با برنامه‌ریزی مناسب به بخش خصوصی واگذار شوند، می‌افزاید: در حوزه گردشگری باید به زیرساخت‌ها توجه شود چرا که تا‌کنون سرمایه‌گذاری در این حوزه به نحو مطلوبی انجام نشده است.
 
٧٣٠٠ اثر تاریخی لرستان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان می‌گوید: لرستان دارای بیش از 5 هزار اثر باستانی و 2 هزار و 300 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و مستعد در زمینه گردشگری تاریخی، مذهبی و سلامت است.
«دیانوش چراغی» می‌افزاید: توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان به حضور موثر بخش خصوصی، توسعه صنعت گردشگری و در نهایت ایجاد شغل و درآمد برای مردم لرستان منجر می‌شود. در دولت تدبیر و امید طی 2 مرحله 35 منطقه نمونه گردشگری در استان شناسایی و مصوب شده است که برخی از آن‌ها شرایط واگذاری به بخش خصوصی را دارند.
این مسئول عنوان می‌کند: تامین هزینه‌ها و اعتبارات مناطق نمونه گردشگری نیازمند حضور سرمایه‌گذار است. در برخی موارد با تشخیص دفتر مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های اولیه در این مناطق تامین می‌شوند. تا کنون زیرساخت‌های گردشگری شامل محوطه‌سازی، سکوی استراحتگاهی، نمازخانه و سرویس بهداشتی در مناطق شیرز، مخملکوه، پارک جنگلی شور آب، قلعه فلک الافلاک، غار کوگان، دریاچه گهر، کهمان و امامزاده قاسم احداث شده است.
چراغی اظهار می‌کند: با وجود ظرفیت‌های غنی تاریخی، طبیعی و گردشگری تاکنون هیچ‌کدام از مناطق گردشگری استان به سرمایه‌گذاران واگذار نشده و برخی مشکلات مانع از این کار شده است. نبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران متقاضی، روند طولانی صدور مجوز سرمایه‌گذاری، توجیه پذیر نبودن برخی مناطق مصوب به عنوان مناطق نمونه گردشگری از مشکلات و موانع به شمار می‌روند. برای واگذاری این مناطق به سرمایه‌گذار برابر قانون باید مطالعات امکان‌سنجی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شود که این امر صورت پذیرفته است.
 
ضوابط اداری واگذاری مناطق گردشگری
چراغی درباره ضوابط اداری مورد نیاز برای واگذاری می‌گوید: ملی نبودن اراضی در مناطق گردشگری، برگزاری مزایده با نظارت هیاتی منتخب از استان، تهیه طرح جامع و تایید در کارگروه معماری و شهرسازی لرستان از جمله ضوابط اداری مورد نیاز برای واگذاری این مناطق هستند. وی اظهار می‌کند: در حال حاضر 33 هتل و مرکز اقامتی با ظرفیت هزار و 400 تخت در استان وجود دارد و 52 طرح اقامتی، پذیرایی و خدماتی و رفاهی بین راهی هم در حال احداث است. از مجموع 52 طرح در دست ساخت 15 طرح در اولویت قرار دارد که با بهره‌برداری از آن‌ها 500 تخت به ظرفیت اقامتی لرستان افزوده می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان می‌افزاید: همچنین 22 هتل، 11 مهمان‌پذیر با ظرفیت 309 تخت، هشت اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت 555 تخت و 41 واحد اقامتی با ظرفیت هزار و 939 نفر در استان وجود دارد. 47 واحد پذیرایی بین‌راهی، 15 سفره‌خانه سنتی، 25 دفتر خدمات مسافربری نیز در لرستان مشغول به فعالیت هستند.


عباس دارایی/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1396-04-11 17:44
تا زمانی که آثار تاریخی و طبیعی لرستان از جمله دژ شاپورخواست خرم آباد و دره شیرز کوهدشت در میراث جهانی یونسکو ثبت نشن.تا زمانی که هتل باستانی صخره های!و هتل های شاپورخواست،کیو، پارسیان و افلاک تکمیل و افتتاح نشن توسعه پایدار صنعت گردشگری در لرستان غیر ممکنه.ببینید اصفهان و فارس و کرمان و یزد و تبریز و تهران و خراسان و کرمانشاه و اردبیل و خوزستان و...با آثار ثبت جهانی شده و هتل های پنج ستاره به قطب های بزرگ گردشگری ایران تبدیل شدن.اما لرستان نه اثر جهانی داره نه حتی یک هتل5ستاره!
نقل قول کردن
#2 شهروند 1396-04-13 10:46
همه استاد هستند در کلی گویی ... متاسفانه مشکلات اساسی در ساختار اداره کل گردشگری لرستان نیز کم نیست که هر کسی وارد بشه باید پوست کلفتی داشته باشه و خسته نشه چرا که کارت با کرم الکاتبین هستش ..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا